روايات

رواية قائد الغرام الفصل العشرون 20 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام الفصل العشرون 20 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام البارت العشرون

رواية قائد الغرام الجزء العشرون

قائد الغرام
قائد الغرام

رواية قائد الغرام الحلقة العشرون

غادرت غرام من الشقه ونزلت الي الاسفل وقبل ان تقف امامه عدلت شعرها وفستانها وتحركت
كان حسام يستند علي السياره وهو يضع يده في جيب بنطاله ويرتدي بدله كلاسكيه سودا لمح احد ينزل فنظر وجدها تتقدم منه بهذا الفستان الذي حقا جعلها كاميرات الكرتون وشعرها الذي ترفعه من علي وجهه فاظهرها جمال وجهها
ظل حسام ينظر اليها وهي تتقدم مما ذاد من توتر غرام اكثر وهي تنظر الي الارض
وصلت غرام اليه ووقفت امامه وقالت بخجل وهي تبتسم ….
احم انا جاهزه
نظر حسام الي عيونها وقال بتوهان …
واضح
ابتسمت غرام وهي تنظر الي الارض بخجل
لاحظ حسام ما قاله فقال بسرعه …
احم ياله بينا علشان منتاخرش
وفتح لها باب السياره فنظرت اليه غرام بداهشه ماذا قائد الفريق يفتح لها بابا السياره لاحظ حسام ذلك فنظر الي الجهه الاخر وهو يمثل الامبالاه
ضحكت غرام عليها ثم ركبت وركب حسام الي الجهه الاخر
وانطلقو الي الحفل
كان حسام صامت طول الطريق لا يتحدث ابدا اما غرام فكانت حقا سعيده انها اثرت فيه هكذا فهذا يعني انه معجب بيها
قطع تفكيرها صوته وهو يقول …..
لما نروح هناك مش عايزك تتكلمي مع حد ومتتحركيش من جنبي فاهمه
غرام بهدو …
فاهمه
نظر لها حسام بستغراب فهذه اول مره تنفذ الكلام من اول مره فوجدها تنظر من الشباك وهي تبتسم بسعاده
فقال بستغراب ….
بتضحكي علي ايه
نظرت اليه غرام وقالت ببتسامه ….
عادي يعني بضحك وخلاص
نظر اليها حسام وهي تضحك هكذا فكانت حقا تبدو جميله جداااا
نظر الي الطريق مره اخري وقال في نفسه ….
بس اهدي هتفضح نفسك ايه شغل المرهقين دا
وصلو الي الحفل
فنزلت غرام ووقفت امام حسام فامسك حسام يدها فنظرت اليه غرام بداهشه لكنه لم ينظر اليها ودخلو الي الحفل
كانت غرام متوتر قليلا فهذه اول مره تدخل مكان مثل هذا لاحظ حسام ذلك فضغط علي يدها بخفه لكي يطمنها فنظرت اليه غرام وابتسمت بهدو
تقدم حسام وجلس هو وهي علي الطربيزه
غرام بتوتر بصوت منخفض …
هو احنا هناخد الاب ازاي
حسام بهدو ….
الاب اكيد في اوضه المكتب لازم ندخل لي للاوضه من غير ما حد ياخد باله
غرام بستغراب ….
ودي هندخلها ازاي
نظر حسام في المكان بهدو شديد حتي لا يلاحظه احد فوجد الساحه الخاصه برقص بجانبها الباب الخاص بالمطبخ
فنظر الي غرام وجدها تنظر حولها بتوتر ويدها امامها فامسك يدها فنظرت اليه غرام بخضه ولكن ذادت هذه الخضه اضعاف حينما وجدته ينظر اليها وهو يقول …
بتعرفي بترقص
غرام بداهشه ….
ار ارقص انا ل لا طبعا
اوقفها حسام وهو مازال يمسك يدها ويقول …
تعالي

 

 

 

 

 

 

ثم ذهبو الي ساحه الرقص فوق حسام امامها ثم وضع يده علي وسطها وقربها منه ووضع يدها علي كتفه ويده الثانيه وضعها في يدها وقال بصوت هادي وهو ينظر الي عيونها ….
ركزي معايا وعملي زاي ما انا بعمل
كانت غرام تنظر الي عيونها وهي متوتر وخجوله وسعيده في انن واحد
ثم وجدته يتحرك ببطء فتحركت هي الاخر كما يفعل وهي مازلت تنظر الي عيونه اول ما نظر هو لها انزلت عيونها بخجل فابتسم حسام عليها ونظر حوله وجد.محمود يقف مع بعض رجال الاعمال وبعدها نظر الي بابا المطبخ فوجده اصبح فارغ
رفعت غرام عيونها مره اخري بتوتر وجدتها مازال ينظر اليها
فقالت بتوتر وخجل ….
م متبصليش كده لو سمحت
ضحك حسام بصوت منخفض اول ما قالت غرام ذلك فنظرت اليه غرام وجدته يضحك فقالت …
بتضحك علي ايه
حسام وهو ينظر الي عيونها ومازال يضحك ….
اول مره اشوفك مكسوفه كده وكمان خدودك اللي احمرت اوي وبتحمر زاياده كل ما ابصلك اكتر حتي عيونك اللي بتلمع دا كل ما بتكسفي بتقي اجمل ما انتي جميله يا …يا اميرتي
كانت غرام تنظر الي عيونه وهي لا تصدق ماذا يقول حتما هي تتخيل ما تسمعه الان ظلت تنظر اليه حتي تستوبع ما قاله الي ان وجدته يقف عن الحركه وهو يبتسم ويقول …
ايه الاغنيه خلصت
فاقت غرام بسرعه وبتعدت عنه وهي تضع يدها علي رقبتها بخجل وحسام يضحك عليها
ثم بداء الناس تصعد علي المسرح ليبدو في رقصه اخري فاستغل حسام الموقف امسك يد غرام ودخلو بسرعه الي الباب وهم يتحركون بسرعه
غرام بتوتر وهي تنظر في القصر ….
فين اوضه المكتب دي
************
عند زمزم
كانت في المحل بجانب البيت وعندما خرجت وجدت احمد بتظارها وهو يستند علي دراجته الناريه
نظرت اليه بداهشه فما هذا فهي لم تره منذ فتره كانت تتوقع بعد كلامهم انها لم تراه ثانيه
لاحظ احمد.وجدوها فنظر اليها وهو يبتسم بهدو ثم اقترب منها ووقف امامها وقال بدون اي مقدمات ….
تعالي ندي لي نفسنا فرصه تانيه يا زمزم
نظرت اليه زمزم بستغراب ثم قالت ….
فرصه تانيه لي ايه بالظبط
نظر الي عيونها ثم صمت قليلا وقال ….
لي حبنا واعتقد انه يستحق فرصه تانيه
نظرت زمزم الي الارض وهي تحاول ان تمسك دموعها ثم نظرت اليه وقالت بنكسار ….
وفي الاخر تسبني وتمشي مش كده
توجع احمد كثيرا من منظرها وقال بجديه ….
مبقاش في حاجه تخلني ابعد عنك يا زمزم زمان لما سبتك كان لازم علشان امي دلوقتي امي ماتت مبقاش ليا في الدنيا دي غيرك.
صمت زمزم ولم تتحدث
امسك يدها فنظرت اليه ثم قال ….
انا بحبك يا زمزم وانا متاكد انك انتي كمان لسه بتحبني ومش هيسمحلك تبعدي عني مهما حصل
نظرت اليه زمزم بحزن شديد وجاءت لترد عليها لكنها فجاه وجدت من يحتضنها وهو يلفها الي الجانب الاخر وجسده اهتز بعد سمعها صوت رصاصه
نظرت زمزم اليه وجدته يبتسم اليها ثم يقع علي الارض وهو يستند عليها فسقطت معه
ظلت ثواني لا تستوعب ما حدث وقالت بصدمه وهي تنظر الي يدها الغارقه في الدماء فقالت بخوف وصوتها يرتعش بشده ….
اح احمد احمد
ثم مسكته بسرعه وهي تقول بصراخ وتبكي بشده …..
احمد احمد لااااااااااااااااا
فقد احمد واعيه فصرخت بقوه …..
حد يطلب الاسعاف بسرعه احمد ونبي رد عليا احمد
**************

 

 

 

 

 

 

عند حسام
ظل حسام ينظر في كل مكان ثم نظر الي باب غرفه كبير فذهب بسرعه اليه وذهبت غرام خلفه ودخلو الي الغرفه فكانت مظلمه اخرج هاتفه واضاء الكشاف
فوجدها غرفه كبيره جدا وفيها مكتب ومكتبه كبيره
ذهبو بسرعه الي المكتب واضاء الابجوره التي علي المكتب بحث حسام في المكتب ثم جاء يفتح الدرج الكبير فوجده مغلق فاخرج شي حد من جيب بنطاله وفتح بيها الدرج فوجد امامه الاب توب
نظرت اليه غرام ثم تقدمت بسرعه فوقف حسام وذهب الي الباب وقال ….
خمس دقايق ولازم نكون بره
وجلست علي الكرسي امام الاب توب ….
حاضر
فتحته بسرعه وجدته بكلمه سر
غرام …
لازم اهكر الاب علشام اعرف كلمه السر
حسام وهو يقف علي الباب ليطمن من عدم وجود احد …
عايز واقت قد ايه
غرام وهي تعمل …
تلات دقايق
نظر حسام لها وقال ببتسامه ….
بقيت واثقه في نفسك اووي
غرام ببتسامه …
طبعا مش بتدرب علي ايد الصقر
ابتسم حسام علي كلمتها بسعاده ثم نظر الي الباب مره اخري ونظرت هي الي الاب
بعد دقيقتن سمعو صوت شخص قادم
حسام بصوت هادي …
كلمي انت
ووقف علي باب المكتب وهو ينظر بهدو وجد مجموعه من الحارس قدمين
فاخرج مسدسه وعمره وقف خلف الباب وهو علي استعداد لاطلق النار
انتظر ثواني فوجد الصوت يقترب اكثر جهز نفسه وانتظر لكنه وجد الصوت يبتعد
فنظر من الباب وجدهم ذهبو الي الجهه الاخر فنظر الي غرام التي كانت تنظر اليه بتوتر فشاور لها بان تكمل
وفعلا اكملت غرام وفتحت الاب ثم ذهبت الي الملف الموجود علي لاب وجدته ايضا بكلمت سر فتحتها غرام بسرعه فوجدتها رساله
غرام بستغراب ….
حسام مفيش في الملف غير رساله واحده
اقترب حسام منها ووقف امامها ثم قراء الرساله بستغراب
غرام بقلق ….
ايه فهمت حاجه منها
وقبل ان يرد حسام وجد باب المكتب يفتح فغلق حسام النور بسرعه بيده واليد الاخر يغلق الاب فصبحت الغرفه مضلمه
*************
عند زمزم
زمزم بصراخ وهي تجر السرير بيدها السليمه مع رجال الاسعاف وتقول بصراخ وهي تبكي …..
دكتور دكتور بسرعه وهيموت حد.يلحقه ونبي
ركض اليها دكتور فكشف عليها ثم قال بسرعه ….
خدو علي غرفه العمليات بسرعه
زمزم بخضه ….
هو كويس
الدكتور ….
ربنا يستر

 

 

 

 

 

 

دخلو بسرعه الي غرفه العمليات وجلست زمزم علي الكرسي امام الغرفه وهي تبكي بقوه فهي كانت سوف تخبره انها سامحته وسوف تتمسك بيه ولن تسمح اليه ان يذهب مره اخري
لكنها ديما هكذا لا يحالفه القدر ابدا
ظلت تبكي وهي تتذكر عندما احتضنها لكي لا تصيبها الرصاصها
اخرجها من شرودها صوت واالدتها ….
زمزم
نظرت زمزم وجدت والدتها تقف امامها فوقفت بسرعه وهي تحتضنها وتبكي ….
م ماما اح احمد يا ماما ان انا السبب كان بيدافع عني
حنان ببكاء هي الاخر …
بس يا حبيبتي ان شاء الله ربنا هيقومه بالسلامه متقلقيش
زمزم ….
ياااارب يا ماما ياااارب متبعدوش عني تاني
ظلت والدتها تحتضنها الي ان هدات ثم جلسو علي الكرسي وهم يدعون ربهم لاكثر من ثلاث ساعات الي ان خرج الطبيب فركضت اليه زمزم لدرجه انها كانت سوف تقع لكنها تملكت نفسها وقالت برجاء ….
اي ايه كويس ونبي قول انه كويس
الطبيب ببتسامه ….
متقلقيش كده هو الحمد الله الرصاصه مجتش في مكان خطير والحمد الله قدرنا نطلعها ونوقف النزيف
وضعت زمزم يدها علي وجهها وهي تاخد نفسها برتياح وتقول بدموع ….
الحمد الله ياررب الحمد
حنان بسعاده ….
احنا متشكرين اوي يا دكتور
الدكتور …
لا علي ايه الحمد الله
زمزم بسرعه ….
طيب هو انا ممكن اشوفه
الدكتور ….
هو هيخرج دلوقتي لي اوضه عاديه تقدري تشوفيه واقتها عن اذنكم
نظرت اليه حنان بسعاده فاحتضنها زمزم بفرحه وسعاده كبيره
زمزم بفرحه شديده ….
احمد كويس يا ماما احمد كويس
حنان بسعاده هي الاخره ….
الحمد الله يا حبيبتي
***********

 

 

 

 

 

 

 

رجوع مره اخري الي حسام
دخل الامن ثم ذهب الي كبس النور وضاءو النور لكنه لم يجد شي دخل اكثر الي الغرفه واقترب من المكتب ولكنه لم يجد شي ايضا
فغادر من المكتب واطفي النور
كان حسام اسفل المكتب و غرام امامه وهو يضع يده علي فمها حتي لا تصدر صوت اول ما غادر ابعد حسام يده من علي فمها وقال بهدو ….
اهدي خلاص مشي
اخذت غرام نفسها برتياح شديد ثم وقف حسام وساعدها علي النهوض وغادرو من الغرفه بتخفي بعد ان ارجعو كل شي في مكانه وجاءو ليغادرو من البوابه الخلفيه سمعو من يقول بصوت عالي ….
اقفو مكانكم منك ليها
فتحت غرام عيونها بصدمه ثم نظرت خلفها وجدت ثلاث رجال يقفون وهم يوجهون السلاح ناحيتهم
فنظر اليهم حسام وقال بهدو الي غرام ….
اول ما اعد تلاته تاخدي بعضك وتجري بره
نظرت اليه غرام بداهشه وجاءت لتتحدث وجدته يقول ….
تلاته
وبسرعه كبيره وجدته يركض نحوهم وهو يخرج مسدسه ويضرب النار علي واحد.ويلقي المسدس علي الاخر فسقط علي الارض ثم ضرب الرجل الثالث واوقعه ضربنا
كل هذا وغرام لم تتحرك من مكانها من الصدمه
نظر لها حسام وقال ….
مش قولتلك اجري
غرام بصدمه ….
وهو انت ادتني فرصه وبعدين انت قولت اعد تلاته اول مره اعرف ان مفيش واحد واتنين مقرتش انا مجله متزوقيني يا ماما
ثم جاءو ليكملو طريقهم الي البوابه وجدو هناك رجال من الحراس اخرين قادمين
غرام بخوف ….
يالهووي هنعمل ايه دلوقتي دول كثير اوي
حسام …..
لازم نرجع لي الحفله تاني
غرام بصدمه ….
ايييييه
لم يمهلها حسام الفرصه ثم امسك يدها وادخلها الي الحفله مره اخري
جلسو علي الطربيزه
غرام بتوتر ….
هو احنا مش هنمشي ولا ايه
حسام بثبات …..
لو مشينا هيشكو ان في حاجه وخصوصا انهم اكيد شافو الحراس اللي وراه لازم نقعد شويه بس مش هنتاخر علشان اكيد ربع ساعه وهيشوفو الكاميرات وهيعرفو كل حاجه
غرام بصدمه ….
اااه يعني لو مشينا دلوقتي هيشكو فينا ولا اتاخرنا هيعرفونا من الكاميرات دا ايه الهنا اللي انا فيه دا
ضحك حسام علي طريقته وصمت
نظرت غرام حولها فوجدت هناك فتاه تنظر الي حسام فنظرت الي حسام وجدته ينظر امامه بهدو ولا ينظر الي الفتاه ابدا
لكنها تضيقت بشده وقالت ….

 

 

 

 

 

 

ايوه يعني هنقعد قد ايه
نظر لها حسام بستغراب وقال ….
قولتلك شويه في ايه
نظرت اليه غرام بضيق ثم نظرت الي الفتاه فنظر حسام الي ما تنظر اليه فوجد فتاه تنظر اليه وهي تغمز له
نظرت غرام اليه بحده وقالت ….
ايه عجبك اووي اروح اجبلك رقمها
حسام بهدو وبطريقه خبيثه ….
مين دي ااه قصدك القمر اللي هناك دي
غرام بغضب وغيره كبيره ….
قمر في عينك يا قليل الادب وبعدين هي فين اللي قمر دي دي شبه السلعوه اصلا
حسام بهدو وهو ينظر الي الفتاه ويبتسم …..
يمكن انت شايفها كده انما هي فعلا قمر
غرام بضيق ….
والله يعني انت شايف انها قمر
نظر لها حسام وقرر ان يضيقها اكثر فقال ….
واللي يشوف غير كده يبقا مش بيفهم
نظرت اليه غرام بحده وقالت ….
خلاص روح بقا اقعد مع القمر انا ماشيه
وتركته وغادرت من الحفله وهي غاضبه بشده وقفت في الشارع بنتظر تاكسي لكنها فجاه وجدت من يمسك يدها ويدخلها الي السياره
غرام بغضب وهي تحاول ان تبعده ….
سيب ايد
لكنه لم يعيرها اي اهتمام وركب هو االاخر ونطلقو بي السياره بدون ما يتحدث
نظرت غرام اليه وجدته يمسك هاتفه وهو بيسوق
فقالت بغيره …..
ايه انت بتسجل رقمها ولا ايه
لم يرد عليها حسام واكمل ما يفعلها
فقالت غرام بحده ….
واضح انها مش بترد عليك يمكن من سامعه يا حرام من المزيكه
ابتسم حسام وهو مازال ينظر الي الموبيل ثم بعدها بثواني انتهاء ووضع الموبيل من يده واوقف السياره ثم نظر لها وقال بخبث ….

 

 

 

 

 

 

اممم كنتي بتقولي ايه بقا
غرام بغيره ….
لا ليه تفصل معاه ما تكمل كلام عادي ولا انا مدايقك
حسام ….
هههههههه لا بصراحه مدايقني لما اروح هبقا اكلمها بقا
غرام بغضب ….
كلمتك عقربه انت وهي وعملي فيها بتكره البنات ومش بتحب البنات السافله وانت بتكلم بيت اسفل من السافله نفسها
نظر حسام لها بخبث وقال ….
وانتي ايه اللي مدايقك لدرجه دي اكلمها او مكلمهاش
غرام بسرعه وبغضب ….
مدايقه علشان…
ثم صمت ثواني وقالت برتباك ….
علشان انت المفروض انت داخل مع بنت مش المفروض تبص لي غرها وهي معاك كان ممكن حد يشك فينا
ثم اكملت بحده ….
وبعدين هي احسن مني في ايه يعني ها
لكنها فجاه وجدت من يضع يده خلف راسها ويقربها منه ويطبق شفاتيه علي شفاتيه بقبله جعلتها تشعر انها علي وشك ان تسقط مغشيا عليها الان
ووو.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)

اترك رد