روايات

رواية ريم الفصل الحادي عشر 11 بقلم فريدة سيد

رواية ريم الفصل الحادي عشر 11 بقلم فريدة سيد

رواية ريم البارت الحادي عشر

رواية ريم الجزء الحادي عشر

ريم

رواية ريم الحلقة الحادية عشر

استيقظت ريم و ذهبت المطار و صدمت مما رأته…..
ريم: كنت حاسه انه انت
يوسف: و انا كنت عارف انه انت
ريم: دي باينه
يوسف: طب كويس ولله
ريم: بص بقى انا مليش دعوه بيك و انت ملكش دعوه بيا احنا حتى مش مهمه واحده بس من حظنا المه*بب انهم اهل
يوسف: طب مانا عارف ايه الجديد مش فاهم
ريم: تركته و ذهبت …
ركبوا الطائره و اخيرا هبطت بهم الى اسبانيا… ذهبوا إلى الفندق و لكن كلا منهما ذهب الى فندق اخر حتى لا احد يشك بهم..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عند يوسف….
دخل يوسف غرفته و استحم ….
يوسف: اااه ازاي هشوفها كل يوم و هي مش بتطيق تبص في وشي و انا مش بقدر ابص لها يوسف فوووق كده احنا في شغل يعني متفكرش في حاجه غير فيه
و لم يتمكن يوسف من النوم فثام بتغيير ملابسه و ذهب ليتمشى قليلا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عند ريم….
دخلت ريم غرفتها و و قامت بالاستحمام و غيرت ملابسها و جلست تفكر…..
ريم: مش هعرف … انا فاشله في التمثيل ازاي الحق اتعلم المكياج و اللبس و الليله السوده دي في يوم… انا لازم اغير الخطه دي …
قامت ريم و نزلت لشراء ملابس و اشياء مختلفه حتى تتقن دورها
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
قامت ريم بشراء الملابس و يوسف ايضا و ذهبوا للفندق
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

 

في الصباح….
في غرفة ريم…..
تستيقظ ريم مبكرا لتذهب لشركة عبدالرحمن لتقدم على عمل ك “سكرتاريه لعبدالرحمن ”
(ملحوظه؛ ريم ذاكرت الحاجات الفاتتها من الكليه و اخدت ورق مزور على انها مخلصه تعليمها)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في غرفة يوسف….
استيقظ يوسف ليضع خطته حتى يتعرف على عامر و يصبح صديقه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ذهب يوسف لمكان عامر المفضل
(مكان بعيد عن الناس و مش كتير يعرفوه)
و شعر بوجود عامر بجانبه و ظل يفكر كيف يتكلم معه و لكن….
عامر (باللغه الاسبانيه): انت مين انا اول مره اشوفك هنا
يوسف (باللغه العربيه): يووه شغل المخابرات ده على المسا يخر*بيت اليوم الجيت فيه هنا …
(كان قاصد يقول كده طبعا)
ظل عامر يضحك عليه بشده و يوسف يمثل بإنه لا يفهم
يوسف (باللغه الاسبانيه): انت بتضحك على ايه يا عم
عامر و هو يضحك (باللغه العربيه): عليك يسطا
(مثل يوسف الصدمه)
يوسف: يا اخي ما كنت تتكلم عربي علطول يعني ده منظر واحد اسباني
عامر: الثقه في النفس عندك ملهاش حدود
يوسف: اقل حاجه عندي
عامر: المهم انا اول مره اشوفك هنا
يوسف: انا جاي البلد المه*ببه دي اصلا من شهر بقالي يومين باجي هنا و مشوفتكش
عامر: انا فعلا مجيتش امبارح عشان كنت في الشغل
يوسف: حسبي الله و نعم الوكيل
عامر: ايه يا عم هو حد جه جمبك
يوسف: لا على الخلاني اجي البلد دي
عامر: ونبي انت حكايه
يوسف: يسطا اتنين ولله بس محدش عارف قيمتي
ظلوا يتحدثوا فيوسف يريد ان يكسب ثقة عامر
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في النفس الوقت بس عند ريم
ذهبت ريم للشركة و قامت بتقديم السي ڤي بتاعها و لكن
الرجل(باللغه الاسبانيه): حضرتك السي ڤي بتاعك ممتاز اتفضلي و ردي هيكون عليكي بعد نص ساعه
تعجبت ريم فهذا لا يحدث في الشركات و لكنها لم تتكلم و خرجت و انتظرت النصف ساعه ثم ناداها الرجل
الرجل: بصي انت ممتازه و انا قبلت بيكي و مستر عبدالرحمن كمان… بس طبعا انت هتبقى السكرتاريه بتاعته ف لازم يشوفك… ف اتفضلي معايا للمكتب
ريم: طبعا
ذهبت ريم للمكتب و هي قلقه قليلا حتى يتعرف عليها عبدالرحمن فهو من دمر لها مستقبلها و دمر حياتها ايضا..
دخلت ريم للمكتب

 

 

 

عبدالرحمن: انت مصريه مش كده
ريم بتوتر (تمثيل): اه
عبدالرحمن: طب حلو اوي هعرف اخد و ادي معاكي في الكلام.. بصي انا اهم حاجه عندي الالتزام و انت شكلك يدل على ده… و كمان احلى حاجه انك مش مهتمه بحاجه غير الشغل
ريم: اه بظبط
عبدالرحمن: تمام اتفضلي تحبي تشتغلي انهارده ولا بكره
ريم: الحضرتك تشوفه
عبدالرحمن: يبقى انهارده
ثم نده على صوفيا
عبدالرحمن (باللغه الاسبانيه): صوفيا تعالي
صوفيا : نعم يا فندم
عبدالرحمن: دي سما (ريم) السكرتاريه الجديده علميها الشغل عايزها تبقى محترفه
صوفيا: اكيد يا فندم… (سلمت على ريم) انت صوفيا
ريم: و انا سما
خرجوا من المكتب و صوفيا بتعلم ريم الشغل….
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عدا شهر ريم اتعلمت الشغل و يوسف بيقرب من عامر
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عند يوسف
كان يوسف جالسا في غرفته و رن هاتفه
يوسف: ايه يسطا
عامر: بقولك
يوسف: قول
عامر: مش انا كنت نسيت عندك ورق
يوسف: اه فعلا
عامر: مش هينفع استنى اخده منك بليل تعالي الشركة عندي عشان محتاجينه
يوسف: خلاص يا عم هاجي لك ان شاء الله
عامر: اشطا سلام متتأخرش بس
يوسف: يا عم عرفنا خلاص
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عند ريم
عبدالرحمن: سما تعالي
ريم: نعم يا فندم
عبدالرحمن: خدي الورق ده انا مضيته خلاص
ريم: تمام ….. لو سمحت بقى امضي ده كمان
عبدالرحمن: ماش….
(الباب خبط)
عبدالرحمن: ادخل
عامر: الورق كان مع واحد صاحبي و هيجيبه خلاص
عبدالرحمن: طب كويس …..
عامر: مين دي
عبدالرحمن: ده انت في كوكب تاني دي معانا بقالها شهر و عموما دي السكرتاريه الجديده
ريم: اهلا بحضرتك سما
(عامر بنظرات اعجاب)
عامر: اهلا انسه سما عامر
عامر: اتشرفت بمعرفة حضرتك
ريم: انا اشر… قصدي انا اسعد بعد اذنكم

 

 

 

عامر بضحك: هي اشرف
عبدالرحمن: هي في حياتها الخارجيه فاشله لكن في الشغل تحفه
عامر: دي قمر بس هي محتاجه اهتمام
عبدالرحمن: بقولك ايه ابعد عنها انا لما صدقت لقيت حد بتاع شغل كلهم بتوع كلام فارغ
عامر: موعدكش الصراحه
رن هاتف عامر
عامر: امشي انا بقى
عبدالرحمن: في داهيه
عامر: شكرا يا ذوق
عامر: ايه يسطا جيت؟
يوسف: اه انا قدام الشركه
عامر: طب ادخل و انا هستقبلك
يوسف: عامر بيه بنفسه هيستقبلني
عامر: عشان تعرف بس تضحياتي
يوسف: ياض يا مضحي
(ملحوظه؛ خرج عامر و دخل هو و يوسف الشركه و طلعه لمكتب عبدالرحمن)
عامر (بنظرة اعجاب برضو): سما
ريم: نعم
عامر: بابا فاضي
ريم: لا هو حاليا مش فاضي حضرتك ممكن تستناه هنا و الاستاذ
يوسف:…
ريم:……

يتبع …

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية ريم )

اترك رد

error: Content is protected !!