روايات

رواية زين الصعيد الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم دودي

رواية زين الصعيد البارت السابع والثلاثون

رواية زين الصعيد الجزء السابع والثلاثون

زين الصعيد
زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة السابعة والثلاثون

صر*خت وخافت اول م شافت منظر الد*م حامد حاط أيده ع رأسه وحاس أن رأسه بتلف و واحدة واحدة اترمااا ع الأرض…قمر مش كانت عارف اعمل ايه والتوتر والخوف متملك منها …قامت عدلت هدومها وطلعت تجري …
بعد شوية كانت وصلت البيت بس خافت ل حد يشوفها وهي كدا فتحت الباب براحة ملقتش حد قاعد في الصالة طلعت ع فوق جري واول م دخلت قفلت الباب واتسندت وراه وبتنهيدة ونفساها غير منتظم ومرعوبة من اللي حصل …وبتفكر لما خبط*ته لسه عايش ولا ما*ت…ويا تري في حد شافها ولا لا وبتمشي ناحية السرير وبتقعد عليه وفجأة بتدخل عليها ازهار قمر أتر*عبت اول م شافتها …ازهار بتبصلها وبتبص لشكلها متبهدل وهدومها …
ازهار بإستغراب:مالك ي قمر عاملة كدا ليه …فيكي حاجة
قمر بتوتر :هاااا … عاملة كيف يعني ي ازهار …م انا زينة اهااا وبتقوم م ع السرير وبتقف ف نص الأوضة
ازهار :زينة !!مش شايفة نفسك مبهدلة ازي …كنتي فين كدا ي قمر …ومالك طلعتي متسحبة ولا قولتي انك جيتي ولا حاجة …وبتروح ازهار قدامها …قمر في ايه…ازهار وهش بتكلمها بتلاحظ جرح وعلامات في رقبتها كدا … وبعدنا ايه العلامات اللي ف رقبتك دي!!
ازهار بتوتر اكتر واكتر …علامات …علامات ايه … ده … ده تلاقي ااااا…
ازهار مش مرتاحة ل قمر ولا ل طريقتها في الكلام …ااااا ايه !!! انا متأكدة أن في حاجة يقمر …قولي ي اوختي قولي فيكي ايه بس ومالك كدهااا …وبتمسك ايديها وبتاخدها وبيقعدوا ع السرير … احكيلي حصل ايه …قمر انا اختك ازهار …يعني مفيش حد هيحبك ولا هيخافك عليكي كدي
فيه اي ي بت ابويييي …

 

 

قمر بتبص ل ازهار وبتنهيدة …هحكيلك ي ازهار وبنفس …وانا راجعة من عند خالتي راضية. …حامد قابلني وقالي أنه عايزاني في موضوع وروحت معاه ولما روحت حاول يتهجم عليااا ومش كنت عارفة اعمل ايه واصل …حاولت اهرب منه معرفتش … لقيت قدامي حجر كبير كدهااا خبطته ع دماغه وساعتها مكنش قدامي كل غير اني اهرب واجري…
ازهار بصدمة :اتها*جم عليكي …انتي بخير ي قمر …قمر هو لمسك …العلامات دي منه صح …
قمر بتوتر :ايوه وبتعيط
ازهار :هو حصل حاجة م بينكم!!
ازهار بعيط :لا والله العظيم ابدا …انا صديته ع قد م حاولت محصلش حاجة والله محصلش وبتعيط …
ازهار بتاخدها في حضنها وبطبطب عليها …بس بس خلاص ي حبيبتي كفاية عياط اللي حصل حصل المهم انك بخير دلوقتي …متعيطيش كل حاجة هتبقا تمام …قومي دلوقتي غيري خلجتك …ولا اكن فيه اي حاجة واصل …يلا
قمر :بس بس …انا خايفة ي ازهار ليكون في حد شافني وانا معاه …وكمان معرفش هو ايه اللي حصله لما خبطته ع دماغه
ازهار : يحصله اللي يحصله بقا … يكش يغور ف داهية تخده …قمر انتي لازم تعرفي ابوكي باللي حصل علشان يجبلك حقك منه ويوقفه
ازهار بخوف :لا لا والنبي ي ازهار …علشان خاطري بلاش تعرفي ابوكي…ده لو عرف ممكن يحصله حاجة وهتقوم عركة كبيرة جوي
ازهار :انتي خايفة من ليه ي قمر مش بتقولي محصلش حاجة وانتي اهااا بخير فلاوم يعرف علشان حقك
قمر :ايوه بخير اهااا ومحصلش فعلا حاجة …بس الله اعلم اذا كان حامد لسه عايش ولا لا … معوزش حد يعرف انا حكيتلك علشان انتي طمنتيني مش كدهاا…ومحدش هيعرف
ازهار بتنهيدة :ماشي ي يقمر. …اللي تشوفيه انا مش هقول ل حد ع اي كلام حصل دلوقيت م بينا واعتبري سرك ف بيرك ي بت ابويييي ومتخافيش ابدا من اي حاجة واصل
قمر بحب : ربنا يخليكي لياا

 

 

ازهار :ويخليكي ي حبيبتي …وبتحضنهااا …
**يمكن قمر مكنش ينفع أنها تروح مع حامد لما قالها أنه عايزها في موضوع مهم ومينفعش أنه يكلمها كدا وهم واقفين …وقمر للأسف ساذجة أو بمعني اصح هبلة شوية …يعني سهل ينضحك عليها بكلمتين بس كانت نيتها عادي وصدقته فعلا أنه عايزاها في موضوع مهم وبالفعل راحت معاه…بس اهو حصل غير المتوقع وحاول أنه يت*هجم عليها…وقومته واتمكنت انها تهر*ب منه …
بس ده ميمنعش انها غلطانة وغلطانة مش هينة كمان …مهما كان اي حد بيحبك أو عاوزاك وانتي مش مرتاحه له ومش عاوزه خلاص …اوعي اوعي تقفي أو تروحي معاه مهما حصل في اي مكان اوعي …اوعي تضمني حد…محدش مضمون في الزمن ده …ومش تبقي هبلة وعبيطة وتقولي وفيها اي لما اقف معاه واشوفه عايز ايه علشان يحل عني بعد كدا … والعكس هنا بقا حتي لو كان بيحبك وعايزاك بس مش جاهز أنه يتقدم برضوا مينفعش تقفي معاه … انتي غالية اووي ي حواء احفظي نفسك وكرمتك وثقة اهلك فيكي… مش كل من قالك بحبك ودايب فيكي …تصدقيه وتفتحيله قلبك وتقوليله وانا قلبي ملكك … اللي بيحب حد بيحافظ عليه… بيحميه من كلام الناس …ايوه ماشي انا بحبك وعاوزك اروح اتقدم لاهلك وهم اللي يحكموا ع ظروفي ولاقوني شاري بنتهم والله هيساعدوك بجد …إنما تتكلم وتتقابل وتقولك اصلا بحبك ي بنت الناس …لا ده كدا اسمه لعب عيل ومش رجولة … أنا هنا دايما بصراحة بحط ع البنت الطرف الملوم اكتر والغلط كله بجد … مش علشان هو ولد وهي بنت لا علشان فتحت قلبها لاي حد دقه بسهولة… فعلشان كدا ب وجه رسالة من هنا وبقول اي علاقة م بين اتنين مش رسمية تبقي حرام بجد …بلاش نغضب ربنا … ونتنازل علشان حد في الاخر ممكن ميستاهلش التنازل ده
قلبك ومشاعرك غاليين اووي محدش يستهلها كدا بسهولة …اللي اعرفه حد بيحبك وشاريكي بجد يتقدم من الباب حصل نصيب حصل… محصلش خلاص صفحة واتقفلت ونبص بقا ل حياتنا ومستقبلنا وبلاش نبكي ع اللبن المسكوب انا مش بقول كدا علشان حد يقولي انتي شيخة أو مش بتغلطي …محدش فينا معصوم من الغلط… ومحدش فينا مش بيغلط …ومحدش فينا ماشي ع الطريق المستقيم …وكمان مش كل الرجالة مش كويسة …لا فيه رجالة اد كلمتها …واد وعودها ..

 

 

.بس وعود بأفعال مش ب كلام …وعود بدخول البيت من بابه … وعود أن مش هغضب ربنا علشان ربنا يوفقنا ونكون من نصيب بعض في الاخر …زي م فيه رجالة ولاد ستين في سبعين وبصراحة دول مش يتقال عليهم رجالة من الأساس يعني إلا من رحم ربي طبعا …فيه برضوا رجالة ولاد ناس وأصول …كلنا بنغلط …بس غلط عن غلط بيفرق …فيه غلط غصب عننا …وغلط عارفين أنه غلط و حرام ومينفعش بس مع ذلك برضوا مكملين فيه وده اللي أقصده هنا اتمناا تركزوا في كل كلمة قولتها المسج دي ل كل بنت ف علاقة غير رسمية …أو بنت لسه مش فاقت او مش عارفة تبعد عن العلاقة دي …اوعي حد يكسر عينك في يوم من الايام …اوعي حد يستغلك أو يضحك عليكي تحت بند أنه بيحبك وكلام …وكلام ع الفاضي أو يبتزك مهما حصل اوعي تخافي … حتي لو غلطي…احكي ل حد يسمعك ويساعدك ويقف جمبك … اوعي تخبي وتداري وتخافي من اي مخلوق ع وجه الارض وقبل كل حاجة ربنا الاقوي والقادر ع كل شئ …وفي النهاية ي حواء ربنا يحفظك وينور بصيرتك وطريقك للنور وافتكري دايما انك زينة وست البنات♥️👑
ودي مسج علشان اللي بيحصل حولينا دلوقتي بنات كتير بتخاف تسيب علاقتها مع الشاب علشان مش يستغلها أو يبتزها ويحاول أنه يأثر عليها تحت اي ضغط …ويهددهااا …وياما تسمع كلامه… ياااه يشهر بيها ويبتزهاا بأي شكل من الأشكال سمعنا كتير عن حالات الق*تل … والانتحا*ر …بس العلاقات دي … فمن هنا بقول بلاش بلاش علاقات في السر… بلاش تغلطي وترجعي تندمي في الاخر … وكمان اوعي تقولي ياريتني بعد م الوقت فات …خلاص اللي فات فات وعد وخلي في حياتك مفيش كلمة ندم في قاموسك … حصلك اي تهديد أو ابتزاز من اي نوع لاهلك اولا ومتخافيش ابدا …ابدا … الجهات المختصة ومباحث الانترنت ده شغلهم… فمهما حصل اقفي وواجهي ومتخافيش من العواقب…أنتي قوية و قدها تحت أي ظروف♥️👑
……………………………………………….

 

 

سليم :بقولك اي يبوييي
حسن :نعم ي سليم
سليم :انا عاوز أتجوز عاددد
حسن بضحك :وه تتجوز مرة واحدة كدهااا
سليم بضحك :ايوه يبوييي … اومال هخطب ع مرتين اياك
حسن بضحك :يعني خلاص …بقيت شايف نفسك كبير …علشان عاوز تتجوز …والله كبرت ي سليم
سليم :اومال ي بويي …هااا قولت ايه
حسن بضحك :قولت ايه في ايه … مش لما اعرف مين العروسة الاول ومين وبت مين … ولا انت لسه بتدور …اقول لامك تشوفلك عروسة
سليم :لا يبويي …ولا تقولها ولا حاجة …عروستي جاهزة من زمان كدا كدا وبيضحك
حسن :الله انت مخطط بقا… هي مين دي
سليم :ازهار … بت عمي صالح
حسن بضحك:ازهار …طلعت خلبوص اهااا وبتحب من ورايا
سليم بضحك :خلبوص ايه بس يبوييي …انا من يوم م وعيت ع الدنيا وانا مش بشوف غير ازهار …وبصراحة كدا يبويي بحبها وهي كمان بتحبني وانا قولت مش هاخد الخطوة دي غير لما ادخل الكلية الحربية الاول واعرف اقف ع رجلي وابقا راجل…مش انت اللي علمتنا كدا ولا ايه
حسن :واحسن راجل ف الدنيا … ماشي ي سليم وانا موافق …بس ع الأقل تستنااا لما تتخرج مش دلوقيت …
سليم :يوووه يبويي … هو انا لسه هستنا ع م اتخرج
حسن بضحك :الله انت مستعجل بجااا …طيب خلاص نخليها قراية فاتحة … وخطوبةة ونخلي حكاية الجواز دي بعدنا يحلها الف حلل …

 

 

سليم :ايوه كدهااا يبوييي …ربنا يخليك لينا ي رب وبيقوم وبيبوس يده ورأسه
حسن بضحك :الله يعني بتبوس يدي علشان وافقت بس اه منك بتاع مصلحتك ي ولد راضية
سليم :انت الخير والبركة ي عمدة سوهاج كلتها وبيضحك
وفي الوقت ده بتكون نازلة راضية من فوق …
بتجمعين كدا ليه …ع الله يكون في الخير
حسن :م اكيد طبعا ف الخير وبيضحك …تعالي ي ستي مش تبركي ل سليم
راضية :اباركله ع ايه!
حسن:مش ناوي يخطب
راضية بإستغراب:يخطب …وهيخطب مين
سليم :ازهار يماااا
راضية :بس كيف تقرر حاجة زي كدا من غير م تقولي ي سليم …وبعدنا هو ينفع تخطب …وزين اخوك لسه مخطبش حتي هو الكبير ي ولدي ولازم نفرح بيه الاول
حسن :الله جرا ايه ي راضية هم بنات عااد … علشان نقول الكبير الاول والصغير معرفش ايه
راضية:مش القصد ي حاج …بس انا بقول نشوف زين الاول يعني …وعروسته جاهزة قمر اخت ازهار ويبقاا الاخين للأختين … وزيتنا في دقيقناا…

 

 

سليم :م انتي عارفة يمااا زين مش بيفكر في الجواز دلوقيت …وبعدنا مين قالك أنه بيحب قمر …وفعلا هيتجوزهاا …
راضية :وميحبهاش ليه واصل …هي قمر تتعايب ولا حاجة
سليم :مش حكاية تتعايب ولا متتعايبش يمااا ….بس انتي عارفة زين اخويااا … وتفكيره بجاااا …وبصراحة كدا انا مش لسه هستنااا لما يفكر ويخطب ويتجوز …انا ع الأقل فكرت وقررت وعرفت هخطب مين …جوزوني بقا ي ناس وبيضحك
حسن بضحك :شوف الواد
راضية :بس…
حسن :م خلاص بقا ي راضية بس ايه …سليم عاوز يخطب وهنخطبله ازهار وانا هفتح صالح في الموضوع …وانتي يستي المرة الجاية ابقي اتكلمي م زين وقوليله ولو رايد قمر صحح يبقي خير وبركة
راضية بتنهيدة :ماشي ي حاج اللي تشوفه …
…………………………………………………
كساب :لا انا الكلام ده مينفعنيش..
_يعني ايه
كساب :يعني البضاعة تسوي اكتر من كدا…قولهم اني مش موافق ع السعر
**كساب قاعد مع ناس اجانب عنده ف البيت بيشتروا منه الاثا*ر اللي بيخرجها من البيوت القديمة أو المقبر*ة وهكذا …وده المترجم بتاعهم
المترجم :He does not agree to this price
_OK, but the goods are not worth more than that. It is enough that we buy them from him and we know where he got them from so I think this is a very suitable price for them
المترجم :بيقولك هم عارفين أن البضاعة متسويش اكتر من كدا … فده السعر المناسب لها …وكمان كفاية أنهم بيشتروها منك وهم عارفين مصدرها منين

 

 

كساب :عارفين ولا مش عارفين انا اللي عندي قولته …أقل من السعر المطلوب مش بايع …وانا عارف كويس اووي تمنها كمان
المترجم :He is less than the asking price he is not sold and he knows that you wish for it well, and goods like this should not be less than 40 million pounds.
_We agreed but who will deliver the goods to us
المترجم :بيقولك موافقين …مين اللي هيسلمهم البضاعة
كساب: قولهم رجالتي …استلم الفلوس …يستلموا البضاعة
المترجم :His men are the ones who will deliver… as soon as he receives the money… you will receive the goods
_Ok first we want to see a sample of the goods
المترجم :بيقولك الاول هم عايزين يشوف عينة من البضاعة
كساب :بس كدا حاضر …وبيأمر كساب واحد من رجالته اللي واقفين يجيب تمثال من الشنطة … وبيروح يجيب وبيديهاا ل كساب وكساب بيديها لل الأجنبي …والاجنبي بيطلع عدسة مكبرة وبيفحص بيهااا التمثال
_Oh it’s so unique you have how much of it…
المترجم :بيقولك هي فريدة جدا … وعايز يعرف عندك منها كمية قد ايه
كساب بضحك :قوله اي كمية انت عاوزهاا … واهو كله بتمنه
المترجم:Any quantity you want… and all of it you wish
_ He said I will take from you all the quantity you have
المترجم :بيقولك هياخد منك كل الكمية اللي عندك
كساب :خلاص يبقاا اتفقنا …بس فكره كل الكمية بنفس السعر اللي طلبته
المترجم:He agrees…but all the quantity is at the same price he asked
_All agree
المترجم :بيقولك موافقين
كساب بضحك :كدا عال اووي … ماشي
……………………………………………………

 

 

هدي قاعدة في أوضة الدكاترة
ومريم كمان بتخلص اوراق كدا
دخلت عليهم جنة وبخبث. بتتكلم …اذيك ي هدي ي حبيبتي …عاملة ايه
هدي بإستغراب أن جنة بتكلمهااا : الحمد لله وبترفع حواجبها
مريم عرفت أن جنة مش ناوية ع خير بالداخلة دي …
جنة بخبث :الله قوليلي صحيح … علي كدا بتاخدي كام بقا في الليلة
هدي بعد فهم :ليلة ايه…بتتكلمي ع ايه بالضبط
جنة بطلع الصور وبترميها لها ع المكتب قدامها …الليلة دي ي شر*يفة
هدي بتحاول تبيان أنها مصدومة أو متعرفش اي حاجة عن الصور دي …ايه الصور دي ووصلت ليكي ازي
جنة :لا يشيخة وصلت ليااا برضوا ازي … ع أساس انتي اللي مش باعتها …لا وكمان باعتها لياا هنا ع الشغل ده انتي بجحة اووي …
هدي بغل :اقولك ع حاجة ايوه انا اللي باعتها …باعتها علشان تشوفي خطيبك ماجد وهو ف حض*ني …ايه رايك مفاجأة مش كدا …
جنة ومريم انصدموا من ردها وكلامها …
جنة :تعرفي عادي مكنتش متوقعة انك هتنكري …بس مكنتش اعرف انك بجحة اووي كدا وسهلة …بس ليه وعلشان ايه كل ده
هدي بكر*ه وغل :ليه!!اظن أنتي اكتر واحدة عارفة ليه اووي …م تبصي كدا حوليكي وبصي ل حياتك وانتي تعرفي …انتي عندك كل حاجة ناس بتحبك وأصحاب واهلك والكل هنا بيحبك وبح*قد وبتبصلها … أنتي محظوظة اووي في حياتك عندك كل حاجة يشيخة

 

 

جنة:انا بجد مصدومة من كلامك هو في كدا …انتي بتلوميني علشان حياتي …بتلوميني علشان عندي ناس بتحبني وعندي أهل …طاب انا ذنبي ايه …ذنبي ايه انك معندكيش أهل …مين قالك أن محدش بيحبك هنا
هدي بغضب :ايوه ذنبك …ذنبك وذنب كل حد محاولش يكون جمبي …مفيش ليها حد هنا م انتي واخدة وواكله الجو …
جنة بصدمة :تقومي تكر*هيني كدا
هدي بغل : ده انا مكر*هتش في حياتي قدك يشيخة…تعرفي أن ماجد مخدش في ادياا غلوة وبتضحك …مكنش بيحبك ابدا …كان بيحبك فلوس ابوكي وبس …هو اللي قالي كدا ع فكرة …اهو دلوقتي بقا معايا واديكي شوفتيه وهو ف حض*ني …انتي مكنتيش تنفعيه من الاول …بقا بتاعي …بتاعي انا وبس …تعرفي نفسي اشوفك مكسورة بقا اكتر واكتر وكل حاجة تروح منك ومحدش يحبك والكل يحبني انا وبس …وابقا الملكة والكل ف الكل
مريم قاعدة بتسمع كلام هدي أكنها بتتفرج ع مسلسل ومن الصدمة مذهولة من كلامها
جنة :ايه القر*ف والح*قد ده كله يشيخة. …بس تعرفي انا مش مستغربة من كلامك …لان ده الطبيعي بتاعك …من يوم م جيتي هنا وانتي بتكر*هيني …م أن عمري م كلمتك بسوء أو بأي معاملة مش كويسة …انتي بتكر*هيني …بس انا مش بكرهك … انتي بتتمنيالي الشر … وانا لا … وبالنسبة ل ماجد اللي بتتكلمي عليه ده خالص بقا صفحة بالنسبالي وقطعتها ورمتهااا … ومش بس بقا ماضي لا ده انا مسحت الماضي ده بأستيكة كمان …بس تعرفي حقيقي أنا مشفقة عليكي …طلعتي ر*خيصة اووي ي هدي والله وانتي وماجد شبه بعض في القذا*رة …بس صدقيني هيجاي ف يوم وتند*مي ع كل اللي عملتيه ده قدام نفسك وفي نفسك …

 

 

**في ناس كتير اووي ف حياتنا زي هدي بيتمنوا لنا الشر نفسهم يشوفونا مكسورين …وبيحسدوا كل حاجة ف حياتنا …حتي مهما كانت صغيرة …دايما باصين للي ف ادينا …عمرهم م بصوا ف حياتهم… للي ف أيديهم هم … الناس دول بجد مر*ضي نفسينا ومحتاجين يتعالجوا…
وهدي من النوعية دي هدي باصة ع طول ل جنة ف اهلك علشان أهلها هي ماتوا وهدي عايشة لوحدها دايما …وبتبرر ل نفسها انها بتعمل كل حاجة وحشة علشان لوحدها … يعني أنها تسهر وتكر*ه …وتنا*م مع رجالة وحاجات تانية كتير
وبتلوم جنة ع الناس اللي بتحبها …بس هي اللي عاملة كدا ف نفسها …هي اللي طلعت عن نفسها سمعة وحشة وخلت الكل يكر*هااا ومبقاش في حد عاوز يكلمها علشان كدا …خلاص متجيش تلو*م جنة بقا دلوقتي وتح*قد وتحسد عليهاا …كل واحد فينا بيختار طريقه وسكته بنفسه … وهو عارف هو سكته ايه ي صح ي غلط … متجيش تلوم بقا الظروف وتقول اصل انا لوحدي انا اصل معرفش ايه …هو اي حد لوحده يمشي ف الحرا*م والز*نا !!
فأحب اقول لاي حد بيبص ل حياة غيره وكله حقد وغل انت مريض نفسي بجد ومحتاج تتعالج …بلاش نبص ل حياة غيرنا …بلاش نحسد حد علشان هو عنده وعنده …وخليك عارف أن ربنا مديه كل واحد حقه في الدنيا **
هدي بكر*ه :والنبي بلاش توعظة …انتي اكتر واحدة مبسوطة … واخدة حقك ف الدنيا 24قيراط
جنة بصدمة وذهول:يااااااه ع الكر*ه …ده انتي فاضل تموت*يني بقا ع كدا ..
هدي بغل :تفتكري محاولتش …بس زي القطط بسبع تروح فلتي منها …واللي كانت مكانك مريم وقتها
مريم بصدمة :تقصدي إيه بكلامك ده ي هدي … هو انتي اللي …
هدي بكر*ه:من غير م تكملي …ايوه انا اللي حطيت ال*سم في النسكافيه علشان جنة تشربه …وانتي اللي دخلتي وقتها وشربتيه …وفلتت مني
جنة ومريم بصدمة :…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *