روايات

رواية قائد الغرام الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام البارت الثالث والعشرون

رواية قائد الغرام الجزء الثالث والعشرون

قائد الغرام
قائد الغرام

رواية قائد الغرام الحلقة الثالثة والعشرون

صرخت مي بخوف شديد وهي تقول بصوت مرتعب وتحاول ان تبعده ….
ابعد عني حد يلاحقني ابعد عني
لكن مكرم وضع يده بسرعه علي فمها فظلت تحاول ان تبتعد عنه فنصدمت راسها في الحائط فسقطعت مغشي عليها بين يده
مكرم ببتسامه وهو يضعها علي الارض ….
لا دا كده احلوت اوووي
ثم خلع الجاكت الخاص بيه
جلس بجانبها وجاء ليقترب منها لكنه فجاه وجد من يقتحم الشقه بقدمه ويدخل بسرعه
نظر مكرم بخضه فوجد شخص اقل ما يقال عنه مصارع
نظر اليها ابرهيم وتحولت عيونه الي حمرا من شده الغضب حينما وجد مي ملاقه علي الارض هكذا وهو بجانبها لم يشعر بنفسه الا وهو يتقدم منه وهو يضربه علي وجهه فسقط علي الارض بصرخ ثم رفعه مره اخري وظل يضربه علي وجهه بشده وهو يقول بغضب ….
انا هقتلك يا****ورحمت ابويا لهقتلك
في بيت غرام
خديجه بخضه ….
ايه الصوت دا في صوت زعيق من شقه مي
وقف مالك بسرعه وذهب الي الشقه وخلفه ماجده وخديجه وجدو الباب مكسور تقدمو من الشقه بسرعه فوجدو مكرم فاقد الوعي من كثره الضرب ومي كذلك وابرهيم مازال يضربه فيه بغضب فذهب مالك بسرعه الي ابرهيم وهو يحاول ان يوقفه
وماجده بخضه وهي تقترب من مي ….
يالهووووي مي مالك يا بنتي
اوقف مالك ابرهيم من عليه فقال ابرهيم بغضب ….
وحيات امك لتكون نهايتك علي ايد
مالك بغضب ….
في ايه انت مين ومين دا
ماجده ….
دا ابرهيم خطيب مي يا مالك
اقترب بسرعه ابرهيم من مي وقال بخضه وقلق ….
مي فوقي مي حد يجب مايه بسرعه
ركضت خديجه الي المطبخ وجاءت بي المياه فامسكها ابرهيم ورش علي مي فاستفت وهي ترتعش بخوف وخضه كبيره وتصرخ بقوه
امسكها ابرهيم وهو يضع يده علي خديها ….
هش اهدي انا ابرهيم اهدي يا مي
اول ما سمعت مي صوته نظرت اليه ثم احتضنته بقوه وهي تبكي
احتضنها ابرهيم بقوه كبيره وهو يغمض عيونه برتياح فلو لم يكن الحارس الذي واضعه ابرهيم عليها لكانت لان انتهت
مجرد هذه الفكره في راسه جعلته احتضنها اكثر وهو يمسد علي شعرها لكي يهدائها
قالت وهي في وسط بكائها ….
ك كان عا عايز يغ يغت…
اذداد اكثر من احتضنها وقال ….
هش خلاص اهدي محصلش حاجه انتي كويسه
ماجده بدمع عليها ….
الحمد الله يا بنتي ان ابرهيم لحقك
مالك ….

 

 

 

 

 

الحمد الله انها جات لحد كده ولازم الكلب دا يتعافب علي اللي عمله
ثم تركهم خرج من الشقه وهو يخرج هاتفه
خديجه بحزن عليها ….
انتي كويسه يا مي
ابتعدت مي عن ابرهيم وقالت وهي تمسح دموعها …
ايوه انا كويسه
خديجه …
الحمد الله يا بنتي انا هروح اعملك كوبايت لمون يهدوكي شويه
ثم ذهبت الي المطبخ ومعها ماجده
نظر ابرهيم الي مي فقالت مي بدموع ….
انا والله مكنتش اعرف ان هو اللي بيخبط كنت خايفه منه اوي معرفتش اعمل حاجه
وضع ابرهيم يدها علي خدها وهو يمسح دموعها ويقول بحنان شديد ….
مش عايزك تخافي يا مي طول ما انا معاكي
ثم قال بغضب ….
ورحمت ابويا لهخليه يتمنا الموت وميطلهوش
احتضنته مي وقالت بخوف ….
علشان خاطري متعملش حاجه انا مليش غيرك علشان خاطري متبعدش عني
ابرهيم وهو يمسد علي شعرها ….
متخفيش يا نور عيني انا عمري ما هبعد عنك ابدا طول ما انا فيا نفس
جاء مالك من الخارج وقال …
الشرطه جايه في الطريق بقيت كويسه شويه
مي وقد هدات قليلا ….
ايوه يا عمو انا كويسه متشكره اووي
ماجده ….
مكنش لهو لزوم البوليس يا مالك بلاش فضايح يابني
خديجه ….
ايه اللي بتقوليه دا يا ماما الكلب دا لازم ياخد جزاءه علي اللي عمله
كل هذا وابرهيم صامت لا يتحدث ابدا فقط ينظر الي مي
****************
وصلت غرام الي المنزل
وكان حسام يوصلها فوجود عربيات شرطه امام العماره
غرام بقلق ….
ايه دا في ايه
وجاءت لتنزل فقال حسام ….
استني هاجي معاكي
نزلو الاثنين من السياره وجاءو ليدخلو الي العماره وجدو هناك شخص الشرطه تمسكه وخلفهم مي واابرهيم يسندها وبجانبها والدتها واجدتها
ركضت غرام اليه بخضه وقالت ….
مي في ايه وايه اللي جاب الزفت دا هنا
ادمعت عيون مي فنظرت الي والدتها وقالت …
ماما هو عملها حاجه

 

 

 

 

 

 

لم ترد عليها والدتها فقترب حسام من ابرهيم وقال ….
في ايه يا ابرهيم
ابرهيم بضيق …
الكلب دا كان عايز يعتدي عليها لولا لحقنها
نظرت اليه غرام بصدمه ثم تحاولت بسرعه الي غضب وهي تتقدم من مكرم وتحاول ان تضربه لولا امساك حسام لها
غرام بغضب ….
وحيات امك منا سيباك بتعدي علي صاحبتي يا كلب والله لهقتلك
امسكها حسام وقال …
غرام اهدي شويه
غرام بغضب …
اهدا سيبني يا حسام والله لهقتلك
كان حسام يريد ان يضحك علي منظرها هذا لكنه امسك نفسه وقال بصوت هادي ….
لو سيبتك دلوقتي مش هتعرفي تعمليله حاجه فخليها تجي مني انا احسن
صمت غرام وهي تنظر الي مكرم بحده
ابتسم حسام عليها ثم نظر الي الظابط وقال ….
انا الرائد حسام من العمليات الخاصه ممكن اعرف انتو واخدين مي ليه
الظابط …
لازم تدلي بي اقولها يا باشا
حسام ….
مش لازم دلوقتي بكره هتعدي علي القسم وهتقول كل حاجه اهم حاجه الكلب دا ميهربش منكم
الظابط …
تحت امرك يا باشا
ثم غادرت العربيات وصعدو جميعا الي شقه غرام
كانت غرام تحتضن مي بقوه فقالت مي ….
خلاص بقا يا غرام والله هموت منك كده
غرام …
بعد الشر والله لولا ان حس… اقصد يعني الرائد حسام مسكني لكنت عرفته مقامه كويس
ضحك حسام علي كلمتها تلك ثم نظر الي ابرهيم وجده ينظر الي الارض بغضب وهو يحرك قدمه بعصبيه
وضع حسام يده علي قدمها وقال ….
الحمد الله انها جات لحد كده بلاش تفكر في اي حاجه تانيه
ابتسم ابرهيم بهدو ولم يجب
وفجاه وجد من يخبط علي الباب ذهبت غرام لتفتح الباب وجدت امامها نوال
غرام بضيق …

 

 

 

 

 

 

اتفضلي
دخلت نوال وقالت بقلق ….
في ايه ومين الناس اللي كانو هنا دول
ماجده ….
تعالي يا ابنتي اقعدي واحنا هنفهمك
نوال وهي تنظر الي مي بقلق ….
انا مش عايزه اقعد في ايه ومي مالها
نظرت اليها مي بستغراب فهذه اول مره تشعر بقلقها هذا عليها
قالت غرام بضيق وهي تقف امامها ….
ابدا يا طنط اصل عريس الغفله اللي حضرتك كنتي عايزه تجوزيه لي بنتك جاه لحد بيتها وحاول يعتدي عليها كمان
نظرت نوال اليها بصدمه وقالت ….
ايه ان انتي بتقولي ايه عاملها حاجه
ماجده ….
متقلقيش يا نوال الحمد الله ابرهيم لحقها
نوال بغضب وصوت عالي ….
وحيات امه لهروح اقتله وهو وهله كلهم
وجاءت لتغادر من الشقه لكن خديجه امسكتها وقالت ….
استني بس يا نوال اهدي
حاولت نوال ان تدفشها بحده وقالت بصراخ …
ابعدي يا خديجه
مالك ….
يا مدام نوال الولد دلوقتي مقبوض عليه يعني مش هتعرفي تعملي حاجه
نظرت اليهم نوال وقالت بغضب ….
هيطلع اهله هيطلعوه بس وحيات امه لهقتلوه قبل ما يوصلهم
نظررت غرام الي مي بداهشه فما هذا هل هذه تمثليه اخري منها ام انها حقا قلقة علي مي
لكنهم انصدمو بشده حين وجدو نوال تقف امام مي وقالت ببكاء ….
انا اسفه يا مي والله ما كنت اعرف انه كده بس قسما بالله لهجبلك حقك منه
نظرت اليها مي بداهشه فهذه اول مره لها ترا والدتها تبكي عليها
مسحت نوال دموعها وقالت …
انا عارف انك مستغربه بس والله يا بنتي انا ما وحشه لدرجه دي انا بس كنت عايزه نرجع زاي ماكنا بس توصل لدرجه ان يعتدي عليكي ورحمه ابوكي هخليه يندم علي اللي عمله دا
ثم وضعت يدها علي خد مي وقالت ببكاء …
مش عايزكي تزعلي مني وحيات ابوك يا مي
لم تتحمل مي اكثر من ذلك فاحتضنها بقوه وهي تبكي بشده
بادلتها نوال الحضن وهي تبكي هي الاخر فاخيرنا اعترفت لي نفسها ان ما تفعله خط
كانت غرام تبكي هي ايضا بسعاده ثم ركضت اليهم واحتضنتهم هي الاخر
فضحك الجميع عليها
ابتعدت نوال عنها وقالت وهي تمسح دموعها مي …..
بس كفايه دموع بقا خلينا نرجع زاي الاول يا مي ماشي
هزت مي راسها وهي تضحك بسعاده
نظرت نوال الي ابرهيم ثم وقفت امامه وقالت ….
متزعلش مني يا ابرهيم انا عارفه اني كنت انانيه
ابتسم ابرهيم وقالت ….

 

 

 

 

 

 

وانا مقدرش ازعل من حاجه تخص مي
ابتسم نوال بسعاده وقالت ….
طيب حس كده بقا احنا نحدد معاد الفرح بتاعك انت و مي قولت ايه
فرح ابرهيم بشده وقال ….
يا سلام بكره الصبح نكون عندك علشان نحدد المعاد والله لو عليا اخدها دلوقتي
ضحكو الجميع عليها لكن نوال قالت ….
ههههه لا مش دلوقتي بعد المهمه
ثم اقتربت من مي واحتضنتها وهي تقول ….
علي الاقل اكون عوضت مي شويه عن اللي هي شافته
ضحكت مي بسعاده شديده
غرام …..
ايوه كده يا شيخه دا انتي حاجه كده اس….
لكنها لم تكمل كلامها بسبب يد امها التي ضربتها فقالت بوجع ….
اقصد حاجه عسل انما دلوقتي انتي البرطمان كده ماشالله
ضحكو الجميع بسعاده شديده فاخيرا مي استطاعت في النهايه ان تحصل علي حنان والدتها
****************
عند احمد
كان في الغرفه وهو ينظر الي لا شي فحقا كان يريد ان تنتهي هذه المشاكل التي معه ومع زمزم
ظل فتره هكذا الي ان شعر بالاختناق فجلس علي السرير بصعوبه وهو يضع يده مكان الجرح وينزع المحلول من يده وجاء ليقف علي قدمه لكنه جلس مره اخري وهو يتوجع بشده
وفجاه وجد زمزم تدخل الي الغرفه بسرعه وهي تقف امامه وتقول بخضه …
في ايه انت كويس
نظر اليها احمد بضيق ثم ادر وجهه وقال بلامبالاه …..
انا كويس مفيش حاجه
ثم وقف مره اخري لكنه كان سوف يسقط فامسكت زمزم بسرعه يده وقالت بخضه …
احمد مينفعش كده انت مينفعش توقع الجرح هيفتح تاني
ابعد احمد يدها وقال بحده ….
قولتلك انا كويس خلاص خلصنا
ثم تحرك من امامها قليلا وهو ياخد نفسها بضيق
ادمعت عيون زمزم وقالت بوجع ….
انا عارفه انك مدايق مني بس صدقني غصب عني انا عايزه اكون معك النهارده قبل بكره
نظر اليها احمد وقال بحده وهو يمسك يدها ….
طلما انتي عايزه كده بتعاندي ليه هاا فاكره انك كده بتعقبني يعني انتي بتعقبي نفسك قبلي بلاش تكدبي علي نفسك بقا
بكت غرام اكثر وهي تنظر الي الارض ولم ترد عليه
اخذ احمد.نفسه لكي يهداء قليلا ثم قال بوجع ….
زمزم لاخر مره هسالك تتجوزي

 

 

 

 

 

 

نظرت اليه زمزم بداهشه ثم قالت بوجع ….
يااه لاخر مره لدرجه دي مليت مني
نظر اليه احمد.وقال بغضب وصوت عالي ….
ارحمني يا زمزم ارحمني بقا انا استحملت كتير علشان في الاخر نبقا مع بعض لكن انتي بتعفري علشان نبعد تاني تقدري تقولي بتعملي كده ليه ما تنطقي
زمزم بصوت عالي وهي تبكي ….
علشان بحبك علشان مش عايزه تاخد واحده معاقه مش عايزك تحس انك متجوز واحده نقصه مش عارف تعمل اي حاجه لوحدي
لم يتحمل احمد كلامها اكثر من ذلك فقترب منها وهو يحتضنها بشده ويضع راسها علي صدره وهو يقبل راسها ويمسد عليها بيده وهو يقول ….
اوعي اسمعك بتقولي علي نفسك كده تاني انتي عمرك ما هتكوني نقصه ابدا في نظري انا بعشقك يا زمزم وعمري في حياتي ما حبيت واحده زايك
زمزم ببكاء ….
خايفه يا احمد ترجع تندم في الاخر
ابعد احمد ووجهها وقال وهو يمسح دموعها ويضع يده علي خدها وينظر الي عيونها …..
عمرك شوفتي حد بيندم انه اتجوز البني ادمه الوحيده اللي بيحبها في حياتها
ابتسم زمزم بخجل وهي تنظر الي الارض
رفع احمد.وجهها بسبابته وقال وهو ينظر الي عيونه …
تتجوزني يا زمزم
نظرت اليه زمزم ثواني ثم بسرعه ارتمت في احضنها وهي تقول ببكاء ….
موافقه يا احمد موافقه اعيش حياتي مع اكتر انسان واجعني واكتر انسان حبيته في حياتي
بداله احمد.الحضن وهو يبتسم ويقول ….
وحيات غلوتك عندي لهعوضك عن اي حاجه واحشه انتي عشتيها
ابتسم زمزم بسعاده واحتضنه اكتر بفرحه
❤❤
العناق لا يحتاج الى ذراعين فقط .. بل يحتاج إلى قلبين اتفقوا أن يكون لهما نبضٌ واحد .. فهو كفيل بحل الكثير من الأزمات .. وكأن الذي ابتكر العناق كان أخرساً ، فأراد أن يقول كل شيء دفعة واحدة.. وكُلّما كان العناقُ طويلاً .!! تخمَّتْ الأحضان وصار دفئُها مُعتقاً وطعمُها أشهى وألذ..”
(‏” يا ليت العناق يُرسل .”)
❤❤
***************

 

 

 

 

 

 

 

عند حسام
كان يجلس في البلكونه التي في شقه غرام وهو ينتظر مالك والد غرام لانه اخبره انه يريد ان يتحدث معه
بعد عددت دقايق وجد.مالك يدخل الي البلكونه وهو يجلس امامه
وفجاه وجد مالك يقوا بلا اي مقدمات ….
عايز ايه من بنتي يا حضرت الرائد
نظر اليه حسام بهدو قليلا ثم قال بثبات ….
بحبها وعايز اتجوزها
اندهش مالك من جراته ما هذا فهو كان يتوقع انه سوف يكذب عليه او يقول اي شي اخر
ثم قال ….
وانت بقا قولتلها الكلام دا
نظر اليه حسام وقال وهو علي نفس ثابته ….
ايوه قولتها النهارده اني بحبها بس لسه مقولتلهاش اني هتجوزها
مالك بسخريه ….
ومقولتلهاش ليه بقا
ابتسم حسام بهدو علي طريقته وقال بثقه عاليه ….
لان مش ضامن اني اطلع من المهمه دي عايش وعمري ما هطلب من حد حاجه انا مش قدها علشان كده انا مش هطلب ايدها راسمي من حضرتك غير بعد المهمه دي ما تخلص
نظر اليه مالك بسعاده فلقد تاكد الان انه حقا يستحق ان يقول عليه رجل
صمت مالك لثواني ثم قال بهدو ….
ماشي يا حسام وانا مستنيك تجيلي
ابتسم حسام بسعاده ثم قال ….
متشكر اوي يا باش مهندس
ثم وقف وقال وهو يسلم عليها …..
طيب انا لازم امشي بقا علشان عندي شغل
سلم عليه مالك وقال ….
ماشي اسوفك قريب
ابتسم حسام وقال …

 

 

 

 

 

 

 

ان شاء الله عن اذنك
خرج حسام من الشقه ونزل الي الاسفل وقبل ان يخرج من العماره سمع غرام تنادي عليه نظر خلفه وجدها تركض علي السلم ثم وقفت امامه وقالت بفضول شديد ….
بابا كان بيقولك ايه
نظر اليها حسام وقال ببرود وهو يبتسم ….
وبتسالي ليه
غرام ….
لا وحيات عيالك مش واقت برودك دا بجد كان عايزك ليه دايقك صح قالك منتكلمش تاني ولا قالك اننا نبعد عن بعض و.
قطع حسام كلامها وهو يضع يده خلف راسها يقربها منه ثم قبلها علي خدها وقال ببتسامه وهو ينظر الي وجهها الذي اصبح احمر بشده وعيونها التي اغلقتها ….
قالي اخد بالي من اكتر واحده مجنونه اخدتي قلبي وخلته يحبها
فتحت غرام عيونها وجدته قريب منها وهو ينظر الي عيونه ويبتسم فقالت بتوهان ….
بجد انت بتحبني
حسام وهو مازال ينظر الي عيونها ثم اقترب من اذنها وقال …..
لا انا بعشقك يا اميرتي
وقبلها مره اخره علي خدها وغادر من العماره وهو يبتسم بسعاده
ظلت غرام تنط بسعاده كبيره وهي تضحك بصوت عالي وتقول ….
بيعشقني يالهووي يا ناس طلع بيعشقني
وظلت تدور بسعاده الي ان وجدت امام السيد ايهاب جارها فوقت بسرعه وقالت بكسوف ….
احم يا استاذ ايهاب
ضحك ايهاب عليها وقال …
اهلا يا بنتي عامله ايه
غرام …
الحمد الله طيب عن اذنك
ثم صعدت بسرعه الي شقتها وهي تضع يدها علي عيونها بكسوف وخجل شديد
******************

 

 

 

 

 

 

في شقه مي
كانت تجلس في غرفتها وهي تتحدث مع ابرهيم الي ان وجدات احد يخبط علي الباب
مي ….
ادخل
دخلت والدتها وهي تقول ببتسامه …
ممكن اقعد معاكي شويه
توتر مي قليلا فهي غير معتاده علي هذه المعامله ثم قالت …
طبعا اتفضلي
دخلت نوال وجلست امامها وقالت ببتسامه ….
بتكلمي ابرهيم
مي ببتسامه …
ااه كنت بكلمه
نوال ….
ابرهيم شاب كويس جدا علي فكره ولو لفيتي مش هتلاقي زايه ابدا
نظرت اليها مي بستغراب ثم قالت ….
هو في ايه يا ماما ايه اللي غيرك كده
ابتسمت نوال بنكسار ثم قالت وهي تدمع ….
اكتشفت اني كنت عبيطه كنت هبله وانا ببعد عني بنتي علشان واحد.ميستاهلش
مي ….
قصدك ايه
بكت نوال وقالت ….
بعد موت ابوكي بي تلات ايام جاتلي واحده بتقول انها كنت متجوز ابوكي في السر وانهم متجوزنين من سنتين
مي بصدمه ….
ايه انتي بتقولي ايه
نوال ببكاء ….
دا اللي حصل يا بنتي بعدها انا كرهت دنيت كلها وقررت اني انساه كان ساعتها اللي واقف معايا هو صاحبه وبعد فتره طلب مني الجواز ووفقت بس علشان انسا ابوكي
مي بصدمه …

 

 

 

 

 

 

لا اكيد في حاجه غلط بابا مستحيل يعمل كده ابدا
نوال ….
دا اللي حصل كنت بعملك كده علشان كنت مدايقه من ابوكي بعد كل اللي عملته علي شانه يعمل فيا انا كده
ثم بكت بقوه وقالت …
بس اكتشفت اني كنت عبيطه واتستاهل كل اللي جرالي
مي ….
ايه اللي حصل
نوال ببكاء ….
اللي حصل ان ابوكي متجوزش عليا ولا حاجه ان طارق صاحبه هو اللي عمل كل دا وهو اللي دبس ابوكي في كل البلغات دي وخالي البنك يحجز علي املاكه
مي …
عمو طارق عمل كل دا طب ليه
نوال …..
انا وطارق كنا جران من زمان وكنا بنحب بعض واحنا صغرين بس لما كبرت وشوفت ابوكي الله يرحمه حبيته جدا واتجوزنا بس هو بقا فضل بيحبني
مي بصدمه ….
يعني قصدك تقولي انه عمل كل دا علشان بيحبك
نوال ….
ايوه وكمان هو اللي قالي علي مكرم بس الحمد الله ربنا اخد حقك مني ومنه النهارده اكتشفت كل حاجه بعد ما…
مي ….
ما ايه يا ماما
نوال ….
بعد ما مات طارق عمل حادثه النهارده ومات ولما روحت البيت اخوته حكتلي علي كل حاجه
ظلت مي تنظر اليها بصدمه ما هذا لا يعقل صديق والدها يفعل كل هذا
اقتربت منها نوال وامسكت يدها وقالت ….
تعالي نرجع زاي الاول يا مي وننسا كل اللي فات
نظرت اليها مي ثم اختضنها بسرعه وهي تبكي هي ايضا في احضن والدتها
****************

 

 

 

 

 

 

في صباح اليوم التالي
كانت مي و غرام في طريقهم للعوده من الجامعه
مي ….
صحيح قوليلي حسام و بابكي كانو بيتكلمو في ايه امبارح
غرام ….
والله ما اعرف انا لسه بطلع الشاي لقيته مشي ولقيت بابا قاعد في البلكونه مبتسم بساله قالي كل خير بس وخلاص
مي …..
ههههههه ايه الاجابه دي طيب سالتي حسام
غرام ….
دا علي اساس اني ممكن اعرف من حسام حاجه دا انا ممكن اخذ كلمه من ابو الهول انما حسام لا
مي ….
هههعهههعهههه بصراحه معاكي حق دا فضيع في تقله دا
غرام بتوهان …..
ونبي دا فضيع في كل حاجه
مي ….
يخربيت ام المحن ياله يختي علشان اتاخرنا ياله
وجاء ليتحركو لكن فجاه وجد سياره تقف امامهم وينزل منها رجال وهو يضعون منديل منوم علي وجهها ويضعونهم في السياره

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)

اترك رد