Uncategorized

رواية جميلتي الجزء الثاني الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نيفين أحمد

 رواية جميلتي الجزء الثاني الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نيفين أحمد

رواية جميلتي الجزء الثاني الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نيفين أحمد

رواية جميلتي الجزء الثاني الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نيفين أحمد

دكتور : انتو أهل المريض .
حسام بخوف : اها هو عامل ايه .
والكل باصص للدكتور بقلق وخوف .
الدكتور : انا متاسف اوى احنا عملنا الي علينا بس إرادة ربنا البقاء لله .
ادهم : من صدمه أغمي عليه والكل بيعيط ومصدوم .
ممرضة بسرعه : دكتور دكتور المريض قلبه رجع النبض .
دخل دكتور بسرعه وكلهم مستنين بأمل وبيدعوا .
حسام شال ادهم بسرعه وخدوا في غرفه ونده علي دكتور وبعد ما دكتور كشف .
حسام : ها يا دكتور مش بيفوق ليه .
دكتور : اتعرض لصدمه شديده عليه وهو احتمال أن يفقد أبوه فانا اديته حقنه مهده هينام شويه .
الكل مستني بخوف وقلق وممرضه طلعت قالت حد نفس زمرة المريض .
حسام : اها انا ودخل معاها .
بعد فترة .
تقي : انت كويس .
حسام بدوخ شويه : اها الحمد لله خليكي جنب عيال وانا هحاول اطلع سندس من صمتها ده لأن كده هيحصلها حاجه ساكته ومش بتعيط ول بتنطق يارب خليك معانا .
تقي : ماشي .
بعد فترة ليست قصيره طلع الدكتور والكل وقف قدامه مستنين بأمل .
الدكتور : للاسف احنا عملنا الي علينا بس هو في وضع حرج دلوقتي ادعوله لو عده ٢٤ ساعه علي خير هيبقي كويس بس للاسف حتي لو بقي كويس هيبقي في مضاعفات .
حسام : زاي ايه مضاعفات دى . 
الدكتور : للاسف ممكن حاسه من حواسه تضعف أو يحصل شلل  لان طلقه كانت قريب من القلب وصابت جزء مهم من عضلات الجسم  .
حسام : شكرا يا دكتور . 
سندس : لو سمحت يا دكتور .
دكتور : نعم .
سندس : انا ممكن اشوف مصطفي .
دكتور : لا مش قبل ٢٤ ساعه انا متاسف وسبها ومشي .
حسام : سندس ارجوكي عيطي زعقي بلاش صمت ده هيحصلك حاجه يا بنتي .
سندس : مش قادره حاسه ان فيه سكينه في قلبي ومش عارفه اطلعها ول اصرخ .
حسام : حضنها جامد وملس علي شعرها وقالها خليكي قويه وحاربي عشان عيالك و عشان جوزك وعشانا كلنا وبلاش تكتمي في نفسك يا قلب اخوكي .
سندس : انا محتاجه اوى مقدرش اعيش من غيره وبدأت تعيط وتنهار ???? ???? .
حسام حضانها اكتر وقعد يطبطب عليها ويهديها وفي لحظه دى جم ادم و مالك وطارق ومازن عيالها وحضنوها جامد .
مالك : ماما متخفيش بابا قوى وهيقوم عشنا ومش هيسبنا .
مازن : فاكره لم قولتي أن الصبر مفتاح الفرج فلازم نصبر يا ماما .
طارق : انتي علمتينا نبقي أقوياء فلازم انتي كمان تبقي قويه وتدعي معانا عشان بابا يرجعه .
ادم بخوف : ماما اكيد بابا هيبقي كويس صح .
سندس بعياط : اها يا قلبي هيبقي كويس بابا هيبقي كويس يا حبيبي .
سيلا وملك حضنوا سندس جامد .
حسام : يلا عشان نروح عشان مينفعش نبقي كلنا هنا .
سندس : انا هفضل جنب ادهم و مصطفي رواحوا انتم .
حسام عشان عارف ان سندس عنيده فقال : خلاص ماشي يلا يا تقي مع العيال والسواق .
تقي بتفهم : خالي بالك منهم يا حسام ومن نفسك .
حسام : حاضر .
طارق راح ناحية أمه قبل ما يمشي وحضانها وقلها : خليكي قويه عشانا يا ماما وبابا هيقوم و هيبقي كويس بس خليكي انتي كويسه وقويه يا ماما وباسها من أيدها ومشي معاهم .
حسام راح ناحية سندس بعد ما الكل مشي .
حسام : سندس ادخلي نامي جنب ادهم وخليكي جنب ابنك وقويه واقوى معها يا حبيبتي .
سندس : حاضر ودخلت قعدة جنب ادهم وباست رأسه وقعدة تعيط .
حسام راح يتكلم مع ظابط وفهم منه أن كمان صاحبه دخل عمليات وللاسف مات ومش لحقوها .
………
عند جميله وادم .
جميله : انا …  انا …
ادم : انتي ايه .
جميله بخجل : انا ب…..
ادم : اها نسيت لازم اروح اطمن علي تقي اطلعي انتي يلا باي .
جميله : سلام وطلعت بحزن .
بعد ما دخلت جميله البيت نده عليها هاني .
هاني : جميله .
جميله : ايوه يا بابا .
هاني : اتبسطي يا قلبي .
جميله : اها كانت حفله روعه بجد .
هاني : طيب ليه شايف نظرة حزن في عيونك يا قلبي .
جميله بعياط : ???? ???? كونت خلاص هعترف يا بابا اتهرب مني ???? ???? ???? .
هاني : خدها في حضنه وقال أهدى يا بنتي وقولي براحه ايه الي حصل .
جميله : حكت كل حاجه حصلت في حفله ولحت ما روحوا .
هاني : ده طبيعي يا جميله هو قلبه معاكي بس عقله مشتت بسبب الذكرة الي في دماغه وأن مفروض يكون بيحب سندس مش انتي ولكن حاسس أنه بيحبك انتي فهو متلغبط ومش عارف يعمل ايه اصبري عليه يا حبيبتي .
جميله : بحاول يا بابا بس مش بيدى انا بحبه اوى ???? ???? . 
هاني : معلش يا روحي وحضنها .
………
عند ادم راح لتقي مستشفي .
ادم : قعد جنب تقي وهو بصصلها بحب ابوي وباس رأسها .
تقي حست بيه وفتحت عينها وقالت : ايه ده ادم اخيرا افتكرني .
ادم : يا روحي انتي علطول في قلبي وعقلي وحد ينسي روحه بردو .
تقي : ايوه اضحك عليه زاي كل مره يا استاذ .
ادم : انا اقدر بردو يا قلبي بقولك ايه .
تقي : قول .
ادم : كان في واحد صحبي سألني علي حاجه وانا مش عارف اجاوب عليه ممكن تساعديني .
تقي : اها قولي .
ادم : صحبي ده كان متجوز بس طلق وعايش هو وبنته لوحدهم بس شاف بنت جميله وهيتجوز عشان يغيظ مراته الأولي بس حاسس بشعور غريب اتجاه بنت تانيه دى ومش عارف يعمل ايه .
تقي : يبقي حبها يا آدم .
ادم : طيب يعمل ايه .
تقي : يتجوزها ويكمل معها ويحبها وتحبه .
ادم : بس هو عاوز الأولي عشان بنته متحسش بزعل وتتربي مع مامتها .
تقي : مش لازم كل ام تبقي فعلا ام ساعات بتبقي في امهات من الأفضل يعشوا بعاد عن أبنائهم عشان مش يكروهم .
ادم : انتي شايفه كده .
تقي : اها شايفه انك انت و جميله ليقين علي بعض اوى وتبقوا كبل هائل ???? ???? .
ادم : يا بت الاروبه وقعد يزغزه فيها .
تقي : بضحك تجري خلاص بقي يا آدم هههههههه هههههههه هموت هههههههه .
ادم وقف وقالها مره واحده مش هتبطلي تقولي ادم وتقولي بابا ول ايه .
تقي : بتردد اصل بحب انديك بادم عشان مكبركش وتبقي صغنن كده وبنات تجري وراك هههههههه .
ادم : هههههههه هههههههه هههههههه هموت انتي طفله انتي هههههههه .
تقي : ملكش دعوه ???? ???? .
ادم : طيب كفايه شقاوة ويلا عشان تنامي عشان اروح لان ورايا شغل بكره يا قلبي .
تقي : ماشي يلا باي وباسته من خده واتغطت ونامت .
ادم بأس رأسه وقفل نور وروح وهو عمال يفكر في جميلته . 
………………
في الفيلا 
مالك قاعد في الجنينه علي مرجيحه عمال يفكر .
جت ملك من وراه وقعدة جنبه .
مالك : صاحيه لحد دلوقتي ليه .
ملك : مش عارفه انام قلقانه عليهم وكمان مش عارفه اسيبك قاعد كده لوحدك .
مالك : أن شاء الله هيبقوا كويسين ادعلهم انتي بس يا ملك لان قلبك ابيض.
ملك : بدعلهم يا مالك بس انت كمان قلبك ابيض بس تحب تبين غير كده .
مالك : طيب يلا اطلعي عشان وقت اتاخر .
ملك : ممكن تحكيلي حدوته وخطة رأسها علي رجليه .
مالك : حاضر مره كان فيه أميرة جميله اوى وامير كان بيحبها بس مستنيها تكبر عشان يعترف بحبه و…
بص عليها لقها نامت راح شال رأسها ونايمه علي مرجيحه حلو وغطها ونام علي الارض جنبها وباص للقمر وهو بيدعي بحاجات كتير ونام .
……  
عند مازن دخل ينام جنب ادم لان عارف مش هيعرف ينام لوحده لان متعود ينام جنبه ادهم .
…… 
طارق قاعد في صاله ونام علي رجل تقي هو وسيلا .
( وكلهم ناموا وهم بيدعوا كتير وقلقين ) .
عند سندس انسحبت وراحت عناية مركزة لمصطفي ونامت في حضنه وهي عمال تعيط وتكلموا لحد منامت .
حسام شافها وسألها وراح نام جنب ادهم وهو عمال يدعي بالاحسن للعيلة كلها وان يقوم مصطفي بسلامه من غير اي مضاعفات . 
يا تره مصطفي هيبقي كويس ول ايه الي مستخبي ، وادم هيعترف بحبه ول هيتراجع ، ومالك هيقول الحقيقي لي ملك ول هيصمد للنهائيه واحتمال يخسرها …
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث والعشرون : اضغط هنا
لقراءة ياقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!