روايات

رواية أحببته رغم قسوته الفصل الأول 1 بقلم نورا محمد

رواية أحببته رغم قسوته الفصل الأول 1 بقلم نورا محمد

رواية أحببته رغم قسوته البارت الأول

رواية أحببته رغم قسوته الجزء الأول

أحببته رغم قسوته
أحببته رغم قسوته

رواية أحببته رغم قسوته الحلقة الأولى

يا نورا جايلك عريس
– قولتلك يا ماما مش هتجوز أنتِ مش شايفه شكلي
– ماله شكلك قمر والله
– يا ماما أنتِ شيفاني حلوة علشان بنتك إنما العريس مش عايز واحده سمينة
– يا بنتي مش كل حاجة الشكل
– طيب يا ماما موافقة اقبله بس دي اخر مره
– ربنا يجعل في قبول وتكون الأخيرة
————————
فلاش باك
– أنا نورا عندي سبعه وعشرين عامًا سمينة شوية بس محبوبة ولكن الرجال لهم رأي اخر فكل من أتى موعداً لها بزواج يرحل بدون سبب ولكنها تقبلت الأمر ولم يعد يُهما ولكن والدتها هيا من تُصر عليها ليس لديها أحد سوى والدتها من بعد وفات والدها
————————
– فلاش باك
– يلا يا نورا العريس برة
– حاضر يا ماما خارجه ارتدت فستان بالون الوردي وخمار اسود ولكنها برغم من كونها بدينه تبدو جميلة فملامحها كما ملكات الجمال انف صغير وشفاها ورديه وبيضها كثلج وعندما تضحك يتورد خدها ليذيدها جمال خرجت نورا واحضرت العصير
– نورا السلام عليكم
– اياد وعليكم السلام
– والدتها نسيبكم لوحدكم
جلست نورا دون أن تُلقي نظرة على اياد وكانت تُفكر به وتقول في نفسها هل سيرفض مثل الباقي ام سيبقى
– اياد ازيك يا انسه نورا
– الحمد لله
– حابة تسألي عن حاجة
– اه هو أنت موافق انك تتجوزني أنت شايف شكلي
– اياد ماله شكلك
– يعني مش عندك اعتراض على اني تخينه
– اياد ههههه لا مش عندي اعتراض
– نورا متأكد
– اياد مكنتش جيت هنا ها موافقة
– نورا موافقة
– اياد الشربات يا حجه
اتفقوا على الخطوبة يوم الجمعة وأنهم هيجيبو الشبكه قبلها بيوم
استأذن اياد وذهب هو ووالدة
-فلاش باك
– اياد يملك جسم رياضي مفتول العضلات بشرتة ليس سوداء ولا بيضاء قمحاويه شعرة بني ناعم طويل القامة لدية شركته الخاصة للبناء فهو تخرج من كلية الهندسة يُقيم في فلة هو والدها وبعض الخدم
– اياد مش قولتلك تفتح أنت مش بتشوف
– اسف يافندم والله مكنش قصدي
– اياد بصرامه مخصومه من مرتبك أنت جي هنا تشتغل مش تكسر
– اسف يا فندم
– اياد امشي من وشي السعادي
– والد اياد مالك متعصب ليه
– اياد مش فايقلك أنت كمان مش كفاية هتجوزني غصب عني
– والد اياد أنا خايف على مستقبلك ولازم تكمل حياتك بوجود حد يشاركك فيها
– اياد دي حياتي أنا مش حياتك وانا اللي أقرر اعيش لوحدي ولا لا
– والد اياد أنا ابوك وليا حقوق عليك احترم نفسك وانت بتكلمني بعد كده
– اياد أنا آسف وسابه وخرج
يرن تلفون والد اياد
– والد اياد خير يا دكتور في حاجة في التحاليل
– للأسف الورم انتشر في المكان وصعب السيطرة عليه
– والد اياد مفيش امل
– للأسف
– تمام سلام

 

 

في بيت نورا ________
– كانت جالسه هيا ووالدتها يشاهدن التلفاز على المسلسلات الهندية وقطعهم صوت الباب
– نورا أنا هشوف مين لتتفأجاء أنه والد اياد
– السلام عليكم
– وعليكم السلام اتفضل
– عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم
– اتفضل
– عايز اكتب نص الفلة بأسمك
– والدتها ليه
– علشان تضمن حقها
– بس دي لسه متخطبتش
– هنخليها خطوبة وكتب كتاب
– بس كده مفيش وقت ومش هنلحق
– أنا هتصرف اي ردك يا نورا
– اللي انت شايفه يا عمي
-اتفقنا
مضت الايام سريعً ولا شيء يذكر
-أمل اي يا نوري كل ده نوم
-نورا حاضر هقوم
– امل جهزتي الفستان ولا حضرتك مستنياني
– نورا بحزن انتي عارفة أن مفيش حاجه بتيجي مقاسي علشان كده فصلت
– امل والله أنتِ اجملهم
– نورا يابت يا بكاشه
– أمل مش كفاية ضحكتك القمر دي
– نورا خلاص صدقتك أنا بس اخس واغطي على بنات مصر كلها ههه
– امل إنتِ حلوة زي منتي ولا مكانش جالك مز كدة ههه
– نورا عقبالك يا قمري
– أمل شغلي اهم يا بنتي
– نورا اصبري على رزقك مفيش مفر
– امل بس انا مش بفكر في الموضوع وشغلي محتاجني واهلي تقبلو الموضوع
– ماشي يا ستي براحتك
– امل أنا هروح البس
– نورا قبلي
-امل اه علشان اساعدك
غيرة امل ملابسها ورتدت فستان نبيتي وطرحة بيضاء واضافة بعض مساحيق التجميل وخرجت لتتفأجاء نورا بجمالها
– نورا مش مكبرة الموضوع شوية دانتي هتبقي واكلة الجو
– امل وهو المطلوب
بعد ساعة حضرت نورا نفسها ورتدت فستان رمادي وطرحة بيضاء واضافة بعض من المكياج
– أمل بسم الله ماشاء الله قمر اللهم بارك
– نورا تسلمي
خرجت لتراى البيت مزدحم وصوت الاغاني تعلو المكان
– اياد اي القمر ده

 

 

– نورا شكراً
– اياد شكراً
– نورا اي
– لا ولا حاجة
بعد قليل البسها الدهب
-والد اياد المأذون وصل
-اياد ماذون
– والد اياد كنت عايز افجأك
– اياد في نفسه بقى كده دانا هطلعه عليها
– المأذون بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
– أمل مبارك يا نوري وقامت بأحتضانها
– والدتها الف مبروك يا قلبي
– قامة نورا بحتضانها وبكت
– والدتها كلها ايام وتمشي وانا هبقى لوحدي
– نورا هاجي كل يوم وانتي هتيجي تقعدي معايا هناك البيت كبير
– والدتها مينفعش يا بنتي دي اصول
– بس انا مقدرش اسيبك لوحدك
– والدتها ربنا يسهل
– والد اياد اخد نورا للغرفة
– نورا في اي
-امضي هنا
-وده اي
– ده اللي هيغير حياتك

يتبع…

اترك رد