Uncategorized

رواية وتجمعنا الأيام الحلقة الثالثة 3 بقلم رقية محمود

 رواية وتجمعنا الأيام الحلقة الثالثة 3 بقلم رقية محمود 

رواية وتجمعنا الأيام الحلقة الثالثة 3 بقلم رقية محمود 

رواية وتجمعنا الأيام الحلقة الثالثة 3 بقلم رقية محمود 

ندي دخلت وغيرت وقعدت وفجأه ..

عمر / ممكن ادخل 

ندي / طب ثانيه وجريت لبست طرحه ادخل يسطاا

عمر/ بت اعدلي كلامك انتي بنت 

ندي/ حاضر ي بيبي

عمر/ قولي تاني كده !

ندي/ اتعدل يااض بلاش محن 

عمر/ جعفر علياا الطلاج جعفر بيتكلم ي بنتي انا ببقي شايفك ارق بنت ف الدنياا تيجي تفتحي بوقك اعوذ بالله بتتقلبي جعفر 

ندي/ مشكرين ي رجوله ، هاا كنت عايز اى 

عمر/ مفيش كنت .. كنت بقول يعني لو فاضيه ممكن اعدي عليكي بكره بعد الجامعه نغير جو هاا قولتي اى ؟

ندي/ كان ع عيني بس زى م انت شايف انا برجع من الجامعه مهدوده م بصدق اكل واناام 

عمر/ ندي هو اناا ليه دايماا بحس انك بتتهربي مني ؟

ندي/ بتهرب منك ! ليه ماسك علياا زله 

عمر/ انتي فاهمه قصدي كويس 

ندي/ عمر انت مبتزهقش ! لا بجد مبتزهقش ياخي ده انا زهقتلك سلف قولتلك ميت مره انت زى اخوياا ي عمر احنا متربين سواا

عمر/ ندي هو ف حد تاني ف حيااتك !

ندي بقلق / حد ..حد مين انت ازاى تفكر فيهاا كده انا مسمحلكش ع فكره

عمر/ لا تسمحيلي وطلع تليفونه وفتح ع صور ليهاا وهياا بتركب العربيه مع مالك

ندي بصدمه / اى ده انت بتراقبني 

عمر/ لا مبراقبكيش الصور دي صحبتك اللى بعتتهالي 

ندي بصدمه اكتر / صحبتي .. صحبتي مين !

عمر/ صحبتك اميره 

ندي بإنهيار / انا مليش صحاااااب مليش صحااااب كلهم كده كلهم بيخونوني كلهم بيأذوني ويمشوا اناا عمري م كان لياا صحااب اناا بكرهكوا كلكوا 

مامتهاا دخلت عليهم القوضه وشافت بنتهاا بالمنظر ده 

روفيده/ عمر اطلع بره بعد اذنك 

عمر/ انا والله …

روفيده بزعيق/ اطلع بره ي عمر

عمر طلع وفضلت روفيده تهدي ف ندي لحد م نامت وغطتهاا وباست راسهاا وطلعت بره ل عمر اللي كان لسه لحد دلوقتى ممشيش عايز يفهم اى اللى حصلهاا 

روفيده/ انت لسه هنا !

عمر/ مرات عمي اناا عايز افهم ف اى مال ندي هيا ليه إنهارت كده !

روفيده بتنهيده /طب اقعد وهفهمك كل حاجه 

عمر وروفيده قعدو وبدأت تحكي

روفيده/من وهياا صغيره بابا ندي اتوفي وسبهاا وهياا كانت متعلقه بي جدا لما سابهاا هي فضلت مش مستوعبه انه كده خلاص مش هتشوفه تاني وفضلت ع امل انه يرجع بس مرجعش اتأثرت اوى بي لما كبرت شويه ودخلت المدرسه كانت برضو لسه صغيره كان عندهاا صحاب كتير جدا علشان كانت شاطره جداا وكمان الكل كان بيحبهاا علشان صوتهاا كان جميل ف كانوا يقعدو معاهاا ويقولولهاا غنيلنا ف طبعاا كان ف ناس بتحقد عليهاا انهاا بتأخد اكتر من حقهاا المدرسين كلهم ببحبوهاا وكمان شاطره وكانت هاديه جدا عن دلوقتي ف يوم كانت رايحه المدرسه وكلو فضل يبصلهاا نظرات مش كويسه وكلهم بعدوا عنهاا علشان واحده صحبتهاا وكانت اقرب واحده ليهاا وهياا كانت بتحكلهاا عن كل حاجه راحت فضحتهاا واتبلت عليهاا ف حاجات تانيه وقالت انهاا مش كويسه فضلت ندي لوحدهاا كلو بعد عنهاا وهياا اصلا مش فاهمه هياا عملت اى لحد م في يوم روحت للمديره وقالتلي ان سمعتك بنتك مش كويسه ف المدرسه وده بسبب ان واحده من زمايلهاا قالت كلام وطبعاا الخبر بينتشر ف المدرسه ،اتصدمت وخوفت عليهاا لما تعرف ف سكت ، ويارتني م سكت فضلت العقده دي ملازمهاا طول السنين دي كلهاا وكل م تقرب لحد يبعد خونت كل اللى حواليهاا مبقتش عارفه مين صادق ومين كداب مين هيبقي ومين هيمشي بقيت انا اقولهاا ان احنا بشر ولازم كلناا نعيش مع بعض فتره والفتره دي بتخلص ويدخل بعدهاا شخص تاني ياخد فترته ويمشي ، بس هيا كانت رافضه كده وبدأت تعزل نفسهاا عن الناس مبقتش بتغني حتي مذاكرتها بدأت تهملهاا بقت اغلب الوقت لوحدهاا ولما كانت تروح ف حته كانت تمشي لوحدهاا علشان محدش يبقي فتره ف حياتهاا هياا خلاص مبقتش تثق ف حد لحد م جت اميره صحبتهاا بدأت تقرب منهاا وبدأت تثق فيهاا وقالتلهاا ع كل اسرارهاا ماعدا السر ده اللى مبتقدرش تصارح بي حتي نفسهاا بدأت اميره تقلل كلام مع ندي وندي اخدت بالهاا بس انا قولتلهاا ان الحياه كلهاا مشاغل واكيد هيا مشغوله محدش عارف كل واحد جواه اى واقنعتهاا مع اني كنت شايفه الحقد والكره ف عينيهاا بس مقدرتش امنع بنتي عنهاا وكدبت نفسي بس يارتني اتكلمت ادي اللى حصل بيتكرر تاني انا مش عارفه اى ممكن يحصل ل ندي لو اتكرر اللى حصل انا مش عايزه بنتي تضيع مني ي عمر????

عمر اتأثر جدا بكلامهاا وكان هيعيط صعب عليه قلبه ازاى يحصل كل ده فيهاا وهياا لوحدهاا سكت وبعدين قطع سكوته روفيده 

روفيده/ عمر انا عمر م كان بنتي وحشه والبالنسبه للصور ممكن تكون فاهم غلط ممكن زميلها ف الجامعه او دكتور وف الحالتين انا واثقه ف بنتي وواثقه انهاا عمرها م تعمل حاجه غلط 

عمر/ ي مرات عمي انا والله م أقصد انا مكنش عندي فكره باللي حكتهولي ده كلو انا واثق فيهاا اكتر من نفسي اناا بس كنت عايز افهم هياا ليه كل م بقرب ترفضني افتكرت انهاا بتحبه وسألتهاا ولما سألتني جبت الصور منين قولت اميره

روفيده/ عارفه ي ابني والله ده اناا بعتبرك زي بنتي ندي وعارفه ان كان غرضك شريف بس هنعمل اى علشان نبعد البنت دي عن ندي 

عمر/ متقلقيش ي مرات عمي انا هعرف اتصرف معاهاا انا همشي دلوقتي علشان وراياا شغل واول م ندي تفوق طمنيني 

روفيده/ ربناا يخليك ي ابني انت اللى فضلت واقف معانا بعد المرحوم ابوهاا 

عمر/ متقوليش كده ي مرات عمي انتوا ف عيني يلا بقاا متنسيش تطمنيني ونبي 

روفيده ب ابتسامه / حاضر ي ابني

نزل عمر من عندهاا وهو بيتوعد ل اميره ولإي حد يأذي ندي هو عنده ندي دي خط احمر لو حس ان هو نفسه هيأذيهاا هيبعد عنهاا زى م عمل طول السنين اللى فاتت ومحاولش يقرب منهاا علشان متكرهوش بس من جواه كان نفسه ميبعدش عنهاا لحظه نفسه عمره كلو يبقي جنبهاا 

روفيده كانت ف المطبخ وبتحضر الاكل للعجله اللى نايمه وفجأه سمعت اعااااااااااااا????????????

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية براءة للكاتبة آية عامر.

اترك رد

error: Content is protected !!