روايات

رواية وحش احتل عرش قلبي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم دينا محمود

رواية وحش احتل عرش قلبي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم دينا محمود

رواية وحش احتل عرش قلبي البارت السادس والعشرون

رواية وحش احتل عرش قلبي الجزء السادس والعشرون

وحش احتل عرش قلبي
وحش احتل عرش قلبي

رواية وحش احتل عرش قلبي الحلقة السادسة والعشرون

بعد يومين بسمه حالته اتحسنت ونقلوها الي القصر وغيث كانت تسعي حالته واصبح هزيل جداا وكان يجلس علي الاركيه في نفس الكوخ.. ودق الباب ونهضي لكي يفتح فوجد معتز ويوسف وعلي وجههم ابتسامه ليقول
غيث: اي الحبكم هنا
معتز:لقينها
غيث باستغراب:هي مين
معتز: لقينا ماسه ياغيث
ليتراجع غيث الي الجانب وينظر الي تلك الفتاه التي ذهبت واحتضنته سريعه بدون ان يري ملامحها حتي ليقول العناق وينظر لها ويتعمق في النظر ووجدا انها نفس الملامح ونفس الوجه ولكن ولكن ليس التصرف لانه يعلم رد فعلها سوف تعاتبي وتقول انه ممخطئ واستغرب تسرفها ولكن ليس يشغل باله بهذا الأمر….
ليبدا غيث في مصلاحتها ويحاول بايقاعها في حبه مره اخري ولكن لا يهمه شئ الهم ان وجدها..
بقلمي دينا محمود
ليقترب منها ويقبلها قبله بث به كل مشاعره ولكن الغريب انها بدلته وهو يعلم ماسه جيدا هي لا تستطيع ان تفعل هذا وبدا الشك يدخل عقله ولكن يقول لنفسه اكيد اتغيرات ليقول
غيث:لقتوها فين
معتز:لقنها قاعده مع ست عجوزه خارج مصر وشفتها صدفه
غيث:اممممم ومين الخطفها
معتز:ال
غيث:سيبها هي تتكلم…لتقول
الفتاه:في راجل خطفني بس قدرت اهرب منه
غيث:امم كويس….. روح انت يا يوسف انت ومعتز
معتز:ماشي سلام
ليخرج يوسف ومعتز ويقول

 

 

يوسف:تفتكر انها صدق
معتز:ايوا انت مشفتش باسها ازاي
يوسف: :ايوا بس حاسس انه بقا بارد في المشاعر شويا
معتز:مش عارفه بس اكيد صدق الخطه وبعدين هي شبها جدا
يوسف:انا متأكد ان غيث هيعرف انها مش ماسه..غيث يعرف ماسه اكتر من نفسه واكيد هو عارف حجات عنها احنا منعرفهاش وكمان
بقلمي دينا محمود
ماسه بريئه جدا مفيش حد في برئتها وكمان بتكره غيث جداا
معتز:حالة غيث بس تتحسن وبعدين نشوف هنعمل اي
يوسف:انا قلقان جدا من نحاية الموضوع ده..
وهكذا ختم يوسف كلامه وقبل ان يسيرو خطوه وجدو فجاه الباب يتفتح وتلقي الفتاه أمامهم وخلفها غيث الذي مثل الثور…
لينزرو الي الفتاه ليجدو ملابسها العلويه مشقوقه
غيث بغضب بصوت مثل فحيح الافاعي: خدوها من قدامي دلوقتي احسن اقتلها واقتلكم معاها..
وبدون ان ينطقو بشئ وجدو الفتاه تختفي من أمامهم
ليعود غيث الي الدخل مره اخري ويدخل خلفه يوسف ومعتز وهو يأخرو قدم ويقدمو قدم ويبتلعو ريقهم بصعوبه
غيث بغضب: بتضحكو عليا شيفني عبيط هااا
لينطفض يوسف ومعتز من مكانهم ويقول
معتز بخوف من غيث وتوتر:ازاي مش هي دي نفس الملامح
غيث:ايوا هي شكل ماسه لكن دي مستحيل تكون ماسه في برئتها وطيبتها وحلوة روحها مستحيل……
يوسف:انت عرفت ازاي انها مش هي
غيث:اما خرجتو انتو……
فلاش باااااااااااااااااااك
بعد ما غادر يوسف ومعتز اقتربت تلك الفتاه من غيث بطريقه مغريه وقالت
بقلمي دينا محمود
الفتاه بأعراق:وحشتني اوي ياغيث
شك غيث بم تقولها فهذا ليس تصرف ماسه وايضا ليس نبرة صوتها… ازاي تكون كده… اكيد ليس هي ليقو
غيث بشك:قوليلي ياماسه اتخطفتي ازاي
الفتاه:هو ده الهمك ياغيث.. لتقترب وتقول..انت وحشتني اوي
غيث:تعالي معايا ياماسه
اعتقدت الفتاه انها سوفه تنول مرادها عندما دخل بها غرفة النوم….
عندما دخل غيث والفتاه غرفة النوم ليجعلها تقف امامه وفجاه شق قميصها بقوه..
بالنسبه الفتاه التي غمرتها السعاده ولكنها غابت عندما صفعه غيث صفعه قويه علي وجهها ويقول
غيث بغضب: انت مش ماشه ومستحيل ماسه تكون ذي واحده حقيره ذيك.. اطلعي بره يازباله
باااااااااااااااااااك

 

 

يوسف: وازاي عرفت انها مش ماسه
غيث:فاكرين اما غيث اضربت ب النار والرصاصه دخلت في كتفها وعشان مروحناش المستشفي سابت علامه في كتفها ومحدش عارف غيري عشان انا العالجتها ساعتها وكمان تصرفاتها غريبه كانت بتحاول تقرب مني بأي طريقه……..ودلوقت عايزه اعرف
بقلمي دينا محمود
جبتو البنت دي منين
معتز بخوف: بصراحه ياغيث الحصل
فلاش باااااااااااااااااااك
عندما جاء غيث ليزور ولدتها في المشفي وبعدها غادرا وشاهدو يوسف ومعتز حاله غيث ليقول الاثنين في نفس واحد
يوسف: لازم نرجع ندور علي ماسه تاني
معتز:لازم يحب بنت
يوسف:اايييه….مستحيل يحب حد غير ماسه
معتز:ومين قالك ان هخليه يحب غيرها
يوسف باستغراب: مش فاهم قصدك
معتز:اقصد ان هنجيب بنت تكون في جسم ماسه ونخليها تتصرف ذي ماسه وكمان تعمى عملية تجميل وتاخد شكل ماسه ونعلمها كل حاجه تخص ماسه عشان غيث ميكشفهاش
يوسف:وانت فكرك ان غيث هيصدق..واكيد هيبقا في اختلاف في الملامح وبعض التصرفات
معتز:يوسف ماقعدش كتير مع مراتك عشان انا لحظت انك بتاخد كل غبأها….. يابني عده علي غيابها سنه ونص اكيد هيكون شكلها اتغير
يوسف:عارف لو غيث عرف ب ال هنعمله هيقتلنا
بقلمي دينا محمود
معتز:ياعم مش هيعرف وبعدين احما خيفين عليا انت مش شايف بقا عامل ازاي
يوسف:ماشي انا موافق
معتز:هنجيب البنت بكرا
يوسف:ماشي
باااااااااااااااااااك
معتز:هو ده كل الحصل
غيث:قولتلك يامعتز دي مستحيل تكون شبه ماسه..ماسه روحها بريئه…واكمل غيث بغضب…واوعي تفكرو انكم نسيتو ال انتو عملتو ده بس انا مش فيقلكم دلوقت بس اوعدكم هتخدو مني العالقه التمام
ليبتلعو ريقهم بصعوبه كلا من يوسف ومعتز

 

 

غيث:يلا روحو انتو
ليذهب الاثنان دونا اي كلمه ويوسف عاتب معتز علي غباءه وذهب كل شخص فيهما الي منزله
___________________
عند يوسف
وصل يوسف الي القصر وعندما هدير سمعت صوت اتي من الخارج ظنت انه يوسف وخرجت
بقلمي دينا محمود
هدير:حمدل علي السلامه
يوسف بتعب:الله يسلمك
هدير:هاا الخطه نجحت
يوسف بنفي:لاء غيث عرف وكان هيقتلنا
هدير:اكيد طبعا كان هيعرف ده غيث هو المربيها واكيد حفظها اكتر من نفسه..وبعدين انت ومعتز ابغا من بعض مينفعش تخططو تاني
يوسف بحزن علي حالة صديقه:اعمل اي ياهدير صاحب عمري ال بعتبره اخوايا ومتربيين مع بعض بقا بيموت بالبطىء بسبب البنت الحبها مبقتش موجوده
هدير: عارفه يايوسف بس هنعمل اي لازم ينسي
يوسف:غيث مستحيل ماسه مهما طال الزمن……
لينهي يوسف كلامه ويصعد الي غرفتهم
___________________
عند معتز
عاد معتز الي القصر وهو حزين علي حالة صديقه وصعد الي غرفتهم ووجد نيوز(ملك) نائمه وباين علي وجهها الإجهاد والتعب ليقترب منها ويقبل بطنها المنتفخه فهي الان تحمل في طفل اخر له وتتمني ان يصبح غيث مثله
بقلمي دينا محمود
لينظر لها ويتذكر عندما معتز ويوسف اخبر إسراء وآدم(نيوز وماكس) وهدير بالحقيقه وانصدمو وكذبوهم ولم يصدقو ولكن بعد تقبلو الأمر وبعدها احبو معتز ويوسف وملك أحبت معتز وهدير اخبت يوسف وانجبو منهم أطفال
________________

 

 

عند غيث
كان غيث يجلس ويبكي بصوت موجوع وهو يتمني ان تصبح ماسه في حضنه لانه أشد الندم انه جلبها الي هذا القصر عندم اعترف لها بحبه لم يشاهد اي يوم رائع في حياتي وكأن العالم يرفض حبه لها رغم ان ليس بيديه وكأن العالم بقول له انت شيطان والشيطان لايحب الملائكه……
وظل مثل كل يوم يمضي عليه غي حياته بعد اختفاء ماسه يظل يبكي ويشرب الخمور حتي ينام….
هكذا اصبح حياته مليئه بالسواد بعدما ذهبت ياليتكي معي لتشاهديني وانا اتعذب بدونك
____________________
في مكان خارج مصر
كانت تنظر تلك الفتاه الي المدينه الواسعه التي امامها وهب تهمهم
بقلمي دينا محمود
بصوت منخفض وتنظر الي الأطفال الذي يسرون بفرحه وسرور وهي تتمني ان ترجع طفله مره آخري واغمضت عينيها وتذكرت ماذا حدث لها مذا سنه
فلاش باااااااااااااااااااك
عندم اخذها ميلان الي غرفة التعذيب وجاء بمقص وامسك خصلات شعرها وكاد ان يقص خصلاته ولكن قبل أن يفعل هذا جاءت فتاه ذات مظهر هادء وتتمزيز بالجمال ولكن ليس مثل ماسه لتقول
الفتاه:روح انت يابابا وانا هتصرف معاها
ميلان:ذي ما انتي عايزه يابنتي
ليخرج ميلان وتجلس الفتاه مكانه لتقول لتفق يد ماسه وقدمها لتنظر لها ماسه وتتفاجأ بقول الفتاه
الفتاه:اهرب
(ياجماعه البنت دي تبقا بنت ميلان واسمها تالين)
ماسه بصدمه:ااايه
تالين:انتي عايزها تهربي
ماسه:اكيد
تالين:الأحسن ليكي انك تهربي بره البلد خالص
ماسه وهي تمسح دموعها:لي برع البلد

 

 

تالين:بابا هيدور عليكي ولو لقيقي مش هيسيبك والاحسن انك تسيبي البلد خالص والاحسن انك تتصلي بحد من أهلك….واصلا ازاي وقعتي ف ايد بابا
ماسه بدموع:عيلتي هي السبب..واتجوزت من واحد ان مش بحبه من غير م اعرف ومن ساعت ما اتجوزته مشفتش يوم حلو
تالين:هو بيحبك
ماسه: بيقول انه مهووس بيا
تالين: طيب بصي انتي هتفضلي هنا لمده شهر لحد ما اشوف طريقه اعرف اهربك بيها من هنا
ماسه: ممكن بباكي ياجي تاني
تالين: متقلقيش اما يدخلك مثلي انك مغمي عليكي
ماسه بخوف:مش عايزه افضل هنا كتير…ارجوكي حولي تخرجيني من هنا
لتقوم الفتاه وتقول
تالين: متقلقيش انا معاكي
لتخرج الفتاه وتنظر ماسه الي مكانها وتقول
ماسه:انا بقيت بكرهك ياغيث أضعاف ما كنت انت شيطان والشيطان اما بيحول يحب بيأذي الحولي….
اتمني لو مكنتش موجود في حياتي انا بكرهك اوي هه وكمان خالتي الكنت بعتبرها امي كانت عارفه ومحولتش تمنعه….ااااه بكرهكم كلكم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية وحش احتل عرش قلبي)

اترك رد