روايات

رواية أضيئي ليلي الفصل الثالث 3 بقلم مجهول

رواية أضيئي ليلي الفصل الثالث 3 بقلم مجهول

رواية أضيئي ليلي البارت الثالث

رواية أضيئي ليلي الجزء الثالث

أضيئي ليالي
أضيئي ليلي

رواية أضيئي ليلي الحلقة الثالثة

استيقظ من ذكرياته على صوت كعبها وهو يضرب في الارض
ادهم:بغضب برة
ايثار:داملكي وانا حرة امشي فيه
ادهم:بضحك انتي ناسية انو بابا قبل ماتقتليه كتب كل شي باسمي لانو كان اكتشف حقيقتك
ايثار:متنساش انك اعمى واكيد المحكمة حتديني الورث بما انك غير قادر غلى اداء مهامك في الشركة بحكم انك اعمى
ادهم وقف وغضب الدنيا يصب في وجهه:الاعنى ده هو اللي بيدير مجموعة شركات شمس الدين للمقاولا بالاضافة المصانع الحديد والصلب كل ده وانا اعمى يعني انتي الى ببصرك محققتيش نص الي انا بعمله
بالاضافة الفضل ليكي في العمى الي انا فيه
ايثار:حقتلك حقتلك
ادهم:قبقي حاولي انتي فاكراني غبي زي بابا لما كنتي بتحطيلو سم في الاكل
ايثار:عرفت منين
ادهم:انا مفيش حاجة في القصر ده بتخفى عني عشان كدة ورحمة ابويا لحخلي حياتك جحيم لدرجة انك تتمني الموت
ايثار:حنشوف قالتها بغضب
وتركته وخرجة
في مكان اخر استيقظة اصلي وادة فريضتها واتجهت الى الطابق السفلي حيث غرفة المعيشة لتفطر
اصلي( فتات جميلة بعيون عسلية غامقة وشعر اسود خشن مجعد ووجه بيضاوي وبشر سمراء العمر ٢٠
ثالثة كلية طب )
اصلي ::صباح الخير
الام والاب :صباح النور
خير يا اسماء مردتيش على اختك ليه
اسماء بنظرة كره:بمزاجي ارد ولا ما اردش
اسماء اخت اصلي التوام العمر٢١ كلية تجارة انجلش تتمتع بعيون عسلية ماالة للاصفر وشعر اسود طويل ناعم وانف صغير وفم صغير

 

 

 

تغار من اصلي جدا لانها تضن ان الجميع يحب اصلي اكثر منها)
الام:عيب يا بنتي الكلام ده دي اختك التوئم
اسماء :بغرور معرفش ازاي اساسا احنا تئم انا حلوة وعيوني عسلي وبيضة اما هي العكس
الام بدفاع عن اصلي على الاقل هي عندها احساس وبتشتغل وبتساعدنا في مصاريف البيت مش زيك فالحة تصرفي بس
اصلي:خلاص ياماما متتخانقوش احنا لسة بنقول ياصبح
اسماء :ادخلي يختي لتكوني ملاك ارحمة وانا معرفش
الام:سيبي اختك في حالها وبعدين انتي شايفة نسك على ايه ها بصي هما كلمتين يتروحي تاكلي وانتي ساكتة يا اما روحي جمعتك وفكينا من خناقاتك اصباحية
اسماء:انا سيبلكو البيت وماشية اتهنو انتو وحبيبة القلب
لتخرج وتصفق الباب خلفها
اصلي:بحزن ليه كدة بس يا ماما انتي عرفة اني قلبها ابيض بس هية لسانها طويل حبتين وبتتعصب بسرعة كان لازم تقفي في صفها بلوقتي حتكرهني اكثر فاكرة اني وخدة كل الاهتمام منها)
الام:انا اعم ايه بس ياحببتي انا تعبت معاها حاولة افهمها

 

 

حاولة افهمها كذا مرة اننا بنحبكم زي بعض في الاول والااخر انتو جيتو في نفس اليوم عشان تنورو حياتنا
اصلي:حصل خير ياماما انا رايحة المستشفى وبعدين حروح الجامعة
الام:ماشي متتاخريش
اصلي :حاضر
خرجة اصلي بعد ان قبلة راس ابيها وامها
والد اصلي رجل متقاعد كان يعمل مدرس عربي تقاعد مبكرا بسبب مرض ال القلب
ركبة الباص نزلة بجانب المشفى فهي تعمل ممرضة ففوق انها تكسب لقمة عيشها من هذا العمل فانها تكسب الكثير من الخبرات
اصلي :صباح الخير يا منار
منار مساولة عن شئون الموضفين اماكن عملهم
اصلي:ورايا ايه انهردا
منار بابتسامة :عندك عملية مع دكتر توفيق عملية كبد والمعاينة اصباحية للغرفة١٦
اصلي :شكرا
اتجهت اصلي بصرعة لغرفة العمليات
داخل غرفة العمليات
اصلي:اهلا دكتر توفيق
توفيق:اهلا بدكتورة
اصلي حنعمل ايه انهردة
توفيق:انهرده اندنا عملية استاصال حتة من الكبد عشان انتشر فيها اسرطان
اومات اصلي
وبدأو باجراء العملية قام الطبيب بفتح الجهة اليسرى من المعدة باستخدام المشرط ثم ادخل المقص وقام بقص ذالك الجزء المصاب وقام بخياطة الجرح بالخيوط الطبية المصنوعة من امعاء الاسماك كل هذا والممرض الاخر الذي يقف بجانبه يقوم بمسح عرقه لان قطرة العرق نفسها خطيرة ان وقعة على مكان الفتح لانها تسب تجرثما
الطبيب:تمام الحمد لله ياله نطلع بقى اصلي جعت ليضحك الجميع
خرج الطبيب لتستوقفه اصلي لوسمحت يادكتر انا عندي شوية اسالة
الطبيب:عندك ٥دقايق لاني وراية عملية تانية
اصلي:هي اي الامراض الى ممكن تضر بالكبد

 

 

 

الطبيب:هما كتار لاكن حذكرلك الاكثر شيوعا
عندك مثالا التهاب الكبد aهو مش خطير مشكلته لوتطور وبقبقى b ودا بردو مش خطر او الخطر الحقيقي هو لما بيبقاcلانو في حالة انو لم يتم العلاج ممكن يتحول لسرطان كبد بالاضافة انو ممكن يكون فيه دهون على الكبد وهذاشي بيكون ناتج عن ادهون ازايدة في الجسم وبيجي غالبا لناس لعندها زيادة حادة في الوزن ويبتعالج عن طريق الادوية
اصلي:شكرا دكتر
الدكتر عفوا
اتجهت اصلي للغرفة ١٦ لاداء مهمتها
اصلي:صباح الخير ياخلتي صباح اخبارك ايه
صباح بابتسامة :تمام الحمد لله يا بنتي بس المرارة تعباني شوية
اصلي:متقلقيش عمليتك قربت الاسبوع الجاي حتكون معافاية بعون الله
صباح:انشاء الله يابنتي
اصلي:هاتي ايدك الحلوة دي عشان ققيس دغطك
صباح :اتفضلي
بدات اصلي بقياست ضغطها ثم حقنة لها حقنة مسكن بكيس محلول

يتبع…

اترك رد