Uncategorized

سكريبت الرهان الفصل الرابع 4 بقلم هالة

  سكريبت الرهان الفصل الرابع 4 بقلم هالة

 سكريبت الرهان الفصل الرابع 4 بقلم هالة

 سكريبت الرهان الفصل الرابع 4 بقلم هالة

 ملك بابتسامه: ربنا يخلهولك يلا سلام 
ذياد باس اديها ومشي وملك دخلت المكتبه اخدت روايا وقعدت في ركنها الهادي  وحطت السمعات وشغلت موسيقى هاديه واندمجت مع الاحداث لغايه ملقت الي شد الروايه منها 
بصتلو بعصبيه: اي الي عملتو ده 
عند اس ومان 
اس صحيت وفضلت تبص حواليا وهي بتحاول تفتكر جت الاوضه امتى شمت ريحه اكل مالي البيت استغربت وخرجت وراحت للمطبخ لقت مان بيجهز الفطار ولابس مريله ورابط قماشه على شعرو وحاطت فوطه على كتفو
اس باستغراب وضحك: انت بتعمل اي 
مان: اكيد مش بخترع الذره 
اس وهي لسه بتضحك: وعامل في نفسك كده لي 
مان بصلها بغرور مضحك: لو سمحتي متتريقيش خدي دوقي واحكمي 
اس اكلتها منو: ممممم لا بحد روعه طلعت ست بيت شطره اهو هههه. وطلعت تجري
مان وهو بيحدفها بالفوطه: اه يجزمه 
عند بسنت 
قاعده قدام مكتب وبتشوف ورق الاغنيه الجديده لغايه مقاطعها وصول ذياد 
ذياد بابتسامه: صباح الخير 
بسنت ابتسمت بمجامله: صباح النور 
ذياد قعد قدامها: الشغل ماشي كويس معاكي 
بسنت: اه الحمدلله وكلو بفضلك طبعا 
ذياد بابتسامه: متقوليش كده انا عملت الي المفروض يتعمل بعدين انا يعتبر معملتش حاجه الاغنيه حققت نجاح كبير بسببك 
بسنت ابتسمت ابتسامه بسيطه وبصت للورق تاني وذياد فضل يبصلها 
بسنت وهي لسه باصه للورق: هتفضل تبصلي كده كتير 
ذياد: غصب عني لما الاقي القمر كامل قدامي عيزاني ابعد عيني عنو ازاي 
بسنت بصتلو برفعه حاجب: ودي نعتبرها معاكسه 
ذياد: المهم انها حقيقه 
بسنت ضحكت ومردتش
ذياد ضحك على ضحكتها وهو بيثقف: الله اكبر ايوه كده خلي الشمس تنور 
بسنت وهي بتحاول تبطل ضحك: ممكن تسبني اركز 
ذياد: ممكن ممكنش لي بس هفضل هنا لغايه متخلصي 
بسنت بتنهيده: انت حر 
عند ملك 
ملك بعصبيه: اي الهبل ده انت مين وازاي تشد الكتاب مني كده 
: ابعدي عن ذياد 
ملك: بصفتك مين اصلا بعدين انت مالك وتدخل لي 
: اول حاجه اسمي فهد و عشان تكوني عارفه انتي ملكي من يوم متولدتي يعني كده كده انتي ليا فالافضل تبعدي عنو بهدوء 
ملك بعصبيه: اي الهبل الي بتقولو ده انا مش ملك حد وخليك في حالك ي استاذ. اخدت الكتاب جايه تمشي فهد سحبها في مكان مفهوش حد وثبتها على الحيطه ووشو مقابل لوشها: اسمعي بقى انا خلقي ديق ومش عايز ازعلك مني فكره انك مش مستوعبه انك ملكي دي مشكلتك انتي بس ده الواقع يحبيبتي 
ملك: بالله انت مستوعب انت بتقول اي تلاقيك قصدك على واحده تانيه
فهد: لا يحبيبتي قصدي عليك قصدي على ملك احمد المهدي
ملك زقتو: انت تبعد عني احسنلك ولاخر مره هقولك انا مش ملك حد 
فهد: ولاخر مره هقولك مش عايزه تستوعبيها فدي مشكلتك مش مشكلتي انا بس بعرفك عشان ولله العظيم ي ملك الي هيقرب منك لكون دفنو حي يلا سلام ي زوجتي المستقبله. وسابها ومشي 
ملك: اي الهبل ده بقى هو انا نقصه افلام مش كفايه الفلم الي انا فيه اعمل اي يربي ربنا يصبرني على الافلام دي اهئ اهئ ولله انا بسكوته على الي بيحصلي ده هييححح اما اروح اكمل الروايا 
بعد شويه
عند بسنت 
ذياد: خلصتي 
بسنت: اها 
ذياد: طب تعالي اوصلك 
بسنت: لا 
ذياد: لا تلؤك يلا قولت عشان اوصلك الوقت اتاخر اوي
بسنت فكرت شويه: ماشي يلا 
وخرجو لقو المكان كلو فاضي 
بسنت: اي ده هم راحو فين 
ذياد: تلاقيهم روحو ولا حاجه 
بسنت خبطت دماغها: افف نسيت الشنطه في المكتب هروح اجبها واجي 
ذياد: تمام 
بسنت دخلت المكتب وشدت الالباب بحركه تلقائيه فقفل اخدت شنطتها وراحه تفاح الباب مفتحش بدأ الخوف ياكل قلبها وفضلت تخبط وهي على وشك انها تعيط لانها عندها فوبيا  من الضلمه المهم انها فضلت تخبط جامد وتنادي على اي حد يساعدها لغايه مسمعت صوت ذياد من ورا الباب 
ذياد: بسنت انتي كويسه 
بسنت بلهفه وعياط: الباب مش راضي يفتح انا خايفه اوي 
ذياد: متقلقيش هروح احيب المفتاح واجي على طول 
بسنت بعياط: لا لا انا خايفه عشان خاطري متمشيش 
ذياد: متخافيش ولله مهتاخر 
بسنت حاولت تهدى: ب بس بسرعه 
ذياد: حاضر. وجري 
بسنت غمضت عنيها وبتاخد نفسها بسرعه وحست ان في نفس وراها اترعبت متجرأتش تبص وراها ف حط ايدو على كتفها: عااااااااا  مممممممم
حط ايدو على بؤها: شششش اهدي انا امجد بصي هشيل ايدي بس متصوتيش 
بسنت هزت راسها بسرعه وهو شال ايدو 
بسنت: ا انت جيت هنا ازاي 
امجد بهدوء: المهم اني جيت ي بسنت 
بسنت: ب بس 
امجد: اهدي خالص خدي نفس وخرجيه براحه وغمضي عينك متخافيش انا معاكي 
بسنت عملت زي مقال وحست باطمأنان شويه وهو معاها وامجد فضل يراقب تعبيرات وشها بابتسمامه 
قاطع لحظتهم مفسد اللحظات 
ذياد: بسنت انا جبت المفتاح 
بسنت جايه تتكلم امجد همس: متعرفهوش اني هنا 
بسنت: بس انت 
امجد: سلام.و نط من الشباك وذياد فتح وجري عليها:انتي كويسه حصلك حاجه 
بسنت وهي باصه للشباك بشرود: ها ا اه اه انا كويسه 
ذياد: طب يلا عشان الباب مش يتقفل تاني 
بسنت هزت راسها بهدوء وخرجو 
بعد شويه 
ذياد: بقيتي كويسه دلوقتي 
بسنت هزت راسها وبصتلو: شكرا انك لحقتني انت متعرفش انا كنت هموت من الخوف 
ذياد مسك اديها:انا موجود عشانك 
بسنت ابتسمت ابتسامه بسيطه ومردتش 
ذياد ابتسم: يلا عشان اوصلك 
بسنت: يلا 
عند اس 
اس: جاهز 
مان: اه سلاحك متجهز 
اس: اه يلا 
خرجو ووقفو قصاد مجموعه كبيره من الحراس 
مان: دلوقتي انا هدخل من الباب الامامي مع الفرقه أ والفرقه ب هيدخلو من الباب الخلفي بقياده اس هتدخلو تجيبو الاطفال واحنا هنشغل الحراس و لما تدونا الاشاره هنخرج مش عايز المح ضفر واحد فيكو تختفو ولو لقدر الله حد اتمسك ميعرفش اي حاجه واحنا هنتصرف ونخرجو 
واحد من الحرس: معلش ي باشا بس احنا فعلا منعرفش حاجه احنا تبع مين بظبط من جهه بنبوظ خطط العصابات وبنهرب الاطفال ومن جهه تانيه مش معرفين البوليس 
اس: احنا مع الحق يعني بنوصل للبوليس المعلومات عن العصابات دي ولو في اطفال بنتاكد انهم في امان عشان مش يتاذو من الاخر احنا بنساعد البوليس بس من غير مهم يعرفو 
مان: دلوقتي لازم نتحرك لا اله الا الله 
الكل: محمد رسول الله 
مان ل اس: خدي بالك من نفسك 
اس: هكون كويسه بس عشان خاطري خد بالك 
مان بابتسامه: حاضر 
عند ملك
ذياد: الو يحبيبتي انتي فين 
ملك: في المكتبه 
ذياد:طيب انا جاي 
ملك: ماشي سلام. قفلت وبصت قدامها لقت فهد بيبصلها ببرود
ملك بخضه: بسم الله الرحمن الرحيم بيطلعو امتى دول 
فهد بهدوء: انا قولت اي 
ملك: اي 
فهد ببرود: الي هيحصل دلوقتي ان اول ميوصل هتتحججي باي حاجه وتمشي واحمدي ربنا اني مش عايز اكشف كل حاجه 
ملك بتوتر: قصدك اي 
فهد وهو بيقوم: انتي عارفه قصدي كويس ي ملك سلام ي حبيبتي. ومشي
ملك: انا عندي كام حبيب في الاسكريبت ده اعمل اي دلوقتي منك لله ي فهد بوظتلي دماغي 
ذياد باستغراب: انتي بتكلمي نفسك 
ملك: ها لا بس ماما اتصلت عليا وقالتلي اروح دلوقتي 
ذياد: خلاص مفيش مشكله تعالي اوصلك 
ملك لسه هترد عنيها وقعت على فهد الي واقف مربع ايدو ومستني ردها: ل لا هي بعتتلي ابن عمي وهو مستنيني برا 
ذياد: زي متحبي تعالي يلا اوصلك لبرا 
ملك بصت للمكان الي في فهد بس ملقتوش اتنهدت براحه: ماشي يلا 
ذياد باستغراب: متاكده ان مفيش حاجه 
ملك: انا بس تعبانه شويه يلا بسرعه
وخرجو 
ذياد: هو ابن عمك فين 
ملك بتوتر: ه ها اه اصل هو 
: انا هنا 
ملك في سرها: روحت في داهيه
ذياد بص للصوت: اه اهلا 
فهد ببرود: يلا ولا اي 
ملك: اي لا اقصد يلا 
ذياد بهمس: لما توصلي طمنيني عليكي 
ملك لسه هترد فهد سحبها وركبها العرببه بص لذياد بسماجه: معلش اصلنا متاخرين. وركب ومشي بسرعه 
بعد شويه 
ملك: وقف العربيه 
فهد مردش وركز في السواقه 
ملك بصوت عالي: بقولك وقف العربيه اي مبتفهمش 
فهد بصاها بهدوء: انتي صوتك علي ولا متهيقلي 
ملك بتوتر وخوف: ل لا محصلش 
فهد بص قدامو : كويس. ملك بصت الجهه التانيه وهي بتشتمو في سرها وفهد بصلها وابتسم بعدين بص قدامو 
عند بسنت 
واقفه في البلكونه مع قهوتها وبتفتكر وجود امجد ازاي بينفض قلبها غمضت عنيها: ولله انا بقيت اخاف منك
: لي حد قالك اني باكل بني ادمين 
بسنت بخضه: يخربيتك انت بتعمل اي عندك
امجد: مممم ابدا كنت بشوف الشقه دي احتمال اشتريها عشان مراتي تكون جنب اهلها 
بسنت بتساؤل: انت متجوز 
امجد: باعتبار م سيكون يعني 
بسنت: ويترا مين اوعى تكون قصدك على ايمان الي في الدور الرابع 
امجد: لا مش ايمان بصي هي بصراحه عسل وعليها عود اي بطل ولله وعنيها لون السما والبحر فيها سحر يدوبو الحديد 
بسنت:  ممممم  اه يبقى قصدك على شهد الي على اول الشارع 
امجد: اسغفر الله العظيم يبنتي انتي ناويه تشليني 
بسنت: اومال مين انت وجعت دماغي 
امجد: اسمها بسنت 
بسنت : مفيش حد في الشارع اسمو بسنت غيري 
امجد: وده ملفتش نظرك لحاجه
بسنت:……. مردتش 
امجد: ذودي عليها غبيه 
بسنت: انت قصدك 
قاطعها وهو بيغني (محسود على عودك يجميل على دقه عود بتمايلني بعد الي انا دقتو كلو بيجيب وقتو قدامنا طول الليل مواويل انا وانت بنتلما مش محتاجين لمه لما بشوفك بنسى انا مين  ) 
بسنت بصتلو وقلبها بيدق جامد وهيخرج منو يرقص معرفتش تقول اي بصت للارض واخدت نفس طويل 
امجد بحب:اي ردك 
بسنت بصتلو بهدوء: انا بحب ذياد 
في صوت قلب بيتكسر هنا حد سمع 
بسنت لحظت تعبيرات وشو الي اتغيرت فجأة وحست لمعه عينو اطفت: ا امجد انا 
امجد قاطعها بصوت مهزوز: تصبحي على خير. ودخل على طول 
بسنت دخلت اوضتها وقعدت تعيط حاولت تتصل على صحابها تلفونتهم مقفوله رمت التلفون بعصبيه ولفت نفسها بوضعيه الجنين وقعدت تعيط لغايه مرات في النوم 
عند اس و مان 
الخطه كانت ماشيه كويس لغايه م 
اس سمعت صوت ضرب نار بعد مخرجو قلقت وجريت على المكان الي فيه مان لقتو متحاصر اتخبت بسرعه اخدت نفس تهدي بيه نفسها ومسكت مسدسها وضربت  عليهم بصو اتجاه ضرب النار فخرجت اس وطلعت مسدس تاني و فضلت تضرب فيهم وهي بتقرب ببطئ وبعد مخلصو على الحراس جريو على بعض 
اس بقلق: انت كويس حصلك حاجه
مان حاوط وشها بابتسامه: عيزاني اشوف نظره قلقك عليا ومبقاش كويس 
اس رسمت ابتسامه رقيقه على شفيفها سرعان متحولت لصدمه وخوف لما مان حضنها ولف وجسمو تقل 
اس ضربت رصاصه على الي ضرب نار ووقعت على الارض باصه لمان بصدمه وعيونها لاول مره تنزل دموع: م مان 
مان بصلها وهو بيفقد قوتو: ب بحبك. واغمى عليه 
اس بصراخ: ماااااااان
يتبع……
لقراءة الفصل الخامس والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية جوازة غصب للكاتب عمرو خالد

اترك رد

error: Content is protected !!