روايات

رواية قائد الغرام الفصل الثامن عشر 18 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام الفصل الثامن عشر 18 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام البارت الثامن عشر

رواية قائد الغرام الجزء الثامن عشر

قائد الغرام
قائد الغرام

رواية قائد الغرام الحلقة الثامنة عشر

نظر حسام الي غرام والتي كانت تبكي ولم تشعر غرام بنفسها الي وهي تركض اليه وتحتضنه بقوه امام الجميع من حولها
انصدم حسام في فعالتها تلك لكنه حقا شعر بسعاده كبيره كان يريدها هكذا لفتره اطول لكن كان هناك عيون كثيره تنظر اليهم
فقال لها بهدو ….
غرام اهدي انا كويس
لكن غرام لم تسمع اليه بل ذاد في احتضنها اكثر
حسام ببتسامه سعيده من فعلتها ….
والله لو عليا افضل كده معاكي للصبح بس نكون لوحدنا مش في الشارع
اول ما قال حسام ذلك استفاقت غرام بخضه وابتعدت عنه بسرعه وهي تنظر اليه بخجل واذداد هذا الخجل اكثر حينما وجدت الجميع ينظر اليها وهم يضحكون
فوضعت يدها علي وجهها بخجل كبير وهي تنظر الي الارض
ابتسم حسام علي خجلها هذا ولم يتحدث
تقدم منه الرجال وهم يودن له التحيه
حسام …
عاش يا وحوش
************
كان حسام يتابع مع الشرطه
وكانت غرام تستند علي السياره وهي تنظر اليه وتبتسم فكان حقا جذاب بشده
احمد بخبث ….
حلو مش كده
غرام بدون واعي وهي مازلت تنظر اليه …
اووي
ضحك احمد عليها ففاقت غرام بسرعه وهي تنظر اليه بخجل
احمد وهو يقف امامها ….
ههههههه بس ايه الجراءه دي تحضنيه قدامنا كده
غرام بتوتر شديد ….
لا والله اص اصل يعني انا ك كنت
احمد …
ههههههه خلاص انتو اتفضحتو اصلا
ثم اكمل بغمزه …
بس انتي واقعتي الصقر ازاي يا بت
نظرت اليه وقالت بتنهيده ….
دا علي اساس انه وقع يعني هو دا حد.يعرف يوقعه اصلا
احمد ….
ههههههه مين قال كده تحبي اثبتلك ان هو بيحبك
غرام بستغراب ….
ازاي يعني

 

 

 

 

 

ثم وجدته من يضع يده علي شعرها وهو يعدله لها ويرجعه خلف اذنها ويبتسم
كانت سوف تبعده لكنها فجاه وجدت من يمسك يد احمد وهو يضغط عليها بشده وينظر اليه بغضب
توجع احمد بشده
فقال حسام اليه وعيونه تحولت الي الاحمر من شده الغضب وصوت عالي ….
ايدك بعد تكون جمبك يا حضرتك الظابط فاهم
اغمض احمد عيونه بوجع وقال …
تمام يا فندم
نظر اليه حسام قليلا بحده ثم ترك يده وقال بغضب ….
انصراف
اعطي احمد.له التحيه ثم تركه وغادر من المكان كل هذا تحت صدمت غرام وداهشتها ما الذي حدث الان هل حقا غار عليها ام ماذا
لكن اخرجها من شردوها صوت وهو يقول بحده …..
دا اخر تحذير ليكي وعلي الله اشوفك واقفه معاه او مع غيره مره تانيه صدقني يا غرام محد هينضر غيرك
نظرت اليه غرام بداهشه وجاءت لترد عليه لكنه لم يعطيها فرصه فلقد تركها وغادر من امامها وهو غاضب بشده
نظرت امامها فوجدت احمد يقف وهو يغمز لها فابتسمت بسعاده وهي لا تصدق ما حدث الان
*************
في منزل مي
كانت مي تجلس في غرفتها الي ان فجاه وجدت والدتها تدخل الغرفه وهي تقول لها بحده ….
البسي هدومك علشان في ضيوف جيلنا
مي ببرود ….
وضيوف مين دول انا مالي بيهم
نوال ….
دا العريس بتاعك جاي علشان تتفقو علي معاد قرايه الفاتحه
ثم تركتها وغادرت من الغرفه
كانت مي في حاله من الصدمه ثم بسرعه وقفت وجاءت لتفتح الباب وجدته مغلق فقالت بغضب …
ايه هتجوزني غضب عني يعني
نوال بحده ….
اااه ومش هتخرجي من هنا غير لما العريس يجي وتتكلمو مع بعض
ابتسمت مي بستهزاء وقالت ….
ايه يا مدام نوال انتي مش واخده بالك اني تميت 21 يعني مسؤاله عن نفسي ولا ايه
نوال بغضب ….
اما نشوف يا مي كلام مين اللي هيمشي
ضربت مي الباب بقدمها ثم بسرعه ذهبت الي المكتب واخرجت موبيل كان ابرهيم اعطه لها بدل الذي اخدته منه والدتها ثم رنت عليه
مي ….
الو ابرهيم الحقني
ابرهيم بخضه …
في ايه انتي كويسه
مي بتوتر ….
م ماما بتقول ان في عريس جاي يقعد معايا علشان قرايه الفاتحه
ابرهيم بصدمه …
نعم قرايه فتحت مين
مي ….
انت لسه هتتصدم اعمل ايه دلوقتي دي قفله عليا باب الاوضه
تنهد ابرهيم بضيق وقال ….
متقلقيش انا هتصرف
مي ….
هتعمل ايه
ابرهيم بهدو ….
متقلقيش انا هتصرف عايزك بس تثقي فيا
مي ….

 

 

 

 

وانا مش بثقك غير فيك يا ابرهيم
ابتسم ابرهيم علي كلامتها ثم اغلق الهاتف وخرج الي والدته
ناهد والدت ابرهيم ….
ايه مالك خرج من اوضتك بسرعه كده ليه
جلس ابرهيم بجانبها وقال ….
بقولك ايه يا حجه مش انتي عايزني اتجوز
ناهد بسرعه …
يا خبر دا يوم المونه لما اشوفك في الكوشه
ابرهيم بسرعه وهو يمسك يدها لكي تقف ….
كويس اوي قومي بقا البسي علشان هتروحي تخطبيبلي
نظرت اليه ناهد بداهشه وقالت …
ابرهيم في ايه انت بتتكلم بجد
ابرهيم وهو يدخلها الي غرفتها ….
ايوه والله ولو اتاخرتي كمان شويه هغير رائي مش هتجوز خالص قولتي ايه
دخلت ناهد بسرعه الي الغرفه وقالت ….
يا سلام ثواني واكون جاهزه
دخلت ناهد ثم رن ابرهيم علي احمد و سامر مكلمه جماعيه وقال ….
مهمه جديده يا شباب
احمد ….
هههههه ايه حماتك ضربتك ولا ايه
ابرهيم ….
مش واقت سخافه دلوقتي مي في عريس جاي يشوفها النهارده
سامر ….
وبعدين انت هتعمل ايه
ابرهيم ….
عايز العريس ميوصلش البيت
احمد بحماس ….
يا سلام بس كده اعتبرو حصل
سامر ….
وانت هتعمل ايه
ابرهيم ….
هعمل ايه يعني هروح اتقدملها
سامر ….
مستحيل امها تقبل انت محتاج اللي فعلا ممكن يقفلها
ابرهيم بستغراب ….
ايوه اجيب مين يعني مش فاهم
احمد بصدمه ….
لا متقولش انت قصدك ياخد ال…
سامر ….
هههههه ايوه هو مفيش غير الصقر هو اللي هيخلصلك الموضوع دا
*************
مي ببكاء وهي تحدث غرام في الموبيل ….
اعمل ايه دلوقتي العريس قدامه ساعه ويجي ودا لو رقعت بالصوت اني مش عايزه هتجوزني بردو
غرام بغضب ….
ليه جبله معندوش كرامه
مي ….
هو انتي فاكره انه جاي يتجوزني علشان جمال عيوني يا بنتي دا هتجوزني علشان اسم بابا يعني انا مفرقش معاه في حاجه اعمل انا ايه دلوقتي
غرام ….
بت انتي تهربي والله لمي هدومك واهربي
مي بضيق ….
غرام مش ناقصه غباء بقولك قفله الباب عليا من بره ايه انط من الدور الرابع يعني ولا اعمل ايه
غرام …

 

 

 

 

 

طيب اقفلي انا جيلك ويا انا يا امك
اقفلت غرام معاها الخط وذهبت الي بلكونه غرفتها المتصله بي بلكونه مي
ووجدت مسوره رفيعه جدا فنظرت غرام الي الارض وقالت بخوف ….
ياارب سمحني لو حصلي حاجه دا عمليت انقاذ
ثم وقفت علي المسوره ومشت عليها ببط شديد وهي تغمض عيونها بخوف وتقول ….
يعني اعدي من كل االقنابل دي وفي الاخر اموت الموته الهبله دي
ظلت تتحرك ببطء االي ان وصلت اخيرا الي بلكونه مي فنطت بسرعه الي البلكونه وهي تجلس علي الارض وتقول بسعاده كبيره ….
الحمد الله ياااارب الحمد الله
كانت مي تاخذ الغرفه ذهاب واياب الي ان وجدت من يخبط علي باب البلكونه
مي بخضه ….
ايه دا مين
غرام بحده ….
بتاع الملامين يا بت انتي عبيطه
ركضت مي بسرعه الي البلكونه وفتحت الباب وقالت بصدمه ….
يخربيتك انتي جيتي هنا ازاي
غرام وهي تمسك يدها ….
مش واقته دلوقتي ياله خلينا نمشي من هنا قبل ما عريس الغفله يجي
مي ….
انتي هبله هنمشي ازاي لا بقولك ايه انا هاين عليا اتجوز العريس ولا اني امشي وراي جنانك دا
غرام ….
خلاص خليكي لحد ما تلاقيه داخل بي الماذون
مي ….
انتي عبيطه يا غرام هو الماذون هيوافق يجوزني وانا مش موافقه
غرام بغضب ….
مدام انتي عارفه كده يا جزمه خلتيني اجيلك من علي الموسير زاي الحرميه ليه
مي …
الله انا مالي وانا كنت اعرف انك هتعملي كده
وفجاه سمعو الباب بيخبط
مي بخضه ….
العريس واصل اعمل ايه دلوقتي حتي ابرهيم مش بيرد
غرام ….
انا مليش دعوه بقا قولتلك تعالي نهرب مش راضيه اطلعي اقتلي امك برضو مش راضيه اعملك ايه
مي بحده …
ونبي اتوكسي
وبعد عدت دقايق وجدت باب غرفتها يفتح
غرام ….
صباح القفشان
لكن الباب كان مغلق من الداخل فخبطت نوال علي الباب
مي بصوت عالي …
مش هفتح ورحمت بابا منا فتحه
نوال بحده ….
افتحي الباب دا بقولك
ابعدت غرام مي بغضب ثم ذهبت الي الباب وفتحت الباب وقالت بغضب ….
بقولك ايه يا وليه انتي قسما بالله انتي لو ممشيت الناس اللي معندهمش كرام دول وقولتلهم اني معنديش بنات للجواز لكون مولعه في مي علشان نخلص من القرف دا بقا
لكنها فجاه وجدت صوت احد يقف بعيد قليلا وهو يضحك
فنظرت فوجدت حسام يقف وهو يستند علي الحايط ويضع يده في جيب بنطاله ويضحك عليها
غرام بصدمه وتوتر شديد ….
ح حسام
وقفت غرام علي نفس حالها الي ان خرجت مي وهي تنظر الي الخارج فوجدت ابرهيم يجلس ومعه والداته التي تجلس بصدمه وهي لا تفهم اي شي
ابتسمت بفرحه وقالت ….

 

 

 

 

 

 

ابرهيم
ابتسم لها ابرهيم ثم وقفت والدته واقتربت منها وهي تسلم علي مي وتقول بسعاده ….
ماشالله قمر يا ابرهيم يا زين ما اخترت
ابتسمت مي بخجل
ناهد ….
تعالي يا حبيبتي اقعدي جمبي
كل هذا حتي نظرات نوال الحارقه وداهشه غرام التي تنظر اليهم وهي لا تصدق شي
ابتسم حسام علي منظر غرام المضحك
اقتربت منهم نوال بحده وقالت …..
مش معانا ان العريس اللي كان جاي طلع مورتشي اني هوافق علي اللي اسمه ابرهيم دا
نظر حسام لها وقال ببرود ….
مهو للاسف دا مش قرراك واظن ان بنتك عدات السن القانوني انها تقول رايها
ثم نظر الي مي وقال ….
ولا ايه يا مي
نظرت مي الي والدته وقالت ….
انا موافقه علي ابرهيم ومش هتجوز غيره
رتبت ناهد علي كتفها وقال بسعاده ….
يحميكي لي شبابك يا بنتي يبقا نقراء الفاتحه
نظرت غرام الي مي بسعاده وهم يرفعون ايدهم ليقراو االفاتحه ماعدا نوال بطبع فكانت تنظر اليهم بكره
ابرهيم ….
ان شاء الله الفرح هيكون بعد المهمه دي ما تخلص
نوال بغضب ….
ليه ما تخدوها من دلوقتي
ناهد بتحدي ….
وللله لو مي موافقه كنت اخدتها معايا بس هي مش هتدخل بيت جوزها غير وهي لبسه فستانها الابيض وبعده فرحها اللي هيكون فيه الناس كلها
ابتسمت مي بفرحه وغرام التي كانت تصفق بسعاده نظر لها حسام بحده لكي تقف بثبات فوقفت بسراعه وهي لا تفعل اي شي
نظر حسام اليها وقال ….
طيب يا جماعه احنا هنمشي بقا علشان الوقت اتاخر
الف مبروك يا عروسه
مي ببتسامه ….
الله يبارك فيك يا حضرت الضابط
ثم تحركو وغادو من البيت فنظر حسام الي غرام وهو يغادر وجدها تبتسم بسعاده شديده
نظرت غرام اليه فشاور بيده ان تاتي الي الخارج نظرت اليه بستغراب ثم غادر من المنزل
اول ما غادرو صرخت غرام بسعاده وهي تحتضن مي …..
ااااااااه مبروك يا ميوش الف مبروك يا حبيتي
مي بسعاده ….
الله يبارك فيكي يا مجنونه عقبالك
نوال بغضب ….
لو خلصتو ياريت بس علشان النفس وكمان بنام بدري
نظرت اليها غرام بحده ثم قالت في اذن مي ….
انا هامشي قبل ما اولع فيها سلام
وتركتها وغادرت من المنزل وهي تقول ….
ست بومه صحيح الله يرحمك يا عمو ابو مي كنت مستحمها ازاي دي
ثم فجاه وجدت من يقول خلفها ….
زاي ما انا مستحملك بضبط
نظرت خلفها بصدمه فوجدت حسام يستند بظهره علي الجدار وهو يضع يده في جيبه بنطاله فقالت بخضه …
يا ماما ايه يا عم طيب قول احم ولا دستور حتي في ايه
رفع حسام حاجبه بستغراب ثم اقترب منها وقال ….
متوقع ايه من واحده كانت ماشيه علي الموسير زاي الحرميه
نظرت اليه غرام بخضه وقالت بتوتر …..

 

 

 

 

 

مو مواسير ايه انا مامشتش علي المواسير علي فكره
اقترب مراد منها فاصبح لا يفصل بينهم شي وقال وهو ينظر الي عيونها ….
حد قالك انك بتبقي حلوه اوي وانتي خايفه كده
نظرت غرام الي عيونه بخجل ولم تستطع ان ترد عليه
الي ان سمعت صوت جدتها وهي تقول …
غرام واقفه عندك كده ليه
نظرت غرام خلفها بصدمه فوجدت جدتها تتقدم منهم وهي تنظر الي حسام
غرام بتوتر ….
تيتا انا كنت عند مي و
قطعت ماجده كلامها وهي تقول الي حسام ….
مش انت الدكتور اللي كان بيديلك الكورس
حسام بهدو ….
ايوه انا
ماجده بشك وهي تنظر اليهم ….
وايه اللي مواقفكم كده في حاجه ولا ايه
نظرت غرام الي حسام بتوتر ثم نظرت الي جدتها بسرعه وقالت ….
لا اصل صاحب حس…اقصد دكتور حسام كان هنا واتقدم لي مي وقرينا القاتحه
ماجده بفرحه ….
بجد والله الف مبروك طيب مندتوش عليا ليه انا هدخل ابارك لي نوال ومي
غرام وهي تمسك يدها بسرعه وقالت ….
بكره بقا يا تيتا الواقت اتاخر ياله ندخل احنا عن اذنك يا دكتور
ثم امسكت يدها ودخلت بسرعه الي الشقه وحسام يضحك عليها
***********
في صباح اليوم التالي
عند مرام
قررت انها لن تذهب الي المدرسه اليوم فهي كانت متاكده انها سوف تراه
ظلت طول اليوم في الغرفه لا تخرج منها وهي تتذاكر ما حدث قبل عشر سنوات
*فلاش باك *
كانت مرام تبكي بشده امام احمد الذي اخبرها انهم سوف يذهبو الي امريكا بسبب مرض والداته فهي يجب ان تفعل عمليه هناك
مرام ببكاء ….
يعني انت هتسبني يا احمد انا مليش صحاب غيرك
احمد وهو يمسح دموعها ….
معقول برضو انا هسيبك احنا بس هنسافر فتره ونرجع علي طول
مرام ….
يعني بجد مش هتتاخر
احمد ببتسامه ….

 

 

 

 

 

هو انا اقدر برضو اتاخر علي قمري
ثم امسك يدها التي ترتعش وكانها اصبحت افضل من الاول بكثير وفتح كف يدها وقلبها
فبتسمت مرام بسعاده فهو ديما ما يفعل لها هذه الحركه حينما تكون حزينه او خايفه
ومرت الايام ووراها الشهور وهي لا تعرف اي خبر عن احمد فلقد كلم والدتها مره او مراتين من اول سافره وبعدها انقطت اخباره
الي ان اتصل علي والدتها في مره واخبره ان تبيع الشقه وترسل اليه المال وكانت هذه اخر مره تسمع فيها صوته
الي ان مرت الايام واساءت حالتها اكثر فقررت والدتها ان تبتعد من هذا المنزل لكي لا تحزن اكثر ونقلو هم ايضا
ومرت السنوات علي مرام وهي حزينه جدا فحتي صديقها الدحيد تخلي عنها هو ايضا
*باك *
استفاقت مرام علي صوت خبط علي الباب فخرجت من غرفتها فوجدت والدتها في المطبخ فذهبت وفتحت الباب وجدات احمد.امامها وهو يبتسم ويقول ….
انا لقيتك مروحتيش المدرسه قولت اجيلك انا
نظرت اليه مرام بضيق وقالت ….
انت ايه اللي جابك هنا
دخل احمد بدون ما يرد عليها وقال وهو يضع الاكياس التي في يده علي السفره
حنان ….
ايه دا كله ليه كده يابني
احمد ببتسامه وهو ينظر الي مرام …..
وهو انا عندي اغل منك برضو يا حنون
نظرت اليه مرام بضيق وقالت ….
واحنا مش محتاجين حاجه من حد
احمد …
وهو انا جبت سيرتك انا بقول حنون انتي حنون
نظرت اليه مرام بغضب
حنان ….
طيب انا هروح احضر الاكل خمس دقايق ويكون جاهز
وتركتهم وذهبت الي المطبخ
اخذت مرام نفسها بضيق ثم جاءت للتحرك فوقف احمد امامها وهو يقول ….
هتفضلي تتهربي مني كده لحد امته
نظرت اليه مرام وقالت بهدو ….

 

 

 

 

 

وهتهرب منك ليه انت متفرقش معايا علشان اتهرب منك اصلا
حزن احمد.كثيرا بس تلك الجمله لكنها معاها حق فهو تركها وذهب
رجع الي بروده وقال ببتسامه وهو يقرب راسه منها ….
لسه مبتعرفيش تكدبي يا روما وخصوصا معايا
ثم ضرب طرف انفها وتحرك من امامها وهو يقول ….
ايه يا حنون اخبار الاكل ايه
كانت مرام في حاله لا تحسد عليها فما باله هذا القلب ينبض هكذا لا تقول انك حقا….لا لا مستحيل انه تترك وذهب هل مازلت تحن له بعد كل هذا
دخلت مرام الي غرفتها ولم تخرج منها ابدا فيكفي ضعف منها الي الان
************
مرت الايام بشكل عادي
والفريق يحاول الوصل الي مكان القنبله الي ان اتستطاعو فك الشفره
وصلو الي هناك وجدوه مصنع
فنزلو الي هناك ثم دخلو الي المصنع وجده مصنع صغير
احمد بستغراب ….
المصنع صغير اوي هو كان عايز ياخد بريك ولا ايه
دخلو الي المصنع وهم يبحثو في كل مكان في المصنع
سامر …

 

 

 

 

 

احنا بقلنا ساعه بندور مفيش حاجه
غرام وهي تنظر حولها …
فعلا حتي المصنع صغير اووي
صمت حسام قليلا ثم قال …
مش دا المصنع
وفجاه سمعو صوت تفجير ياتي من مكان قريب منهم
نظرو الي بعضهم بداهشه ثم ركضو بسرعه الي الخارج وجدو هناك تفجير في مصنع كبير جدا موجود في مكان قريب منهم
وقف جميعا في حاله من الصدمه اولهم حسام الذي كان لا يصدق ما حدث
ثم وجد هاتفه يرن اخرجه حسام وجده رقم ليس مصري
فضغط علي الاستجابه وهو يسمع صوت احد يقول ….
ازيك يا حضرت الرائد انا قلت بدل ما تتعب نفسك وتفك القنبله اعملها انا انا مرضتش افجرها وانت جوه قولت اسيبك تشوف المنظر وبعدين دوركم يجي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)

اترك رد

error: Content is protected !!