روايات

رواية ذكريات لا تموت الفصل الأول 1 بقلم مروة مرزوق

رواية ذكريات لا تموت الفصل الأول 1 بقلم مروة مرزوق

رواية ذكريات لا تموت البارت الأول

رواية ذكريات لا تموت الجزء الأول

رواية ذكريات لا تموت الحلقة الأولى

إحساس غريب لما تلاقى أقرب الناس ليك بقى ابعد الناس عنك لما تلاقى نفسك فى وقت مشـ…ــكلة بتواجه لوحدك لا حد بيدعمك ولا حد بيقف جنبك ولما تتغير ويسالوا اتغيرت ليه ساعتها بتفقد كل ذرة صبر وتحمل انت كنت ماسك فيها **انا اسمي مريم أحمد الأنصاري، عمري ٢٥ سنه بنت محجبه انا الكبيرة في خواتي انا اللي لما بابا وماما ميبقوش في البيت بشيل كل المسئوله كلها بلا استثناء، ودي مذكرة حياتي كلها من اول ما بدأت افهم الدينا دي لحد ما انا دلوقتي **
_مريم انا ماشيه راحة الشغل تمام انتي عليكي درس الساعة كام
مريم….. الساعة ٨.٣٠ كدا ليه
الأم…… طب تمام قبل ما تمشي ابقى روقي البيت علشان ابوكي لما يرجع من الشغل ميز*عقش تمام
مريم….. تمام حاضر يا ماما
الأم…. يلا سلام عليكم

 

 

مريم…… وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مريم با*فف طب انا معاد الدرس بتاعي الساعة ٨.٣٠ ودلوقتي الساعة ٧.٣٠ هلحق اجهز البيت الزاي دا غير انا محتاجة ارجع على الحفظ بتاع المستر يا ربي انا مش عارفه اعمل ايه، يلا خليني الأول اشوف البيت ويحلها الحلال ساعتها وبدأت اروق واجهز البيت كله لحد ما كان فاضل أوضة واحدة بس أوضة اخويا الصغير الأصغر مني باربع سنين دخلت الأوضة كانت عبارة عن مجمع للنفا*يات كل هدومه مرميه على الأرض وكتبه انا اول ما شوفتها كنت مصدومه الزاي انا هروقها الزاي دي عايزه عشرة زي علشان نجهزها واللي غاظني اكتر اني لقيت اخويا نايم علي السرير ما عن هو كان عليه درس بادي وكان لازم يروحه روحت انا وصحيته
مريم….. محمد. محمد محمد
محمد بنوم…. اممممممم
مريم……. قوم
محمد……. خمسه بس يا مريم
مريم بغضب……. خمسه ايه اخلص قوم يلا انا هلاقيها منين انا اخلص قوم خليني انضف المستو*دع اللي نايم فيه حضرتك دا
محمد…. طب قايم اهوت خلاص بطلي كلام يخر*ب بيت ذنك، دا اللي هيخدك امه هتكون داعيه عليه دعوة سو*ده ويا ريت كدا وبس لا دا احتمال ينتـ…ــحر بسببك اوعي كدا، وز*قني وقام دخل الحمام
انا بصراحة زعـ..ـلت كنت متوقعه انه اول ما يشوفني زعلانه كدا ويحس بزعلي يقوم ويسألني مالك يا مريم زعلانه ليه دا حتى كان يقولي صباح الخير على الاقل بس انا مش هلومه انا يامه اشتكيت لماما وبابا على محمد وكل ما اشتكي يقولوا هو دلوقتي في مرحله بيبني فيها شخصيته وانا عايزه يبقى راجل يعتمد عليه في المستقبل نسوا ان طالما هو في المرحلة دي بيبني فيها شخصيته المفروض نكون معاه علشان ميكونش شخصية ما*ذيه بتقول كلام جا*رح يا*ذي الناس ،يكون شخصية طيبه تقول كلمه حلو تريح اللي قدمها بس لا محصلش كدا خالص محمد اخويا بقى عبارة عن واحد متـ…ــمرد صعب اي حد يمشي كلمته عليه ولا يفهمه الصح من الغـ..ـلط دا حتى انا كل ما اجي اقله ان اللي بيعمله دا غلط يرد عليا ويقول ملكيش فيه انا ليا اب و أم لو شافوا ان اللي بعمله دا غلط هيجوا ويكلموني يعني من محتاج كلامك يا ستنا الفاضله
فوقت على كلامه وهو بيقول

 

 

محمد بغضب…… فضلتي تقولي اصحى اصحي وقليتي رحتي علشان تروقي الاوضه ايه مش شايف حتى تغير في المكان شايفك بس قاعد وباصة ناحيه الجدار ايه ليكون عجبك اخلصي يلا انا عايز اقعد في الاوضة روقي واخلصي ايوه صح هو الفطار فين
وديت وانا الدموع بحاول اتحكم فيها علشان متنزلش…..استني هنضف الأوضة واجهزلك الفطار خمسه بس
رد عليا بغضب……. انتي لا نا*فعة لا تعليم ولا حتي تكوني ست بيت اخلصي وراح فتح التليفزيون وقعد قدامه، انا قومت من سكات ونضفت الأوضة بتاعته و وانا بنضفها أيدي انجر*حت و طلعت صوت أ*لم كنت متوقعة اول مايسمعني بقول اااااه هيجي ويقولي مالك بس لقيته بيضحك وبيقول ايه صوت السـ..ـحليه دا وفضل يضحك انا على الرغم من الأ*لم اللي انا حسيت بيه بس انبسطت انه ضحك في وشي شويه خلصت تنضيف الأوضة ورحت جهزت ليه الفطار وكل دا وانا معرفش الساعة كام جهزت الفطار و روحت قدمته ليه لقيته بيقول بيذمر……. هو انا هفطر كدا
قولت ليه…… ماله الاكل
رد بسخريه….. ماله هو انتي بتسمي دا اكل
رديت بغضب……. محمد احترم نفسك متقولش كدا على نعمه ربنا ثم في ناس تانيه مش لاقيين ياكلوا واحنا الحمد لله ربنا مدينا فخلينا نحمد ربنا على النعمه دي وبلاش السخريه دي ثم هو دا اللي موجود مش عجبك تقدر تفضل من غير اكل لحد ما ماما تيجي وساعتها خليها تحط ليك الاكل اللي جنابك عايزه وتركته و مشيت علشان اجهز نفسي للدرس دخلت اوضتي وجهزت نفسي وانا طالعه لقيته بيقولي راحة فين
قولت ليه…… راحة درسي مش زى بعض الناس كل همها انها تانم بس تشوف مستقبلها لا دي اخر حساباتها خالص
قالي….. درس ايه دا اللي هتروحيله الساعة ٩
ريت بصدمة….. الساعة كام
قالي…… ٩، بصيت للساعة ولقيتها ٩ فعلا الزاي انا فاكرة اني وانا داخله كانت الساعة ٨.١٤ جات ٩ الزاي
قالي……. اهو انتي بقى بقيتي شبه الناس دي وضحك بسخريه ودخل اوضته وقفل الباب
انا ساعتها مقدرتش امسك دموعي فسيتها تنزل تنزل وتطفي النا**ر اللي جوايا انا اول مرة اعدي درس من عليا وخصوصا ان الدرس دا مهم النهارده المستر كان هيشرح القاعدة اللي بقالي يامه بتحايل عليه يشرحها علشان افهمها يقوم لما يجي اليوم دا اعدي الدرس كدا يا رب يا رب وبعدين افتكرت كلام ستي لما كانت بتقولي يمكن الحاجة اللي كنتي عايزها ومحصلتش دي كان ممكن تكون فيها حاجة و*حشه ليكي ويمكن الحاجة اللي انتي كار*هتها دي او مش عايزها يكون الخير كله فيها وديما افتكري الكلام دا

 

 

رديت وانا الدموع مغرقه وشي….. الحمد لله على كل شيء ودخلت غيرت هدومي وطلعت تاني روحت أوضة المذاكرة ليا وقعدت اذكر الصراحة في الأول كنت حاسه اني مخنو*قه وماليش نفس اذاكر ولا اعمل شي قومت اتوضيت وصليت ودعيت لربنا انه يصبرني وبعد ما خلصت الصلاة قعدت أقرأ قرآن ربنا وبعد نص ساعه بصراحة مكنتش منتبه للوقت خالص قومت وحسيت نفسى اني ارتحت فروحت اذاكر واول ما فتحت الكتاب لقيت نفسي مبسوطه وبدأت الذاكر والقاعدة اللي مكنتش فاهمها فهمتها وشرحتها لنفسي حتى احسن من المستر و وانا بذاكر لقيت تليفوني بيرن وكانت ماما المتصله رديت…….. الو يا ماما ردت عليا بغضب…….. ماروحتيش الدرس ليه يا مريم حسابك معايا لما ارجع البيت بس المهم بما انك في البيت اعملي الغدا واعملي حسابك كويس ابوكي جاي من الشغل النهارده بادري فالاكل بيكون جاهز علشان ميز*عقش ولا يغضب سلام وقفلت السكة، مش عارفة ساعتها انا حسيت بايه حسيت كأن انا عايزه ربنا يفتكرني دلوقتي وارتاح من الدنيا دي فوقت استغفرت ربنا و روحت عملت كل اللي ماما قالته ليا ما عن أيدي اللي كانت مجر*وحه كانت بتو*جعني جامد بس استحملت انا الأخت الكبيرة اللي لازم تتحمل علشان خواتي ياخدوني قدوه ليهم، بعد مدة خالصا عمايل الاكل وكان بابا جه فعلا لقيته داخل عليا واول ما شاف ايدي مجر*وحه جرا وجه ليا لقيته بيقولي….. مريم ايدك مالها بتجيب د*م ليه انا من كتر ما الفرحة كانت ساكنه قلبي ان لقيت حد يسأل عليا ويهتم بيا حتى لو ثانيه نسيت ان جر*ح أيدي اتفتح وكانت بتجيب د*م ونسيت الو*جع

 

 

رديت وانا الدموع نازله من عيوني ما قدرتش امسك فرحتي ودموعي……. انا انا انا كويسه يا بابا دا جر*ح بسيط
رد عليا وهو بيقول…… جر*ح بسيط الزاي بس دا باين انه غويط تعالي نروح للمستشفى تعالي كنت لسه هعترض بس لقيته بيقول…… من غير اعتراض فاهمة انتي مهـ…ـمله في صحتك خالص يلا وخادني للمستشفى وهناك حصل اللي غير حياتي تمام غيرها ١٨٠ درجة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ذكريات لا تموت)

اترك رد

error: Content is protected !!