روايات

رواية صعيدي يفقد عقله الفصل السابع 7 بقلم نور الشامي

رواية صعيدي يفقد عقله الفصل السابع 7 بقلم نور الشامي

رواية صعيدي يفقد عقله البارت السابع

رواية صعيدي يفقد عقله الجزء السابع

رواية صعيدي يفقد عقله الحلقة السابعة

نظر الجميع الي مراد بالصدمه وبالتحديد ملك التي تحدثت’:
طالج؟! انت… انت طلجتي بجد
مراد بغضب:
اه طلجتك… ومش عايز اشوف وشك جدامي تاني انا بكرهك… بكرهك انتي من وجت ما دخلتي حياتي وانا مشوفتش يوم كويس ابعدي عني بجااا انا بكرهك
القي مراد كلماته ثم دخل الي الغرفه الموجود فيها دنيا التي كانت متسطحه علي الفراش مازالت فاقده وعيها من تأثير المخدر فمسك يديها وهو ينظر اليها بحزن وفي المساء في الييت كانت ملك تقف في غرفتها وهي تبكي بشده تحضر حقيبه ملابسها حتي دخلت الجده معها فردوس وتحدثت بحزن:
انتي لسه يا بنتي عندك عده وان شاء الله يرجعك… اجعدي يا ملك
ملك ببكاء:
لع يا حجه كفايه جووي اكده انا مش عايزه اجعد في البيت دا خلاص بجا كفايه ال حوصل… انا غلطانه مكنش ينفع اوافج اتجوزه من الاول.. مكنش ينفع
نظرت فردوس اليها بحزن ثم قتربت منها واحتضنها وفي غرفه ثريا كانت جالسه بجانب ابنتها التي تحدثت بعصبيه:
بقولك طلقها يا ماما هو مش دا حرام انا شوفت ال حصل هي معملتش حاجه
ثريا بحده:
واحنا مالنا ما هما حرين يطلقها ولا لا خاجه متخصناش خلينا في نفسنا
ايمان بعصبيه:
لا مش هخليني في نفسي والله ما انا ساكته
ابقت ايمان كلماتها ثم دخلت الي غرفه دنيا بدون استأذان ووجدت معها فاطمه التي كانت تطمأن عليها فتحدثت دنيا بتعب وعصبيه:
انتي اي ال جابك اهنيه مش المفروض تستأذني الاول
ايمان بعصبيه:
شوفتي ربنا عمل فيكي اي كنتي عايزه تطرديها من البيت وتوقعيها من علي السلالم واهه ابنك هو ال مات انا مش بشمت فيكي وانتي صعبانه عليا والله بس خلي عندك دم وبلاش تظلمي واحده تانيه
نظرت دنيا اليها بغضب ثم نهضت من علي الفراش واقتربت منها وتحدثت بعصبيه:
بجولك اي ابعدي عن طريجي بدل جسما بالله العظيم هخلي حياتك جحيم انتي لسه متعرفيش انا مين وممكن اعمل فيكي اي عايزه تجعدي اهنيه يبجي تسمعي كلامي وانتي ساكته و
لم تكمل دنيا كلماتها وفجاه مسكت ايمان يديها وبحركه سريعه وضعتها خلف ظهرها وسحبتها اليها بقوه وهي تتحدث بغضب:
بت انتي… انتي فاكراني طيبه وهبله وهسكتلك والله العظيم دا ادفنك مكانك الزمي حدودك معايا احست
نظرت فاطمه اليها بضيق ثم اقتربت منها وحاولت ان تفرق بيهم ولكن لم تستطع فدفعتها ايمان بحده وقالت:
ياريت يكون الكلام ال قولته اتسمع علشان مضايقش منك
نظرت دنيا اليها بقلق وغضب وجاءت لتتحدث ولكن قاطعها دخول مراد فأقتربت منه واحتضنته وخي تتحدث ببكاء:
مراد شوفت اختك دي عملت فيا اي هي ضربتني وجالتلي انها هتطردني من البيت دا وهتخليك ترجع لملك
مراد بغضب:
ضربتك؟! انتي ضربتيها
ايمان بسخريه:
لا مراتك ممثله شاطره اوي انت جايبها منين دي
دنيا بارتباك:
ضربتني يا مراد والله… حتي اسأل فاطمه…. فاطمه مي هي ضربتني
نظرت فاطمه اليها بضيق ثم اقتربت منها واحتضنتها وتحدثت:
خلي بالك من نفسك انا ماشيه
القت فاطمه كلماتها ثم ذهبت فتحدثت ايمان بضحك:
كل حلفائك خانوك يا ريتشارد
نظرت دنيا اليها بغضب وخرجت ايمان فذهي مراد خلفها وتحدث بعصبيه:
هو انتي معندكيش دم ازاي تتعاملي معاها اكده مش شايفه انها تعبانه وابنها لسه ميت
ايمان بحده:
انا سمعت انك ذكي وشاطر بس مش عارفه جيبت الغباء دا كله منين فجأه كده… ملك مظلومه انا شوفتها بعيوني والله ما عملت حاجه
مراد بغضب:
لع عملت هي السبب في موت ابني… هي ال وقعت دنيا من علي السلالم بلاش تدافعي عنها انتي متعرفيش هي عملت اي جبل اكده
ايمان بضيق:
انا مليش علاقه بال عملته قبل كده انا ليا دعوه بال شوفته هي معملتس حاجه والله
قصت ايمان لمراد كل ما حدث بالتفصيل وذهبت ولكن لم يقتنع مراد فذهب الي غرفه التسجيلات وقام باعداه تشغيل الكاميرات والمقاطع المسجله واتصدم عندما وجد ما حدث وان ملك فهلا بريئه فتحدث بحده:.
انا ظلمتها بجد.. هي معملتش حاجه
القي مراد كلماته وهو يشعر بالضيق وفي صباح يوم جديد كانت ملك تنزل من علي درجات السلم والحرس يحمل حقائب ملابسها فاقتربت منها فردوس وتحدثت ببكاء:
اجعدي يا بنتي بالله عليكي والله انا متأكده ان مراد هيرجعك
دنيا بعصبيه:
لع مش هيرجعها واحده زيها مستحيل ترجع البيت دا تاني هي مجرمه.. هي السبب ان ابني نزل… هي ال جتلته
نظرت ملك اليها بدموع ثم تحدثت:
ربنا هو ال شاهد اني معملتش حاجه وانا مش هتكلم معاكي علشان عارفه وضعك كويس وانك دلوجتي خسىتي ابنك وطبيعي نفسيتك تبجي تعبانه فهسكت
نظىت دنيا اليها بعصبيه وجاءت لتتحدث مره تخري ولكن قاطعتها اسيل التي تحدثت بحده:
الزمي حدودك واسكتي بجا علشان انا زهجت منك
نظرت دنيا اليها بعصبيه وفضلت الصمت فأقتربت ملك واحتضنت الجميع وقبل ان تخرج من البيت وجدت مراد يدخل وهو يتحدث بحده:
علي فين ان شاء الله
ملك بدموع:
ماشيه.. خلاص مبجاش ليا مكان اهنيه هو مش احنا اطلجنا
تنهد مراد بضيق واشار للخدم ان ياخذوا الحقائب للغرفه مره اخري ثم تحدث:
انا رجعتك مفيش طلاج ولا هتمشي من اهنيه
نظر الجميع بصدمه وبالتحديد دنيا التي اقتربت منه وتحدثت بعصبيه:
رجعتها؟! رجعتها كيف عاد بعد ال عملته فيا
مراد بضيق:
انا حر يا دنيا… انا عايز ارجعها
دنيا بعصبيه وبكاء:
يبجي تطلجني… مدام عايزها يبجي تطلجني انا…. انامش هعيش معاك يا مراد وانت متجوزها فاهم
القت دنيا كلماتها ثم صعدت الي غرفتها وبدات في تحضير ملابسها فدخل مراد وتحدث بعصبيه:
انتي مجنونه صوح… انا مرضيتش اجول تحت انها معملتش حاجه بس انتي عارفه كويس انها معملتش حاجه انتي وقعتي من علي السلالم لوحدك يا دنيا وانتي اصلا ال كنتي عايزه تاذيها
دنيا ببكاء وغضب:
لع هي… هي ال عملت اكده هي السبب… هي خدتك مني في الاول وضحكت عليك ودلوجتي جتلت ابني… هي السبب في كل ال بيوحصلي… اهلك كلهم بيكرهوني بسببها حتي اختك ال متعرفش اي حاجه ولسه جايه جديد برده بتكرهني بسببها يبجي الاحسن نطلج
القت دنيا كلماتها وجاءت لتخرج ولكن اقترب منها مراد وسحبها اليه وهو يتحدث بلهفه:
انا بحبك وهخلي الكل يحبك… انتي عايزه تسيبيني اكده ههون عليكي
دنيا ببكاء:
مش هكمل معاك طول ما البنت دي موجوده اهنيه… انا عند فاطمه فكر براحتك وجولي قرارك
القت دنيا كلماتها وذهبت فجلس مراد علي الفراش بحزن وفي المساء في احدي النوادي الليليه كان مراديجلس بجانب صديقه ادم وسيف الذي تحدث بضيق:
اعمل اي عاد ما هو محدش موافج هتجوزها ازاي انت عارف الحجه ممكن تبوظ كل حاجه لو موافجتش
ادم بضيق:
بس انت بتحبها لازم تشوف حل احولك حطها جدام الامر الواقع واتجوزها وهاتها علي البيت
مراد بضحك:
اها زي ما انا عملت اكده ومن يومها ومشوفتش يوم كويس… سيف لازم تقنعهم باي طريجه علشان اجوازه تمشي وتعيش مبسوط متعملش زيي
اتنهد سيف بحزن وقرر ان يذهب فنظر ادم الي مراد وتحدث:
هو انت من امتي وانت بتشرب…انت اتجننت يا ابني ولا اي ال بيوحصل
مراد وهو يحتسي المشروب:
اتجننت… انا اتجننت… مش عارف اعمل اي مش جادر ابعد عن دنيا ولا عارف اخلي ملك تمشي من البيت
ادم بضيق:
مش يمكن تطلع بتحب ملك
مراد بحده:
لع طبعا انا بحب دنيا ومش بحب اي واحده غيرها… دنيا بس هي ال حبيبتي ومرتي وكانت هتبجي ام ابني اما ملك فهي بالنسبالي واحده كدابه وبس
ادم وهو يسحب عنه المشروب:
طيب كفايه اكده هتتعب انت مش بتشرب اصلا… يلا جووم
القي ادم كلماته واقترب منه وسنده وذهبوا انا عند ملك كانت تقف في غرفتها بصدمه وفي يديها اختبار الحمل وتتحدث:
حامل…. انا حامل بجد… لازم اعرف الكل بسرعه
القت ملك كلماتها بسعاده وجاءت لتخرج من الغرفه ولكن تراجعت عندما تذكرت مراد وتحدثت:
لع… مش هعرف حد… انا لازم انشي من البيت دا واعيش مع ابني لوحدنا مراد مش هيبجي عايز الطفل دا… هو مش طايجني ولا عايز ابن مني
القت ملك كلماتها وجلست علي الفراش بدموع حتي سمعت صوت فخرجت ووجدت مراد يستند علي الحائط فأقتربت منه بسرعه وتحدثت بلهفه:
مراد انت كنت فين واي ال حوصلك
مراد بضحك:
مرتي الكدابه…. شوفتي اي ال حوصلي بسببك مبسوطه اكده
نظرت ملك اليه بحزن ثم سندته ودخلت الي غرفتها ثم الي الحمام وغسلت وجهه وراسه بالمياه وتحدثت بضيق:
انت شارب ولا اي ال بيوحصلك بالظبط
القت ملك كلماتها وهي تفك ازرار قميصه وجاءت لتساعده في ارتداء ملابسه ولكنه اوقفها وتحدث:
انتي بتعملي معايا اكده ليه… بتأذيني وتعالجيني في نفس الوجت
ملك وهي تحاول حبس دموعها:
مراد البس هدومك انت اكده هتتعب
نظر مراد اليها بتذمر وهو يلامس وجهها ويتحدث:
انا مش عارف اي ال بيوحصل معايا بالظبط.. كل ما بشوفك جدامي بحس اني بكرهك وفي نفس الوجت مش عايزك تبعدي عني… انا مش عارف اي ال بيوحصلي بس كل ال اعرفه اني عايز افضل معاكي… ومش عارف اسامحك… مرتي بعيده عني بسببك دلوجتي كل حاجه في حياتي بتبوظ بسببك
ملك ببكاء:
والله انا عمري ما كنت ااتمني ان كل دا يوحصل صدجني انا بحبك جوي وكل ال يهمني انك تكون مبسوط وسهيد حتي لو هضحي بحياتي علشانك انا مش عارفه ابعد عنك يا مراد
مراد بتذمر:
ولا انا عارف ابعد عنك
القي مراد كلماته ثم اقترب منها وقبلها علي عنقها وهو يسخب عنها ملابسها فحاولت ملك ان تبتعد ولكن اوقفها مراد الذي تحدث:
هشششش بطلي كلام واسكتي خالص مش عايز انهارده اسمع حاجه انا عايز اعيش معاكي اللحظات دي من غير ولا كلمه
القي مراد كلماته ثم اقترب منها مره اخري وهو يقبلها علي شفتيها بشغف ثم حملها ووضعها علي الفراش وبدا في تقبيلها مىه اخرف فألتفت ملك بيديها علي عنقه وهي تقربه منها اكثر وفي صباح اليوم التالي كان مراد نائم علي الفراش عاري الصدر بجانب ملك الشبه عاريه حتي سمع صوت صراخ وعندما فتح عيونه انصدم عندما وجد دنيا امامه تتحدث:
مراد… انت…. انت بتعمل اي
نظر مراد اليها بصدمه ونهض بسرعه واقترب منها وهو يتحدث:
استني والله العظيم انتي فاهمه غلط انا مكنتش في وعيي جسما باالله
دنيا ببكاء وصراخ:
ابعد عني… ابعد عني انا بكرهك… انا بكرهك يا مراد بكرهك طلجني
القت دنيا كلماتهاثم ذهبت بسرعه فنهضت ملك وارتدت الروب الخاص بها ورمضت خلفها واخذ مراد قميصه وجاء ليذهب ولكنه تجمد مكانه عندما وجد امامه اختبار الحمل علي الارض فنظر اليه وردد بصدمه:
يا نهار اسود…. لع.. مستحيل انا مش عايزه… مستحيل و و

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صعيدي يفقد عقله)

اترك رد

error: Content is protected !!