روايات

رواية تلاعبت بأوتار حبي الفصل الثاني 2 بقلم حنان صلاح

رواية تلاعبت بأوتار حبي الفصل الثاني 2 بقلم حنان صلاح

رواية تلاعبت بأوتار حبي البارت الثاني

رواية تلاعبت بأوتار حبي الجزء الثاني

تلاعبت بأوتار حبي
تلاعبت بأوتار حبي

رواية تلاعبت بأوتار حبي الحلقة الثانية

شيماء: طلعت علي المسرح ومسكت المايك ولسه هتغني انصدمت من وجود مراد وقالت بزهول ي وقعه مبمبي،
مراد: بزهول اي ده مش دي…….
ادهم: اهااا دي البنت بتاعت الاصانصير….
عمر: تدخل واقترب من مراد وقال بصوت منخفض دي البنت اللي قولتلك عليه صوته حلوووو
مراد بتكبر مصطنع: خلاص ماشي خليها تبديء وتسمعنا صوتها
ادهم بانصات الي ما سوف يحدث
عمر بتوتر يله ي شيماء ابدائي،
شيماء كانت خايفه ومتوتره من المكان، وخصوصآ بوجود مراد بعد ما حصل خناق بنهم والقاعه المسرح كانت واسعه وبها مجموعه من الطلاب قد اتو لسماع الاصوات والاستمتاع بالكلمات والمواهب التي تبديء لتتألق ف عنان الفن
شيماء بخوف لنفسها يله ي شيماء انتي قدها وغمضت عيونها للحظات حتي ترتفع صوت الموسيقي وتبدايء باول كلمات لها وتقول قد الحروف اللي في اسامي العاشقيين بحبك، اغنيه اصاله بوصتها الجميل ونغمتها المبدعه واحساسها الراقي الذي جعل كل من يستمع لها ينصت ويهتف بتشجيعها حتي مراد الاسيوفي قد تفاجيء من هذا الصوت الذي لا يتكرر ف العمر الا مرتين وبنسبه لادهم كان ينصت ويقول بزهول لمراد دي عظمه صوته حلو انا مش مصدق بجد
مراد يرد ع ادهم ويقول بصدمه واحساسه وصلني فصوتها حرك جواه ما يسمي بانين المشاعر والحب
اما بنسبه ل شيماء قد فتحت عينها لتنظر الي الجالسين وهم يصقفون لها وادهم والدكاتره واقفين من صوتها الجميل
مراد حاول ان يخفي اعجابه بصوتها وقال لعمر بصوت واطي هتنفع صوته مش ولا بد
عمر راح ل شيماء بفرحه وبيقول انجحتي ي شيماء وهتسافري وتحققي حلمك وحلمنا كلنا
شيماء بفرحه اي ده بجد
وبعد مرور ساعتين خرجت شيماء من المسرح متجه للأسفل
حتي يوقفها ادهم
ادهم انسه شيماء،

 

 

شيماء التفتت له وقالت امم حضرتك تؤمر بحاجه
ادهم صوتك بجد حلو اووي وده كرنيه الاستاذ مراد هيتواصل معاكي قريب وخدنا معلوماتك كلها من عمر اسمك وسنك وعنوانك كمان وقريب هنخدك ونطلع ع اول المسابقات وباذن الله هتنجحي انا متأكد
شيماء بجد شكرآ ليك وخدت منه الكرنيه ونزلت ع تحت
نورا تحت بتبص ف ساعه بتعتها وبتقول المجنونه دي اتأخرت ليه كده ي رب متكونش عملت مصيبه من مصايبها
شيماء وهي بتنزل من علي السلم وبتقول بكره هبقا اكبر فنانه ف الوطن العربي لا دا العالم بصوت عالي
نورا نعم ي روح مامتك انا مستنياكي وانتي بتهتفي وبتحلمي ع السلم
شيماء واي يعني ما احلم هو الحلم حرااام
نورا لا مش حرام بس الانتظار ساعتين هو اللي حرام
عشان سيادتك تنزلي من فوق بتعملي اي ده كله
شيماء بابتسامه اسكتي دا حصل كتير احنا لسه ف البدايه ي نورا وخدت بعضها وكملت مشي
نورا لسه واقفه ف مكانها والله مجنونه وجريت وراها
شيماء ركبت المواصلات وهي مبسوطه وبتحكي ل نورا علي حصل
نورا بجد انا مش مصدقه مراد الاسيوفي بنفسه كان ف الجامعه ومش تقوليلي ي شيماء
شيماء بصت لنفسها بذهول اي ده انتي تعرفيه
نورا ومين بس ميعرفش مراد بيه الاسيوفي دا كل البنات بتجري وراه
شيماء بعدم تصديق ده كل البنات بتجري وراه علي اي بس؟
نورا ده عنده ملايين وعربيات دا مخرج معروف يبنتي وخطبته اسمها كرستينا من بلاد بره كمان
شيماء وانا هاخد منه اي يعني انا عايزه اوصل لحلمي وبس مليش كلام معاه غير ف الغني وبس
نورا انا لو منك لاخليه يحبني يريتني ف مكانك
شيماء والله ده هبل صح
نورا بمبالغه واكتر
شيماء طب سلام ي نورا بقا وخليكي احلمي براحتك يكونش يتقلب كبوس
وراحت علي البيت ودخلت ع مامتها

 

 

نوال هاااا ي شيماء انتي رجعتي
شيماء بصوت عالي اهااا ي ياماما هغير واجيلك
نوال لنفسها هقول ليه بس اذاي ي ربي ان ابن عمها متقدم ليها ولازم اخليها توافق عشان تاخد حق ابوها من الميراث
شيماء لبست البجامه النبيتي بتاعتها وسرحت شعرها الطويل وحطت برفيوم ووقفت قصاد المرايه وقالت كلمتها المشهوره بتاعت كل بنت ونعمه قمر امووووه
في فله الاسيوفي
مراد نزل من عربيته قدام الفله بتعته هو وعيلته ومعاه ادهم
ودخلو جوه
مراد اعطي الخدم الشنطه ودخل مكتبه ووراه ادهم
مراد لسه صوتها ف ودانه واحساسها ف قلبه لان اولومره حد يحرك مشاعر مراد الاسيوفي بس هو بيكابر ومن ثم يقول هي كانت اسمها اي
ادهم مين البنت اللي غنت انهارده
مراد ايوه ف غيرها عايز كل المعلومات عنها
ادهم بارتباك اسمها شيماء ……..
وعنونها………..
ورقمها…………….
مراد تمام هكلمه ف اقرب فرصه واعرفها اي اللي هيحصل لما نسافر بس دي محتاجه تعديل في الاستيل بتاعه الاول
ادهم ده كله ساهل متقلقش
مراد اتمني انا لازم افوز ف المسابقه دي واكسب علي عماد الخصم والعدو اللدود لمراد الاسيوفي هنعرفه بعدين
نوال بتحط الاكل ع السفره وقعدت شيماء وبدؤ اكل
نوال بزهول عملتي اي ف جامعه والامتحان،

 

 

شيماء بتنهق وكادت ان تختنق من الاكل لما سمعت سيره الامتحان وقالت اهااا اهااا كويس حليت والدكتور كرمني كمان ي ماما
نوال بفرحه بجد
شيماء بمكر امال اي بنتك شاطره وتهربت منها وقالت ماما بقولك انا عندي امتحان اصبح نكمل كلام بعدين هااا
نوال بس ف موضوع عايزه اقولك عليه….
شيماء بعدين انا تعبانه اووووي ودخلت بسرعه ع الاوضه وقفلت علي نفسها وقعدت ع السرير وقالت لنفسها معلش ي ماما غصب عني اني اكدب عليكي بس الامتحان كان صعب والمره الجايه هذاكر اكتر وانجح ومفيش كدب بعد كده المره دي سماح والمره الجايه نجاح ماشي ي شيماء نبديء بدايه جديده ولسه بتفتح الكتاب لقت فيه الكرنيه بتاع مراد حطته ف خزنتها وهي منتظره يكلموها ويقوللها علي ميعاد سفرها ومحبتش تقول لمامته عشان هي جد حبتين ومش عايزه اي حاجه تعطل بنتها عن الدراسه حتي لو كان الغني
وقالت اوعي تنامي ي شيماء وانتي زعلانه من حد لازم افكر ف حاجه اعملها لدكتور حمدي وفتحت كتابه وجابت رقمه واتصلت علي رقمه ف البيت
شيماء الوووووو
_الووو مين
شيماء دا بيت الدكتور حمدي دكتور ماده البيولجي ف الاحياء
_اهاا ده بيته وانا المدام في حاجه ي بنتي
شيماء طب طب انا كنت عايزه اقولك علي حاجه لازم تعرفيها ومش هقدر اخبي عليكي.اكتر من كده
_هي في اي يبنتي قلقتيني
شيماء بصراحه انا انا مرات الدكتور حمدي الجديده
_هي بصدمه اي واغمي عليها
الخدامه بخوف ي مدام مالك ي مدام
شيماء فصلت السكه بسرعه وقالت لنفسها يستاهل عشان بعد كده ميجبش امتحان صعب ويضردني من المحاضره قدام زميلي وفضلت تتفطط علي السرير وهي بتغني وفجاءه تلاقي الفون بتاعه بيرن من رقم غريب
شيماء بزهول الوووووو
مراد…………………………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تلاعبت بأوتار حبي)

اترك رد

error: Content is protected !!