روايات

رواية 30 يوم حياة 2 الفصل الثلاثون 30 بقلم أميرة أسامة

رواية 30 يوم حياة 2 الفصل الثلاثون 30 بقلم أميرة أسامة

رواية 30 يوم حياة 2 البارت الثلاثون

رواية 30 يوم حياة 2 الجزء الثلاثون

30 يوم حياة 2
30 يوم حياة 2

رواية 30 يوم حياة 2 الحلقة الثلاثون

بعد مرور اسبوع علي كل الاحداث اللي فاتت..
………
وعد….انا نجحت يا زين نجحت يا خالتووو
حضنها بحب وفخر زين وهي اتعلقت في ؤقبته من فرحتها شالها من عالارض من فرحته ان حبيبته وبنته الصغيره اخيرا أتخرجت
وعد حست باحراج لما فاقت من فرحتها
وعد…بصوت واطي نزلني يازين خالتو واقفه
زين…بخبث ابدا
وعد…وحياتي عندك
زين….هتيدني بوسه
وعد…زين بطل رخامه نزلني
زين…مش قبل ما توعديني
وعد…من بين سنناها اوعدك
نزلها زين.
قربت منها مديحه حضنتها بدموع مبروك يا وعد مبروك يا حبيبتي انا الفرحه مش سيعاني انهرده وحاسه اني عملت حاجه
زين…ليه ان شاء الله يا مديحه انتي اللي كنتي بتذاكريلها🤨🤨
مديحه…لا يا خويا انا اللي ربيت وكبرت وشجعت
وعد….ايوه خالتو هي السبب في الانا فيه كفايه سهرها وتعبها
زين…خلاص اتفقتوا عليا
وعد…بابتسامه لا طبعا عارفه انك تعبت معايا بردو يا زين طول الوقت كنت مهتم بيا ومذاكرتي ولو في ايدك ايه كنت بتسيبه عشان خاطري
زين….المهم عندي يا وعد انك خلصتي والاهم انه بتقدير
وعد…انا فرحانه اوي
زين….وبمناسبه نجاحك بقي هخرجك خروجه حلوه اوي

 

 

وعد…ربنا يخليكو ليا يارب وانتي ياخالتو امسحي دموعك دي بقي بلاش نكد خلينا نفرح
مديحه….والله ما حد فرحان ادي يا وعد الحمد لله يارب انا هروح اصلي ركعتين لله واعمل شربات واوزعه عالحاره كلها
زين…لا شربات ابه با ام زبن قدم خلاص انا هوزع حاجه صاقعه روحي انتي بس صلي يلا
مديحه….مش عارفه ليه يا واد يا زين حاسه اني بتوزع
زين…بضحك حاسه مش متأكدن يعني يا ام زين😂
وعد وشها احمر وهي بتبرقله
مديحه…مكسوفه من ايه يا اختي اتعودي انتي هتتجوزي واحد وشه مكشوف😂😂
زين…بقي كده يا مديحه😂😂
مديحه…ربنا يسعدكم يارب يا حبايبي واشوفكم قريب عرسان زي القمر
زين…ويخليكي لينا يا احلي ام فالدنيا
حضنتها وعد بحب وانسحبت مديحه من وسطهم واول ما دخلت اوضتها قرب منها زين حضنها بحب
زين…مبروك ياوعد مبروك ياقلب زين
حضنته وعد بفرحه الله يبارك فيك يا احلي حاجه في حياه وعد❣️❣️❣️
بعد مده بسيطه خرج زين جاب صناديق بيبسي فرقها علي كل الشارع وصالح ولاحه جابوا معاه عشان يجاملوه ووزعوا معاه ووزع معاهم عم حسني الكل باركله وشاركوه فرحته..
……..
اما عند عامر ومنار
بعد ماراحوا اشتروا الشبكه كانت طقم شيك جدا وقيم
اختاره عامر بنفسه
راحوا مع بعض اختاروا البدله والفستان😍
كانت منار طايره من الفرحه
بعد وقت طويل من اللف وصلوا مع بعض لمطعم عشان ياكلوا لانهم كانوا فصلوا خلاص طلبوا الاكل وبعد شويه جالهم.
فضل عامر باصصلها وساكت وهي مرتبكه من نظراته ومش لاقيه حاجه تقولها
قطعت الصمت منار..

 

 

منار…انت باصصلي كده ليه
عامر…بحب ايه ممنوع
منار…بأبتسامه لا بس يعني..
عامر.. يعني ايه
منار…بصراحه بقي انت موترني وملغبطني
عامر…بحب وحشتيني يا منار مش مصدق نفسي انك معايا بقيت اخاف انام احسن اكون بحلم تعبتيني معاكي يا منار تعبتي قلبي
منار….انا اللي تعبتك بردو
عامر…اه انتي عشان حرمتيني منك كل الوقت ده
منار….هو انت بجد ياعامر بتحبني
عامر….انتي لسه بتسألي يا منار انتي شايفه ايه
منار….انا حاسه اني بحلم اكتر منك حاسه اني بيتهألي حاسه ان الحلم اللي حلمت بيه طول عمري كبير عليا
عامر….لو تقصدي بالحلم ده انا يبقي انتي اللي كتير عليا يامنار مش انا خالص عارف ان ممكن اكون وجعتك بس مكنتش اقصد
منار…بلاش نتكلم فاللي راح مش عايزه اي كلام سلبي يضيع علينا فرحتنا باللحظه اللي وصلنالها دي
عامر….من اللحظه دي يا منار مفيش اي حاجه هتحصل سلبيه في حياتنا انا هحطك جوه قلبي واقفل عليكي واي وقت عدي كان وحش سواء عليكي او عليا هننساه مع بعض اللي جاي لازم بعوض اللي راح بحبك يا منار❣️
منار…بدموع وانا معرفتش الحب غير معاك وقلبي مادقش غير ليك
قربه عامر ايده مسح دموعها
عامر…احنا قولنا ايه قولنا مفيش عياط تاني صح
هزت منار راسها.
عامر….قوليلي بقي ايه رأيك فالبدله قمر مش كده😉
ضحكت منار…طبعا قمر
عامر….بس في قمر تاني هيغطي عليا مش كنتي ورتيني الفستان
منار…لا خليها مفجأه انا اصلا مش هوريه لاي حد
عامر…ماشي ياستي قوليلي بقي نفسك في ايه اعملهولك
منار…بحب ولا اي حاجه كفايه انك معايا
عامر…بغرور انا عارف اني جامد طبعا بس حاجه غيري
ضربته منار علي ايده بابتسامه
عامر…اااه يا مفتريه
منار….والله مفيش اي حاجه…يمكن مش نفسي في حاجه بس يمكن كنت بتمني ان كيمو يكون معايا في الفرح
ابتسم عامر بحزن…ياريت اقدر يا منار انا كمان كان نفسي اوي يكون موجود بس هو في مكان احسن واكيد حاسس بينا وطاير من الفرحه ربنا يرحمه
منار…يارب
وفالوقت ده لمعت في راس عامر فكره علي اد ماهي هتفرحها لكن خاف يقلبها نكد علي كل الموجودين لكن قرر انه يعملها عشانها❣️
………..

 

 

عدت الايام بسرعه وجه يوم الفرح….حجز عامر قاعه كبيره في فندق معروف وحجز لمنار اوضه فالفندق لوحدها عشان محدش يشوفها وتفاجأهم زي ما كانت حابه لكن منار اختارت بوسي هي اللي تعملها كل حاجه…كانت حابه تدعمها وتقف معاها وتفرحها انها اختارتها هي بالذات عشان واثقه في شغلها…ويمكن اللافته دي من منار فرحت بوسي جدا وادتها ثقه في نفسها كبيره وأفتكرت مكالمه منار ليها…
فلاش باك….
منار….الوووو
بوسي….منار ياقلبي عامله ايه
منار….بخير بس معلش معنديش وقت للسلام كتير انا واحده خطوبتها بعد بكره ومش فاضيه للرغي ده
ضحكت…بوسي اتعدلي يابت بدل نا اجي اجيبك من شعرك هتتغري علينا من اولها انال يوم الفرح هتعملي ايه😂😂😂
منار….هعمل كده بردو😂😂
بوسي…خير مكالمتك وراها ايه🤔🤔
منار….كنت محتجاكي لو سمحت تبلغي الاستاذه بوسي احلي ميكب ارتست في مصر اني محتجاها تعملي الميكب في فرحي وتجهزني عشان ابقي عروسه حلوه زي اللي بيخرجوا من تحت اديها🙄🙈
بوسي…بدموع وفرحه بجد يا منار
منار…طبعا بجد هتعملي فيها مهمه ومعندكيش وقت انا اللي هاجي اجيبك من شعرك😡
بوسي…بدموع وصوت مخنوق واضح لا طبعا انا اطول اعمل للقمر ده ميكب بس يعني متخيلتش انك تختاريني يعني عارفه ان عامر مظبط كل حاجه وفكرت هيجبلك حد كويس
منار….والله عامر ما يعرف اي حد ولو يعرف ميتهيأليش هيبقي في اشطر منك طبعا بجد يابت انتي مستقليه بنفسك ولا ايه انا بشوف شغلك عالبيدچ بتاعتك والانستجرام كنت بقول يارب ابقي عروسه بسرعه عشان تظبطيني
بوسي…عارفه يا منار يمكن انا نفسيا لحد الوقت مش مظبوطه بس مكالمتك دي فرقت معايا لدرجه انتي لو اتخيلتيها مش هتصدقيها
منار…بدموع بت انتي هتعيطي وتعيطيني هجيلك اضربك انا بقولك اهو اتهدي في ليلتك دي انا مصدقت يا اختي اتخطب لعامر🥺🥺
بوسي…بضحك واقعه واقعه يعني😂
منار…من زمان يا اختي
بوسي…ربنا يفرحك يا منار يابنت فاطمه ويخلي اللي جاي من حياتك سعاده وبس ويجبر بخاطرك زي ما فرحتيني
منار…لا بقولك ايه جو الشحاته ده مش وقته
بوسي….وربما انتي عيزاني اجيبلك😂😂
منار….بأبتسامه بحبك يا بسبوسه😍😍
بوسي…وانا بحبك اوي يا احلي عروسه😍
باااااااااك…
ابتسمت بوسي لمنار…يخربيتك بقيتي قمر
منار…بجد والنبي
بوسي….والله العظيم ماشاء الله شكلك حلو اوووووي
وبعدين انتي بتسألي يا بت ده انا اللي عملالك الميكب😡
منار…وانا قولت حاجه وربنا قمر بس بتأكد😒
بوسي…ده عامر عقله هيطير لما يشوفك
منار…عدي الجمايل محدش شافني غيرك
بوسي….مبروك يا بت تعالي اما اصورك عشان ابقي انزلها
عالانستجرام
منار…ماشي يلا..😍😍

 

 

كانت طايره من الفرحه وحاسه ان قلبها هيقف من فرحتها
عدي الوقت بسرعه وابتدوا المعازيم يكونوا موجودين وناس كتير مهمه وشخصيات معروفه ومطربين ومني الشاذلي قبلت دعوته كل ده كان عامر مش قايله لمنار وعاملها مفجأه ليها
……………
دقت ساعه الجد وطلع حاج سعيد ياخد منار خبط فتحتله بوسي
بوسي….ابو العروسه وصل زغرطت بفرحه
حاج سعيد بابتسامه اول ما شاف منار بسم الله ماشاء الله قرب باسها من راسها وهي وطت علي ايدها باسته
منار….ايه البدله والحلاوه دي
حاج سعيد….انتي اللي زي القمر تسلم ايدك يا بوسي البت حلوه اوي
بوسي…هي اللي قمر انا معملتش اي حاجه
حاج سعيد…ربنا يفرح قلبك يارب يا بوسي
بوسي…ويخليك لينا يارب😍
حاج سعيد…يلا بينا بقي الكل مستني تحت
منار….ماشي يلا
خدها حاج سعيد ونزل بيها من مكان تاني عشان يدخل بيها…وراحت بوسي انضمتلهم هي كمان كانت حلوه جدا وصالح من بعيد عينه راحه جايه عليها
اعد الجميع مكانه ووقف عامر ادام سلم طويل في وسط القاعه لابس البدله وايده ورا ضهره ورافع وشه لفوق ومستني تظهر ادامه الملاك اللي تعبته واخيرا
اشتغلت أغنيه مع ظهورها…
حصونها بآيه الكرسي بتاعت حسين الجاسمي والزغاريط والتصقيف…وابتدت النيران تخرج من الارض بطريقه مبهجه والانوار تلف القاعه والدخان حوالين عامر مالي الدنيا وشرارات النار ورا منار
اول ما اتفتح الباب وظهرت بانت الفرحه علي وشوش الكل حست منار ان قلبها بيدق بطريقه فظيعه وكان نفس احساسها هو احساس عامر نزل ايده من ورا دهره وراح عالسلم ببطئ فضل يطلع لحد ما وصلها سلم علي حاج سعيد وباس راسه..
وسلمه منار…باس عامر ايدها وباسها من راسها وعيونها فيها لمعه فرحه مش معقوله.
منار ايدها كانت متلجه وبصاله بدموع كتير جوه عينها بتهدد بالنزول
عامر….بلاش دموعك ينزلوا عشان الميكب مايبوظش يا احلي عروسه شافتها عيني❣️ وكأنه طلب منها انها تطلق لدموعها العنان.
أبتسم عامر بحب ومسح براحه دموعها…بحبك يا منار بحبك اوي
منار…عامر انا مش بحلم
عامر….لا مش بتحلمي يا حبيبي
منار ..انا متوتره وخايفه
عامر…بحب انا جنبك

 

 

 

أبتسمت منار وحطت ايدها في ايدها ووقفوا مع بعض علي الدرج. زادت الشرارات الناريه والاضاءه والدخان…وابتدا عامر ينزل معاها براحه لحد ما وصلوا للقاعه قربت منها فاطمه حضنتها بدموع والكل قرب منهم وابتدا الفرح من اول نزولهم بأغنيه خاصه ليوم فرحهم اتكتبت مخصوص عشانهم…رقصوا مع بعض رقصتهم الاولي وبعد ما خلصت ابتدا الجنان الكل كان فرحان لفرحه عامر ومنار واد ايه حالهم اتبدل لما بقوا مع بعض جه انس وغنالهم وغني معاه ايهاب والفرحه مش سيعاه
وابتدت منار تلمح مطربين وهي مش مصدقه…😱
عامر…ايه رأيك في المفجأه دي
منار….انت كنت عارف ان الناس دي كلها جايه
عامر…اه بس مرضتش اقولك اصل بصراحه عاملك كذا مفجأه…
الدنيا هديت شويه مسك عامر المايك. من بعيد وفضل ينادي عليها…
منار….منار….منار….
منار…ايوه
عامر…سمعاني
الكل ….ايووووه
عامر…بضحك ايه ده انا بقول منار كلكم بقيتوا منار
عامر…بحب بصي بقي انا عاملك مفجأه بس قبل ما اعرفك ايه هي اوعديني انك متعيطيش موافقه
هزت منار راسها من بعيد
عامر…خليكوا شاهدين هي قالت موافقه.
ضحك الكل عليه.
عامر…وطبعا الكلام ده لكل اهلي واصحابي عشان خاطري مش عايز حزن..منار من كام يوم سألتها نفسها في ايه اعملهولها قالتلي مفيش بس كنت بتمني ان كريم يكون معايا… سكت الجميع وانتبهوا اكتر بعد كلامه والحقيقه ان انا كان نفسي اكتر منها في ده بس للاسف هو في مكان تاني خالص ولو هقدر احقق الامنيه دي مش هقدر احققها غير بالطريقه دي وشاور من بعيد لاتنين من الشغالين في القاعه جم مع بعض وهما شايلين حاجه كبيره متغطيه وملفوفه بورق
قرب عامر ليها وهو لسه معاه المايك…
عامر….حبيت احقق حلمك حتي لو بطريقه بسيطه اتمني انك تفرحي اكتر ما تزعلي خد المقص منهم وابتدا يقص الاربطه اللي علي الورق ولما خلص سحب براحه الورق وظهر ادام الجميع صوره كيمو معموله من زي البوستر الخشب مجسمه بطوله وحجمه وكانه واقف وسطهم. اول ما منار شافته لمست وشه ونزلت دموعها ودموع البنات ودموع فاطمه والكل حتي الشباب كلهم عينهم كانت بتلمع وبتخفي وراها دمعه حزينه.. قرب منها عادل طبطب عليها ومسحلها دموعها وقرب منها عامر
عامر…بقولك ايه لو عيطتي همشيها انا جايبها عشان نتصور معاه ويبقي معانا في صورنا قولتي ايه
منار…بأبتسامه وسط دموعها ماشي
وابتدوا يتصوروا وهما حاطين المجسم بتاع كريم وسطهم وكأنه واقف فعلا معاهم الكل اتصور مع المجسم واتلم الشباب كلهم وقفوا مع المجسم وعلي اد حزنهم من الموقف علي اد ما حسوا انه فعلا معاهم..
خلصوا تصوير وحطوا المجسم جمب الكوشه بتاعتهم عشان يفضل جمبهم..
بعد فتره بسيطه وصلت مني الشاذلي منار تنحت من فرحتها سلمت مني عليها وباركتلها وباركت لعامر ووداها تسلم علي والده وعلي اهل حتته ووراها روحيه واتصورت مني الشاذلي مع عامر ومنار ومع روحيه وحست انها مبسوطه وسطهم…
اعدت حوالي ربع ساعه وراحت تودعهم
عامر….عايز اقولك اعدي شويه بس عارف انك اكيد وراكي حجات كتير مهمه بس بجد كفايه عليا وجودك وانك قبلتي دع تي وشرفتيني

 

 

مني الشاذلي….انا اللي المفروض اشكرك بجد يا عامر انك داعيتني للفرح وعرفتني بالناس الحلوه اوي دي مبسوطه اني شوفتهم بجد ومبسوطه اني شوفت روحيه 😂
عامر…بضحك…كارثه صح مني الشاذلي …لا دي جميله خالص..بصت لمنار مبسوطه اني شوفتك يا عروسه بجد وطبعا قريب هتيجي انتي وعامر عندي فالبرنامج وبصت لعامر عشان نعرف الحكايه كملت ازاي انت مرضتش تريحني
عامر…بضحك بس كده انا منتظرك
مني الشاذلي…بس العروسه قبلك
عامر…طبعا😍
مني الشاذلي الف مبروك ربنا يتمملكم بألف خير
مشيت مني بعد ما ودعوها
فضل الفرح شغال الكل مبسوط وعلي اد ما منار حزنت علي كيمو بس كانت طايره من الفرحه ان عامر عمل المفجأه دي وحسسها انه وسطهم بجد…
خلص الفرح اخيرا ورجع الكل فرحان وطاير من الفرحه…
ونامت منار وهي الدنيا مش سيعاها بعد ما احتفظت بالمجسم الخاص بكيمو واتفقوا انه هيكون موجود معاهم في شقتهم في ركن خاص بيه….❣️ونام عامر وهو طاير من الفرحه….وفرحته بفرحه اللي بقي في ساعات ترند😍
……….
في صباح يوم جديد
سمع عامر دوشه وصوت عالي تحت قام بص من البلكونه سمع خناقه واتصدم لما لقي زين بيتخانق فالشارع ومع زكريا نفس الشاب اللي ضربه بالسكينه قبل كده بسرعه جري علي تحت وفالوقت ده بعد ما كان زين لوحده صحابه ظهروا من كل مكان
نزل ادهم وهيما وايهاب جري نزل صلاح وصالح نزل عادل ويوسف وعامر وثواني كانوا في ضهر زين…😱😱
وثواني اسرع وانضم لزكريا شويه شباب من نفس عينته عشان يتخانقوا معاه. لكن حرام مكانوش عارفين ايه هيحصل فيهم😱🙈🙈
……..

 

 

اما بخصوص الخناقه فكانت بسبب عمر زكريا استغل ان الشارع هادي لسه واغلبهم مفتحش محلاته بعد فرح عامر وكان عايز ياخد منه الفلوس اللي معاه فالوقت ده نزل زين عشان يجيب فطار اتفاجئ بالمنظر وبقلم نازل علي وش عمر…
عمر…الحقني يا عم زين
😂😂😂😂مش وراه غير المشاكل🙈🙈🙈🙈
بسرعه اتشابك زين معاه وفالوقت ده نزل صحابه جري كان صحاب زكريا هما كمان جم…وابتدت معركه فالشارع كبيره ومكانش حد يسمع غير تكسير ازاز وضرب عصيان واشخاص بتتهبد عالمحلات وزين وصحاب واقفين وسط الحاره في دايره كبيره ونازلين طحن في زكريا وصحابه 😂🙈🙈🙈
زين….عامر اختفي انت وايهاب هتتص روا وهتبقوا ترند
عامر وهو بيضرب…ترند ترند انا بيهمني شويه عيال بلطجيه وبنأدبهم
زين ..هيقولوا عليك بلطجي
عامر ..وهو بيضرب اللي ادامه بالرجل يقولوا بس مش هسيبكم..
زين….اطلع انت يا إيهاب وخد اخوك معاك
ايهاب….اطلع فين يبقي عندنا حفله حلوه زي دي …وضرب بالبوكس الشاب وهو بيكمل…واسيبها ياصاحبي.
زين…بضحك الله يحرقكم
فضل الكل يتفرج واللي يصوت وهما ولا هنا في ضهر بعض ومش حاسين بحاجه غير لما كلهم گانوا عالارض واللي فيهم جري
….بعد ما خلصت الخناقه
عامر….اي خدمه
زين…عاش يا وحوش
ادهم…في تاني ولا اطلع اكمل فطار😂😂😂
يوسف….الله يحرقكم عريس بقالي اسبوع اتبهدل كده
عامر.. اتنيل انا عريس من امبارح😂😂
فضلوا يضحكوا ويهزروا والجيران باصه من الشباك بيضحكوا عليهم وعلي زينه شبابهم اللي بيسدوا في اي حاجه وبعد وقت بسيط طلع يوسف…لكن اتفاجئ بباب شقتهم مفتوح وروحيه مش جوه وافتكر انه ساب باب المدخل مفتوح وهو نازل يتخانق مع زين.
خرج يوسف…جري
يوسف….الحقوني
الشباب في نفس واحد.
في ايه
يوسف….روحيه مش فالبيت
يييييييييييي
وابتدت رحله البحث عن روحيه😂😂😂😂😂من تاني ….
أشوفكم علي خير في الجزء التالت. وللحديث بقيه ومع الفرحه الكبيره المنتظره
فرح وعد وزين واحداث اكتر بكتيررررررر😍😍
تم بحمد الله

اترك رد

error: Content is protected !!