روايات

رواية زعيم قلبي الفصل الثالث 3 بقلم أسماء الجميل

رواية زعيم قلبي الفصل الثالث 3 بقلم أسماء الجميل

رواية زعيم قلبي البارت الثالث

رواية زعيم قلبي الجزء الثالث

زعيم قلبي
زعيم قلبي

رواية زعيم قلبي الحلقة الثالثة

 

“بارك الله لكمَ وباركَ عليكُما وجمعَ بينكُما في خيرً”
– بصي بقا عشان انا زهقت مش طايق ابص فوشك كتير
– انت بتقول ايه يا يونس بيه
” محسيتش غير بقلم نزل على وشي …..”
______
-المأذون بره ياجدي
الكل بصدمه- نعم!!
مياده بصوت عالي- ازاي يا جدو يونس يبقي خطيبي وتجوزه للفلاحه دي ،دي جاهله تلاقيها مبتعرفش تقرأ اصلا
يونس بصوت عالي- مياااااادههه

 

 

– عايزني اسكت يا يونس وانت هتسيبني وتتجوز الفلاحه دي
– بص يا جدو انت شوف هتعمل ايه وانا موافق بس بشرط
– قول يا يونس
– انا وزينه مش هنعيش هنا ،هاخدها ونروح ،بيتي اللي ف اسكندريه
– بس يا يونس انا مشبعتش من زينه
– وانت يا جدي مش مأمن عليها معايا يبقا خلاص
– بس هعملها فرح متعملش يايونس
– وانا موافق يا جدي
____________
– شايفه يا ماما يونس مش هيتجوزني
– اهدي يا مياده
– لا مش ههدي مش معقول بعد كُل ده يسيبني ويتجوز الفلاحه دي،انا ممكن اقتلها
– انتي اتجننتي يا مياده ،فكري بالعقل كده ،هو هيتجوزها عشان جده طلب كده منه،فهمتي

 

 

– يعني هو مش بيحبها
– بالظبط ،والشرع حلل
– اربعه
– بالظبط،يبقي تهدي وتفكري بالعقل
______
– معلش يا جدو انا هاخد زينه ،تشتري اللي ناقصها ،وياريت تمشي المأذون وييجي بكره انشاء الله
– ماشي يا يونس
– زينه يا زينه
– نعم يا استاذ يونس
– جهزي نفسك عشان هنروح نشوف ناقصك ايه
– حاضر
____
“هو محدش اخد رائي ليه ،كُل ما بتواجد فـ مكان بكون زي اله بيحركوها زي ما هم عايزين ،انا مشيت من البلد لنفس السبب ،ده حتي ما اخدوش رائي”
صوت خبيط على الباب- ايوه
– ممكن ادخل يا زينه
– تعالي يا هايدي
– مالك انتي معيطه ليه

 

 

– لا مفيش عيني وجعاني
– هو انتي زعلانه من اللي حصل تحت
– اقولك الصراحه ايوة انا زعلت ،وحزنت كمان هو انا مش ليا رائي يا هايدي ،انا جيت هنا عشان تحموني،مش تغصبوني على جواز
– بس يونس كويس ،وحنين وطيب بس هو عصبي حبتين اه ،بس والله هيحطك فعيونه
– وبالنسبه لنظراته اللي بيبصلي بيها اكمنه هياكلني
– هياكلك ضحكتيني،لا ابدا مفيش حاجه ،هو كده طبيعي
-طيب يلا ننزل قبل ما ياكلني
– يلا
” في العربيه”
– ساكته ليه يا زينه
– لا ابدا مفيش يا استاذ يونس
– استاذ،في واحده تقول لجوزها المستقبلي استاذ
– اومال اقولك ايه
– يونس بس

 

 

– يونس بس
– برافو عليكي،شكلك بتسمعي الكلام
– هو ممكن اسئلك سؤال
– اه طبعا
– انتَ وافقت ليه
– على اي
– الجواز الغصب ده،وغير كده انت خاطب
– هتعرفي بعدين يلا وصلنا

– هايدي
– نعم يا جدو
– فين ام يونس وجدتك
– راحو عند مُراد اصل مراته ولدت ،هو فين أمير يا جدو
– امير وزياد وعمر خرجوا،يجيبو لبس الفرح،وانتو مش هتجبيو حاجه
– على عيني يا جدو،بس خايفين من مياده ،بس لما عُلا وسارة ييجو انشالله هخرج معاهم
– ماشي يا بكاشه انا هطلع اريح شويه
– ماشي يا جدو
____
– ناقصك ايه
– الصراحه مش عايزه حاجه،جدتي جابتلي لبس الصبح وحجات كتير
– خلاص تعالي افسحك
“بعد يوم طويل”

 

 

 

– كُل ده يا يونس قلقتني عليك
مياده بصوت عالي- كُنت بتعمل ايه يا يونس كُل ده مع الفلاحه دي
انا بعصبية- لا بقا انا سكت ليكي كتير كُل شويه فلاحه فلاحه ،خُدي فبالك الفلاحه دي مستوره عليكي ومتربيه احسن تربيه ،ومتعلمه احسن منك،وان كُنتي بنت عمتي وهسكتلك ف انا سكت كتير ،واكتفيت
” كنت بتكلم بصوت عالي وعصبيه معرفش طلعت ازاي وقدرت اطلع الكلام قدام العيله كُلها”
– شايف يا جدو القطه المغمضه اتكلمت اهي
– اخرسي يا مياده
– عُلا ،ساره ،هايدي
– نعم يا جدو
– خدو زينه واطلعو
– حاضر
– اهدي يا زينه،اللي حصل حصل
ساره بضحك- الصراحه عرفتيها حدها
عُلا- انتي كُنتي فين يا زينه كُل ده
– كنت فالصعيد
‘ صوت خبيط على الباب’
– مين
– انا

 

 

– ادخل يا يونس
– يلا نقوم يابنات
– اقفلو الباب
– نعم جاي ليه
– لا بس هبيتي فيها
– اومال عايزني اسكت ،دي مليون مره تقلل مني
– سيبك منها ،عرفيني عنك ،انا معرفش حاجه عنك
– عايز تعرف ايه
– عندك كام سنه ،بتحبي ايه مش بتحبي ايه كده يعني
– انا بقا عندي ٢١سنه،ومتعلمه مش جاهله عشان انتو مفكرين كده انا اخدت ثانوي وبعدين حصلت حجات كتير معرفتش ادخل الجامعه مع اني مجموعي يسمح،بحب امي عشان هي اللي حطتني فوق راسها ،كنت بتهان كتير عند جلال بس كانت بتدافع عني ،هو اه كُنت بنام مضروبه منه بس بعد السعات يعني هي اللي كانت تدافع عني ومتقدرش عشان كان بيضربها،وانت احكيلي عنك
– انا يا ستي عندي ٢٩ سنه فاتح شركه ليا وماسك الاداره فـ شركه جدي،متخرج من هندسه وكده يعني،يلا كفايه كلام قومي نامي اليوم بكره طويل
– حاضر
_______
– صباح الخير يا عروسه
– صباح الخير يا عُلا
– اتفضلي البوكس ده ،يونس جابهولك
– اي ده
– فستان الفرح ياستي

 

 

____
“بارك الله لكمَ وباركَ عليكُما وجمعَ بينكُما في خير”
– وصلنا البيت اهو يلا ندخل
– الله يا يونس البيت جميل خالص،والفرح كان جميل خالص ،كان نفسي ماما تكون موجودة
-بصي بقا عشان انا زهقت مش طايق ابص فوشك كتير
– انت بتقول ايه يا يونس
– بصي بقا عشان انا قرفان منك مش عارف ازاي اتجوزتك ،بس كُله عشان ارجع حق ابويا من بباكي بس هو مش عايش أنتِ اللي قدامي
– انت بتقول ايه يا ي ي يونس
قلم نزل على وشي- اخرسي مش عايز اسمع صوتك اخرسي
” بعديها توالت الصفعات على وشي بعد ما كانت صفعه ،مارس عليا العنف وقوته كَـ رجل ،مش فاكره اي حاجه غير أنه ضرب راسي فالحيط وفقدت الوعي ،فوقت وكان جسمي متكسر ،افتكرت كُل حاجه حصلت وكانت دموعي بتنزل تشعط وشي”
– صحيتي
اتكلمت بـألم- يونس انا تعبانه
– وانا اعملك ايه يعني امشي من وشي ورايا شُغل
” سبته ودخلت اخدت دُش ودهنت مرهم،وطلعت على أقرب اوضه واترميت على السرير”
– انتي يا هانم
بفزعه- ايه في ايه
– فـِ أن الهانم نايمه كُل ده قومي نضفي البيت
اتكلمت بتعب- ي يونس انا تعبانه
– تعبك ده ميهمنيش ،انا هنزل مصر اخلص صفقه وهسيب تليفون هنا تردي علي الارقام المسجله بس عامله اي كويس ،يونس فين خرج ،مفهوم
– مفهوم
” عدت شهور كثير على زينه ،لم تفعل شئ غير أنها تصلي،و تناجي ربها،لم تجف دموعها يوم حدثت الكثير لها من حالات الاغماء وكانت تمُر عليها ايام فاقده للوعي،ذبلت زينه كثيرا،ولم تعد كالسابق ،تشغل تفكيرها بتنظيف البيت أو تتعلم اشياء جديده ،تعلمت الكثير من الكتب التي كانت تقرأها ،وغيرت طريقه لغتها ،رغم ما فعله يونس بها إلا أنها تحبه ،نعم اعترفت لنفسها ”
” استيقظت على صوت المنبه،توضئات ،وصلت فريضتها،وظلت تدعو ربها ،وفجأه استمعت لصوت بالخارج ارتعبت

 

فجأة ..

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!