روايات

رواية سلامآ علي الفصل الثاني 2 بقلم هاجر نور الدين

رواية سلامآ علي الفصل الثاني 2 بقلم هاجر نور الدين

رواية سلامآ علي البارت الثاني

رواية سلامآ علي الجزء الثاني

سلامآ علي
سلامآ علي

رواية سلامآ علي الحلقة الثانية

إتلاقيت قلم نزل علي وشي من ماما وهي بتقول:
_دي أخرة تربيتي فيكي تبوصي لجوز لأختك
بصيتلها بصدمة..هما بجد يصدقوا عني كدا!!
=إي اللي بتقوليه دا ياماما حتي إنتي بتقولي عني كدا دانتي حتي قولتيها أنا تربيتك!
_وهو أبوكي هيكدب
إتكلم بابا وقال:
_روحت وإتلاقيتها واقفة مع أختها وبتهددها تنهي الجواز عشان هي عايزة تتجوز مروان وعينيها منه
بصيتلهم وعيني كلها دموع وقولت:
=يابابا حرام عليكم أنا هبوص لجوز أختي الوحيدة إزاي مستحيل والله مستحيل
_أومال ازاي اختك بتقولي إنك كنتي بتحبيه وجاية تقوليلها كدا يوم فرحها وتخليها تبكي في يوم زي دا
=يابابا والله كدابة والله إنتوا ليه مصدقينها هي ومش مصدقني أنا هو انا مش بنتكم برضوا!
إتكلم بابا بنبرة حازمة وناهية للكلام:
_خلص الكلام علي كدا بيت أختك دا مش هتدخليه أبداً وأول عريس هيخبط علي الباب هتغورى معاه هي حصلت جوز أختك ياإسراء
=هدي نفسك ياعز اللي إنت قولته هيمشي ياحبيبي
_حرام عليكم متعملوش فيا كدا أنا عملت إي لكل دا والله ماعملت حاجة
=سمعتي أبوكي قال إي ولا مسمعتيش يلا علي أوضتك دلوقتي ونبقي نشوف الموضوع دا بعدين
دخلت أوضتي وأنا منهارة موضوع التفرقة دا وحش أوي وبيوجع جداً مجرد فكرة إن أهلك بيفرقوا بينك وبين أخوك دا مؤذ*ي بشكل نمت من كتر العياط وتاني يوم الصبح قومت ولبست عشان أنزل الكلية بتاعتي مانا مش هخسر كل حاجة ودي أخر سنة ليا خرجت برا كان بابا نزل شغله وماما جوا في المطبخ دخلت وقولتلها إني نازلة مهتمتش إتنهدت وسيبتها ونزلت، بعد ماوصلت الكلية دخلت إتلاقيت سهام صاحبتي اللي كانت واخدة أجازة عشان سفرها

 

 

_إي دا إي دا إي دا رجعتي إمتي ياندلة من غير ماتقوليلي
قامت وخادتني بالحضن وقالت:
=لسة راجعه إمبارح وحشتيني أوي
_وإنتي كمان وحشتيني جداً بس مقولتليش ليه إنك رجعتي إمبارح
=رجعت إمبارح علي الفجر أكيد مش هتصل بيكي الفجر وقولت أشوفك في الجامعه ومعلش بقي معرفتش أجي بدري وأحضر فرح أختك
إفتكرت اللي حصل إمبارح وقولت:
_لأ ياحبيبتي ولا يهمك
=مالك فيكي اي شكلك حزينة، اوعي تكوني عايزة تتجوزى زي أختك وتطلعي من الناس اللي بتزعل لما الأصغر منها يتجوز الأول
_لأ متخافيش..المهم يلا ندخل المحاضرة قبل مانتأخر أكتر من كدا عشان دكتور حامد شديد وهيطردنا
=لأ مانا سمعت إن الدكتور حامد بتاعنا إتغير وجه مكانه دكتور من جامعه تانيه وهيدرسلنا المادة مكانه
_بجد!
طب يارب يطلع كويس بقي وميخنقناش زي دكتور حامودة
ضحكت سهام وقالت:
=أه لو شافك وإنتي بتقلشي عليه دلوقتي كان سقطتك في كل المواد مش مادته بس
ضحكنا ودخلنا المدرج وكان دكتور شاب وزي القمر وطول بعرض وعيون عسلي وشعر إسود وقمحاوي وحاجة كدا.. إستغفر الله العظيم إي اللي انا بقوله دا
كان بيشرح وسهام شاورتلي علي بنت وولد قدامنا بيحبوا في بعض ومش مركزين معاه وك آي إتنين صحاب قعدنا نتنمر عليهم أنا وسهام لحد ما الدكتور خد باله
_إنتوا الأتنين قوموا أقفوا
بصينا لبعض بخوف وقومنا
_إطلعوا برا

 

 

ردت سهام بسرعة:
=خلاص يادكتور مش هنتكلم تاني
قال بزعيق:
_سمعتوا قولت براا
رديت عليه وقولت:
=ماشي برا برا بس مش عايز تعرف كنا بنتكلم في اي
نغزتني سهام في جنبي وإتلاقيت الدكتور بصلي بمعني كملي
=الإتنين اللي قدامنا دول كانوا بيحبوا في بعض ومش مركزين معاك أصلاً وإحنا كنا بنتنمر عليهم وعليا وعلي أعدائي هاا
ردت سهام بصوت واطي وحسيت إنها إتجلطت بس مش مهم يعني هما يحبوا في بعض الملز*قين دول وإحنا نتطرد
_يخربيتك إي اللي انتي قولتيه دا
أتكلم الدكتور وقال:
_إنتوا الأتنين كمان برا
إتكلم الولد:
_يادكتور دي كدابة
=كدابة ف عينك
_إنتوا هتتخانقوا ولا اي يلا إنتوا الأربعة برا هتضيعولي وقت المحاضرة
خرجنا بعدها والبنت اللي كانت معاه بتبوصلي بغيظ وجات عليا وقالتلي:
_عاجبك كدا يابومة غيرانة مننا ليه هاا وبعدين إنتي مالك إنتي نحب ف بعض ولا نولع في بعض
=بقولك اي يابت إنتي أنا مش نقصاكي مش كفاية إتطردنا بسببكم وبعدين انا مش بحب شكل التلز*يق دا
_طب والله مانا سيباكي
=إنتي اللي جيبتيه لنفسك ياحبيبتشي تعاالي
وروحنا ماسكين في بعض وسهام والولد بيحاولوا يفكوا مابيننا لحد ماخرج الدكتور وزعق:
_اي اللي بتعمليه منك ليها دا بس سيبوا بعض وقدامي علي العميد

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سلامآ علي)

اترك رد