روايات

رواية حلمي الفصل السادس 6 بقلم إسراء أحمد

رواية حلمي الفصل السادس 6 بقلم إسراء أحمد

رواية حلمي البارت السادس

رواية حلمي الجزء السادس

رواية حلمي الحلقة السادسة

ملك ب استغراب : دكتور حازم
حازم : اسف اني زعجتك في الوقت دا
ملك بحب : لا ابدا لا ازعاج ولا حاجه اتفضل
حازم : الحقيقه انا اخدت رقمك من جروب الجامعه وكنت حابب اتكلم معاكي في موضوع
ملك : اها طبعا اتفضل سامعه حضرتك
حازم : الموضوع مش هينفع على الموبايل بكرا لو ممكن نتكلم بعد الجامعه
ملك : اها ممكن
حازم بحب : متشكر جدا واسف على الازعاج
ملك بحب : لا ابدا مفيش حاجه
حازم : تصبحي على خير
ملك : وحضرتك من اهله مع السلامة
قفلت ملك وقعدت تفكر في الموضوع هيكون ايه فجأه الباب خبط
ملك : اتفضل
نادر بحب : الجميلة سرحانه في ايه
ملك بتفكير : لا ابدا مفيش حاجه بس
نادر : ها بس ايه

 

 

ملك : لا مفيش
نادر بحب : ماشي يستي انا مش هضغط عليكي بس لو في حاجه انا مستعد اسمعك واساعدك كمان
ملك بحب : حبيبي ربنا يخليك ليا
نادر بحب : ويخليكي يا موكتي اومال الواد يأمن فين
ملك : خرج مع صحابه
نادرب ابتسامة : ليلته سودا معايا
ملك بضحك : هاتعمل فيه ايه
نادر بضحك : عيب عليكي ولا هاعمل ايه حاجه
ملك بضحك : عااااش
نادر : اومال انتي فاكره ايه انا جامد برضو يلا تصبحي على خير
ملك بضحك : ماشي ياعم الجامد وانت من اهله
نادر نزل قعد شويه في مكتبه لحد اما يأمن يجي من برا
عند نور اللي وصلت البيت موبايلها رن
نور : انتي لسه عايشه
ملك ب استظراف : لا دا عفريتي
نور بضيق : خفه
ملك : المهم انتى فين
نور : لسه واصله البيت حالا وهاطلع اغير هدومي ونام
ملك : طب ركزي معايا كدا عشان في حاجه عايزه اقولك عليها
نور : معاكي اهو في ايه
ملك : دكتور حازم كلمني وقالي انه عايز يتكلم معايا في موضوع هنتقابل بعد الجامعه
نور بضحك : اوبااا بقا الدكتور واقع ولا ايه يا موكا
ملك : بس يا خفه انتي واقع ايه وبتاع ايه اكيد لا
نور : والله انتي ما فاهمه حاجه انتي اصلا مشوفتيش كان بيبصلك ازاي
ملك : لا الصراحه مشوفتيش حاجه
نور بضحك : طبعا وهو انتي بتشوفي اصلا
ملك : طب تصدقي انا غلطانه اني كلمتك غوري بقا
نور بضحك : خلاص والله طب انتي بقا رايك ايه

 

 

ملك : مش عارفه الصراحه انتي رايك ايه
نور : الصراحه ومن غير هزار انا حاسه انه هايقولك انه معجب بيكي
ملك ب استغراب : وليه حاسه كدا
نور بتفكير : معرفش بس نظراته ليكي وانه يجيب رقمك من الجروب وكدا يعني موضوع غريب شويه
ملك بتفكير : تفتكري
نور ب اقناع : ليه لا بس برضو مش هنسبق الأحداث بكرا نعرف هو ايه الموضوع
ملك : عندك حق المهم انا هنام تصبحي على خير
نور بحب : وانتي من اهله
عند منار اللي قعده بتفكر في نادر وانه بيعمل كل حاجه بتفرحها ليه وياترا آخرة اللي بيعمله معاها دا ايه منار في نفسها بغض النظر عن انه بيساعدني بس لحد امتا هايفضل يساعدني اكيد عنده حياته وحاجات اهم مني انا لازم ادور على شغل واعتمد على نفسي مش هافضل عايشه كدا فضلت تفكر في خطط لمستقبلها لحد ما راحت في النوم
نادر وهو في المكتبه راح في النوم بس فاق لما سامع صوت باب الفيلاا بيتقفل
نادر بضيق : اهلا انت شرفت
يأمن بتريقه : لا هو الحقيقه لسه هاشرف
نادر : كنت فين يا حيوان لحد دلوقتي انت عارف الساعه كام
يأمن بهدوء : الله يسامحك مش هرود عليك وبعدين الصراحه معرفش الساعه كام
نادر بزهق : كنت فين يا يأمن
يامن : كنت مع صحابي في كافيه
نادربهدوء وقرب منه : في كافيه اها طب َكافيه ايه دا اللي هايفضل لحد الساعه 3 الفجر دا
يأمن : لا ماهو احنا روحنا قعدنا عند واحد صاحبنا
نادر: طب اسمع بقا يا يأمن عشان شمم رايحه كدب فالموضوع والحوار مش داخل دماغي الصراحه
يأمن بضحك : ايوا ودا بيتشم ازاي
نادر بزعيق : يأمن انا مش بهزر دلوقتي مش معنى اني مديك حريتك انك تكذب عليا ولا انك تستخدمها في دا وترجع البيت الساعه 3 الفجر
يأمن بنرفزة : كنا قعدنا ومحستش بالوقت مش حوار يعني
نادر : اولا اتكلم ب اسلوب احسن من دا وثانيا لا حوار انك ترجع البيت الساعه 3 يبقى حوار وخصوصا ان كلامك مش مقنع انك تفضل انت وأصحابك الشباب لحد الساعه 3 الفجر دا ليه دا ان شاء الله ايه بتصلوا قيام الليل جماعه
يأمن : والله بقا اللي حصل وانا مش صغيرعن اذنك انا طالع
انام

 

 

نادر مسك نفسه : فعلا مش صغير بس يكون في علمك دا لو حصل تاني هتصرف معاك تصرف مش هايعجبك وياريت اسلوبك دا بلاش منه مفهوم اتفضل اطلع
يأمن بغضب : عن اذنك
نادر طلع اوضته وفكر هايعمل ايه مع منار لحد اما فكر بكرا هياخدها ويعرف على حد وبعد شوية باب اوضته خبط
نادر ب استغراب : ادخل
يأمن بندم : انا عارف اني زعلتك مني انا اسف اوعدك انها مش هاتتقرر تاني
نادر بحب : تعال يسيدي
يأمن قعد جنب نادر على السرير
نادر : وانا كمان اسف على طريقتي بس انا عملت دا لاني خايف عليك ومش عايزاك تغلط وانك تجي في ساعه زاي ذي غلط حتى لو كنت راجل الا لو بقا دي ظروف شغلك
يأمن : والله احنا كنا قعدين بنتكلم مع بعض والوقت سرقنا
نادر بحب : انا عارف طبعا انك مش هاتعمل حاجه غلط ضد أخلاقك ولا تربيتك يا يأمن بس يا حبيبي ايه حد هيشوف انك بترجع في ساعه زاي دي هايفكر فيك انك شاب مش كويس فاهمني
يأمن : فاهم طبعا واسف مش هاتتقرر تاني
نادر بحب : انا وثق فيك وعارف انك قد تربيتي ليك
يأمن بحب : ماهو عشان انا تربيتك معرفتش انام وانت زعلان مني
نادر : انا مش زعلان منك ولا حاجه انا بس خايف عليك انا ملياش غيرك وعايز اطمن ان لو حصلي حاجه انت هاتبقي مكاني وتقدر تحفظ على ماما وملك والبيت والشغل
يأمن حضن نادر : بعد الشر عليك ربنا يخليك لينا يا حبيبي
نادر : دلوقتي بقا اقدر اعتمد عليك
يأمن بضحك : بس مش اوي يعني
نادر : واطي انت يا مان
يأمن بضحك : تربيتك بقا
نادرب استنكار : طب قوم اطلع برا بقا

 

 

يأمن بضحك : والله ابدا انا هنام هنا معاك حتى نمت اهو شوف ونزل تحت اللحاف ونام
نادر بضيق : انا مني لله كنت لازم اقول ادخل ما كنت عملت نفسي نايم وانكتمت في لساني
يأمن : بعد اذنك ياخ مش عايز صوت عندي جامعه الصبح ولازم انام
نادر شد اللحاف : اوعا كدا نايم على السرير وكمان واخد الغطا كله
يأمن : لا بقا انا مش عارف اتنيل انام
نادر : ايوا قوم بقا نام في اوضتك
يأمن : لا يا حبيبي روح نام انت برا تصبح على خير
نادر ب غيظ : حسبي الله ونام هو كمان
في صباح جديد جديد بقا
عند جلال في البلد صحي على صوت موبايله بيرن
جلال : ايوا يا بابا
كمال السيوفي والد جلال : انا جاي البلد الاسبوع الجاي دا يا جلال
جلال بلع ريقه : خير يا بابا قصدي يعني توصل بالسلامة
كمال ب استغراب : مالك في ايه صوتك ماله
جلال : لا ابدا بس لسه صاحي من النوم
كمال : ماشي ومنار أخبارها ايه بكلمها موبايلها مقفول
جلال : حلوه الحمد لله اصل موبايلها ضاع ومش لاقينه ولسه هنجيب ليها واحد تاني
كمال ب استغراب : ماشي على العموم انا هاجي وهاجيب لها معايا واحد جديد يلا سلام ابقى سلملي عليها لحد اما اجي
جلال بتوتر : حاضر يا بابا

 

 

جلال في نفسه بابا لو جه وملاقش منار هروح في داهيه هاتصرف انا ازاي دلوقتي بس وياترا هي فين
جلال بزعيق : مجدي انت يا زفت
مجدي : نعم يا باشا
جلال : بابا جاي الأسبوع الجاي دا ولازم ميعرفش ان منار هربت فاهم ونبهي على كل الموجودين هنا مش عايز غلطه يا مجدي فاهم
مجدي : فاهم يا باشا
جلال بخبث : وطبعا بابا هيسال على عم انس هو كمان لازم ميتكلمش فاهم يا مجدي
مجدي : طب وهنعمل معاه ايه
جلال بخبث : ابدا ولا حاجه بس الأسبوع دا لازم يختفي من البلد
مجدي : فاهم
جلال : اتفضل روح شوف شغلك وخليهم يحضروا الفطار
مجدي : حاضر يا باشا عن اذنك
مجدي خرج ورح يشوف الرجاله
نفس الشخص اللي ساعد منار هيساعد عم انس من شر جلال
الشخص في نفسه : لازم الاقي طريقه ابعد عم انس قبل ما يعملوا فيه حاجه
في القاهره بقا
صحيت ناديه ام نادر ويامن وصوتها عالي جدا
ملك قامت تجري عليها في : ايه يا ماما
ناديه بدموع : يأمن
ملك بخضه : ماله يا ماما يأمن
ناديه : مش في اوضته
ملك بهدوء : اهدي بس يا حبيبتي تلاقيه هنا ولا هنا
ناديه : دورت عليه في البيت كله
ملك : هو نادر لسه نايم
ناديه بحزن : معرفش اطلعي صحيه خليه يقوم يشوف المصيبه دي
ملك طلعت وخبطت مفيش رد فتحت الباب وفطست ضحك من اللي شافته
ناديه سمعتها وقامت تشوف في ايه وليه صوت الضحك دا
ناديه انصدمت لما شافت الاتنين نايمين جنب بعض وكل واحد ايدي على وشه التاني والغطا على الأرض
ناديه مقدرتش تمسك نفسها وضحكت هي كمان

 

 

ملك بضحك : ما الواد مرمى هنا اهو والدينا زاي الفل
ناديه بضحك : معرفش ازاي دا وكل واحد فيهم مبيحبش حد ينام جنبه
ملك بضحك : ولادك بيستغفلونا يا هانم ودا بيت محترم
ناديه بضحك : اخرسي يا بت انتي وااطلعي برا يلا خليهم نايمين
ملك بخبث : يناموا ايه يا غلبانه انتي استنى بس عليا
ملك جابت ميه ورمتها عليهم ونادر ويامن قاموا مفزوعين ايه في ايه باصوا الاتنين وشافوا الميه في ايد ملك طلعوا يجروا وراها الاتنين وناديه مامتهم ميته ضحك عليهم
عند رانيا بقا اللي صحيت ومسكت موبايلها وبعتت مسدج ل طارق
صباح الخير يا طروقتي…
وقامت تحضر فطار بس انصدمت لما شافت……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حلمي)

اترك رد