روايات

رواية 30 يوم حياة 3 الفصل السابع عشر 17 بقلم أميرة أسامة

رواية 30 يوم حياة 3 الفصل السابع عشر 17 بقلم أميرة أسامة

رواية 30 يوم حياة 3 البارت السابع عشر

رواية 30 يوم حياة 3 الجزء السابع عشر

30 يوم حياة 3
30 يوم حياة 3

رواية 30 يوم حياة 3 الحلقة السابعة عشر

 

البارت السابع عشر .

طلعت بوسي مع صالح علي بيتهم من تاني
فتح صالح الباب.
وقفت بوسي بره
صالح….ادخلي يابت البيت موحشكيش ولا ايه
دخلت بوسي ببطئ وهي بتبص علي البيت اد ايه وحشها كل ركن فيه
وقفت في وسط الصاله بتبص علي مل مكان ودموعها نازله قفل صالح الباب وراح وقف ادامها وهو بيميل راسه بابتسامه
مش قولنا بلاش دموع
بوسي….انا مش بحلم ياصالح صح
صالح….لا مش بتحلمي نورتي بيتك يا احلي بوسي فالدنيا
فاللحظه دي دخلت بوسي جوه حضنه
حضنها صالح بكل قوته اخيرا رجعت من تاني لحضنه

 

 

واخيرا اتجمعوا من تاني لكن بتفكير جديد وحياه افضل
في صباح يوم جديد
فتحت بوسي عينها علي حاجه بتلعب في وشها فضلت تبعد الشئ اللي بيعاكسها لحد ما قلقت فتحت عينها لقت صالح اعد جمبها علي حرف السرير وبيضحك عليها.
أبتسمت بوسي بحب…صباح الخير
صالح….صباح الفل
بوسي….ايه اللي مأعدك كده
صالح…بصحيكي وانتي مش راضيه تصحي
قامت بوسي اعدت لمحت جمبها تربيزه محطوط عليها فطار شكله حلو وعصير
بوسي….بأبتسامه ايه الدلع ده كله علي كده بقي اغيب علي طول.
صالح….ياستي الدلع ده هيبقي علي طول واعملي حسابك اني مش هسمحلك تغيبي تاني ابدا.

 

 

بوسي…بس مش اد الدلع ده كله
صالح….يابت ده الدلع اتعمل عشانك😉
ضحكت بوسي…بس تعبت نفسك ليه بس
صالح….ولا تعب ولا حاجه وبعدين وحشني الفطار معاكي اوي انا تقريبا نسيت الفطار.
بوسي…..وانا كمان والله بقالي كتير اوي مش بفطر ووحشني كل حاجه معاك
صالح…طيب يلا قومي اغسلي وشك وتعالي نفطر
بوسي….هي الساعه كام اصلا
صالح…الساعه ياستي تقريبا بقت 9
بوسي….9 الصبح وايه اللي مصحيك بدري كده هو مش لاحه قالك متنزلش انهارده
صالح…اه قاللي بس انتي ناسيه انك عندك شغل
أبتسمت بوسي باستغراب شغل انت عايزني انزل
صالح ….اه طبعا عايزك تنزل امبارح كان اول يوم ليكي وطبيعي تكوني موجوده انهارده ايه هنكسل من اولها ولا ايه🤨🤨
بوسي….لا مش كسل والله بس يعني بصراحه مستغربه انك عايزني انزل انهارده وكمان انت اللي بتقولي بنفسك
صالح…..احنا اتفقنا يا قلبي ان اللي فات مش عايزين نفتكره ولا نتكلم فيه احنا ولاد انهارده وانا وعدتك ان صالح راجع واحد تاني وصدقيني يابوسي انا عايز اشوفك احسن واحده في الدنيا ومش هقبل بأقل من انك تكوني ناجحه ديما وبعدين يا ستي انا عاملك مفجأه بعد فرح وعد وزين
بوسي…مفجأه ايه تاني
هو لسه في مفجأت
صالح…اه لسه في
لوسي…طيب ايه هي
صالح…يابت بقولك مفجأه🤨
بوسي…بدلع عشان خاطري ياصالح.
صالح…..بقله حيله علي فكره انتي رخمه والله كنت عايز اعملهالك مفجأه
بوسي…طيب قولي ولما تقولي تاني هتفاجئ

 

 

صالح…بضحك لا ياشيخه بتضحكي عليا عموما هقولك وأمري لله
بوسي…بحماس قول.
صالح…بصي ياستي انا عايزك تنزلي الاسبوع ده كله الشغل اولا لاننا احنا داخلين علي موسم اللي هو العيد الكبير يعني ده وقت شغلك كله ثانيا فرح زين ووعد تاني يوم العيد وتالت يوم الواد عامر مسافر شرم عشان خامس يوم عنده حفله كبيره وعامر قال لزين ان هديه جوازهم هتكون سفر علي حسابه معاه يقضوا كام يوم عسل ويحضروا حفله عامر وانا قررت اننا نسافر معاهم عشان اول جوازنا مسافرناش اي مكان والمرادي مش زي اول مره انا حابب تكون مختلفه وعايز اخليكي مبسوطه بأي طريقه ايه رأيك موافقه
بوسي…بفرحه طبعا موافقه
صالح…يبقي تنزلي علي شغلك
بوسي….بس انا مش عايزه اسيبك خصوصا انهارده
صالح…لا ياستي انا اللي بقولك وبعدين انا كمان هنزل عشان لما نسافر ماسبش لاحه لوحده هو وابويا ونبقي براحتنا وانتي كمان تبقي اطمنتي علي شغلك وظبطي كل حاجه الكام يوم اللي هنسافرهم اتفقنا.
بوسي…بحب انا بحبك اوي ياصالح
صالح…بحب وانا بعشقك يا قلب صالح قرب صالح منها وخدها في حضنه وباسها من راسها…
وبعد وقت بسيط كانوا نزلوا الاتنين مع بعض.
صالح…صباح الخير يا ابا صباح الخير يالاحه.
صلاح…باستغراب لكن مرضيش يعلق خاف تمون بوسي صممت تنزل واخوه مضايق.
لاحه…صباح الفل
فاروق….صباح الخير ياحبايبي ايه اللي نزلك بس انت وبوسي
بوسي…والله هو اللي صمم
صالح…..بوسي ده موسم شغلها يا ابا وبعدين في العيد هاخدها واسافر مع الواد عامر وزين ووعد ونتفسح يومين كده ومش عايز اسيبكم كتير.
لاحه…ياعم وانت مالك انا اشتكيت كنت خليتك انهارده برده

 

 

فاروق….ربنا يسعدكم يارب ياولاد وما يفرق بينكم تاني ابدا
صالح….ويخليك لينا يا ابا
ثواني وجاي يلا يابوسي..
بوسي….سلام ياعم فاروق صباحك فل ان شاء الله سلام يالاحه
فاروق…صباحك رضا يابنتي
لاحه….سلام يا مرات اخويا😉.
راح معاها صالح وهو بيضحك هو وبوسي.
صالح…يلا اركبي شوفي شغلك كويس مش عايز دلع🤨
بوسي….ماشي مش هتدلع خلي بالك من نفسك
صالح….وانتي كمان وسوقي براحه
بوسي…حاضر يا حبيبي لا اله الا الله
صالح….محمد رسول الله لما توصلي طمنيني
بوسي….حاضر سلام
صالح…سلام.
………..
في منزل هيما ومنه..
صحي هيما علي صوت منه
منه…بصوت عالي هيمااااا هيمااااا
قام هيما مفزوع بسرعه
هيما…ايه في ايه مين انتي بتولدي
منه….بضحك 😂😂😂😂
صباح الفل يا قلبي
هيما….يا شيخه ابو شكلك انتي عبيطه يا منه حد يصحي حد كده والله فكرتك بتولدي
منه….بضحك هولد اول السابع انا بتبشر عليا وبعدين اعملك ايه ما انت اللي نومك تقيل مبتصحاش غير كده
هيما….عارفه هاجي في يوم اقوم اكلك علقه عشان تظبطي
منه…متقدرش
هيما….يابت متبقيش مستفزه واوعي كده سبيني انام
منه…ياهيما قوم بقي الساعه بقت عشره

 

 

 

هيما…يابت اقوم اهبب ايه انا بفتح الصاله علي الضهر
منه….لا قوم اصحي خد شاور وتعالي نفطر هتلاقي الضهر اذن
هيما….وهو بيقومها طب بس اوعي كده ياماما ربنا يهديكي
منه…انت بتزأني وانا حامل عايز تموتني انا وأبني اللي في بطني طب والله لاقول لزين
هيما…يابت انا كلمتك وبعدين انتي بتهدديني طب بصي عليكي انتي وزين قومي يابت من هنا
منه….بقت كده طب والله لا هقوله
هيما…اتغطي واداها ضهره….قوليله انا بخاف وتاني عليكي انتي وزين هااا.
منه….ماشي خرجت منه من الاوضه وراحت مسكت موبايلها واتصلت علي زين.
منه…الوووو صباح الخير
زين….صباح الفل ايه خير مش بعاده يعني تكلميني الصبح انتي كويسه
منه….اه يا حبيبي الحمد لله بخير انت صاحي ولا نايم
زين….لا صاحب وفطرت كمان وكنت خارج
منه…طيب معلش ينفع تطلعلي ثانيه
زين….في حاجه ولا ايه
منه…بضحك لا مفيش والله لما تطلع هقولك
زين…يابت بتضحكي علي ايه
منه….خلص بقي يازين اطلع مش هأخرك والله وبقولك ايه لما تطلع مترنش الجرس خبط براحه
زين…اللهم طولك ياروح ماشي ياستي اما نشوف اخرتها يلا اقفلي انا طالع
منه…ماشي باي…قفلت منه الموبايل وهي بتضحك وبتستحلف لهيما انت اللي جبته لنفسك 🤨🙄
………
مديحه…مالها منه في حاجه ولا ايه

 

 

زين…انا عارف بتكلمني وبتضحك انتي عارفه جنانها
مديحه…بجد ولا في حاجه
زين…والله بتضحك معرفش في ايه شكلها عامله مقلب في هيما هطلع اشوفها واخرج عالورشه
مديحه…ماشي يا حبيبي
زين….هتروحوا تفرشوا امته
مديحه….هقوم اظبط كام حاجه كده وعالضهر هنروح
زين…ماشي يا امي بص لوعد
حبيي في حاجه ناقصه محتاجه تحبيها
وعد….لا خالص كله تمام متقلقش
زين…طيب متتعبيش نفسك من فضلك واعملي حسابك خلصتوا مخلصتيش الساعه 8 تكوني جاهزه عشان معاد الدكتور لو لسه مخلصوش هتسبيهم وتيجي معايا
وعد….حاضر
مديحه…متخافش مش هخليها تتعب نفسها
زين…اه بالله عليكي يا امي هي اصلا شكلها مش قادر
وعد…والله انا كويسه انت بس اللي مكبر الموضوع
زين…..ماشي يا ستي انا مكبر الموضوع ومش هرتاح غير لما اطمن عليكي ريحيني وريحي نفسك
وعد….حاضر يا زين
زين…باسها من راسها وباس ايد امه..
يلا هطلع اشوف المجنونه دي واخرج عالورشه
وعد…طيب ابقي طمنا

 

 

زين…حاضر يا حبيبي يلا سلام عليكم
مديحه و وعد…عليكم السلام.
……
مسك زين موبايله اتصل علي منه.
منه…الووو
زين…انا طالع عالسلم افتحي
منه…طيب يلا باي.
…..طلع زين كانت منه راحت بسرعه تفتحله.
زين…صباح الجنان
منه…بضحك وهي بتحضنه صباح السكر علي احلي عريس.
زين…في ايه يا مجنونه عالصبح وجوزك فين
منه…تعالب بس واقفل الباب ده..
زين…ادي ام الباب. في ايه بقي
منه…بص يا سيدي انت دخلت اصحي هيما عشان يقوم ياخد شاور ونفكر سوا قبل ما يروح شغله وانا اروح مع وعد عشان نفرش غلط كده
زين…🤨🤨علي حسب مش ضامنك
منه…بضحك والله بتكلم جد
زين…ماشي يا ستي عداكي العيب اللي بعده.
منه….قوم ايه بقي هيما يقومي ويزأني انا وابنه من عالسرير وبيطردني بره الاوضه مش راضي يصحي لا وايه بقي بقوله انا هقول لزين انك عايز تموتني انا وزين يقولي عليكي وعلي زين.
زين….عليكي وعلي ايييييه🤨
منه….وعلي زين😂😂😂 بس مش دي المشكله
زبن….نهار اهله اسود هو لسه في حاجه غير كده
منه…طبعاااا قولتله هكلمك نام واداني ضهره وقالي تاني عليكي وعلي زين
زين…هو فين الواطي ده
منه…بضحك نايم جوه بص انا هدخل وانت ادخل براحه معايا ومتعملش صوت وهسمعك بودنك
زين…ماشي وربنا لا هعلقه
دخلت منه وهي بتضحك وهو وراها فتحت براحه ودخل زين اعد علي السرير وهيما مديله ضهره راحت منه وقفت ادام هيما وهي بتحاول تكتم ضحكها.

 

 

منه….هيما هيما
هيما..امممم
منه…يلا قوم
هيما…الله يخربيتك لبيت سنينك لبيت اخوكي
زين…😳
منه….واقفه مش قادره علي ريأكشن زين وعارفه ان هيما هيتعلق..انت بتشتم اخويا
هيما…اه يا منخ واخرجي عشان ما ارتكبش فيكي جريمه
منه…..بقت كده يا هيما طب والله هقول لزين
هيما…قام اعد وهو مدي ضهره لزين .بت اخرجي بره مش ناقص جنان سبيني انام وزين مين يابت اللي هتخوفيني بيه قولتلك عليكي وعلي زين اقولك لما اشوفه هقوله بنفسي اني شتمته اخرجي بره بقي
حط زين ايده علي كتف هيما.
اتفزع هيما من الايد اللي اتحطت عليه وقبل ما يجري كان قفشه اكتر زين ووقعت منه من الضحك
هيما…سلام قولا من رب الرحيم
زين….مالك يا دكر شوفت عفريت
هيما….زين…احيه🙄 بتسلميني تسليم اهالي يا منه
زين…سيبك من منه الوقت انت بتقولها عليكي وعلي زين
هيما…انا ورحمه امي ما حصل دي تخاريف نوم انت حبيبي
زين…ياواطي انا سامعك بودني
هيما…عيب عليك يا صاحبي حتت بت زي دي توقع بينا
منه….بضحك بت في عينك
هيما حط ايده علي دقنه بيستحلفلها
زين…انت كمان بتستحلفلها ادامي
هيما….ياجدع عيب عليك انت عندك تهيأت ولا ايه انا اقدر بردو
زين…..بضحك انت ياض كمان عايز تطلعني مجنون
هيما…..طب اعمل ايه اختك مجنونن يا صاحبي ومش راضيه تسبني انام.
زين…طب وانا مال اهلي بتدخلني فيك انت ومراتك ليه بتشتمني يا واطي
هيما…انت حبيبي يا زين🙄
زين…وبعدين مالك ياض نايم من غير تيشرت ليه قوم ياض استر نفسك انت نايم كده جمب اختي

 

 

هيما…انام ازاي يعني انا في بيتي ودي مراتي
زين….مراتك في عينك قوم يالا استر نفسك
قال مراتي قال
هيما…خلاص بقي يا ابو نسب حقك عليا بس وربنا ما هسيب اختك
زين…ياض ايه البجاحه دي بتهددها ادامي
هيما…بضحك الله ماهي بتوقع بينا
زين…ابو شكلك انت وهي عالصبح
منه…بضحك الله طب وانا مالي مانت سمعت صاحبك بنفسك
زين…وانتي عايزه تضحيه ليه انتي كمان
هيما…قولها بقي
زين…اسكت انت
هيما….علي حق يا ابو نسب🙄
منه…بضحك الحق عليا عايزه افطرك قبل ما انزل ولا هتعرف تفكر لوحدك ولا هتحضر فطار اصلا
زين…ضربه علي راسه طب ماهي خايفه عليك اهي
هيما….احيه انتوا بتغنوا وتردوا علي نفسك الله يخربيت معرفتكم علي بيت الجواز وانت رايح يا اخويا تتجوز ده انت هتشوف ايام سوده
زين…تفتكر🙄
هيما….افتكر😂 اديك هتجرب بنفسك يا اخويا
منه….هو انا مطلعتك عشان تتفق مع صاحبك علينا ولا ايه ماله الجواز يا امور وحش
هيما…وهو بيغمزلها قمر وعسل وبعيدا عن الجنان كله دلع😉😉
اتحرجت منه ووشها احمر

 

 

زين….ما تظبط ياض انت ناسي اني اعد معاك ولا اسيبلك الاوضه واخرج😡
هيما….ياريت والله يا زين
زين…نعمممم
هيما…بضحك اقصد يلا بينا نفطر
زين…ابو شكلك قوم يا اخويا انت اطفح انا نازل وعشر دقايق والاقيك نازل ولو اتأخرت كده ولا كده هطلع اجيبك من هدومك
هيما….ياعم انا ماشي مع اختك دي مراتي وربنا
زين…تنزل بسرعه
منه…استني بس افطر معانا والنبي
هيما…ما تاعد ياعم حضري بسرعه يا منه
منه…الاكل عالسفره
زين…يابني انا لسه فطران من شويه وكنت خارج عالورشه قبل ما المجنونه دي تكلمني
منه…كيب حاجه بسيطه
زين…والله ما هقدر
هيما…كيب اشرب الشاي وننزل سوا
زين…انت ياض هتصاحبني اوعي كده يخربيت معرفتكم سبني اشوف شغلي انا فاضيلكم
هيما…ماشي يا واطي
زين…متتأخرش بقي

 

هيما…جاي وراك علي طول
زين…لمنه وهو بيضحك سلام يا اخره صبري
منه…بضحك سلام يا حبيبي.
قفلت منه وراه.وبصت لهيما وهي بتضحك
هيما…بتضحكي وربنا لا هعلقك
منه…زين لسه منزلش والله انادي عليه
هيما….بضحك عليكي وعلي زين😂😂
منه…بردوو😂😂😂
……….
عدي وقت بسيط
واتجمع المل في شقه وعد عشان يفرشوها.
رحاب….وعد ارفعي معايا الشنطه دي عشان نطلع الهدوم اللي فيها
وعد…لا ترفعي ايه يا مجنونه بس عشان بطنك
سهير…اوعي يابت يا رحاب متشليش تقيل عشان بطنك يلا يا وعد نرفع سوا
شهد كانت سامعه الكلام ومن جواها بتداري حزنها
شهد….انا لميت الكراتين والورق والاكياس اللي طلعت قولولي اعمل ايه
سهير….تعالي ياشهد معايا انا والبت توته نطبق الهدوم وخلتك مديحه تيل ورانا.
شهد…يلا يا خالتي

 

 

نعمه….نفسي ازغرطلك يا وعد بس مش قادره عشان ام حسام متزعلش
فاطمه….اه والله ربنا يصبر قلبها
مديحه….لا بلاش يوم الفرح نعمل الاحنا عايزينه كويس الفرح مش في الشارع عشان مش هينفع طبعا علي فكره زين عدي عليها وعرفها ان فرحه تاني يوم العيد واستأذنها عشان متزعلش
نعمه….واجب بردو
مديحه….هي فرحتله اوي ومزعلتش وقالتله لو عايز كمان يعمله في الحاره يعمله هي بتحب زين اوي بس طبعا زين قالها لا طبعا
ناريما….ربنا يصبرها علي حزنها يارب
فاطمه….يارب يصبر قلوبنا جميعا علي كل غالي راح
نعمه….ويرحمك يا مريم يا ابن فاطمه
فاطمه….يارب.
توته….بقول ايه احنا قولنا مش عابزين حزن تاني بدل ما انتحر واخلص منكم انتوا وعيالي

 

 

فاطمه…بابتسامه يابت اعوذ بالله ده السم في اللسان وبعدين سيبي العيال شويه في حالهم
توته…ياختي ياخالتي يسبوني هما في حالي
روحيه….انا هفضل اعده كده ادوني حاجه اعملها
مديحه…مش عايزين نتعبك يا روحيه
روحيه…لا انا كويسه
مديحه…طيب تعالي افتحي الاكياس واديهم يطبقوا الهدوم..
روحيه…ماشي وسعي يا بت انتي وهي كده زاحمين الدنيا علي الفاضي ولا ليكم اب لازمه😒
توته….ياوليه اسكتي شويه مالك بقيتي عامله زيي كده بتخانقي في دبان وشك
سعير…كويس انك عارفه انك بتخانقي دبان وشك يا بنت المجنونه.
رن موبايل وعد.
منار كانت بتتصل بيها
وعد….قلبي
منار…بحزن ايه بتفرشوا
وعد…اه احنا هناك في الشقه مالك قالبه بوزك ليه
منار…كان نفسي اكون معاكي وافرشلك زي ما فرشت مع البنات
وعد…طيب نعمل ايه مش عشان شغلك فكي بوزك ده بقي
منار….والله هاين عليا ادب خناقه وامشي من الشغل
وعد…بطلي جنان يا مجنونه
وبعدين يا بت انتي غاويه تعب

 

 

منار….يعني ان مكنتش اتعبلك يا وعد اتعب لمين
منار….ربنا يخليكي ليا يا قلبي والنبي ما تزعلي بقي
منار….خلاص مش زعلانه وافرشوا حلو عايزه الشقه تبقي قمر
وعد….بس كده عيني
منار….هروح انا بقي وشويه وهكلمك تاني اشوف وصلتوا لايه
وعد…ماشي يا قلبي يلا باي
منار…باي

 

 

…….
عدي اليوم بسرعه بعتلهم زين اكل وبعد شويه
عدي علي وعد خدها وراحوا للدكتور طلب منها تحاليل راحوا عملوها وطلب زين انها تطلع مستعجل خدوها علي طول وطلع عندها نسبه الانيميا مرتفعه رحع بيها تاني عالدكتور كتباها علاج وزين عرفه ان هما قربوا يتجوزا الدكتور قال عادي بس تحاول ترتاح ومتعملش اي مجهود واهم حاجه تاكل كويس وتاخد العلاج .
اطمن شويه زين لكن قرر ان هي مش هتحط ايدها في اي حاجه لحد يوم الفرح..
خلص اليوم وتاني يوم كملوا باقي الفرش وظبطوا الشقه عالاخر وسابو اخر لمسات قبل الفرح بيوم ورفضت وعد ان زين يطلع الشقه خالص عشان يشوفها يوم فرحهم..عدت الايام بسرعه الكل كان بيخلص اي حاجه وراه وبيجهزوا كل حاجه نقصاهم…وعد فرحت لما عرفت ان بوسي وصالح هيسافرو معاهم

 

 

لكن منار اللي كانت زعلانه كان نفسها تكون معاهم خصوصا ان عامر مشغول جدا بقاله كام يوم ومش عارفه تتلم عليه خالص حتي مكالمتهم متتعداش الثواني
وده كان مضايقها عامر مشغول ومنار مشغوله بفرحها وهي زهقانه من غيرهم..
واخيرا….جه يوم الوقفه وعلي غير العاده الكل كان مشغوله يادوب صحيوا الصبح صلوا مع بعض صلاه العيد ودبحوا كلهم ووزعوا مع بعض اللحمه في الشارع

 

 

وبعد تعب وسهر ودبح طلعوا الشباب ناموا وعدي اول يوم بارهاق اما وعد فا حست ان خوفها رجعلها من تاني فا ابتدت تعمل التمارين اللي سهر قالتلها عليها وحاولت تهدي نفسها…..فاصل بينها وبين لحظه خوفها يوم واحد
واخيرااااا
أعلن صباح تاني يوم العيد عن فرح اهم شاب في السيده زينب….زين الرجال
واللي كان استعداده استعداد اسطوري…استعدله كل الناس من كل مكان..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية 30 يوم حياة)

اترك رد

error: Content is protected !!