روايات

رواية قائد الغرام الفصل السابع والعشرون 27 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام الفصل السابع والعشرون 27 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام البارت السابع والعشرون

رواية قائد الغرام الجزء السابع والعشرون

قائد الغرام
قائد الغرام

رواية قائد الغرام الحلقة السابعة والعشرون

غرام بهدو ….
ااه اهلا ازيك يا سيف عامل ايه
اول ما سمع حسام اسم سيف امسكها بسرعه من قفاها نفس المسكه وهو يقول ….
نعم يا روح امك سيف
نظرت اليه غرام بحده وقالت وهي تبعد السماعه ….
حسام بتعمل ايه الراجل علي السماعه
حسام …
لا والله طيب ايه رايك اخرج واسبلكم الاوضه علشان تاخدو راحتكم
رفعت غرام السماعه وقالت …
معلش يا سيف هكلمك تاني
ثم اغلقت ونظرت اليه وقالت بغضب ….
انت قليل الادب علي فكره اذا تكلمني كده قدام صاحبي
امسكها حسام بغضب اكبر وقال ….
صاحب مين يا بت ال… دا انتي ليله اهلك سوده
اقتربت منهم مرام بسرعه وهي تبعده وتقف في المنتصف وتبعد حسام عنها …
اهدا بس يا حسام هيا قصدها يعني زملها مش حاجه عادي يعني
حسام بغضب وصوت عالي ….
انتي هبله زميل مين انتي كمان
ثم نظر الي غرام وقال …
قسما بالله يا غرام لو بس عرفت انك كلمتي جنس راجل في الجامعه لكون دبحك انتي وهو
غرام بصدمه ….
نعم دا اللي هو ازاي يعني انا عندي صاحب كتير جدا في الجامعه ايه ابطل اكلمهم يعني
لم تعرف عقوبه ما تفوهت بيه اللي عندما وجدات مرام تقول اليها بصوت منخفض ….
اجري بسرعه
جاءت غرام لترد عليها لكنها فجاه وجدت من ينقض عليها فركضت بسرعه وهي تصرخ وتقول ….
يالهوووي حد يلاحقني اهدا بس يا وحش مش كده
حسام وهو يركض خلفها …
وحش قسما بالله منا سيبك عندك صاحب كتير في الجامعه يا فرحتي
غرام وهي تركض وتقول برعب ….
وربنا ابدا دي منظر خلقها حد يبصلها اصلا انا كنت بنكش معاك
حسام وهي مازال يحاول ان يمسكها ….
انا هوريكي النكش عامل ازاي
لكنها وبمعجزه هربت بسرعه من المكتب ثم امسكت شنتطهاا بسرعه وجاءت لتغادر من الباب وجدته مغلق فنظرت خلفها بخضه وجدت حسام يقف اماامها فقالت بخوف ….
بص ضرب غشيم بلاش انا واحده مريضه ولسه خرجه من المستشفي
حسام ….

 

 

 

 

 

لا منا هخليكي مقيمه هناك علي طول
وبلمح البصر امسكها حسام وهي تصرخ برعب
“نسيبه بقا يعملها الادب ونبقا نرجعلهم لما يخلص 😂😂😂😂”
***************
في اليوم التالي
في مبني العمليات
كان الفريق مجتمع لكي يتوصلو الي مكان القنبله
ابرهيم …
بس يا فندم مفيش اي حاجه بتشير الي كلمه فضاء دي
سامر ….
فعلا فضاء مدلش علي اي حاجه
حسام بتفكير …
اخر قنبله او بمعني اصح المشهد الاخير اللي هينهي بيه العرض اكيد هيبقا مكان مهم جدا وخصوصا بالنسباله
احمد ….
يعني ايه
حسام ….
يعني قدمنا اسبوع واحد بس علشان نعرف مكانها وفي نفس الوقت نقبض علي ممدوح لانه اكيد مش هستنا يوم واحد بعد الاسبوع وهيسافر علي طول يبقا مهمتنا الاسبوع دا معرفه مكان اخر قنبله وابطال مفعولها والقبض علي ممدوح قبل الهروب وبكده تكون المهمه خلصت
خرج حسام من الغرفه وبقا احمد وسامر و ابرهيم
ابرهيم ….
تفتكرو هنعرف مكان القنبله
سامر ….
اتمنا بس اللي متاكد منه انه هيبقا مكان يصلح فعلا لتفجير اخر قنبله
ابرهيم ….
ربنا يستر
ثم نظر الي احمد فوجدها شارد
ابرهيم ….
ايه يابني مالك
احمد …
هاااا لا ابدا مفيش بقولكم ايه احنا هنعمل حاجه النهارده ولا خلاص كده
نظر ابرهيم الي سامر بستغراب وقال ….
لا خلاص كده
واقف احمد بسرعه وقال ….
طيب كويس انا عايزكم النهارده باليل
سامر …
ههههههه استر من مصايبك ايه هتعمل ايه المره دي
تبتسم احمد وهو يخرج هاتفه ويقول ….
كل خير ياله هكلمكم
وخرج من الغرفه واتصل علي رقم
احمد ….
غرام عايز منك خدمه
غرام …
يا سلام اومر وانا سدادهو
احمد ….
هقولك
***********
عند زمزم
كانت تجلس في غرفتها ولم تذهب الي المدرسه اليوم كانت حزينه جدا فاحمد.لم يكلمها الي الان
دخلت حنان عليها وقالت …
ايه قاعده في اوضتك من امبارح مالك
زمزم ….
مفيش يا ماما مخنوقه شويه بس
حنان …
ايه اتخانقتي انتي واحمد تاني ولا ايه
زمزم بسخريه ….
لا هو ماشالله مش مستني اما اتخانق معاها بيخلق هو الحجه علشان منتعبش
حنان …
يابني بلاش الافكار اللي في دماغك دي
زمزم بحده …
انتي كمان يا ماما بتقولي افكار افكار ايه اللي في دماغي انا واحد دراعي مشلول وهو ماشالله ظابط وكل البنات بتجري وراه تقدري تقوليلي سبهم كلهم ورجعلي تاني ليه وحتي لو بيحبني شويه كمان وهيزهق مني ويسبني
حنان …
يا حبيبتي انتي ليه شايفه نفسك اقلل من الناس
زمزم ببكاء ….
علشان انا فعلا اقلل من الناس انا اقلل من اي حد يا ماما تقدري تقوليلي انا عملتي ايه في حياتي من اللي انا عايزها ولا اي حاجه

 

 

 

 

 

ثم مسحت دموعها وهي تقول ….
امبارح شوفنا” لما” في المطعم
حنان بستغراب ….
لما صاحبتك
زمزم بسخريه …
ااه صاحبتي اول ما شوفتها حسيت اني مخنوقه اوي يا ماما مش علشان بس اللي عملته فيا ولا علشان واقتها حسيت اني قليله اوي ولما احمد اتكلم معاها اتاكدت اني مش هعرف اعيش معاه هفضل طول الوقت ااقرن نفسي بي غير وساعتها هحس واقتها اني ناقصه وانا عمري ما حبيبت الشعور دا
جاء صوت من خارج الاوضه وهو يقول ….
علشان انتي غبيه
نظرت زمزم وجدت احمد يدخل الي الغرفه فنظرت اليه بداهشه وقالت ….
انت بتعمل ايه هنا
نظر احمد الي حنان وقال …
معلش يا حنون كوبايه شاي كده من ايدكي علي ما اظبط دماغ بنتك اللي متركب شمال دا
حنان وهي تقف ….
يا سلام من عنيا
ثم غادرت من الغرفه
نظر احمد الي زمزم ثم جلس بجانبها علي السرير فادرت وجهها الي الجهه الاخر
احمد …
ايه هتعملي انك انتي اللي مقموصهو
نظرت اليه زمزم وقالت وهي تدمع ….
احمد احنا لازم نبعد انا والله منفعكش
احمد بهدو …
ومين بقا اللي قرر القرار دا قلبك ولا دماغك العظيمه دي
زمزم …
يا احمد افهمني
قطع احمد كلامها وهو يقول بحده …
افهمي انتي
ثم هداء قليلا وقال ….
انتي شكلك مش هاتيجي غير بي الاجبار ماشي وانا سداد
نظرت اليه زمزم وقالت ….
قصدك ايه
وفجاه وجدت بنتين يدخلون الغرفه
نظرت اليهم فهولا نفس البنات الذين كانو مع الفريق في المستشفي
غرام ببتسامه …..
مسا مسا يا هندسه لاموخذه اتاخرنا عليكي شويه كنا بنجيب الفستان
نظرت مي الي زمزم التي كانت تجلس لا تفهم شي وقالت ببتسامه ….
ماشالله زاي القمر يا حضرت الظابط
وقفت زمزم وقالت بداهشه ….
هو في ايه
وقف احمد بجانبها وقال بهدو …
ابدا دي غرام اللي معانا في الفريق ودي مي صاحبتها جاين علشان يسعدوكي علشان كتب كتابنا النهارده
نظرت اليه زمزم بداهشه وقالت ….
نعم كتب كاتب مين اللي النهارده
نظر اليها احمد وقال ببرود وهي ينظر اليها ….
كتب كتابنا احنا وياله علشان الماذون والضيوف زمانهم علي وصول
وتركها وغادر من الغرفه
ظلت زمزم وقفها مكنها من الصدمه لكنها اخرجتها صوت غرام وهي تقول بسعاده …
بصراحه حركه قسما بالله عجبتني ياله بقا يا عروسه لسه قدمنا حاجات كتير نعملها
زمزم ….
لا لا ثواني بس هو احمد بيتكلم بجد
مي ….
ههههههه معلش هو واضح ان الفريق كله فيه عرق اهبل كده متعرفيش هما بيفطرو برسيم الصبح ولا ايه
غرام ….
احلا تسجيل دا ولا ايه هيروح لي حبيبي القلب
مي ….
ههههه سيبك منها يا زمزم ياله بقا علشان تلحقي تلبسي الناس قدمها نص ساعه وتجي
*********

 

 

 

 

في مبني العمليات
كان جمال يجلس علي مكاتبه الي ان دخل عليه الظابط
الظابط ….
دي معلومات عن تاخر المخدارت اللب مطلوب القبض عليه يا فندم معلومتنا بتقول انه موجود حاليا من المخزن بتاعه
جمال ….
كويس روح بلغ فرقه الرائد حسام علشان يتمو المهمه دي
الظابط ….
بس الفرقه مش هنا يا فندم
جمال بستغراب ….
امال فين
ثم تذكر وقال ….
اه صح دا احمد قالي خلاص روح انت وانا هوصلهم المعلومات
الظابط …..
تمام يا فندم
خرج الظابط وخرج بعده اللؤاء جمال
************
بعد عددت ساعات
كان احمد يقف في الصاله مع سامر و ابرهيم والماذون يجلس
ابرهيم ….
ههههه انا كنت عارف انك مجنونه بس مش لدرجه دي تدبس البت في كتب الكتاب يا جاحد
احمد …
الله مهي هي اللي عماله تتدلع اسبها
سامر ….
لا ازاي اروح اقولها النهارده كتب كتابك
احمد ….
بس بقا بطلو نبر علشان انا حساس اني مش هلحق افرح
ضحكو جميعا عليه
نظرو فاوجد حسام يدخل الي الشقه فذهب احمد اليه بسرعه وهو يقول …
اهلا يا فندم متشكر جدا ان حضرتك قبلت الدعوه وجيت
حسام ببتسامه ….
كان لازم اشوف الجنان اللي صياد الفريق بيعمله
احمد ….
هههههه والله يا فندم كان لازم اعمل معاها كده دي اجن مني
حسام ….
ههههههههه ماشي اما نشوف اخرتها
دخل حسام ثم انتظرو قليلا الي ان وجدو باب الغرفه يفتح وتخرج غرام و مي اولا وبعدها زمزم التي كانت ترتدي فستان من الالون البينك وهو منفوش وتفرد شعرها وتضع عليه تاج من الزهور من نفس الالون وتضع ميكب خفيف جدا
نظر اليها احمد بداهشه وقال ….
يا نهار بنبي علي الجمال
سامر ….
ههههههههه اهدي يخربت الالفاظك
تقدم احمد منها وقال بداهشه ….
ايه القمر دا يا بت
نظرت زمزم الي الارض بخجل ثم نظرت اليه وقال وهي تمثل الحده …
متفتكرش اني طلعت علشان موافقه دلوقتي الماذون يسالني واقوله انه اجبرني اني اطلع
احمد بخبث …

 

 

 

 

وانا برضو اللي جبرتك تلبسي الفستان اللي مخليكي زاي اللقمر دا ولا الميكب دا
ثم غمز اليها وقال …
ولا انتي بقا عايزه بس بتقولي كده وخلاص
نظرت اليه زمزم بخجل كبيرر ثم اقتربت منهم حنان وقالت …
ياله بقا الماذون قاعد بقاله كتير
امسك احمد يدها وتقدمو من الماذون فجلس احمد بجانبه
فقال الماذون …
اين وكيل العروسه
نظرت زمزم الي احمد لكنها فجاه وجدت من يدخل من الباب ويقول …
اسف علي التاخير يا جماعه
اول ما رائه الفريق فواقفو بسرعه بثبات وهم ينظرون الي اللؤاء بداهشه فلقد اخبره احمد لكنه لم يتوقع انه حقا سوف ياتي
حسام ….
اتفضل يا فندم
تقدم اللؤاء جمال وجلس بجانب الماذون من الناحيه الاخره وقال ….
انا وكيل العروسه.
نظرت زمزم اليهم بداهشه ماهذا هل كانو مخطيطين الي كل هذا
اخرجها من تفكيرها صوت الماذون وهو يقول ….
تعالي يا عروسه امضي
نظرت اليهم زمزم ثم نظرت الي احمد فوجدته ينظر اليها بتحذير
فابتسمت ثم واقفت وتقدمت من القسيمه ومضت عليها وكذلك وهو
الماذون ….
باارك الله لكما وبارك عليكما في خير
وبعدها اندلعت الزغاريط والاغاني بفرحه شديده
واقف اللواء جمال وقال …..
معلش يا جماعه كنت عايزه نكمل الفرحه دي بس للاسف في مهمه لازم الفريق يطلعها دلوقتي
نظرو جميعا الي بعض ثم.نظر الي احمد وهو يضحكون عليه وهو ينظر الي اللواء بدهشه
احمد ….
انا كنت حاسس والله اني مش هلحق افرح شويه
ابرهيم ….

 

 

 

 

 

ههههههههههه تعيش وتاخد غيرها
اخرج جمال من جيب بنطاله ورقه واعطها الي حسام وهو يقول ….
دي تفصيل المهمه بكره الصبح تكون المهمه انتهت
حسام بثبات …
تمام يا فندم
احمد بصوت منخفض ….
حسبي الله يعني يوم كتب كتابي يحصل كده
سامر ….
هههههههههه ياله يا اخويا فقري من يومك
ذهبت غرام واحتضنت زمزم وقالت ….
الف مبروك يا قلبي معلش بقا تتعوض وتقعدو مع بعض
زمزم بسعاده ….
مين دي دا انا مبسوطه بطريقه علشان يحرم يدبسني تاني
نظر اليها احمد بتوعد
جمال ….
ياله اتحركو انتو وانا هوصل غرام و مي للبيت
تحرك الفريق وعادت غرام و مي الي المنزل
************
في اليوم التالي
كانت غرام تجلس مع مي وباقي التيم لكي يناقشو المشروع في كافيه الجامعه
مي بداهشه ….
يعني انا و غرام هنعمل كل دا امال انتو هتعملو ايه
سهيله بثقه ….
هنيقا نتاكد من اللي انتو هتعملوه قبل ما نسلم المشروع لي الدكتور
ضحكت غرام
نظرت اليها سهيله وقالت ….
ايه مش عجبك اللي انا بقوله ولا ايه
نظرت اليها غرام وقالت بهدو …
لا اذا معقول يعني ميعجبنيش الكلام اللي بتقوله سهيله هانم بنت عميد الجامعه
سهيله بثقه ….
منا قلت كده برضو هتبداو من امته بقا المشروع علشان عايزن نخلصه بسرعه
غرام وهي تنظر الي عيونها بحده …
هنبدا عند امك ان شاء الله
نظرت اليها سهيله وقالت بغضب وصوت عالي ….
ام مين يا بيئه يا متخلفه انا بقا هوريكي انا هعمل فيكي ايه
وجاءت لتقترب منها لكي تضربها فوضعت غرام رجلها امامها بدون ما يلاحظها احد فسقطت سهيله علي وجهها علي الارض
ضحك الجميع عليها وهي تجلس ووجهها يظهر عليه كدمه علي وجهها
اقترب الامن بسرعه ثم اخذوهم وذهبو الي مكتب العميد
ذهبت غرام و مي وكذلك باقي التيم
نظر العميد الي سهيله وقال بقلق …
ايه اللي عمل في وشك كده
سهيله ببكاء ….

 

 

 

 

شايف يا بابي الزفته دي عملت فيا ايه
نظر العميد الي غرام وقال بغضب ….
انتي ازاي تعملي في بنتي كده
مثلت غرام البراءه وقالت ….
انا محصلش ياكتور احنا كنا قعدني لقتها بتقولي ان انا و مي هنشيل المشروع كله لوحدنا
العميد بحده ….
ااه تقومي تعملي كده فيها
غرام وهي مازلت تدعي البراءه …
ابدا محصلش خالص دا انا قولتها اني هنفذ اللي هي عايزه لقتها بتقولي هتعملوه امته قولتها هنتجمع عن ام حضرتك ولسه بقوله علشان نتفق لقتها واقفه بتشتم وجايه تضربني بس شكلها بقا اتكعبلت وهي جيالي
نظر اليها العميد بغضب وقال …
وانا المفروض اصدق اللي قولتيه دا
غرام بثقه ….
والله قدام حضرتك الطلبه اهم اسالهم لو بكدب في حرف واحد
نظر العميد الي باقي الطلبه وسالهم وفعلا قالو ان كلام غرام صحيح
العميد بحده …
طيب خلاص كل واحد يروح علي مدرجه
غرام بهدو …
بس لو سمحت يا دكتور اديك شوفت الانسه سهيله عملت فيا ايه واحنا حتي لسه مبداناش المشروع امال لما نبدا بقا هتعمل ايه
العميد بغضب ….
خلاص كده كده انا هقول للدكتور يبدلكم انتي ومي لي فريق تاني تقدرو تتفضلو
ابتسم غرام ببراءه وقالت ….
مرسي يا دكتور

 

 

 

 

 

ثم نظرت الي سهيله وقالت بخبث ….
الف سلامه عليكي يا سوسو
ثم اقتربت منها علي انها تسلم عليها وقالت بغمزه ….
تعيشي تاخدي غيرها
وتركتها وتحركت من المكتب وهي تبتسم بخبث
كل هذا تحت غضب سهيله
اما مي فكانت تمسك ضحكتها بشده اول ما غادرت المكتب تحركت خلفها بسرعه
وقفت مي امام غرام وقالت ….
ههههههه يخربيتك انتي عملتها ازاي دي يا بنتي اللذينه
غرام ….
ههههه عيب عليكي دا انا مش بستحمل اشوفها صدفه في المدرج هستحمل تبقا معايا في نفس التيم
مي ….

 

 

 

 

 

ههههههه لا حركه في الجون
غرام بثقه ….
طبعاا واسكتي بقا علشان الزفت التاني جاي علينا
اقترب سيف منهم وقال الي غرام ….
اديكي يا ستي مبقتيش معانا في التيم علشان متزعليش
غرام بثقه …
وانا هزعل ليه حتي لو مكنش دا حصل انا كنت عارفه انا هظبطها ازاي
ابتسم سيف وقال …..
بس حلو اوي الحركه اللي عملتها جوه دي عجبتني
وقبل ان ترد غرام وجدات من يقول من خلفها …
لا وعجبتني انا كمان
فتحت غرام عيونها بصدمه وهي تقول ….
لا يارب اكون انطرشت ولا اني اكون سمعت صح
ثم نظرت خلفها ببطء شديد لكنها وللاسف الشديد وجدت ما سمعته صحيح فابتسمت بخوف وهي تقول …..
ح حسااام

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)

اترك رد

error: Content is protected !!