روايات

رواية للقدر كلمة أخرى الفصل الأول 1 بقلم الهام علاء

رواية للقدر كلمة أخرى الفصل الأول 1 بقلم الهام علاء

رواية للقدر كلمة أخرى البارت الأول

رواية للقدر كلمة أخرى الجزء الأول

للقدر كلمة أخرى
للقدر كلمة أخرى

رواية للقدر كلمة أخرى الحلقة الأولى

/راحه فين ي نجاة
نجاة/راحه اقف قدام البحر شويه يمكن مش اشوفو تاني ي ماما
الام/طيب بس مش تتاخري علشان عمك باعت عربيه وزمانها علي وصول
نجاة/لما توصل رني عليا سلام ي ماما
الام/ربنا يريح قلبك يبنتي معرفش فيكي اي
بعد فتره نجاة ماشيه علي البحر
نجاة تحدث نفسها
البحر والهدوء وصوت الموج هو أول سلمه في الوصول للسلام الداخلي
وثم جلست علي أحد المقاعد التي تطول علي البحر
نجاة/اااه ي بحر خلاص خلصت هنخطب والقصه انتهت قبل متبدأ مش قدره انسي اول يوم شوفتو فيها كانت هنا وبعدين في كليتي فضلت احب في تلات سنين وفجاه اختفي بس مش لزم انسي انا حتي عمري متكلمت معاه وممكن كمان مش يعرفني بس والله حبيتو ومش عارفه اطلعو من قلبي يارب دلني بجد شكر ي بحر بتسمعني وبترود بموجكك
وفجاه فونها رن وكان من امها
نجاة/ايوا ي ماما
الام/يلا ي حببتي العربيه وصلت
نجاة بحسره/حاضر جايه
الام/يلا مستنياكي خلي بالك من نفسك
نجاة/حاضر
وقفلت ودمعه نزلت غصب عنها مسحتها وهي بتلف تمشي لمحت طيف
نجاة بصدمه/هو يارب هو ولا بيتهيقلي راح فين وفضلت تدور علي الطيف ده مش لقياه وقالت بحسره/اكيد بيتهيقلي 😔يارب ريحني

 

 

وخدت نفسها ومشيت روحت لقت امها ينتظرها
الام/ده كلو ي نجاة
نجاة/معلش اديني جيت اهو مش حصل حاجه 😁
الام/طيب يلا ي لمضه
نجاة خدت نفس/امم يلا
وبعض سعات وصلو أمام عماره فخمه ومنطقها هادئة
وكان هناك من في استقبالهم عمها وزوجته وأولاده
العم/اهلا اهلا حمدالله على السلامتكو
نجاة ببتسامه/الله يسلمك ي عمي
الزوجه/عامله اي ي مريم
مريم ام نجاة/بخير ي روان والله واحشني
روان/والله وانتو اكتر عامله اي ي مرات ابني وكان قصدها علي نجاة
نجاة اتخنقت من الكلمه لكن مش بينت/بخير ي مرات عمي
وتم تبادل الاحضان بين أولاد عمها فهو عمها الوحيد
العم/اي هنفضل في الشارع تعالو اطلعكو شقتكو ترتاحو وبليل نجتمع كلنا
روان/وهو كذالك
طلعو الشقه كانت جميله جدا
روان/يارب الشقه تعجبكو
مريم/الله واكبر الديكور حلو جدا
روان/ربنا ي خليكي مالك ي نجاة ي حببتي مش اتكلمتي من اول مجيتي فيكي حاجه ي حببتي
نجاة/لا ي مرات عمي بس لسه مختش علي الجو وكده
روان/ماشي ي حبيبتي هسبكو انا بقا ترتاحو بعد ازنكو
روان/اذنك معاكي ي حبيبتي

 

 

نجاة انتي كويسه ي بنتي
نجاة/اه ي ماما انا كويسه الحمدلله
الام/ماشي ي حبيبتي خشي ارتاحي شويه
نجاة/تمام
واتجهت نحو الغرفه لتستريح قليلا وامها كذالك
في جهه اخرى
صوت بكاء
/ااه يعني اي خلاص هتخطب ونا الي كنت كل حاجه في حياتك وانت كل حاجه في حياتي خلاص كده خلصت وفضلت تعيط بحرقه
من دي هنعرف قريب 🤝
اتي المساء
صحيت نجاة علي صوت جرس الباب فذهب لتفتح
نجاة بنعاس واعين ومغلقه/ميين
روان/ههه اي يابنتي الي عامل فيكي كده
نجاة/ها معلش اصلي لسه صاحيه من النوم
روان/نوم الهنا ي حبيبتي يلا علشان الغدا جاهز تحت
نجاة/حاضر هصحي ماما وهننزل علي طول
روان/ماشي ي حبيبتي في انتظركو
وسبتها ونزلت وصحت ممتها ونزلوا
العم/يلا ي جماعه الاكل هيبرد
روان/جيني اهو
وفي وسط الحديث دخل

 

 

/السلام عليكم
الجميع/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
العم/كنت فين ي أسر
اسر/كنت في مشوار كده
العم/طيب مش هتسلم
اسر/اه عذرا ازيك ي مرات عمي
مريم/بخير والحمدلله ي حبيبي وانت عامل اي
اسر/بخير والحمدلله اذيك ي نجاة
نجاة بخجل/بخير والحمدلله شكر
اسر/اسف علشان مش استقبلتكو بس كان عندي شغل ضروري
مريم/لا عادي ولا يهمك ي ابني
العم/كل حاجه جهزت ي أسر
اسر وهو يضع لقمه في فمه ويرود بلا مبالاة/اه القاعه والكوافير بس فاضل نجاة تتقي الفستان وكل شيء يكون جاهز بكره
نجاة بفزع/بكره
العم/اه ي حبيبتي بكره ليه في حاجه
نجاة/ها لا ي عمي بس مش مستعجلين
روان/لا استعجال ولا حاجه ي حبيبتي طلما كل حاجه جهزت خلاص صح ولا اي
نجاة بقلت حيله/صح بعد ازنكو هطلع فوق استريح شويه
العم/ماشي ي حبيبتي علشان عندك يوم طويل جدا بكره
روان/ونا هبعتلك رنيا بنت اختي تختاري معاها الفساتين
نجاة/تمام بعد ازنكو
بعد فتره رن جرس الباب فذهب نجاة لتفتح لتجد بنت غايه في الجمال
نجاة/ايوا
/انا رانيا بنت خالت أسر
نجاة/ها اتفضلي
رانيا/شكرا ده الكتالوج بتاع الفساتين الي هتختاري منو

 

 

نجاة/شكر
رانيا/بعد ازنك ولما تختاري ابقي قوليلي
نجاة/تمام
ثم اختارت نجاة الفستان وأبلغت بهي رانيا
تسريع الأحداث يوم الخطوبه
الام/نجاة قومي ي حبيبتي أسر مستنيكي تحت
نجاة بنعاس/ليه
الام/ علشان يوديكي الكوافير ي حبيبتي يلا
نجاة/ماما شويه وصحيني
الام/يبنتي قومي ربنا يهديكي
نجاة/شويه ي ماما
لام/لا يلاا
نجاة/يووه اهو قومت
وثم استحمت واستعدتت للنزول
اسر/صباح الخير
نجاة/صباح النور يلا انا جاهزه
اسر/تمام ثواني بس علشان رانيا هتيجي معانا
نجاة/امم تمام
وبعد دقائق
رانيا/اسفه ي جماعه تتاخرت عليكو
اسر بعيون مبتسمه/لا عادي ولا يهمك اتفضلي
ورانيا كذالك لكن كانت عيونها فيها ضحكه مكسوره
نجاة خدت بالها
ثم انطلقو
تسريع🙂
اتي المساء وذهب أسر ليأخذ نجاة ولكن لم تجهز بعد فوجد رانيا
اسر/رانيا
رانيا/نعم
اسر/اي ده في القمر ساب السما ونزل قدامي
رانيا بكسوف/ههه بس ي بكاش بس عارف انت حلو اووي وانت عريس ثم ذهبت لتداري حزنها
اتنهدت اسر وذهب وأخذا نجاة التي كانت آية من الجمال وذهبوا الي القاعه
وهناك من يراقب بوجع
وبدأ الناس تذهب لهم لتهاني
/مبروك ي عريس
انتبهت نجاة لصوت وصدمت/هو😳

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية للقدر كلمة أخرى)

اترك رد