روايات

رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الرابع عشر 14 بقلم ميفو السلطان

رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الرابع عشر 14 بقلم ميفو السلطان

رواية الوجه الأخر للحلال البارت الرابع عشر

رواية الوجه الأخر للحلال الجزء الرابع عشر

رواية الوجه الأخر للحلال الحلقة الرابعة عشر

كانت عطر مقهوره مشاعرها تقهرها فهيا تعتبر زوجته ولكنها لا تستطيع لتذهد في اي حياه مقبله لتعيش راهبه كزوجه هاربه ولكن لا تعيش معه بحرامه.
قامت عطر وجهزت حالها وبدات تلملم نفسها كانت خائفه فهو يبدو عليه القوه وانه لن يتركها كانت مشاعرها تجاهه كبيره ولكنها علي استعداد لتقتل تلك المشاعر ولا تعيش دقيقه بمال حرام.
لتجهز ملابس قليله وتاخذ اوراقها و ما معها من اموال لتخرج.
لتتفاجا علي الباب بوجود غفير يقف. لتتجلد ليهتف…. علي فين يا ست الناس.
لترمي حقيبتها بعيدا لتهتف هاه.. هجيب حاجه هشتري حاجه.
ليهتف…. واخري اكده لاه خليها الصباح انت امانه اهنه.
لتهتف.. انت مالك انت الله بجولك محتاجه حاجه.
ليهتف.. طب جولي َانا اروح اجيبها.
لتقول.. ماشي خد الفلوس دي وهاتلي دوا من الاجزخانه حاجه للصداع.
ليرفع تليفونه ويهتف… ايوه يا ايوب بيه الهانم عايزاني اشتريلها حاجه بتجول ايه هتعاود طيب ماشي وقفل الخط.
لتقف مقهوره لتحاول معه… طب بص روح والنبي هاته علي بال ما ياجي انا تعبانه جوي
لتظل تترجاه حتي وافق وما ان ابتعد حتي اخذت شنطتها وخرجت مسرعه.
************
دخل يحي الجار ليجد اخيه ايوب جالسا بتافف ليهتف…. مالك يا اخوي فيه ايه.
ليهتف…. غاضبا اجول ايه الراجل السو غفلجلي الجوازه منه لله.
ليهتف يحي…. راجل راجل مين ده مش يابني البت اتراضت وهتروح تجيبها وتكتب من شيخ الجامع.
ليهتف .. لاه ماهو فيه جراضه جعدت تحرب لحد ماغفلجتها علي وشي.
ليهتف يحي… جراضه ايه دي.
ليهتف…. ابوها ابن الحزمه جالها اني تاجر اثار والبت سمعت من اهنه و انهبلت و نازله رط وحزن اسود.
ليهتف يحي.. رط ايه انت حد يطولك بتجول ايه انت.
ليهتف.. يطولني ويجطرني علي دماغي اهي ماعايزاش تتجوزني ال ايه حلال وحرام وهعيشها حرام اني عارف حبيت واحده مخبوله.
ليهتف يحي…. يعني البت مش رايداك
ليهتف…… لاه كت رايده وحابه والعشج ناطط من عيونها. بس نأح عليها عرج الحلال والحرام سود عيشتي ونازله رط ماعايزاش ماهتجوزش ما هعيش حرام داني عايش طين ومرار.
ليهتف يحي.. طب خلاص هملها يا ايوب ليه وجع الدماغ ده.
ليهتف ايوب بانفعال.. انت مخبول اهمل مين دي بتاعتي روحي عشجانه لما جلبي انهري يا يحي ايوب مافيش بت دخلت جلبه الا هيا هموت علي طرفها اني جارها بحس حالي راجل راجلها وبس.
ليتنهد يحي… طب هتعملها ازاي طيب.
ليتنهد بعنفوان… هتجوزها رضا غصب هتجوزها.
ليهتف يحي… انت انخبلت غصب ايه.
ليصرخ ايوب.. ماني ما هملهاش لو روحها طلعت.
ليتنهد يحي… اهو مرار انت في مرار واني في مرارين.
ليهتف ايوب.. ايه خلاص اتفجت.
ليهتف… اتهببت واتفجت
ليهتف ايوب….. ومالك اكده مش مبسوط البت وحشه.
ليهتف…. لاه جمر بس اني مخنوح يا ايوب اني جلبي واكلني بحب مرتي وماجادرش حاسس جلبي بينخلع عليها.
ليقوم ليقطب ايوب…. واد يا يحي.
ليستدير يحي اليه ليهتف ايه يا حزين اللي علي جميصك ورجبتك ده..
ليقطب يحي وينظر لقميصه ليهتف ايه الحمار ده فيه ايه..
ليضحك ايوب.. ده روج يا حزين انت ياض كداب كت بتبوس وتحضن وجاي تجولي جلبي بينخلع جتك الحزن روح بلا حزن اكده.
ليبهت يحي.. ابوس واحضن والله ماحوصل ايه ده..
لتدخل ساره…. انت جيت يا جلبي..
ليرتعب يحي ويضع يده علي رقبته.
ليضحك ايوب.. ليهتف ايوه جه كان بيدهن احمر واخضر.
لتستدير وتهتف.. تدهن ايه ده فيه ايه.
ليهتف يحي هاه مفيش يا جلبي لينظر لاخيه نظره ذات مغزي ويشير اليها..
لتهتف…. ساره مالك يا يحي ماسك رجبتك. لتقترب ليبتعد…. هاه لاه رجبتي بتوجعني.
ليضحك ايوب.. ايوه بتوجعه اصله حاجه جرصته لغمطتته.
ليبرق له يحي لتهتف.. ايه اللي جرصك يا جلبي وريني.
ليبتعد…. هاه لاه اني اني اه هاتي تلج احطه عليها.
لتقترب وتمسك يده…… وريتي طيب ايه اللي جرصك
ليهتف ايوب…. ماتوريها يا واد.. معلش يا ساره دا مجروص جرص والحمار ايه بيلهلب.
ليقترب يحي ويذغده.. ليهمس احترم حالك ومشيها اني جلبي هيجف.
ليضحك ايوب…. طب يا ساره هاتي تلج من المطبخ نحطهالها.
لتهتف طب يا حلبي لتذهب ساره.
ليهتف يحي…. اعمل ايه دلوك هتجفش.
ليضحك ايوب… اجلع الجميص يا حزين ليخلع يحي قميصه مسرعا ويمسح رقبته.
لتاتي ساره لتهتف ايه ده.. جلعت جميصك ليه اكده فيه لسعه برج هتستهوي.
ليهتف…. لاه اني حران
ليضحك ايوب.. ايوه سخنان يا جلب امه الخضه صعبه برضك.
لتقترب وتنظر لرقبته لتهتف.. فين الجرصه يا يحي مفيش.
ليهتف.. هاه اه راحت مش اكده يا ايوب
ليهتف ايوب.. ايوه راحت مسحناها.
ليذغده يحي لتهتف طب بتوجعك
ليهتف…. لاه خلاص خلاص راحت الحمد لله.
لتهتف…. طب هات الجميص ده اطلعه
ليكلبش في القميص .. هاه تطلعيه لاه لاه ماينفعش
لتقطب.. ماينفعش ليه مالك يا يحي.
ليظل يفكر.. هاه.. اه اصل ايوب عايز الجميص ده حابه مش اكده يا ايوب
ليضحك ايوب.. يابني اني عندي جميص هموت عليه اخد جميصك ليه.
لينظر اليه غاضبا ليضحك ايوب.. انت واحد بتبدل في الجمصان تستاهل بقه.
ليهتف يحي…. لم نفسك بقه اني علي اخري.
ليضحك ايوب…. ماشي هات يا حزين لياخذ القميص.
لتهتف ساره.. طب هانه يا ايوب اغسله واكويه وادهولك.
ليهتف ايوب… ماتسكتي بقه يا ساره يحي هيفطس وسطينا.
لتهتف يفطس.. بتجول ايه بعد الشر عليه
ليهتف..و الله حاسس ان اخرتها هيتعلج خيبه عالرجاله ويعملو العمله ويرجعو يهرو علي روحهم..
لتشد يحي…. تعالي يا يحي باين ايوب بعجله حاجه.
ليضحك ايوب… خديه ياختي عالجيه من الهر الواد محصور من الخضه ابو ديلين
ليستدير يحي ويخبطه بالمخده ليضحك ايوب جميص ايه اللي اخده داني جميصي نار واخد عجلي واهبل. هموت عليه وحلال وحرام.
لياتيه تليفون من الحارس يخبره ان عطر تعبانه ليقوم ويهتف اني دجيجه وتلاجيني عندك ماتهملهاش.
ليعود مسرعا ليطمئن عليها ليصل البيت ليجد البيت مفتوح وهيا ليست بداخله.
ليهب مسرعا كالمجنون ويخرج يبحث عنها ليلمحها من بعيد عالزراعيه لينطلق عدوا ورائها لتلَمحه من بعيد لترمي الشنطه وتبدا في العدو كانت مرعوبه كانت تنهج بشده الا انه كان سريعا ليصل اليها ليجدها تركب احد التكاتك الصغيره وتصرخ هم يا واد عمي…
ليقف ايوب امام التكتك ليهتف.. وجف يا واد عمي.
ليقف الشاب كان صغيرا وايوب يبدو عليه القوه.. ليهتف.. انزلي.
لتهتف… لاه ماهنزلش بعد اطلع يا واد عمي
ليهتف الشاب.. فيه ايه يا شابه بتجري منه ليه.
ليهتف ايوب.. مرتي وغضبانه ليقترب ويشدها انزلي ماتفرجيش علينا الخلج.
لتهتف…. بعد اني مش مرتك بعد اوعي يدك دي.
ليقرص يدها لمي حالك احسنلك وحسابنا في دارنا يلا.
ليهتف الشاب.. خلاص يا خيتي اسمعي كلام راجلك.
لتهتف… مش راجلي انت مخبول.لتصرخ ليتجمع الناس لتهرب هيا مسرعه. جريت عطر مرعوبه وايوب يطاردها لتدخل المحطه كانت تجري ولم تهتم باي احد وايوب يعدو علي اخر جهده كان يصارع وقتا كان قلبه سيخرج من مكانه لتصعد عطر المحطه ويبدا القطار في التحرك وهيا تقف تنتحب علي حبها الضائع علي حبيبها وزوجها كان شريط حياتها يمر امامها كانت تنظر اليه وهو يعدو ويصرخ باسمها وهيا منهاره كان يعدو ويحاول ان يلحق بها وينظر الي عيونها برعب فقلبه سيخرج من مكانه ليبتعد القطار ويقف ايوب كالمجنون يضع يده علي راسه محصورا ليندفع للخارج ويأخذ احد العربات ويصرخ فيه ان يسرع كان الرجل يدوس باقصي سرعه وايوب يامره بان يتخطي السرعه ولا يخاف من احد كانت حاله من الجنون وقلبه سيخرج من مكانه ليضع يده علي قلبه.. ماهيوحصلش هلاجيكي وهتبجي بتاعتي ايوه لو الجيامه جامت ماهملكيش اموتك بيدي ولا اهملكيش.
جلست عطر بعد ان تحرك القطار ودموعها تسيل لتقترب منها احد السيدات التي يبدو عليها الخير لتربت عليها لتهتف بالراحه يا بتي الدنيا ماتستاهلش ارمي تكالك علي الله.
لتهتف عطر باكيه.. طالبه حلال ربنا يا خالتي هو حرام اعيش بالحلال.
لتهتف السيده.. اطلبيه يا بتي واتمسكي بيه بس لو لا جدر الله اتحطيتي في الحرام وانت رافضه ربك ماهيحاسبكيش طالما ما اشتركتيش فيه ورفضاه.
لتهتف عطر…. لاه يا خاله هتحاسب
لتتنهد السيده.. لاه يا بتي ماتحمليش نفسك فوج طاجتها هتموتي اكده يعني لو ابوكي بيوكلك حرام مثلا انت مسئوله منه يا بتي هو هيتحاسب انت وليه من ولاياه.
لتهتف عطر بس لو راجلي يا خالتي.
لتهتف.. لو راجلك ادعيله بالهدايه ادعيله ينحط الخير بجلبه انت ماهتتحاسبيش عليه
لتهتف عطر… لاه ماهجدرش ماهجدرش.
لتتنهد السيده و تحتضنها لتظل معها حتي توقف القطار لتقوم عطر… وتنزل والقهر يتلبسها لتخرج من المحطه لتشهق عندما وجدت يد تمسكها لتستدير برعب ليخبطها ايوب لتقع في احضانه ليحملها ويذهب بها الي العربه ليدخلها ويدخل لتنطلق العربه ليكلبش فيها بقوه كأن روحه ردت اليه احس انها دنيته وعادت اليه ليصل الي البيت ليحملها ويدخل بها ويريحها عالفراش وانحني يحتضنها برعب ويقبلها بجنون كان يتلمسها برعب لينزل راسه ويدفنه في شعرها… بتعملي فيا ليه اكده هموت عايزه تموتيني لو اجدر كت سيبتك لكن ماجدرش ليبعد وجهه ويتامل وجهها بحنان عاشجك يا هبله هموت علي طرفك ليقترب ويتلمس شفتيها انت مرتي روحي رايدك وجلبي مخلوع لينهال عليها يقبلها ويحتضنها ليحس بجسده قد هدا من قربها ليتنهد ليمر وقتا حتي هدا..بتعملي فيا ليه اكده بتحرحيني ليه كتي هتحصريني ليفيقها لتهب وتبتعد
لينظر اليها غاضبا.. كتي هتطفشي صوح عايزه تطفشي من ايوب وتعلمي عليه فاكراني هسيبك اكده طب يا عطر.
لتهتف ساخطه… انت ايه جبله مابتحسش ماعايزاكش.
ليهتف…. مش مهم اني عايزك. ورايدك الف مره
لتصرخ…. والله ابلغ عنك المركز
ليضحك…… طب اجي معاكي والا اجبهولك اهنه اجيبلك ضابط والا لوا.
لتنظر اليه بغضب.. اخرج يا ايوب بجولك اني مش سهله..
ليضحك… هتعملي ايه يعني يا بت ارضي بنصيبك انت باينك لاسعه
لتهتف.. نصيب اسود ويلا بقه هصوت والم الخلج.
ليضحك.. هما فين الخلح انت بتحرجي عالفاضي اهدي ومشي عيشتك.
لتندفع وتاخذ احد المقشات يلا بدل ما اسود عيشتك وتهجم عليه تضربه.
ليتفادي الضرب ويحتضنها من الخلف.
ليهتف…. يا بت اهمدي همد يدي عليكي اني خلجي ضيج.
لتنفعل وتبتعد.. يعني ايه جبله مابتحسش ماعندكش دم امشيك ازاي دلوك.
ليضحك.. ماهشيش اني اهدي واعرفي اني راجلك ولو روحك طلعت هفضل راجلك
لتصرخ.. لاه ماهيحصلش لتتجه الي المطبخ ليذهب وراءها لتبدا في حدفه باشياء المطبخ بره والله لاموتك اني مش هبله بره.
كان يتفاداها بيده الي ان وصل لها ليمسكها من رقبتها ليشدد عليها ليصرخ اهمدي.
لتنكمش بخوف لترتعش فهيا تخاف بشده ليهتف…. ها هديتي والا افلجك نصين
لتدمع وتدفعه وتنكمش وتذهب بعيدا..
ليتنهد…. يا رب ايه الغلب اللي رشج في وشي ده.
لتهتف…. ماتغور بقه خليك راجل ايه ده هو عافيه… انت واحد ماشي في الحرام ماهرضاش اني.
لينفعل.. برضك مش راضيه تهمدي وحرام وطين.. ايه جولك بقه حرام بحرام تبجي مرتي في الحرام والا نمشيها حلال يا بت الناس ماحدش يكسر كلمه ايوب ايه جولك
لتنكمش وتبكي لتهتف.. حرام عليك سيبني اني مش عايزه اتجوزك.
ليهتف…. لاه هنتجوز احنا اتفجنا وبقالنا شهر مع بعض وكتي راضيه يبقي تنسي اي كلام اهبل يتجال.
لتهتف بقهر.. مش عايزه اتجوزك هو عافيه مش رايداك.
ليهتف بقوه.. لاه رايداني وهخليكي تريديني اكتر اني ايوب مش حد جليل ولو مفكره حالك هتجدري يبقي توعي لحالك انت وعدتيني بالجواز وكتبنا واني ما هسيبش وعدك ده وهتكوني مرتي بتاعتي ودلوك اختاري يا بت الناس نعيش بالحلال والا نكملها حرام وتنبسطي بالجوي.
لتشهق بالبكاء لتهمس… حرام عليك ماهتحملش اكده اني ما هجدرس ماتربيتش اكده روحي هتموت انت ازاي راضي اكده
ليهتف.. خلاص ابعديي روحك شويه تعالج نفسها.. اني رايدك. وخلاص
لتنظر اليه بقهر…. عايز جسمي وخلاص.
ليهتف…. والله شوفيها كيف ماتشوفيها بس انك تبعدي ما هتحصلش. اني كت هسيبك اسبوع وبجهز الحاجه وجبتلك حاجات ياما وجهزتها انما اكده لاه دلوك هتبقي مرتي وتحت طوعي.
لتصرخ…….. لاه لاه اجتلني اني اهون عليا انجتل..
ليرفع حاجبيه…… يعني برضم مش ناويه تعجلي.
لتهتف.. ايوه اجتلني اهه احنا في حته مجطوعه و ماحدش هيوعالنا.
ليهتف…. طب مانا ممكن اجتلك بطريجه تانيه ايه حولك مالحته المجطوعه بتساعد علي حاجات تانيه
ليقترب منها.
لتبهت….. ايه بتجرب ليه فيه ايه
ليبدا في خلع جلبابه ليظهر صدره العاري لتبهت ويرجف قلبها ليقترب لترتعب لتجري الي حجرتها وتقفل الباب ليهتف…. وايه دي اللي هتحوشني.
لتنتحب.. عيب يا ايوب ماتجهرنيش.
ليهتف….. افتحي احسنلك انت بتاعتي.
لتهتف…. هموت نفسي.
ليهتف…. جبليها هتبقي بتاعتي.
ليدفع الباب بقدمه لترتعب وتنظرحولها لتجد احد السكاكين عالمنضده في طبق فاكهه لتندفع وتاخذه وترتعش كانت ضعيفه هشه ودموعها تسيل.
ليتنهد ويهتف….. هتجتليني يا عطر.
لتهمس بقهر….. ايوه هجتلك بعد بالله هجتلك.
ليقترب وهيا تنكمش وتكلبش في السكين ليقترب ويلمس جلده السكين لتسيل دموعها ليهمس بحب……هتجتلي حبيبك اللي بيعشجك.هتجتلي ايوب.
لتنظر اليه وتنهمر دموعها.
ليهتف…… والله بعشجك اجتليني دلوك دي الحاله الوحيده اللي تخليني اسيبك ده دلوك فرصتك اجتلي ايوب اللي عطر روحه.
لتظل ساهمه بقهر لا تقدر علي ان تؤذيه فهيا تعشقه.
ليبعد السكين ويشدها الي صدره لتنتحب ليهمس…. انت حبيبي والله هتفرحي وهسعدك يا جلبي والله هسعدك.
لتهز راسها لتهمس مش عايزه..
ليرفع وجهها… جلبك بيصرخ ارحميه وارحنيني بقه تعبت. لتهز راسها بعنف
ليتنهد ليمد يده يزيح غطاء شعرها لترتجف ويمد يده لقميصها.
لتنكمش وتهتف ايه ايه
ليهتف.. اني تعبت وهتبقي مرتي دلوك لحد ماتعجلي.
لتصرخ لاه لاه.
ليهتف.. اني اصلا كاتب وهدخل دلوك..
ليشد ملابسها ويفتحها ويمزقها عن اخرها ليظهر جسدها ليشدها لصدره العاري لتصرخ عن اخرها عندما.

يتبع..

لقراءة الصفل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الوجه الأخر للحلال)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *