روايات

رواية غرام صعيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي البارت السابع عشر

رواية غرام صعيدي الجزء السابع عشر

غرام صعيدي
غرام صعيدي

رواية غرام صعيدي الحلقة السابعة عشر

عتمان بغضب انت اتخبلت يا چمال وانا اللي بجول عليك عاجل تعمل اكده ، تحدث جمال وهو يعلم قصد والده جيدا
انا معملتش حاجة يا بوي انا بتكلم في شرع ربنا ، عتمان بهدوء شرع ربنا ميجولش اننا نچرح بنات الناس يا ولدي ودي مش اي حد دي بت عمك افهمني زين يا ولدي انت لما جيت تتحدت معايا في موضوع چوازك علي صفية انا موافجتش لان لو حدايا بنات انا مش هرضاها عليهم ومع ذلك انت عصيتني وصممت تتچوز بس لما تبجي جاصد انك تجول اكده وتجرح البنية ده اللي مش هرضي بيه واصل انت واعي لحديتي ولا لع واياك تكون فاكر عشان ممنعتش چوازك ابجي خلاص عجزت ومعدتش ليا كلمة لع يمين بالله انا لو عايز اعاود تربيتك من چديد محدش هيجدر يمعني ،
بقلمي اسراء ابراهيم
رد جمال وهو يخفض رأسه لاسفل العفو يا بوي حجك عليا انا مجصدش واللي انت رايده هو اللي هيحصل ، وقاطعه دخول غادة بالقهوة وتحدثت بخبس الجهوة يا عمي ، عتمان بوقار شكرا يا بتي واخدها عتمان ورفع الفنجان ليشرب ولكن منعه دخول صفية وهي تتحدث برجاء عمي اوعاك تشرب ، نظرت لها غادة بصدمة وهي لا تستوعب ما تفعله صفية ، انزل عتمان الفنجان وهو يتحدث في ايه يا صفية ، نظرت صفية لجمال وهي تعلم ان جمال سيزيد كرهه لها بسبب ما ستقصه عليهم فنظرت الي عتمان وتحدثت بحزن وندم انا اللي روحتلها وجولتلها اني عارفة انها بتكره غرام وهساعدها انها تخلص منيها مجابل انها تاخد صقر وتمشي من اهنه وانا ابجي ست البيت كنت عفشة انا عارفة اني كنت عفشة بس ندمت ويعلم ربنا اني ندمت وتوبت وامبارح جالتلي انها اتحددت مع جابر ده وجالتله انها هتسلمه غرام ،
صرخ جمال انتي بتجولي ايه بجي يا ولاد الك قاطعه عتمان وهو يطرق بعصاه عالارض جمااال خلاص سيبها تكمل حديتها ونظر عتمان لصفية بهدوء كملي يا صفية كملي وظل يسمعها بغموض وهو يستنتج من حديثها اذا كانت صادقة ام كاذبة فاكملت صفية حديثها ببكاء ممزوج بندم ولما هيا تسلمه غرام هو هيسلمها صقر واتفجو علي ان غادة هتحطك يا عمي سم في جهوتك ولما يعرف صقر انك لا قدر الله حصلتلك حاجة هيسيب غرام في مصر ويرچع اهنه جري وهو يروح لغرام ياخدها ويختفو ومحدش هيعرفلهم طريج ، كان يسمعها جمال وهو لا يصدق ما تتفوه به هل صفية لهذه الدرجة غبية نعم فهو كان مخدوع بها والآن فقط يراها علي حقيقتها اقترب من صفية وصفعها بالقلم وهي لم تمنعه فهي في نظرها تستحق كل هذا واكثر ، فتحدثت غادة بهلع كدابة والله يا عمي دي كدابة هي اللي جاتلي وجالتلي انها بتكره غرام وانا جولتلها لع دي غلبانة ويتيمة وابعدي عنها حتي كانت بتعامل غرام عفش والقهوة مفهاش حاچة دي واحدة كدابة ، قاطعها دخول عزيزة وهي تقف امامها وتحدثت بثقة محدش كداب اهنه غيرك يا غادة ……

 

 

 

 

بقلمي اسراء ابراهيم
💥💥💥💥💥💥💥💥استغفر الله العظيم
ها بقي هتيجي ولا ايه قالتها نورهان وهي تجلس بجوار فاطمة ، فاطمة بملل يا بنتي انتي مش بتزهجي جولتلك مش هروح ، لا يا فاطمة بالله عليكي دي بتقؤل عاملاه في نادي كبير وبعدين منا هكون معاكي وبصراحة كدة انا مش رايحة حبا فيها ده عشان نتفسح انا وانتي ، فاطمة بقلق بصراحة يا نورهان بنت خالتلك دي دمها تجيل علي جلبي وهيا كمان مش بطيجني انتي شوفتي اصلا بتولع ازاي وهي شايفاكي جاعدة معايا في الجامعة تحسي انها مختلفة عنك چدا ، تصدقي بالله مش بنت خالتي وانا نفسي مبطقهاش هههههه
هيا عزمتنا اصلا بغرور كدة تحسيها هتتخطب لوزير وهيا بنت سفير ، ضحكت فاطمة علي طريقة نورهان وتحدثت بفخر. والله انا عشانك انتي وعشان انتي غالية علي جلبي هروح معاكي ، نورهان بفرحة هيييييه اخيرا يا شيخة خلاص هعدي عليكي بليل واعملي حسابك ان اخويا هو اللي هيودينا بالعربية ، فاطمة بتوتر ماشي خلاص اتفجنا
💥💥💥💥💥💥💥لا حول ولا قوة الا بالله
الخوف امتلك غادة حينما رأت عزيزة تدخل المكتب فاقتربت ووقفت امامها و نظرت لها بغضب محدش كداب اهنه غيرك وتحدثت طول عمري بجول انك حرباية وشاربة الغل من امك العجربة ، غادة بحزن مصطنع انا يا ماما قاطعتها عزيزة بصراخ كاك مو متجوليش يا ماما انا مخلفش عجربة زيك انتي كدابة وكل اللي جالته صفية صدج ، نظرت لها صفية بحزن والله يا مرت عمي انا جولت الحجيجة ، نظرت لها عزيزة وهزت رأسها بطمانه عارفة عارفة كل حاچة يا صفية وعارفة انك بتجولي الحجيجة ، وجه عتمان حديثه لعزيزة باستغراب كنت عارفة وسكتي يا عزيزة ، ردت بثقة ايوة يا عتمان انا كنت طالعة لصفية عشان اتحددت معاها وعديت من علي قوضة العجربة دي وشاورت علي غادة وسمعت حديت صفية لغادة سعتها اضايجت وزعلت مش منها لع زعلت علي تربيتي لصفية اللي طلعتها اكده وبعدها بجيت اراجبهم وسمعت اخر حديت بينهم اللي في االاتفاج اللي بين غادة وولد المحروج جابر وتوجهت عزيزة تجاه صفية ووقفت امامها واكملت حديثها بس كنت متراهنة عليكي يا صفية مع اني كنت جادرة اني اطلع غادة من البيت بفضيحة واكسر عضمها عشان بس كانت هتفكر تأذي چوزي بس اتراهنت عليكي وعلي تربيتي ليكي وجولت انك لا يمكن هتخوني الناس اللي اتربيتي وسطيهم وتخليها تأذي عمك ، بكت صفية بمرارة وفي نفسها حمدت ربها انها فاقت في الوقت المناسب ونظرت عزيزة لجمال ووجهت حديثها له مرتك دي بت اصول يا ولدي ومش عيب ان الواحد يغلط العيب انه يكمل في الغلط بس هيا صانتك وصانت البيت وهيا اللي نجدت ابوك ، نظر جمال لصفية وهو في صراع بينه وبين نفسه فهل هيا سيئة فعلا كما يراها ام لا وتركهم ولم ينطق بحرف وخرج من المكتب والبيت باكمله ، وذهبت صفية لعتمان وقبلت يده برجاء وتحدثت له عشان خاطري يا عمي متزعلش مني والنبي يا عمي حجك عليا ، تحدث عتمان وهي يطبطب عليها بحنان مسامحك يا بتي مسامحك ، اما غادة فكانت تحقد عليهم جميعا وتلعن صفية لانها اضاعت عليها خطتها ، ذهبت عزيزة تجاها وتحدثت بتحذير اسمعي يا مخروبة انتي تطلعي تلمي خلجاتك وتغوري علي بيت ابوكي ولما يجي صقر هخليه يبعتلك ورجتك واحمدي ربك اني هسيبك تطلعي وانتي سليمة ولو عليا كنت جطعتك حتت ورميتك للكلاب غوووري نظرت لها غادة بكره وذهبت مسىرعا من امامهم .

 

 

 

 

💥💥💥💥💥💥 لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله
مالك بس يا نها ، نها بحزن مصطنع قولتلك مفيش بقي يا ادهم خلاص ، اومال مردتيش عليا ليه من اول مرة وانتي عارفة اني مبحبش كدة ، قولتلك اني مسمعتش الفون واكملت نها بمكر بص يا ادهم انا شايفة انك مبقتش تحبني لو شايف انك اتسرعت خلاص يبقي نبعد عن بعض وكل واحد مننا يشوف طريقه ، ايه اللي بتجوليه ده انا بس كنت مضغوط الفترة اللي فاتت لكن انا لسة بحبك اعمل ايه بجي عشان تصدقيني ، نها وقد وصلت لمرادها اممم خلاص يبقي تيجي معايا فرح هايدي ، خلاص يا جلبي نروح هعدي عليكي
علي سبعة ايه رايك؟ ، تمام يا حبيبي هستناك بااي واغلقت الهاتف وضحكت بغرور فهي تعلم كيف تقنع ادهم بعلاقاتهم
💥💥💥💥💥💥 استغفر الله العظيم
يا صقر انا زهقت اووي بجد وعايزة ارجع البلد قالت غرام هذا وهي تنظر لصقر الذي مشغول بالاوراق التي امامه علي المكتب ، رفع نظره لها وترك ما كان يفعله مالك بس يا جلبي ايه اللي مزهجك اكده ، غرام بتذمر انت علطول مشغول ياما في المصنع ياما هنا في البيت برضه شغل وانا مش بعمل حاجة وعايزة ارجع البلد ماما وحشتني ،صقر بحزن مصطنع للدرچادي زهجتي مني ، اقتربت منه غرام بسرعة واخذته في احضانها لا والله انا عمري ما ازهق منك ابدا انا بس عشان انت علطول مشغول عني ، شدد صقر من احتضانها وتحدث بعشق حجك عليا يا ست البنات انا اسف الشغل كان گتير شوية ، ولا يهمك يا حبيبي ، صقر بمكر انتي جولتي ايه دلوجتي ، غرام بخجل قولت ولا يهمك ، غرااام اللي بعدها عايز تجولي جولتي ايه بعدها ، خجلت غرام واحمرت وجنتاها وتحدثت احم حبيبي ، امسك وجهها بين كفيه وتحدث حنان اول مرة تجوليها ، نظرت له غرام بحب عشان حساها يا صقر ، اخذها في احضانه وانتي حبيبتي وجلبي وكل حاچة ليا خلاص اوعدك بكرة هخرجك خروجة متحلميش بيها ،غرام بتردد هه لا خلاص اانا مليش مزاج اخرج ، صقر توقع ان السبب هو جابر ومن غيره ولكن هذه المرة غضب كثيرا منها فتحدث بغضب لع اكده كتير يا غرام انا مش عيل جصادك عشان تخافي اكده وانتي معايا هتفهمي امتي انك متجوزة صقر الغرباوي يعني هو عارف زين انه ميجدرش يجربلك طول ما انتي معايا ليه دايما محسساني اني عيل جصادك ومش راچل ، نظرت له غرام بصدمة وخوف من صوته العالي فبكت بحزن وخاصا عندما اكمل صقر كلامه ، واتچوزتيني ليه من الاول لما انتي شايفة اني مش هجدر احميكي ولا لع افتكرت انك اتچوزتيني غصب
وتركها وخرج واغلق الباب وراءه بعنف وجلست هي تبكي
علي كلماته التي جعت قلبها جدا فهذا الغبي لا يعلم انها فعلا تخاف ولكن عليه هو ولكن ببساطة اتهمها هكذا ورحل .
💥💥💥💥💥لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

 

 

 

 

في الفرح كانت تجلس فاطمة ونورهان وكانو سعداء للغاية وجلس انس بعيد عنهم ولكن كان ينظر لفاطمة باعجاب ولانها فعلا جميلة فكانت تردتدي دريس محجبات وكانت جميلة للغاية مع مكياجها الهادي فتحدثت نورهان بمرح فطومة تعالي نتصور مع العروسة ، فاطمة بضيق ياختي اجعدي هيا بتطيجنا اصلا عشان نروح نسلم عليها ، نورهان بضحك علي رأيك بس شوفي هتفرع ازاي من الغرور، ملناش صالح بيها احنا جايين نغير جو وخلاص ، تعالي طيب نروح نجيب عصير نشربه ، ماشي يلا وقاطعهم انس ايه راحين فين ، نورهان بمرح هنجيب عصير ، انس بغيرة وهو ينظر لفاطمة لا خلاص خليكم وانا هروح وهو يتحدث لاحظ فاطمة وهي تنظر لاحد فنظر للشخص وجده من تشاجر معه
امام الجامعة فتحدث فاطمة انتي كويسة ، حركت راسها بإيجابية والدموع في عينيها فمن الصعب عليها ان تري ادهم مع البنت اللي تركها لاجلها امسكت نورهان بيدها متقلقيش انا جمبك ونظرت لانس لو سمحت يا انس ممكن تسيبنا شوية ، حرك رأسه بايجابية ورحل ولكنه تأكد ان هناك شئ
بين فاطمة وبين ذلك الشخص وانه ليس فقط ابن عمها كما قالت له نورهان .
💥💥💥💥💥💥💥استغفر الله العظيم

 

 

 

 

دخل جمال الي البيت وصعد لغرفته التي ينام بها في اخر فترة ولكن وقف عند الباب وذهب لغرفته هو وصفيه ودخل ، كانت صفية تجلس والدموع في عينيها وعندما رأته قادم وقفت ومسحت دموعها بعشوائية وتوقعت في عقلها اشياء كثيرة منها ان يغفر لها ومن الممكن ان يعاتبها وياخذها في احضانه وينسي موضوع زواجه بأخري ولكن حدث ما لم تكن تتوقعه او لم يكن يستوعبه عقلها او يتقبله ، تحدث جمال بجدية احم صفية انا فكرت كتير في موضوعنا وانا عارف انك اتغيرتي فعلا ومصدجك بس انا مش هجدر انسي يا صفية مش هجدر انسي انك بتحبي اخويا ولا هنسي انك كنتي عفشة الصورة اللي كنت بشوفك بيها خلاص معدتش موچودة ، كانت تسمعه وقلبها ينبض وكأنه يحذرها مما سيخبرها به جمال ، اكمل جمال كلامه انا كنت شايفك حاچة چميلة ومن بعد چوازنا وانا كنت بشوف حجيجتك مرة علي مرة انا اسف يا صفية ونظر لها صفية انتي …….

يتبع ….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية غرام صعيدي )

‫3 تعليقات

اترك رد

%d مدونون معجبون بهذه: