روايات

رواية أسيرة قلبي الفصل الأول 1 بقلم فرح وائل

رواية أسيرة قلبي الفصل الأول 1 بقلم فرح وائل

رواية أسيرة قلبي البارت الأول

رواية أسيرة قلبي الجزء الأول

رواية أسيرة قلبي الحلقة الأولى

لا معلش مش وقت الدح خالص احنا في حاجه اهم قلشاتي التافهه
واحد قالها وهو بيتريق : حضرتك عارفه انها تافهه؟
حور : وانته مالك يابن التافهه انته اي السؤال التافه ده
أسر بعصبية : انتي متخلفه انتي تتكلمي معايا بالاسلوب ده انتي ما تعرفيش انتي بتكلمي مين
حور بسخرية واضحه: كنت بكلم مين يعني وزير الداخلية
أسر اتعصب وقام وقف شافت فرق الطول
قالت بخوف و بتراجع: أكيد ياباشا عارفه انها تافهه اومال ها اتكلم من غير اعرف احم احم

 

 

أسر بابتسامه باردة: ايوه كده ارجعي ورااا وبعدين انتي عايشة ازاي بكتلة البرود دي في واحدة عاقلة تتكلم بالاسلوب ده ؟
حور بإندماج: لا ما هو بص بقا الموضوع طويل من وانا في ثانوي خدت في الفيزياء أن الكتلة بتساوي العجلة في القوة تقريبا وقولي انته بقا يا واد حليوة كنت بتاخد اي يا ولاااااااا يا لئيم يا أروبا انته
أسر باستغراب: انتي اكيد مش طبيعيه
حور بمزاح : لا انا قيصرية نيهعهعهعها هيخو هيخو
الاااا قولي يا واد انته عينك دي متركبة ولا لينسز؟
أسر : يا واد اتكلمي عدل مع الدكتور بتاعك وادخلي ع المحاضرة بدل ما اشيلك المادة
حور وهي تضع يدها علي خدها: بيجااااد انته الدكتور الغتت اللي الكل بيتكلم عنه بس يا دكتور ما تشيلنيش كتير عشان ضهري بيوجعني نيعهعهعهعا هيخو هيخو
أسر : اعتبري نفسك ساقطه
حور : طيب حضرتك اسمك اي يا دكتور
أسر بغرور : إسمي أسر الكيلاني وده اخر سؤال ويلا من وشي
حور برخامه : يعم اتكل علي الله اساس اني واقفه مع توم كروز ولا داوود عزوز لا وكمان اسمك أسر الكلابي
أسر وقد طفح به الكيل من تلك المجنونه وقد احست أنها بالغت بعض الشئ
حور : ق قق قصدي أسر الكيلاني بيه الباشا القمور الريس
أسر بتمالك اعصاب : اعتبري نفسك مطرودة من الجامعه كلها يلااااااااااااااا من وشييييييي
حور ما صدقت طبعا وطلعت تجري قابلت صاحبتها البيست فريند بتاعها
سيا: اي يا بنتي بتجري كده ليه ؟

 

 

حور وهي بتاخد نفسها : ده الدكتور البارد الغتت اللي لسه جاي جديد وقالي المعفن انوا ها يشيلني المادة وانا انا يعني …
سيا : انتي اي يا بنتي انطقي !
حور بخوف ولهجه اقرب الي البكاء مثل الاطفال : قالي انوا ها يطردني من الجامعه يا سيا يرضيك كل ده عشان قولتله أسر الكلابي خوديلي حقي عااااا ماليش دعوة كده يا سيا اي انا مخصماكي عااااااا اهئ اهئ اهئ
سيا : انتي عبيطه يا بنتي امشي الله يهديكي ونشوف ها نعمل اي في البلوة اللي نيلتيها دي
مشوا ودخلوا المحاضرة
حور لابسة الكمامه عشان ما يعرفهاش مع انها عارفه انها ممكن نتعرف بس قالت يلا مجرب حظنا كده ميت وكده ميت مش ها تفرق
دخلوا قعدوا وره … بعديها دخل أسر
أسر: ازيكم عاملين اي انا أسر الكيلاني الدكتور الجديد لمادة ال( computer science) عايز نتعرف واحد واحد عشان نكون عارفين بعض
أسر: وانتي اسمك اي
سيا : اسمي سيا مصطفي يا دكتور
أسر: واللي جنبها
حور سكتت
أسر: اللي جنبها
حور : ح حور مح محمد يا يادكتور
أسر في نفسه <كنت متوقع ده انا ها اوريكي ايام سودة قبل ما اطردك يا حور هانم>
أسر: تمام

 

 

وبدأ شرح المادة والمحاضرة خلصت حور روحت هي وسيا
حور : انا جيييييييت يا اهل البييييييت
والدة حور : وطي صوتك يا حيوانه
حور : ياااه اي الترحيب الحار ده يا ست الكل
حور لقت قفااا سداسي الابعاد نزل علي رقبتها وقالت بزعيق بدون وعي : مين الحيوان ابن المعفن اللي عمل كددددددححححح اي ده اخويا عاش من شافك يابو الكباتن
باسم : بقا انا حيوان وابن معفن انا ها اربيكي
حور ببلطجه : تربييييييي مين ياااااااااض أوعااااااا يعم الحلو ل اعلم عليك
باسم : الا قوليلي يا ماما انتوا لقيتوا حور فين عند باب المسجد
والدة حور : احترم نفسك يا باسم واتكلم علي اختك عدل
حور بتمثيل بكاء: شوفتي ابنك يا مامممااااع بيقول اي ععععععععععااااا
والدة حور: اخرسي يا بت وادخلي غيري
حور : مااااشي ربنا ع الظالم
والدة حور حدفتها بأبو وردة : بقا انا ظالمة يا معفنه ( طبعاً كلنا عارفين السلاح الخطير بتاع الام المصرية …ايوه يابو الصحاب اللي جه في بالك ده )
حور دخلت غيرت وصلت الصلوات اللي فاتتها وقرأت الورد اليومي ومسكت التليفون مش الكتب تؤتؤ التليفون
كلمت سيا

 

 

حور : انا ها اعمل اي في موضوع الجامعه ده يا بنتي الدكتور البارد ده شكله مستحلفلي
سيا : يا ستي ها تلاقي بق ع الفاضي بكرة نروح ونشوف
حور : ماشي يا ست الفقيقه ماشيييي
سيا : الا مامتك وباسم عاملين اي
حور بخبث : ماما كويسة الحمدلله
سيا : وباسم
حور : يولااااااااا يا لييييييييم ااااانته
سيا بتوتر : علي يا بنتي انتي عبلة انا يسأل بس مش اكتر
حور : ماشي يا عبدالصمد مااااااااااشي ع العموم هو كويس يا اختااااااه (سيمبا سيمبا الحقيقه دايما نسبيةةةة)
سيا : سلام ياحور سلام عشان انتي عبيطه ما بتصدقي تلاقي فرصه تنكشيني
حور : فرصه بعجوة نيعهعهعهعا هيخو هيخو
سيا : إذا أحب الله عبداً ابتلاه ربنا يهديكي يا حور يا حبيبتي
حور : اميييييييييين سامووووو عليكووووو
سيا : بلطجية
حور نامت وصحيا دخلت تتوضي وتصلي وتقرأ وردها وتلبس لبست دريس طويل ازرق منقش ورد ابيض علي طرحه بيضه علي كوتشي ابيض
والدة حور : راحه فين يا زفته
حور : ها اروح فين يعني يا ماما الجامعه
والدة حور : ما تتأخريش
حور : طيب
حور خرجت وقالت : يالهووووي ها أتأخر ع المحاضرة
وهي داخلة خبطت في حد

 

 

حور : مش تفتح يا شبح ..اي ده هو انته
أسر : اه انا في حاجه
حور : محتاجه
أسر: انتي ها تهزري يا بت
حور بغيظ وتوعد :انته مالك اهزر زي ما أنا عايزة وفي الوقت اللي انا عايزاه ومع الأشخاص اللي انا عايزاهم عندك مشكلة
أسر : واضح انك ما اتربتيش وعايزة اللي يربيكي
حور بلهجه سوقيه (سوري يا جماعه بس أسر ده بارد وانا ها انفخه دلوقتي اصبروا بس) :لا ياااااا بااااابااااااا كل الااااااا تربيتي يا معفن فاكرني ها اخاف من المادة ولا ايييييي يا عسل لا ياباااااا انا فاشلة ومش وش تعليم اطردني ياخويا لكن تيجي علي كرامتي وتربيتي لااااااااااع اقف عندك لامسح بكرامتك الشارع ده لو كان في كرامه يعني
فجأة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أسيرة قلبي)

اترك رد