روايات

رواية صغيرتي البريئة الفصل الرابع عشر 14 بقلم منال أحمد

رواية صغيرتي البريئة الفصل الرابع عشر 14 بقلم منال أحمد

رواية صغيرتي البريئة البارت الرابع عشر

رواية صغيرتي البريئة الجزء الرابع عشر

صغيرتي البريئة
صغيرتي البريئة

رواية صغيرتي البريئة الحلقة الرابعة عشر

# القمر سرحان في ايه ؟!
# اقعدي يا ريتا عايزة اتكلم معاكي في حاجة .
# مالك يا مريم انتي مش طبيعية خالص
# بصي يا ريتا انا عايزة اعرفك انا جيت ليه وازاي بابا وافق علشان تبقي فاهمه بس بابا كان مستحيل يوافق اني ابعد عنه شهر كامل بس هو عنده مشاكل جامدة في شغله و علشان كدا بقي بعتني هنا ..
# طيب ايه المشاكل دي ممكن سليم يساعد مثلا لو يقدر ..
# لا مظنش انه هيقدر الموضوع شكله كبير وصعب بابا خايف عليا علشان كدا بعتني هنا علشان يبعدني عن الخطر اللي حواليه انا طبعا مبسوطة اني هنا ومعاكي بس كمان قلقانة علي بابا ..
# طيب اهدي بس يا روما كل حاجة هتتحل انشالله وانا بردو هكلم سليم لو يقدر يعرف المشكلة دي ويساعد .
# يارب يا ريتا .
# انتي كنتي واقفة مع ليلي انهاردة ليه صح ؟
# ههه ايوا ياختي دي طلعت طيبة اوي حرام عليكي يا مفترية بفي دي شريرة ؟!
القت لها نظرة مميته وغاضبة وتحدثت بانفعال .
# مين اللي طيبة ؟ ليلي ! دي حيزبونة ..

 

 

 

 

# هههههه يا بنتي حرام عليكي والله دي فعلا طيبة .
# بس بس انتي متعرفيش حاجة دي اكيد بتخطط دلوقت ازاي ترجع سليم ليها لوحدها بس والله مهيحصل سليم دا بتاعي انا وجوزي انا و حبيبي .
# بااس والله عارفين كل دا ياختي ربنا يخليكوا لبعض وعقبالي كدا هيييح .
# مع الواد الملون .
انهت كلماتها بغمزة وضحكت بسعادة تتمني ان تري مريم هذا الشاب مجددا هي تعلم صديقتها وتعلم انها ولاول مرة تُعجب بشاب ..
# ياريت يا ريتا والله ياريت بس تفتكري هشوفه تاني مظنش .
# وليه لا بس هتشوفيه ازاي وانتي قاعدة هنا بصي طالما هو من البلد فمفيش حل غير انك تطلعي وتتمشي يمكن تشوفيه ..
# امممم هي فكرة بس اكيد مش سليم مش هيخليكي تطلعي ..
# اكيد اصلا هو مانعني عن بيت جدي بسبب موضوع حازم ومش بخرج غير معاه من بعد الامتحانات .
# خلاص سيبي الحوار دا دلوقت انا مش قادرة افتكر في حاجة .
# طيب انا هروح انام بقي .
# نعم امال مين اللي كان نايم من شوية .
# انا بس عايزة انام تاني عادي .
# طيب يا ختي ربنا معاكي .
……………….
………………………………….
………………………………………….

 

 

 

مر اليوم سريعا وعاد من عمله مباشرة لغرفتهم اشتاقها كثيرا ولا يعلم لما ابتعدت عنه هكذا بدا حقا يكره صديقتها ووجودها منذ امس ولم يستطع حتي الحديث معها هي هكذا في اول يومين اذا ماذا ستفعل بعد هذا ..
دلف الغرفة ليجدها نائمة لا يعلم لما اصبحت تنام كثيرا ايضا !
اقترب منها وحاول ان يوقظها بهدوء ولكن لا حياة لمن تنادي .
# ريتااال اصححي بقي .
لتنهض سريعا بالطبع بعد هذا الصوت ستفيق ..
# مالك في ايه مين مات ؟!
# وهو لازم حد يموت علشان اصحيكي !!
# لا بس يعني انا ملحقتش انام حصل ايه علشان تصحيني دلوقت وجاي بدري ليه ؟
# بدري !! ريتال هي الساعه تجيلها كام ؟
# معرفش بس ممكن بعد الضهر مثلا ..
# بعد ايه يا اختي ؟! الضهر ؟!!!! ريتا الساعه دلوقت 10 .
# الصبح ؟؟
سالته بريبة ان تكون قد غفت كل هذا الوقت ولم تفيق الا الان ايعقل ان تكون نامت اكثر من 12 ساعة لياتي رده الصادم كما كانت تخشي .
# لا يا ريتا 10 بليل . بهدوء كدا انتي نايمة من امتي ؟
# احم هو بصراحه انا نايمة من ساعة مـَ انت مشيت الصبح .
# والاكل ؟
ابتسمت اهذا ما فكر به حقا ..
# ماكلتش .
# طب دا ينفع يعني ؟!

 

 

 

# لا بس انا فعلا حاسة اني عايزة انام .
تنهد بارهاق من صغيرته المشاغبة ..
# هقوم اجيب العشا واجي .
تابعته وهو يتحرك ويخرج من الغرفة بهدوء تعلم انها اصبحت تنام كثيرا ولكن حقا لا تعلم السبب .
اتي سريعا وهو يحمل طعام العشاء وجلس بجوارها ليطعمها بحب لم تكن تشعر بالجوع ولكن الان فقط شعرت به لتأكل بنهم شديد ..
انهي الطعام ليميل عليها بهدوء ويلتقط شفتيها يمتصهم بتروي علمت انه لن يتركها الليله فهي بعيدة عنه منذ اكثر من اسبوع بسبب هذا الخمول اللي يسيطر على جسدها ..
ظل يقبلها بهدوء ليتحول هذا الهدوء لعنف وشعف هو وحده قادر علي ان يشعرها به ..
ابتعد ودفعها ببطء لتستلقي علي الفراش ويميل فوقها وهي فقط مستسلمه له تحاول محاربة مشاعر الغثيان القوية التي تهاجمها ..
شعرت به بدأ بتقبيل عنقها يوزع انفاسه الدافئة عليه .. ليبدأ بإزاحة ثيابها لتبقي عارية اسفله وهي لا تشعر بشئ سوى هذا الشعور اللعين بالغثيان والرغبة في الابتعاد ..
# ابعد يا سليم .
ليزفر بحنق الان يبتعد ؟ وهو في قمة اثارته يبتعد !!!
# في ايه بس يا حبيبي .
# مش قادرة حاسة اني قرفانه .
قالت جملتها وهي تسحب غطاء الفراش لتضعه فوق جسدها العاري ..
# قرفانة !!!!!!!
الهرمونات بدات بقي ..
ماذا قال ؟ هرمونات صحيح بالطبع هرمونات لتنطق بريبة وشرود ..
# انا متاخرة ..
# متاخرة علي ايه مش فاهم ؟!.
# متاخرة يا سليم متاخرة الشهر دا انا متاخرة شهر كامل وانا مش حاسة كمان ..
الان فهم ما تتكلم عنه انها تقصد ان عادتها الشهرية تاخرت هذا يعني وجود حمل ايعقل الان هي تحمل طفلهم مجددا .
# بجد احنا نروح لدكتور ونتاكد .
# مش دلوقت اكيد بكرة انشالله نروح ..
# انشالله ..
# يلا بقي انا عايزة انام ..
ابتسم تريد النوم ثانية حسنا لينامو الان هو في الحقيقة لن يقرب منها الي ان يعلم اذا كانت حامل ام لا ..
# يلا يا حبيبي ..
…………………
………………………………….
………………………………………………

 

 

 

 

في اليوم التالي في القاهرة كانت ليلي تجلس مع والدتها ولا تعلم كيف تبدأ بالحديث وكيف تخبر والدتها انها وبعد خمس سنوات من زواجها تريد الانفصال و الحصول علي لقب مطلقة وايضا عاقر ولا تنجب وهي تعلم تفكير والدتها جيدا ليس فقط هي بالطبع هذا التفكير السائد في مجتمعنا ان المطلقة والارملة والمرأة التي سبق لها الزواج الان تحمل العار ولا تجد فرصة مجددا ..
# عاملة ايه مع سليم يا ليلي .
# انا علشان كدا جتلك يا ماما انا عايزة اطلق .
لا تعلم من اين أتتها هذه الجرأة ولكن جيد انها استطاعت ان تنطق الجملة كاملة ولم تخف والان لا تجد سوا ملامح الصدمة والغضب علي وجه والدتها ..
# نعم هو عملك ايه اقسم بالله مهسيبو يتهني لو اذاكي .
# لا يا ماما انا اللي عايزة اسيبه انا زهقت ومش بحبه وعايزة اطلق يا ماما .
# مكنش دا رأيك يا ليلي كنتي عايزة ترجعيه ليكي ايه اللي جد .
# مافيش يا ماما بس اكتشفت اني ماليش مكان ف البيت دا سليم بيحب ريتال .
# طب قوليلي في حد في حياتك غير سليم ؟!
# ايه اللي بتقوليه دا يا ماما انا مستحيل ابقي خاينه اكيد مفيش حاجة كدا .
# متاكدة من قرارك دا يا ليلي ؟ .
# ايوا يا ماما .
# طيب قولتي لسليم ؟
# لا قولت لما اعرف الاول وبعدها هقوله بس مش هرجع هناك تاني هقوله في الموبايل وهو يجي هنا وننهي كل حاجة .
# اعملي اللي يريحك يا ليلي بس انا مش موافقة ولا هوافق ان بنتي بعد مكانت مرات سليم السيوفي تبقي مطلقة .
# بس هبقي مرتاحة يا ماما .
# انتي حرة يا ليلي .
……………….
………………………………….
………………………………………….

 

 

 

الان باقي فقط ان تتحدث مع سليم بالطبع لن يرفض هي تعلم مدي عشقه لزوجته الصغيرة وتعلم انه لا يريدها ولا باي شكل من الاشكال ايضا ..
# الو .
# ايه الاخبار يا ليلي مرات عمي عاملة ايه ؟!
# الحمدلله يا سليم كنت عايزة اتكلم معاك في حاجة مهمه .
# اتكلمي يا ليلي خير .
# سليم انا عايزة اطلق .
ماذا ؟! طلاق هو لا يتخيل ان ليلي قد تقرر هي برغبتها الانفصال عنه … لا يستطيع تحديد مشاعره الان ايحزن من اجل ابنة عمه ام يفرح لاجل حبيبته وان الخبر بالطبع سيسعدها ..
# ليه يا ليلي انا عارف اني مقصر معاكي….
قاطعته هي بهدوء شديد .
# لا يا سليم انا اللي عارفة انك بتحبها و انك عمرك محبتني انا اخدت القرار دا بعد تفكير كتير اوي صدقني ومقتنعه بيه جدا ولو سمحت نفذ لي رغبتي .
# طب ومرات عمي ؟
# انا عرفت مانا وتقلقش هي موافقة واهم حاجة عندها راحتي .
# وانتي هتبقي مرتاحه كدا يا ليلي ؟!

 

 

 

# ايوا يا سليم اكيد هبقي مرتاحة ..
# تمام يا ليلي انا هجيلك وهعملك اللي انتي عايزاه بس فكري تاني .
# لا يا سليم انا فكرت كتير هتيجي امتي ؟
# في الوقت اللي انتي عايزاه .
# بكرا .. هستناك بكرا يا سليم .
# حاضر يا ليلي بكرا انشالله هجيلك ..

يُتبع ..

‫4 تعليقات

اترك رد