روايات

رواية قائد الغرام الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام البارت التاسع والعشرون

رواية قائد الغرام الجزء التاسع والعشرون

قائد الغرام
قائد الغرام

رواية قائد الغرام الحلقة التاسعة والعشرون

ابتسم محسن بسعاده وقال ….
حضرت الرائد لا دي يجلي دا ليه معزه خاصه
الرجل ….
ااومرك يا باشا نص ساعه ونكون عندك
اول ما قال الرجل ذلك ابتسم حسام بسعاده وكذلك باقي الفريق الذين كانو في السياره ويسمعون كل شي بسبب الميكرفون الذي يضعه حسام في اذنه
********
كانو في السياره
كانو يضعون علي حسام شريط علي عينه
بعد فتره احس بتوقف السياره ثم انزله ظلو يمشون قليلا الي ان توقفو عن المشي ثم نزعو عنه الشريط
نظر حسام فوجد نفسه امامه محسن ممدوح وهو يجلس علي الكرسي ويضع قدم علي الاخر ويبتسم اليه ويقول …..
حضرت الرائد حسام المنوفي عندي هنا ياله اخيرا اتقبلنا
ابتسم حسام ببرود وقال ….
نعمل ايه بقا مشاغل انت عارف كنت لسه قاتل اخوك وبخطط لي قتلك انت كمان
وقف محسن امامه وقال وهو ينظر الي عيونه ….
تعرف انك بتفكرني بنفسي زمان كنت جاري زايك كده
حسام ….
هههههه يارجل هتكرهني في نفسي ليه بس هو
انا و*** كده
تحولت نظرت محسن الي الغضب الشديد وبلمح البصر وجد حسام ضربه تنزل علي وجهه فارتد وجهه الي الجهه الاخر وهو ينزف دم من فمه
نظر حسام اليه مره اخري وقال بهدو ….
ايه يا باشا هو كلامي زعلك ولا ايه مكنتش اعرف انك بتزعل بسرعه والله
ضربه الرجل مره اخري اكثر من مره فسقط حسام علي ركبته
محسن ….

 

 

 

 

تعرف يا حسام انت كنت الوحيد اللي قدرت تشوفني وتتكلم معايا كمان
حسام وهو ينهج ويقول ببتسامه ….
والله طيب دا انا المفروض اعلق الوسام دا جمب شهادتي بقا
نظر اليه محسن بغضب ثم اخرج مسدسه ورفعه امام وجهه وقال بغضب ….
كانت هزعل اووي لو مكنتش انا اللي قتلتك
ثم عمر مسدسه وجاء يضغط علي الزنات لكنه فجاه سمع صوت ضرب نار ياتي من الخارج فاستغل حسام الفرصه واخذ من الجذمه سكين صغيرر وهو يفك قيد يده
نظر محسن الي الخارج وهو يقول بغضب ….
اطلعو بره يا بهايم شوف في ايه
خرجو جميعا فنظر محسن الي حسام وجده يقف امامه وهو يوجهه السلاح امام وجهه ويعمره
محسن بهدو ….
معقول نهايت هتكون علي ايد عيل زايك
حسام ببتسامه ….
مش لما تشوفها الاول
ثم ضربه بالمسدسه علي راسه فسقط علي الارض
جلس حسام علي الكرسي امامه ببعض التعب بسبب الضرب الي ان دخل الفريق اليه
احمد.بقلق ….
انت كوبس يا فندم
حسام …
انا كويس
ثم وقف وامسكو محسن واخذوه وذهبو الي مبني العمليات
************
بعد فتره
بدا التحقيق معه لكنه لم يتكلم ابدا
حسام ….
تسمحلي اعمل معه التحقيق انا يا فندم
جمال ….
ماشي يا حسام مع اني متاكد انه مش هيقول حاجه
حسام ….
هحاول يا فندم
دخل حسام الي الغرفه فكان محسن يجلس علي الكرسي فجلس حسام علي الكرسي الذي امامه
محسن …..
ههههههههههه ايه دا جيبنك علي اعتبر انك هتعرف تطلع مني بحاجه
حسام ببتسامه ….
ليه متقولش انهم جايبني علشان عارفين ان انا الوحيد اللي هيعرف يطلع منك بي معلومه زاي مانا الوحيد اللي قبضت عليك
محسن ….
هههههههههه لا بتعجبني اوي ثقتك بي نفسك
حسام بهدو ….
فضاء مين بقا اللي عايز تفجره
ارجع محسن راسه الي الخلف وهو يضحك بشده ويقول ….
فضاء فضاء فضاء
ثم.نظر اليه وقال ….
تعرف لما اخترت الكلمه دي قولت انها جمله سهله ممكن من اول مره يعرفوه بس قلت لا انا هحطله بقا وتبقا هديه ليهم ويبقو عرفو مكان اخر القنبله بس مكنتش متوقع ابدا انكم متعرفوهاش
ضرب حسام بيده علي الطربيزه وقال بغضب ….
محسن مكان اخر فنبله فين
نظر اليه محسن وقال بهدو ….

 

 

 

 

 

بقا بذمتك برضو ابقا كده كده هاخد اعدام ومفرحش قبل ما امووت ترضهالي برضو وبعدين كلها يوم وتعرف الاجابه
ثم اكمل وهو ينظر الي عيونه بتحدي ….
وساعتها بس مش هتبقا مبسوط برضو لا انت ولا اهلك ههههههههههههههههه
نظر اليه حسام بحده وهو مازال يضحك ثم تركه وغادر من المكتب
ثم ذهب الي مكتبه
ظل حسام في مكتبه فتره طويله يحاول ان يصل الي اي شي فلم يتبقا الا اليوم لكنه عجز ايضا عن ذلك
فجلس بستسلام وهو يريح ظهره الي الكرسي ثم اخرج هاتفه وجاء ليرن علي غرام لكنه توقف لانها حتما لان ترد عليه فهو من اسبوع لم يتصل عليها بسبب انشغاله في المهمه
فاخذ نفسه ثم رن علي رقم اخر وانتظر الرد قليلا ثم قال ….
الو باش مهندس مالك معايا
مالك …
ايوه مين معايا
حسام ….
انا حسام المنوفي يا باش مهندس
************
في منزل غرام
كانت تجلس في غرفتها الي ان سمعت جرس الباب ذهبت لتفتح الباب فوجدت حسام يقف امامها
غرام بصدمه ….
حسام يا نهار اسود
ثم نظرت خلفها خوفا من خروج والدها من الغرفه ثم نظرت اليه مره اخري وقالت بضيق بصوت منخفض ….
امشي من هنا وبعدين انت ليك عيني تجي هنا بعد ما زعقتلي في المستشفي ووملكمتنيش من بعدها
حسام بلامبالاه من كلامها ….
باباكي هنا
غرام بداهشه …
نعم
حسام ببرود ….
ايه مش فاهمه السوال اقوله تاني
غرام بحده وصوت منخفض ….
حسام انت بتهزر
لكنها وجدت والدها يقول من الخلف ….
اهلا يا حضرت الرائد اتفضل
نظرت غرام الي والدها بصدمه وهي تقول بتوتر ……
بابا حسام كان جاي بس علشان يعني
مالك ….
انتي مالك جاي ليه ادخلي انتي علي اوضتك
دخل حسام وقال ….
لا لو سمحت يا باش مهندس انا عايز اتكلم قدمها لانها فعلا متعرفش انا جاي ليه
نظرت اليه غرام بقلق الي والدها الذي كان ينظر اليه بضيق
خرجت ماجده وخديجه من الغرفه فوجدت هذا المنظر
ماجده ….
مالك في ايه
حسام بتبات ….
قبل ما اقول انا جاي ليه عايزه اقول لي حضرتك حاجه حضرتك قولت ان غرام متقبلناش تاتي بس انا وانا مقدرتش اعمل كده وقبلتها وكلمتها كمان
نظرت اليه غرام بداهشه ثم نظرت الي والدها واجدته ينظر اليها بضيق
مالك بضيق ….
وانت جاي النهارده بقا علشان تقولي اني معرفتش اربي بنتي
حسام بثقه عاليه ….
لا انا جاي اعرفك الكلام اللي انت اصلا عرفه وكنت مستني حد فينا يقوله وعايز اقول لي حضرتك اني لو مكنتش متاكد انك تعرف اننا بتقابل مكنتش قبلتها
نظر الجميع الي مالك وجدوه ينظر الي حسام نظره غير مفهومه
مالك بهدو ….
والمطلوب
حسام بنفس الهدو …..
انا جاي علشان اطلب ايد الانسه غرام
نظرت اليه غرام بعدم تصديق وسعاده في نفس الواقت ماهذا هل قال جواز لا
مالك بهدو ….
انت مش قلت لما المهمه تنتهي
حسام بنتهيده ….
المهمه تعتبر انتهت
صمت مالك قليلا ثم قال ….
ماشي يا حسام
غرام بسرعه ….
يعني انت موافق يا بابا
نظر اليها والدها بحده وقال ….

 

 

 

 

لما اشوف الاول
ابتسم حسام بهدو وقال …..
تمام وانا منتظر رد حضرتك انا مطر امشي علشان عندي شغل عن اذنك
نظرت اليه غرام وهي تبتسم بسعاده فابتسم حسام لها وتركهم وغادر من المنزل
نظر اليها مالك ثم تركهم هم ايضا وذهب الي البيت
نطت غرام بسعاده وفرحه كبيره ….
شوفتو شوفتو الحلاوه ياناس
جديجه ….
ههههههه يخربيتك واطي صوتك ابوكي هيسمعك
ثم صمت غرام بحزن
ماجده بستغراب ….
ايه مالك
غرام بضيق ….
مكنتش عايزه يتقدملي كده فين عنصر المفاجه مفيش اي ابهار في الموضوع
خديجه ….
لا لا لا انا دخله اوضتي مش هستحمل انا الجنان دا اكتر من كده
ماجده ….
استني ونبي خديني معاكي انا كمان
ودخلو غرفتهم وتركو غرام تقف وهي تضرب الارض بقدمها بضيق شديد
************
في اليوم التالي
استعدات غرام للذهاب الي الجامعه فخرجت من غرفتها بسرعه وهي تقول …
ماما انا ماشيه
مالك …
تعالي افطري الاول يا غرام
غرام ….
هفطر في الجامعه يا بابا
مالك …
مش هتطلعي غير لما تفطري فوفري واقتك
جلست غرام بتزمر وهي تاكل بسرعه وجاءت لتشرب العصير فقال والدها بهدو بدون ما ينظر اليها ….
انا موافق علي حسام
لم تصدق غرام ما سمعته فبصقت العصير من فمها وهي تقول بداهشه ….
انت قولت ايه
اخف مالك ضحكتها عليها وقال ….
ايه مسمعتيش خلاص اعتبرني ماقولتش حاجه
ركضت اليه غرام بسرعه وقالت ….
لا والله سمعت سمعت دا انا اصلي بسمع متاخر
ثم احتضنته وهي تقبل خده بسعاده كبيره
مالك ….
خلاص ابعدي ولا والله اغير راي
ابتعدت عنه غرام بسرعه وقالت ….
لا تغير رايك ايه وربنا لنا سيبلك البيت كله وماشيه علشان ابعد خالص يا باباتي يا حبيبي
ثم تركتهم بسرعه وهي تضحك بسعاده كبيره وقررت ان تذهب الي حسام وتبلغه
***********
وصلت غرام الي مبني العمليات ثم دخلت الي مكتب حسام فوجدته جالس علي مكتبه وهو ينظر الي الاوراق بتركيز
اول ما راه ذهب ووقف امامها وقال بقلق ….
غرام ايه اللي جابك هنا
غرام بهدو …
عادي قلت اجي ابلغك بنفسي
حسام ….
تبلغني ايه
نظرت اليه وقالت ببتسامه ….
ابلغ ان بابا وافق علي جوزنا اخيرنا
نظر اليها حسام وقال ببتسامه وهدو ….
كويس
غرام بستغراب من رد فعله هذا ….
كويس بس كده
حسام بهدو ….

 

 

 

 

 

ااه كويس ايه في ايه
غرام بغضب وهي تضربه علي صدره ….
في انك بارد ومش بتحس يعني انا بقولك بابا وافق وانت كل اللي عليك كويس تصدق انا غلطان اني قلت اجي اقولك بنفسي علشان اشوف الفرحه في عنيك بس انا بقول لي مين
ثم نظرت اليه بضيق وجاءت لتتحرك فوجدت حسام يمسكها من يدها ويشده نحوه فنصدمت بصدره وهو يحاصرها
غرام بضيق وهي تحاول ان تبتعد ….
سبني سبني بقولك
امسكها حسام جيدا ثم قال وهو ينظر في عيونها …..
لو عايزه تعرفي قد ايه انا مبسوط بصي في عنيا وانت تعرفي يا اميراتي
نظرت غرام الي عيونه فقال لها حسام بصوت هادي …
قولتلك قبل كده اني مش بعرف اقول الكلام اللي من النوع دا بس عايزك تعرفي اني لو مكنتش هبقا سعيدا جيد وانا بطلبك للجواز مكنتش عملت كده
غرام بضيق ….
حتي تبريراتك مش رومانسيه ايه سعيد جيدا دا صحيح صدق اللي قال عليكم كائنات فضائيه
نظر لها حسام بستغراب وقال ….
كائنات فضائيه مين اللي قال علينا كده
غرام …
ايه دا انت متعرفش دا واحد صحفي كده لما عملتو مهمه انت والفريق كنت عليكم المقال دا بس بصراحه صدق والله
صمت حسام قليلا ثم ابتعد عنها بسرعه وهو يقول ….
فضاء فضاء
ثم تركها بسرعه وهو يخرج من الغرفه
غرام بداهشه ….
قسما بالله انا اللي عملت كده في نفسي
ثم تحركت خلفه بسرعه هي الاخر
ركض حسام بسرعه الي غرفه الفريق وهو ينظر الي ساعته
وصل الي هناك وفتح الباب وهو يقول ….
بلغو كل الامن القنبله موجوده في المبني هنا وخرجو كل الموجودين من المبني بسرعه
ثم تحرك خارج الغرفه واحمد وسامر ينظرون الي بعض بداهشه ثم بسرعه تحركو خلفه
كانت غرام تقف بداهشه ماذا القنبله هنا
بداء الفريق في اخلاء المبني وفريق اخر يحاولون العثور عليها
كان حسام يبحث معهم فنظر ووجد غرام تقف ولم تخرج ذهب اليها بسرعه وقال ….
غرام اطلعي بره المبني حالا
غرام …

 

 

 

 

حسام محدش هيعرف يفك الشفره
حسام بحده ….
ملكيش دعوه اطلع قولتلك بره المبني وانا هتصرف
جاءت لترد عليه لكنها فجاه وجدت من يركض نحوه وهو ينهج ويقول ….
حسام باشاا احنا لقينا القنبله
نظر اليها حسام وقال بحده ….
غرام اخرجي من المبني دلوقتي
ثم نظر الي الامن وقال ….
طلعوها بره
وتركها بسرعه وذهب مع الظابط فوجدو فعلا القنبله كانت غريبه حيث كانت عباره عن جهاز صغير جدا بداخل صندوق من الحديد كبير جدا وهذه القنبله متربطه بالصندوق وهناك موبيل ايضا لكنه قديم الطراز بجانبها لم يحتاج ان يحرك شي لانه بالفعل كانت كان فعلا قد ابتدا وقد بقا ثلاث تواني فقط وتنفجر القنبله
دخلت غرام بسرعه الي الغرفه
نظر اليها حسام وقف امامها وقال بغضب ….
انا مش قولتلك امشي
غرام بتحدي ….
مش هامشي يا حسام لو سمحت دا شغلي وقرر اني مفكش القنبله دي هاخده من اللؤاء جمال مش منك يا حضرت الرائد
نظر اليها حسام بغضب وجاء ليرد لكنها تحركت بسرعه فوجدت لما يتبقا الا دقيقتين
بداء بسرعه تنظر في كل مكان لكنها وجدت هاتف مغلق بجانب القنبله فامسكتها بحزر وفتحته فوجدت هناك كلمه سر
سامر بقلق ….
فاضل دقيقه
توتر كثيرا في لا تعرف حتي ان تشفر هذه الكلمه بسبب قدم الموبيل
احمد ….
فاضل تلاتين ثانيه
لم يتحمل حسام اكثر وبسرعه اقترب منها وجاء ليمسك يدها وليبعدها عن هنا فوجدها تقلب الموبيل وقرات شي كان علي الخلف وبسرعه ادراته مره اخري وبقيت تضغط علي ازازر كثيره
احمد ….

 

 

 

 

 

غرام خمس ثواني
اسرعت غرام ويدها ترتعش من التوتره وفي اخر ثانيه وجدت القنبله وقفت عن العمل
اخذت نفسها بسعاده وهي تجلس علي الارض
كان الفريق لا يصدق هذا وهم فرحين بشده
سامر …..
هههههههه اخيرنا خلصنا المهمه الحمد الله
احمد وهو يذهب الي غرام ….
وربنا انا نفسي احضنك
وجاء ليقترب منها فوجد من يضع يده علي صدره يبعده بحده وهو يقول ….
مكانه يا حضرت الظابط
ثم تحدث الي الامن وقال ….
رجعو كل حاجه مكانها تاني
وتركهم وغادر من المكان بدون كلمه اخري
وقفت غرام بسرعه وقالت ….
هو زعل ولا ايه
احمد ….
اكيد زعل معقول تقف قدام الصقر وتقوليله اللي يدني الاوامر اللؤال جمال
غرام ….
الله ماهو مكنش هيدخلني غير بالطريقه دي
احمد …
ههههههههههخ لا فلحه ياختي
وتركها وبدا العمل مع الفريق
كانت غرام متردده بشده في ان تذهب اليه لكنها حسمت امرها وقررت انها سوف تذهب اليه لكن تخبره انها لم تفعل اي شي خط
صعدت الي مكتبه وخبطت الباب لكن لم يوجد رد ففتحته ودخلت وهي تنظر الي المكتب فلم تجده نظرت في انحاء الغرفه فوجدته يقف امام الشباك وهو مغمض عيونه وباخذ نفسه بهدو
اقترب منه غرام بقلق وقالت ….
احم حسام
لكنه لم يرد عليه وبقا علي وضعه لكن ذادت حده تنفسه
توترت اكثر لكنها قالت بضيق …
علي فكره بقا انا معملتش حاجه غلط انت اللي قولت اني مش هدخل مكنش قصدي اني منفذش اومرك بس انا كان لازم ادخل مكنش في قدامي غير اني منفذش اومرك وبع….
قطع حسام كلامها وهو يمسك درعها ويشده نحوه وبحتضنها بشده وكانه يريد ان يدخلها داخل اظلعه
استغرابت غرام فهي كانت تتوقع انه سوف يتعصب عليها
غرام …
حسام ان…
حسام ….
هش مش عايزك تتكلمي دلوقتي
ثم ازاداد في احتضنها اكثر وهو يغمض عيونه ويشتم رائحه شعرها كان يتاكد انها فعلا بخير احست غرام بدالك فلفحت يدها حول رقبته هي اخري وبقيت صامته
بقو هكذا قليلا الي ان ابتعد حسام عنها وهو ينظر الي عيونه
فقالت غرام بخجل وتوتر ….
حسام والله مكان قصدي اخلف اومرك
صمت قليلا ثم قال ….
خلاص يا غرام انتي من النهارده بره مبني العمليات اللؤاء جمال هيسالك لو عايزه تدخل لو سمعتك بتقولي اااه قسما بالله مهتلحقي تكلمي الجمله
غرام بخوف ….
ياماما كل دا علشان مش بنفذ اومرك
حسام بحده ….

 

 

 

 

 

علشان مش عايزك تبقي في اي خاطر يا غبيه
ثم صمت قليلا وهو ياخذ نفسه ويقول …
غرام انتي مش عارفه انا حسيت بي ايه طول فتره المهمه دي اول مره في حياتي احس اني فعلا ضعيف احسن ان في نقطه ضعف في حياتي خايف لا يحصلها اي حاجه
غرام بسعاده …
ونقطه دي انا
حسام ….
هههههههههه اه انتي يا مجنونه انتي اللي خلتي حسام المنوفي انه يبقا خايف لدرجه خالته سابت في مكانه انتي بجنانك دا اللي خلتني حبب اني اعيش الدنيا دي خلتني اضحك بجد.اول ما بشوف ضحكتك وازعل لما اشوفك زعلانه خلتني فعلا حد تاني غير حسام المنوفي
كانت غرام تسمع اليها وهي تبتسم بسعاده كبيره ثم بسرعه نطت الي احضانها وهي تلف يدها حول رقبته وتقول ….
وانا بعشقك يا حضرت الرائد حسام المنوفي حتي لو اتعصبت في مره ورمتني من البلكونه برضو بعشقك.
ضحك حسام عليها بشده وهو يلف يده حولها
***************
عند مي في المستشفي
كانت مي في كافيه المستشفي واخذت قهوتها وصعدت الي الغرفه مره اخري
فتحت الباب وجاءت لتغلقه لكنها سمعت صوت من الخلف ….
سيبني علشان نسكافيه
فتحت مي عيونها بصدمه ثم نظرت نحوه بسرعه فوجدته يفتح عيونه وهو ينظر اليها ويبتسم
ركضت نحوه بسرعه وهي تقول بدموع ….
ابرهيم انت فقت بجد
ثم امسكت يده فقال بوجع ….
اااااه لا انا كده ارجع تاني
ابتعدت عنه وقالت بسعاده كبيره ….
انا اسفه والله انا بس مبسوطه انت بجد فوقت يعني انت شايفني
ابرهيم وهو ينظر اليها ….
هو انا شايف غيرك اصلا
مي ….
هههههههههه يعني حتي بتقول الكلام دا وانت لسه فايق في غيبوبه
ابرهيم بستغراب ….
غيبوبه انا دخلت في غيبوبه
مي …
اه بقالك اسبوع الحمد الله انك فوقت الدكتور كان بيقول انها ممكن تطول
ثم وقفت بسرعه وقالت ….
الدكتور انا لازم ابلغه انك فوقت
وتركته وركضت بسرعه الي الدكتور وهي تبتسم بسعاده كبيره
************
في مكتب اللؤاء جمال
كانو جميعا يقفون امام اللؤال جمال
جمال بسعاده ….
برفو عليكم يا رجال انا كنت متاكد انكم قد المهم دا الجهاز كله بيشكركم
الجميع ….
شكرا يا فندم
نظر جمال الي غرام وقال ….
ام انتي بقا يا غرام فالشكر موجه ليكي بشكل خاص بجد مش عرفين من غيرك كان ايه اللي هيحصل
غرام …
علي ايه بس دي مجرد متفجرات مش حاجه يعني
ضحك الجميع عليها
جمال ….

 

 

 

 

 

 

هههههههه ماشي يا ستي وفي خبر كمان مش عارفه اذا كان هيفرحك ولا لا
غرام …
خبر ايه
جمال ….
الاداره هنا مديلك حريه الاختيار بانك تنضمي للفريق لو عايزه تقديري تبقي معانا من بكره كمان
نظرت غرام الي حسام فوجدته ينظر اليها بتحذير فادرت وجهها الي للؤاء مره اخري وقالت ببتسامه ….
والله انا يشرفني طبعا بس انا كده هتسبب في شلل اغر اتنين عندي كفايه الضغط والسكر اللي جلهم
ابتسم حسام عليها بهدو
جمال …
ماشي يا ستي برحتك علي العموم بشكرك مره تانيه علي اللي انتي عملتيه معانا
غرام ….
العفو يا فندم
احمد …
احم طيب يا فندم بما ان المهمه الحمد الله خلصت علي خير والحمد الله انا طالب اذن اجازه
نظر اليه جمال وقال …
ايه هتعمل الفرح خلاص
احمد …
يارب بس الحق اعمله
جمال …
هههههههههه لا ان شاء الله هتلحق كمان همدلك اجازتك شهر مش عشر ايام
احمد بصوت هادي ….
وانت جاي علي نفسك كده ليه خليهم اسبوع بس
ضحك سامر عليهم
جمال ….
ايه في حاجه
وقف احمد بثبات بسرعه وقال ….
احم لا ابدا يا فندم
جمال …
تمام سامر وحسام يبقو مكانك بقا علي بال ما ترجع انت وابرهيم
سامر بسرعه ….
لا يا فندم
نظر اليه جمال وقال بستغراب ….
ايه يا سامر في حاجه
سامر …
اقصد يعني اني انا كمان طلب اجازه
جمال بستغراب …
انت كمان وايه السبب بقا
سامر بسرعه ….
هتخلع
الجميع …
نعم
سامر ….
اقصد يعني اني لو ماخدتش الاجازه دي مراتي هتخلعني انا مش ساعه ما اتجوزت مخرجناش وانا بصراحه مش ناوي ابات في الشارع
احمد …..

 

 

 

 

 

ههههههعهه لا فهد فعلا
جمال ….
ههههههه خلاص خلاص انت من حقك طبعا يا سامر تطلب اجازه ماشي يا سيد انا هوفقلك عليها انت كمان واهو حسام هنا
حسام بهدو ….
للاسف مش هينفع لان انا فعلا قدمت علي اجازه
جمال بداهشه ….
لااااا كده في حاجه الصقر طلب اجازه مش معقول ممكن اعرف ايه السبب
حسام بهدو ….
اجازه جواز
نظرو جميعا اليه بداهشه وكذلك غرام
جمال ….
انت بتتكلم جد انت هتجوز
ابتسم حسام بهدو وقال ….
ايوه يا فندم
جمال …
دا مين سعيده الحظ دي بقا اللي هتاخد صقر العمليات
حسام ….
هكر مصر
ابتسمت غرام بخجل وهم ينظرون اليها بسعاده كبيره فاخيرا
احتضنه جمال بسعاده كبيره وكذلك الفريق وهم يباركون اليه بسعاده كبيره
************
وصل الفريق الي المستشفي بسرعه بعد ان اخبرهم ان ابرهيم استفاق
كان الفريق جميعا في غرفتهو
احمد وهو يضربه علي رجله ….
حمدالله علي سلامتك يا وحش
ابرهيم …..
ااااه يابني الغبيه ايه انت عبيط ياله
سامر …..
ههههههههههه معلش معلش هو ميقصدش
ثم ضربه علي ذراعه وقال …
حمدالله علي سلامتك
ابرهيم بوجع وغضب ….
مشو العيال دي من هنا
حسام وهو يبتسم ….
حمدالله علي السلامه يا صخره
ابرهيم ….
الله يسالمك يا فندم
احمد ….

 

 

 

 

 

 

هههههههههه صخره ايه بقا بمنظره دا انا من راي تقدم استقالتك اول ما تطلع من المستشفي
نظر اليها ابرهيم وقال بتوعد ….
لا انا اول ما اطلع من المستشفي هوريك مين اللي راحت عليه
نظر اليه احمد بخوف وقال وهي يبتسم ….
ايه يا هيما هو الواحد ميعرفش يهزر معاك يا وحش ولا ايه
غرام …..
ههههههههههههه اسد ياله في ايه
مي …..
هههههههههههه فعلا اسد.
سامر …..
هههههههههه منظرك بقا وحش اوي قدام الرجاله يا احمد ولا احمد ايه بقا نقول سوسن
امسكه احمد.من لايقه قميصه وقال ….
مين دا اللي سوسن ياله عليا النعمه احجزلك سرير جمب النطع دا
سامر ….
اتكلم علي ادك يابا
حسام بحده …..
بس
فوقفو احمد و سامر بثبات بسرعه
نظر حسام الي ابرهيم وقال ….
احنا هنسيبك بقا يا بطل علشان متصدعش من العيال دول وعايزك تخف بسرعه علشان في حاجات كتيره مستنياك
ابرهيم ببتسامه ….
حاضر يا فندم
نظر حسام الي احمد و سامر وقال ….
ياله وكفايه هبل
سامر و احمد ….
تمام يا فندم
***********
كانت غرام في غرفه الاوتيل وهي يضعون اليها الميكب
فدخلت مي الي الغرفه مع مرام
مي …..
عروستنا عامله ايه
زمزم ….
عامله حريقه يخربيتك ايه الدخان دا
فكانت غرام ماليه بي الدخان
مي بصدمه وهي تكح ….
يخربيتك انتي بتعمل ايه
غرام وهي تبخر ….
ايه ببخر علشان محدش يحسدنا تاني ويمشي والفرح يتاجل زاي الفرح اللي فات
مي وهي تمسك بطنها المنتفخه …..
هههههههههههههه يخربيتك هولد والله من جنانك
زمزم …..

 

 

 

 

 

 

هههههههه لا امسكي نفسك لسه فاضل شهر وانتي ارحمينا شويه يخربيتك طيب انا هستحمل لسه في الشهور الاوله زمبها ايه اللي فضلها شهر دي
غرام بضيق ….
بقولكم ايه انتو الاتنين انا لازم اشوف حل للي بيحصلي دا مهو لو حسد وربنا اولع في نفسي علشان الشيل العين من عليا يعني انتي مثلا مش ايدكي بقت كويسه لما انا بخرتك مش كده
زمزم …..
هههههههههه لا دي كده اتجننت رسمي
دخلت ماجده و خديجه الي الغرفه وهم يكحون بشده من الدخان
خديجه ….
يا ساتر يارب ايه الدخان دا
مي …..
تعالي يا طنط شوفي بنتك بنتك اتهبلت خلاص
ماجده ….
غرام انتي اتهبلتي بتبخر الاوضه
غرام ….
تيتا لو سمحتي انا كفايه عليا الفرح اتلغ مره عليا النعمه لو اتلغ تاني انا هرمي نفسي في الاوتيل
دخل والدها وهو يقول …..
ربنا يرزقك بالعقل يا بنتي ياله يا اخرت صبري العريس مستني تحت
رفعت غرام فستانها وقالت بقلق ….
بابا قولي بي صراحه الوضع تحت مستاتتب ولا الفرح هيتاجل تاني قولي قولي والله هحاول اتمالك اعصابي الفتره دي
مالك ….
تصدقي بالله حسام دا صعبان عليا مش عارف هو عمل في نفس كده ليه
غرام ….
تشكر يا ابو غرام بدل ما تقولي ايه الحلاوه دي وبنتي وحبيبتي وكل حاجه في الدنيا ليا بتقولي صعبان عليا فاضل ايه تاني يا دنيا
مالك ….
قدامي يا بت قدامي ولا والله انا المره دي اللي هلغي الفرح
نظرت غرام خلفها بسرعه وقال ….
طيب يا حبيبي انا تحت حصلوني بقا
وركضت بسرعه من الغرفه والجميع يضحك عليها بشده
**************

 

 

 

 

 

في القاعه
كان حسام يقف مع يونس صديقه والفريق وهم يضحكون سويا
الي ان نزلت غرام في يد والدها وسلمها الي حسام
اخذت غرام نفسها بتوتر وهي تنظر حولها
حسام ببتسامه ….
متخفيش الفرح مش هيتلغي المره دي كمان
غرام بتوتر …..
ونبي اسكت مش كنت بخرت القاعه كمان الله اكبر الله اكبر
حسام …..
ههههههههههههه الله يخربيت الجنان
وفجاه وجدت اللؤاء جمال يدخل الي القاعه
نظرت اليه بصدمه وقالت ….
لا يا ونبي لا لا
نظر حسام الي ما تنظر اليه فوجد اللؤاء جمال يتقدم منهم فضحك عليها بشده
جمال ببتسامه ….
الف مبروك يا حسام
حسام ….
الله يبارك فيك يا فندم
جمال وهو يسلم علي غرام ….
مبروك يا غرام
غرام بقلق ….
الله يبارك فيك بس كده مش كده
نظر اليها جمال بستغراب فقال حسام …..
ههههههههه معلش يا فندم هي اتهبلت بس
جمال …..
هههههههههههه مش جديد يعني
ثم تركهم فنادا الديجي علي رقصه السولو فذهبو هو وهي الي المسرح وبدو الرقصه
غرام بضيق ….

 

 

 

 

 

انا هبله يا حسام
حسام ….
هههههه اول مره تعرفي ولا ايه
غرام ….
يا سلام وطلام انا هبله اتجوزتي ليه
حسام وهو ينظر الي عيونها ….
علشان حبيبتي اجمل هبله في الدنيا كلها
ابتسم غرام بخجل وقالت ….
ودا الفروض كلام رومانسي يعني
ابتسم حسام وهو زال ينظر الي عيونها ويقول ….
مستحيل كلامي يقدر يوصف حبي ليكي يا اميرتي
ضحكت غرام بسعاده واحتضنته وهي تقول ….
وانا بعشقك يا ملكي
حملها حسام وهو يضحك بسعاده ويلف بيها تحت تصفيق الجميع اليهم بسعاده كبيره
ونغلقت ستار الحب علي معشوقين جديدين

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)

اترك رد

error: Content is protected !!