Uncategorized

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الثلاثون 30 بقلم منة الله وائل

        رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الثلاثون 30 بقلم منة الله وائل

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الثلاثون 30 بقلم منة الله وائل

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الثلاثون 30 بقلم منة الله وائل

فتح عاصم باب الغرفه فجاءه ونظر لها
قمر بصراخ وهي تلقى الهاتف على الأرض قائله :
يالهوي عاصم بيه، عاصم بيه انا….انا والله العظيم..
قطه حديثها عاصم وهو يقوم باءمساك شعيراتها ثم قال بغضب :
مين اللي بعتك يا بت انطقي مين اللي بعتك يا ****
صرخت قمر بألم قائله :
اااااااااااااه 
هقول كل حاجه والله هقول كل حاجه بس ابوس ايدك ماتقتلنيش انا امي ملهاش حد غيري ابوس ايدك
عاصم بغضب قائلا :
انطقي مين اللي بعتك و ايه علاقته ببسمه يلاااا
قمر بصراخ قائله :
عاااااااااااااا حاضر
               بقلمي منه وائل
**************************
                في الصعيد.
كانت ترتدي ملابسها وتحضر حقيبتها
دب دب
كريمه وهي ترتدي حجابها قائله :
ادخل
محمد بابتسامه قائلا :
وه جوام أجده چهزتي كل حاچه مستعچله على ايه؟
كريمه بحزن قائله :
بتي وحشتني جوي عاوزه اشوفها نفسي اخدها في حضني أجده اعوضها عن كل حاچه اتحرمت منيها
محمد بطمأنينه قائلا :
ماتجلجيش كل حاچه انتي رايدها هتحصل بس انتي اسمعي الكلام خدي حطي الكيس ديه تحت لبسك واوعى يجع منك
نظرت كريمه الي الكيس النلئ باللون الأحمر ثم قالت :
انت متأكد ان الموضوع ديه هينفع يا محمد، اني خايفه
محمد وهو يربط على يدها قائلا :
ماتجلجيش كامل بيه مظبط كل حاچه وبعدين يعني احنا كمان رايحين عشان نتوكد ان چوزها فعلا، بس هو لو بيكدب هيساعدنا ليه؟، بصي انا مرتاح للچدع ديه شكله ابن حلال وطيب أجده، المهم أننا نعملوا كيف ماجالنا زين عشان بنتنا تسامحنا
كريمه باقتناع قائله :
معاك حج، المهم انزل يلا شوف ابوك ديه اللي جاهد چار امي من يوم ماخرچت من المستشفى وماراضيش يروح في حته، شكله كان لأيام زمان هههههههه
ضحك محمد علي حديثها ثم قال :
ههههههههه طب مايحن ايه مستكتره على الراچل انه يعشج ويحب كيفك والا ايه، الله يرحمك يااما كانت عارفه انه بيحبها ومكنتش بتضايج والصراحه ابويا كان مديها حجوجها وزياده امي نازل بجا هستناكي تحت
كريمه بابتسامه :
ماشي
                    ……………….
                 في الفراندا 
كان يجلس بجانبها وينظر لها بتأمل، وكانت هي تنظر في الجهه الأخرى تشعر بالخجل الشديد
عبد القوي بمرح قائلا :
بجولك ايه يا نعيمه
نعيمه بانتباه قائله :
خير يا ولد عمي؟
عبد القوي بحب قائلا :
الناس بتكبر وتعچز وشكلها مش بيبجا زين، انتي ليه بجا لما كبرتي احلوتي اكتر
نظرت له نعيمه ثم ضحكت وقالت :
ههههههههه يوه جاتك ايه يا عبد الجوي لساتك هتجول كلام متچلع كيف البندر
ابتسم لها عبد القوي ثم قال :
الكلام المتچلع مايتجالش غير للمتچلع الحلو اللي كيفك يا نعيمه
ضحكت نعيمه بشده ولم تستطيع قول شئ ولكنه كان ينظر لها بحب وعشق ظل بقلبه كل هذه السنوات
عبد القوي بحب قائلا :
تتچوزني يا نعيمه
توقفت نعيمه عن الضحك ثم نظرت له بدهشه قائله :
انت هتجول ايه بس يا ولد عمي الموضوع ديه فات عليه كتير جوي 
محمد وهو يدخل في الحديث قائلا :
وهو عشان فات عليه كتير يا حماتي ييجا ننساه والا ايه، انتي عارفه زين ان ابويا لساته بيحبك وانتي كمان بلاش مكابره بجا اها
نظرت لهم نعيمه بخجل ثم تركتهم وذهبت الي الداخل
عبد القوي وهو ينهار ولده قائله :
إيه ياولد الطور انت في حد يجول أجده خچلتها عاد
ضحك محمد ثم قال :
ههههههههه اباي عليك يا بوي جولتلك النساوين تحب الراچل الدغري بلاش نحنحة البندر دي، يا بوي يابوي دا انت اللي معلمني كيف الراچل يجول للصبيه اللي بيحبها انه هيجبوها ويعشجها كمان كيف انت بجا ماعرفش 
نظر له عبد القوي بحيره ثم قال :
ماعرفش ياولدي اني لما باچي اتحدت وياها بحس اني بتلغبط أجده وخچلها ديه بيلچمني بيخليني ماعرفش أحول حاجه زينه
مخند بمرح قائلا :
لاه اهدي يا ولدي أجده دي شكة دبوس ماعوزش اشوفك جلجان أجده 
نظر له عبد القوي بدهشه ثم قام بخلع حذائه والقاه عليه قائلا :
جوم من اهنه يا ولد الچزمه انت جوم، داتك الهم 
ضحك محمد وهو يجري قائلا :
خلاص خلاص يا بوي، اني غلطان اني هروح اچهز العربيه سلام 
               بقلمي منه وائل 
**************************
                 في المدرسه 
كانت تجلس شويكار في قاعة الانتظار ومعاها محامي العائله وبجانبها يجلس شخص يدعي موريس كانوا منتظرين فيفيان تأتي لهم لتتم إجراءات امضاء عقود استلام الوصيه 
فيفيان وهي على مقربه من الباب أخرجت الهاتف من جيبها ثم قامت بالاتصال على السيد چو جائها الرد قائلا :
الو فيفيان احنا برا وداخلين المدرسه اهو ماتقلقيش مش هندخل غير لما الظابط يسمع كل حاجه بصوت شويكار 
ابتسمت فيفيان ثم قالت :
تمم انا في انتظاركم 
ثم فتحت باب القاعه وذهبت لهم وقامت بالترحيب بهم ثم جلسوا جميعا وفتح المحامي الوصيه والتي كانت تحتوي على بعض الكلمات الحنونه من والديها الي فيفيان والتي كان يوصي بها إلى جميع أملاك والدها ووالدتها الي فيفيان وكانت توصي والدتها جزء من ورثها الي اختها التي كانت لا تعلم ذلك والتي قد تفاجأت بذلك غور سمع الوصيه 
ابتسمت فيفيان ثم قالت :
يااااا يا ماما قد ايه انتي طيبه اوي، عارفه يا خالتوا ماما دي كانت طيبه اوي بس رغم اللي حصلها في حياتها دا كله مكنش عندها حد حنين يطبطب عليها 
توترت شويكار من حديثها ثم قالت :
ها ليه بتقولي كدا يا فيفي، ليان اختي مكنش ليها حد غيري وانتي عارفه انا كنت بحبها قد ايه 
فيفيان بسخريه قائله:
كنتي، كنتي يا خالتو لحد اخر عشر سنين ماما كانت بتعاني فيهم من الكانسر وانتي حتى ماروحتيش معاها ولا جلسه واحده، لحد اما قبلتي استاذ موريس حبك الاول والاخير 
اللي قررتي وبكل سهوله انك تتخلى عن اهم حد في حياتك عشانه، وهي اختك، قررتي تخلصي عليها هي وجوزها بدم بارد وكل دا عشان خاطر الفلوس وهي يا حبيبتي كانت كتبالك جزء من ورثها رغم ان دا مش من حقك 
اتسعت عين شويكار بصدمه ثم قالت :
انتي…. انتي بتقولي ايه انا لايمكن اعمل كدا في اختي، انتي اكيد اتجننتي يا فيفيان
ضحكت فيفيان ثم قالت :
ياريتني فعلا كنت اتجننت لان الكلام اللي عرفته مفيش عاقل ولا مجنون يقدر يستوعبه، بس احنا فيها مش مصدقه، صدقي دا بقا 
ثم قامت بتشغيل التسجيل والذي قام باستماعه جميع الحاضرين والظابط الذي يقف بالخارج ويسنغ كل شئ بجانب السيد چو 
ابتلعت شويكار ريقها بصعوبه ثم قالت :
انتي اكيد بتعملي كل دا عشان تطلعني مجرمه انتي قعدتك هنا خلتك مجنونه 
ضحكت فيفيان ثم قالت :
انا برضو، عارفه يا خالتو انا بعد ما عرفت موت بابا وماما اول حد فكرت فيه كان انتي، ايوا انتي، انتي اللي فيكي شبه من ماما انتي اللي كنت بحب اروحلها واشكلها من بابا وماما رغم انك كنتي عارفه ان ماما تعبانه بس كنتي دايما تطلعيهم وحشين قدامي، قد ايه انا عرفت ان مفيش حد في الدنيا دي يستاهل انه ياخد مكانة بابا وماما 
شويكار بغضب قائله :
انتي ماتعرفيش حاجه، ماما اللي انتي زعلانه عشانها دي كانت بتزلني على فلوسي، دي كلت حقي والفلوس اللي هي كتبها ليا دي حقي وني عارفه كدا مش بتشفق عليا ولا حاجه 
قطعت حديثها فيفيان قائله :
انتي عارفه كويس انك ملكيش اي حاجه وان ورثك كله انتي خلصتي بس نقول ايه بقا نكدب الكدبه ونصدقها حتى قتلك لماما وبابا  بتكدبي على نفسك ومصدقه نفسك 
صرخت بها شويكار قائله :
ايوا انا اللي قلتلهم انا اللي خليت موريس يقطع سلك الفرامل عشان اخلص منها هي وجوزها، جوزها اللي دايما واقف جنبها، كانت مستكتره عليا اتهني واحب زيها اهي ماتت وانا اللي قتلتها 
وأثناء ما كانت تتحدث دخل البوليس الي القاعه وقاموا بالقبض على موريس وشويكار التي كانت تصرخ وتقول انها بريئه 
احتضن السيد چو فيفيان التي بكت بشده ثم قال لها :
ماتعيطيش انتي جبتي حق بابا وماما
فريده بصراخ قائله :
فيفياااااااااااااان
التفتت فيفيان الي الصوت وجدتها فريده تقف وتفتح ذراعيها لها وبجانبها كامل ينظر لها بابتسامه
فيفيان وهي تجري قائله :
فريده وحشتني اوي اوي، تعالي يلا عشان نقعد نتكلم كتير انتي وحشتني اوي
ابتسمت لها فريده ثم قالت :
حاضر يلا
اخرج كامل الهاتف من يده وجد عاصم يتصل عليه
كامل بمرح قائلا :
ياااااا ليك واحشه يا كلب البحر، ايه يابني مالك فيك ايه، طيب خلاص انا بليل جايلك عشان في حاجات كتير حصلت هقولك عليها يلا سلام
             بقلمي منه وائل
**************************
               في منزل عاصم
عاصم بتساؤل :
طب وانتي ايه مصلحتك من الموضوع دا؟
قمر بخوف قائله :
الفلوس يا باشا انا على قد حالي وبصرف على امي العيانه وشغلانة الممرضه اللي بشتغلها دي مش جايبه همها فالبيه طلب مني اعمل كدا مقابل خمسين ألف جنيه
نظر لها عاصم بتقزز ثم قال :
واللي انتي عملتي امبارح دا كان من ضمن الخطه برضو
نظرت الي الاسفل بخجل ثم قالت :
لا
عاصم باءشمئزاز قائلا :
انا مش عارف ازاي تقدري ترخصي نفسك كدا، وبتسئلي ليه الباشا بتاعك وانا بنحب بسمه لأنها انضف منك بمراحل، المهم انتي هتعملي اللي هقولك عليه بالحرف الواحد واقسم بالله لو عرفت انك لعبتي بدلك كدا والا كدا اقسم بالله ماهرحمك مفهوم
قمر بفزع وخوف قائله :
لا لا يا بيه انا من ايدك دي لايدك دي شوف انت عاوزني اعمل ايه وهعمله
عاصم بأمر قائلا :
انتي هتفهمي انك ماشيه خطتك كويس جدا و اي حاجه ناوي يعملها تبلغني بيها اول بأول بس عارفه لو نسيتي او خبيتي حرف هخليكي تتمنى الموت ومش هتطولي فاهمه يا زباله انتي
ثم قام بصفعها على وجهها
قمر ببكاء وخوف قائله :
لا يا ليه مش هخبي حاجه حاضر والله وهفهمه ان كل حاجه ماشيه تمم
عاصم وهو يلقى لها الهاتف قائلا
يلا اتصلي عليه قوليلوا اني فقدت الأمل في موضوع بسمه دا واعرفي منه هو ناوي يعمل ايه يلا
اخذت قمر الهاتف منه سريعا وقامت بالاتصال عليه
قمر وهي تنظر إلى عاصم برعب قائله :
ايوا يا باشا لا كل حاجه تمم، دا بيقول انه فقد الأمل في موضوع بسمه دا خالص وحاسس انها ضاعت منه، لا ماهو اخر الاسبوع دا وهمشي من عنده ايه الخطه اللي جايه يا باشا
… ايه لما امشي من عنده اختفى تماما، اومال حضرتك هتعمل ايه
ناوي تخطفها وتسافر بيها، تمم يا باشا تحت امرك سلام 
اخذ منها عاصم الهاتف ثم قال :
تعرفي بيته فين؟ 
نظرت له قمر ولم تتحدث 
امسكها عاصم من شعيراتها وقال:
ماتنطقي يا بت هو انا هفضل اتحايل عليكي انطقي 
قمر بصراخ قائله :
عاااااااااااااا عارفه البيت والله حاضر هقولك 
               بقلمي منه وائل 
**************************
                 في الكافيه 
وقفت بسمه ثم قالت :
انا همشي بقا عاوزين حاجه 
امسك وائل يدها ثم قال :
ليه بس يا بسبوسه مااحنا قاعدين لسه
نزعت بسمه يدها من يده بضيق ثم قالت :
معلش انا محتاجه ارتاح عشان عندي امتحان بكرا سلام
نظر إليها وهي ترحل بشرود وظل واقفا لمدة دقيقه
مريم بصوت عالي :
إيه يا.. يا انت  ايه هتفضل واقف كدا؟
ابتسم لها ثم جلي وقال :
لا ياستي اديني قعدت اهو، ها يلا ناكل؟
هب كريم واقفا وامسك يد مريم ثم قال باقتضاب:
لا معلش احنا ورانا حاجات كتير هتتعمل عشان خطوبتنا، والله تنور الخطوبه يا وائل بس انا واثق انك هتكون مشغول فمش هضغط عليك، عن اءذنك بقا يلا يا هدى
وقفت هدي وذهبت معهم وهي تكتم ضحكتها
وائل وهو ينظر لهم وهم يرحلون قائلا بضيق :
بني آدم قليل الذوق انا مش عارف مريم بتحبه على ايه دا
مريم وهي تركب السياره قائله بغضب :
انت ازاي تتكلم مع الراجل بالشكل دا ميصحش كدا
نظر لها كريم ثم قال :
افندم هو ايه دا اللي ميصحش؟ ، انتي هتعلمني ايه اللي يصح ومايصحش
مريم بصوت عالي قائله :
ايوا عشان اللي عملته جوا دا مكنش ينفع الراجل كان عازمنا على حسابه وكان بيتعامل معانا بمنتهى اللطف تقوم تقوله والله تنور الخطوبه بس انا متأكد انك مشغول يبقا مش هضغط عليك، لا وبيمدلك ايده عشان يودعك وانت ولا هما ساحبتا زي الخرفان وراك 
كريم بغضب ووجه لم تراه منه من قبل :
مرييييم، انتي بتتكلمي معايا انا كدا وعشان مين، عشان البنى آدم الزباله اللي جوا دا؟، تحبي ادخل اكسرلك راسه؟، في ايه ماتفوقي لنفسك، كلمه زياده وماتعرفيش تصرفي هيبقا عامل ازاي 
نظرت له مريم بخوف ولم تستطيع أن تتفوه بكلمه، فقام كريم بتشغيل محرك السياره وانطلق بسرعه قسوه جعلت هدى ومريم يشعرون انه اليوم الاخير لهم في الحياه 
                بقلمي منه وائل 
**************************
                 في المدرسه 
كانت تجلس فريده على فراش فيفيان وتستمع الي فيفيان التي كانت تبكي من ما حدث منذ ساعه مع خالتها والتي لك تكن تصدق فريده، فخالتها تلك كانت تحبها كثيرا 
فريده بحزن قائله :
ماتزعليش يا فيفي مش دايما الناس اللي بنحبهم بيطلعوا زي ماكنا فاكرين، عندك اهلي دول كنت فكراهم انهم بيحبوني بس هما اتخلوا عني طول السنين دي 
فيفيان وهي تمسح دموعها قائله باعتراض:
 لا يا فريده انتي غلطانه اهلك عملوا كل دا عشانك، عشان تفضلي بخير من غير أذى،ولولا جدك دا كان زمانك عايشه وسطهم بلاش انتي كمان تظلميهم 
نظرت لها فريده بحيره ثم قالت :
مش عارفه بقا هما اصلا جايين النهارده باين او بكره على حسب الطريق جايين عشان يشوفوا قسيمة جوازي انا وكامل عشان يصدقوا انه جوزي ماهو عشان كدا كامل اتجوزني 
نظرت لها فيفيان بشك ثم قالت :
انتي متأكده انه اتجوزك عشان كدا وبس؟ 
نظرت لها فريده بتساؤل ثم قالت :
قصدك ايه؟ 
فيفيان وهي تنظر خلف فريده بحذر قائله :
ماهو انتي ماشوفتيش كامل بيبصلك ازاي لما بتيجي تتكلمي او بيتأملك ازاي، انا حاسه انه بيحبك، حاسه ايه بس دا انا متأكده كمان 
نظرت لها فريده باستغراب ثم قالت :
إيه بتقولي كدا يعني ايه هيخلي يحب واحده زي كل حياتها مشاكل وتعقيد لا وكمان أصغر منه ب ١١ سنه يعني اقوله ياعمو، لا دا بيقولي اعتبرني بابا ومسؤل عنك ههههههه بيحبني ايه ياست بس 
فيفيان بتأكيد قائله :
والله بيحبك وهتشوفي، وبعدين هو انتي يعني ماحستيش معاه بحاجه كدا ولا كدا؟ 
نظرت لها فريده بتأمل ثم ابتسمت وقالت :
عارفه لما حصل معايا كل دا وجدي كان خلاص هيموتني كنت بغمض عيني وبقول انا عارفه ان كامل هيخلصني من كل دا وكنت بغيب عن الوعي لما صحيت لاقيت نفسي في المستشفى ولاقيت كامل اي وشي عرفت ساعتها ان مهما حصلي انا متأكده ان كامل هيكون جنبي، ودي بقا حاجه بتخلي قلبي يرقص من الفرحه والله، بس مش عارفه يمكن عشان محدش عمل معايا كدا قبل كدا أو اهتم بيا كدا 
مش مهم، المهم
انا كنت عاوزه اقولك ان بعد اما نخلص امتحانات كامل قالي انك هتيجي تعيشي معايا
ابتسمت لها فيفيان ثم قالت :
ازاي بس يا فريده راجل ومراته هاجي انا بقا اعيش معاكم زي اللقمه في الزور مينفعش
فريده بانزعاج قائله :
ماتقوليش راجل ومراته دي، وبعدين فيها ايه دا كامل هو اللي قال يعني لو مكنش ينفع مكنش هيقول كدا
فيفيان بضحك قائله :
انا مش فاهمه ايه اللي مزعلك في كلمة راجل ومراته دي ههههههه ماانتي فعلا مراتوا يا ديده ههههههههه
نظرت لها فريده بضيق ثم قامت بالضرب عليها وسط ضحكات فيفيان العاليه
موزموزيل ميرت بابتسامه :
على قد ماهي هتوحشني بس حقيقي مبسوطه من اللي حصل ومتأكده انها هتكون بأمان مع حضرتك مسيو كامل وطلما أهلها بقوا معاها اكيد هتكون احسن
ابتسم كامل وقال :
ان شاء الله، هي هتيجي كل يوم تحضر الحصص والأنشطة وهاجي اخدها اخر النهار
ابتسمت موزموزيل ميرت بهدوء ثم قالت :
مفيش اي مشاكل مسيو كامل
كامل بامتنان قائلا :
طيب لوسمحت ممكن تناديها عشان ورانا مشوار
موزموزيل ميرت باحترام قائله :
تحت امرك مسيو كامل
في سيارة كامل…..
كانت تجلس في صمت ولم تتفوه بكلمه، نظر لها كامل باستغراب ثم قال :
مالك يا ديده؟
نظرت له فريده بانزعاج ثم قالت :
انا عاوزه اروح الملاهي
ضحك كامل بشده على طريقتها ثم قال :
هههههههههههههههههه 
طب ماتزعليش نفسك كدا، عينيا ياستي احلي ملاهي لاحلى ديده في الدنيا وملاهي مائيه كمان يلا
ابتسمت فريده بسعاده ونظرت له بفرح ثم قالت :
مرسي
نظر لها كامل بحب ثم قال لنفسه :
انا اللي مرسي انك في حياتي
ثم انطلق سريعا الي تلك الملاهي المائيه التي كانت مكان الاستمتاع لفريده فور ان ذهبت له والتي نكقوا بها حتى الليل
              بقلمي منه وائل
**************************
      في منزل كامل (بيت العائله)
كانت تجلس ميرفت على الفراش وتشعر بالتعب الشديد
دب دب
ميرفت بتعب قائله :
ادخل
بسمه وهي تدخل الغرفه قائله :
مالك يا ميمي ام عايده قالتلي انك تعبانه فيكي ايه؟
ميرفت بارهاق قائله :
مفيش يا حبيبتي شوية تعب بساط ماتخافيش
ذهبت لها بسمه وقالت بقلق :
تعب بسيط ايه بس دا انتي سخنه، علي فكره كامل رجع مصر
ميرفت وهي تهز راسها قائله :
عرفت يا حبيبتي ماهر كلمني وقالي انه جاي بليل
بسمه بخوف قائله:
طب هتفضلي تعبانه كدا يا ميمي انا مش هسكت انا كلمت الدكتور وهو جاي في الطريق مينفعش تفضلي كدا
نظرت لها ميرفت ولم تتحدث بشئ فكانت تشعر بتعب شديد
دب دب
ام عايده :
 الدكتور وصل يا ست بسمه
بسمه وهي تأذن له بالدخول قائله :
طيب دخلي يا ام عايده بسرعه
الدكتور بتركيب قائلا :
السلام عليكم، اي يا ميرفت هانك ما اتعودناش عليكي كدا
بسمه بقلق قائله :
انا اول مره اشوفها كدا طمني يا دكتور
الدكتور بطمأنينه قائلا :
ماتقلقيش يا بسمه ان شاء الله خير
ثم قام بالكشف عليها ودون ملاحظاته ثم نظر الي بسمه وقال :
دي حمى بس الحمدلله في اولها يعني مش شديده وكويس انك اتصلتي بيا في الأول كدا، دي الادويه اللي هتاخدها وأهم حاجه الاهتمام بالكمدات الساقعه، الف سلامه عليكي يا هانم
ميرفت بابتسامه بسيطه قائله :
 الله يسلمك يا دكتور
نظرت لها بسمه بحزن ثم قالت :
وماكنتيش عاوزه الدكتور يجي كنتي عاوزه تتعبي اكتر بعد كدا انا اللي ههتم باكلك ودواكي ومفيش حاجه اسمها لا مفهوم
ابتسمت لها ميرفت ثم قالت :
حاضر
                بقلمي منه وائل
**************************
       في المساء في سيارة كامل
كانت تضحك فريده بسعاده هي وكامل
فريده بسعاده قائله :
انا بجد مكنتش متخيله انها هتكون حلوه اوي كدا
كامل بابتسامه قائلا :
مش قولتلك
نظرت فريده ح لها باستغراب ثم قالت :
هو مش دا بيتك اللي فيه مامتك وبنت عمك
هز كامل راسه بنعم
فريده بتساؤل قائله :
طب واحنا جينا هنا ليه؟
كامل بحزن قائلا :
اصل ماما تعبانه شويه فلازم نطمن عليها وبعدين يعني مش المفروض انها تتعرف على مرات ابنها والا ايه
اتسعت حدقة عينيها بصدمه ثم قالت سريعا :
لا يا كامل بلاش عشان خاطري انت يعني قولت دا جواز صوري بلاش تعرفهم وتفرح مامتك على الفاضي
نظر لها كامل باستغراب ثم قال :
مالك يا فريده خوفني كدا ليه وبعدين احنا ماعملناش حاجه حرام يعني دا جواز
فريده بقلق قائله :
لا معلش بلاش تقول حاجه
كان سيتحدث ولكنه وجد سيارة عاصم قد وصلت
عاصم بتساؤل قائلا :
ايه اللي موقفك هنا؟
كامل بابتسامه قائلا :
اهلا بجلاب المصايب الللي لما اغيب ارجع الاقي عامل كل مصيبه والتانيه
نظر له عاصم بتبرم وهو ينظر إلى فريده ثم قال :
يا سلام يااخويا ماانت كمان عملت مصايب واحنا مانعرفش 
نظرت فريده الي كامل بتساؤل 
كامل وهو ينهي الحديث قائلا :
طب يلا عشان ندخل ميمي تعبانه وعشان نشوف المواضيع دي يلا 
كانت تهبط ميرفت الدرج بمساعدة بسمه 
ميرفت بتعب قائله :
هو لسه كامل مجاش؟
بسمه بعدم معرفه قائله :. معرفش يا ميمي بس اكيد في الطريق
كامل بصوت عالي وابتسامه حانيه قائلا :
كامل وصل اهو يا قلب كامل
نظرت له ميرفت بسعاده ثم ارتمت بين احضانه وقالت :
كدا تبعد عني كل دا وتسبني يا كامل
احتضنها كامل بشده وقبل رأسها ثم قال :
انا اقدر يا قلب كامل انا بس كان ورايا مشاغل كدا المهم تعالي معايا بس عاوزك
نظرت ميرفت الي فريده التي نقف بعيدا قم ابتسمت وقالت :. فريده حبيبتي تعالي يا روحي انتي وحشتني اوي 
ابتسمت لها فريده ثم قالت :
وحضرتك وحشتني جدا الف سلامه عليكي 
ابتسمت ميرفت ابتاسنه صافيه ثم قالت :
الله يسلمك يا حبيبتي اتفضلي اقعدي، اقعد يا عاصم واقف كدا ليه 
نظر عاصم لها ثم نظر الي بسمه التي تشيح وجهها عنه، ثم قام بالجلوس 
كامل وهو يمسك يدها قائلا :
تعالي بس عشان عاوز اقولك حاجه يلا وبعدين نرجع نتكلم 
ميرفت وهي تذهب ورائه قائله:
طيب طيب خلاص جايه اهو 
ثم أخذها وذهب الي غرفة المكتب 
عاصم بحذر قائلا :
اذيك يا بسمه عامله ايه 
نظرت له بسمه بضيق ثم قالت :
تمم، اذيك يا فريده اخبارك ايه؟ 
ابتسمت لها فريده ثم قالت :. الحمدلله بخير 
كانت تحاول بسمه الإبتعاد بنظرها عنه ولكن لم تستطيع فقررت ان تصعد الي غرفتها، ولكن ذهب ورائها عاصم وامسك يدها ثم قال :
انا عاوز افهم انتي ليه بتعملي معايا كدا؟، ليه مصره تطلعني مذنب وانا مش كدا 
نظرت له بسمه بغضب ثم قالت :
لا انت مذنب يا عاصم انا مش هتجن عليك واظن سبق وقولتلك ابعد عني والا تحب اقول لكامل على كل حاجه ويعرف وساختك بقا 
نظر لها عاصم بغضب ثم قال :
وساختي؟!، انا مش هرد عليكي عشان مقدر ظروفك بس لكن مش هسمحلك انك تقولي عليا وسخ، انا لو وسخ يا بسمه مكنتش فضلت الف وراكي كدا كل شويه، لو انا وسخ يا بسمه كنت اخدت منك اللي انا عاوزه زي اي راجل وسخ وكنت سبتك واثبتي بقا، بس أنا مش كدا انا حبيتك بجد بس انتي مش شايفه كدا 
ثم تركها وذهب يجلس بجانب فريده التي تنظر لهم بعدم فهم 
نظرت له بسمه بحزن ثم صعدت الي غرفتها 
ميرفت بسعاده قائله :
لللللللوي والله فرحت قلبي يا كامل بجد 
انا لازم افرح البيت كله النهارده 
يا بسمه ياام عايده يا خلق 
كامل وهو يجري ورائها قائلا :
استنى بس يا ماما استنى 
ميرفت وهي تمسك يد فريده بسعاده قائله :
الف الف مليون مبروك يا روح قلبي بجد انا مبسوطه اوي انتي مش عارفه انا مبسوطه قد ايه انك بقيتي مرات ابني، يا بسمه انتي فين تعالي باركي لفريده وكامل.. 
هبطت بسمه الدرج ثم قالت بتساؤل :
في ايه يا ميمي؟ 
ميرفت بابتسامه سعيده قائله :
فريده وكامل اتجوزوا 
نظرت فريده الي كامل ثم ابتسمت وقالت :
الف مبروك 
نظرت فريده الي كامل نظره جعلته يشعر بالتوتر والقلق كانت تنظر له بلوك وعتاب وكان يبدو عليها الانزعاج الشديد 
كامل بارتباك قائلا :
ااا… الله يبارك فيكم يا جماعه، هو الموضوع اه جه بسرعه بس اكيد هنعمل فرح، المهم احنا لازم نمشي بقا تصبحوا على خير، فريده اسبقيني على العربيه 
، نظرت له فريده ثم ذهبت إلى السياره بدون اي حديث 
كامل بلوم قائلا :
يا ماما حرام عليكي عملتي كدا ليه مش انا فهمتك كل حاجه اديها زعلت اهي 
ميرفت باسف قائله :
انا اسفه يا حبيبي مكنتش اقصد بس من فرحتي والله 
ذهب كامل لها وقبل رأسها ثم قال :
خلاص يا ماما مفيش حاجه الهم انا بكرا هادي عليكي خالي بالك من نفسك وماتقلقيش كل حاجه هتكون تمم بس اخلص من اللي انا فيه سلام، يلا يا عاصم تعالي عاوزك 
عاصم وهو ينظر لبسمه بعتاب قائلا :
حاضر
كامل وهو ينظر إلى سيارته ثم وجه حديثه لعاصم قائلا :
المهم ياعاصم اي حاجه تعرفها من البت دي بلغني على طول عشان نعرف من الحيوان دا
عاصم وهو يهز راسه بالموافقه ثم نظر الي فريده التي نجلس داخل السياره ويبدو على وجهها الضيق ثم قال :
روح انت بقا شوف المشكله دي دا انت ليلتك ليله
كامل بقلق قائلا :
ربنا يستر
ركب كامل السياره ونظر الي فريده التي لم تتحدث بكلمه ثم شغل المحرك وانطلق الي المنزل
                بقلمي منه وائل
**************************
                 في المدرسه
كانت تلتف الفتيات حول فيفيان التي تقص عليهم ما حدث اليوم مع فريده  والذين كانوا يشعرون بالسعاده
كرستين بهيام قائله :
انا كنت متأكده انهم هيتجوزوا كان في بينهم نظرات عاطفيه جميله
ميشيل بحب قائله :
تحسيهم في روايه مش حقيقين
ابتسمت فيفيان ثم قالت :
لو هي بس تبطل تنشيف دماغ وتسبب كل حاجه تمشي زي ماهي هتبقى اسعد انسانه في الدنيا
اميره وهي تقرأ في كتابها قائله :
ماتقلقيش هتحبه اصل فريده قلبها ماشافش حنيه طول عمره واللي بيعمله مسيو كامل معاها اكيد هيخليها تحبه
نظررا الفتيات الي بعدهم ثم قالوا :
اكيد هتحبه
فيفيان بتساؤل وهي تنظر إلى فراش مرونيا قائله :
الله اومال فين مرونيا
ضحكوا الفتيات جميعا في نفس واحد ثم قالت ميشيل :
اصل بسبب اللي هي عملته في صورة فريده الصبح موزموزيل ميرت اخدتها لميس ماري وميس ماري عقبتها انها تنضف المطبخ بعد العشا وتغسل الصحون
ضحكوا الفتيات بشده وأثناء ضحكهم دخلت مرونيا الي الغرفه والتي كانوا ينظرون لها حتى قامت بتغير ملابسها ثم نظرت لهم بانزعاج قائله :
بطلوا تبصولي كدا
ثم ألقت بنفسها على الفراش بضيق
وسط ضحكات الفتيات
              بقلمي منه وائل
**************************
              في منزل كامل
وصلا الاثنان الي المنزل والذي عندما قاموا بالدخول له نظرت له فريده ثم قالت :
انت كداب
نظر لها كامل بصدمه ثم قال :
انا كداب يا فريده؟
فريده بغضب قائله :
ايوا  كداب عشان قولتلي محدش هيعرف بجوازنا دا بس كله بقا يعرف، انت عاوز ايه بظبط ها قول عاوز ايه، اتجوزتني يااسباب غير مقنعه وبتفرض عليا كل حاجه انا مبقتش فاهمه اي حاجه انت عاوز اييييه 
نظر لها كامل ثم وضع يده على كتفيها و قال لها بهدوء :
اطلعي نامي يا فريده دلوقتي 
نزعت فريده يده من عليها ثم قالت بصوت عالي :
لا مش هطلع انام ومش هسكت الا لما افهم في ايه انت عاوز ايه بظبط 
كان يتكئ على أسنانه بغضب مكتوم قائلا :
معلش يا فريده اطلعي نامي دلوقتي 
فريده وهي تضربه على صدره بيدها قائله :
انت انسان اناني مش بتفكر غير في نفسك وانا طظ فيا مش مهم افهم والا مفهمش، مفهمني ان الجواز دا عشان مصلحتي وانت اصلا عامله لمصلحتك اكيد عاوز الصحافه تكتب عنك، راجل الأعمال كامل عز الدين المشهور الوسيم اللي كل البنات بتحبه اتجوز طالبه وقال ايه نشأ بينهم قصة حب، هي فين قصة الحب دي كله كذب في كذب ذيك بظبط مستنقع حقير 
انفجر كامل غاضبا ثم قام بصفعها على وجهها بشده قائلا :
اخرسييييي
يتبع….
لقراءة الفصل الحادي والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!