روايات

رواية عندما يبكي الشيطان الفصل الرابع عشر 14 بقلم سارة أحمد

رواية عندما يبكي الشيطان الفصل الرابع عشر 14 بقلم سارة أحمد

رواية عندما يبكي الشيطان البارت الرابع عشر

رواية عندما يبكي الشيطان الجزء الرابع عشر

عندما يبكي الشيطان

رواية عندما يبكي الشيطان الحلقة الرابعة عشر

ساره تستمع لي شاهر وهو بيحكي والدموع بتسيل من عيناها وقلبها ينزف دم علي ما حدث لي بدر وما قاسهو من عذاب….. وكلما تعمق في التفاصيل تغير لون وجهها لي الاحمر الغاضب….
شاهر:الحكايه بدأت من ٨ سنوات
في رحله فرنسا كنت مع اصحابي
تحديد في جبال الالب كنت هناك بتسلق الجبال.. كان يومها عاصفه وكل اصحابي رفضوا التسلق ورجعوا لي الفندق بس انا بحب المغامرات والتحدي ضحكوا عليه وقالوا اني مجنون …. سبتهم ورحلت اتسلق الجبل وتسلقت الجبل فعلا بس العاصفه بدأت
و
تقطعه ساره…..
ساره:ايواه صح انا افتكرت انا في اليوم ده كنت بتسلق الجبال عشان كنت في مسابقه تبع الكليه
كنت لسه في السنه الاوله
وماما كانت رفضه اني اسافر بس بابا كان معايه وسنديني وسافرت من وري ماما….
الكل رفض المشاركه بس انا صممت اني اتسلقه عشان ده شغفي وانا بعشق التحدي
يضحك شاهر فعلا احنا في صفات مشتركه بينا…
واكمل شاهر الحكايه

 

 

شاهر:وقتها حصل انهيار جبلي كنت حافظ الجبل عشان اكتر من مره تسلقته فكنت هستحمي في كهف بس سمعت صوت استغاثه
فروحت لي حافه الجبل فلقيتك انتي… وكنتي مسكه في الصخر وكنتي علي وشك السقوط بس انا خطرت وانقذتك ويدوب انا شيلتك من هنا ووقعت صخور كتير فحملتك ودخلت جوه الكهف واتقفل بصخور كتير وقتها كان كل همي انك تكوني بخير
فحطيتك علي جنب وقعد جنبك
واول ما لمست وشك معرفش ايه الا حصل وكأني اتسحرت وقتها اصبحت اسيرك بل تابعك لي اي مكان وقتها انتي كنتي مش شايفه ولا سمعه حد ولا اي حاجه بسبب
الاصابات الا كانت مليه وشك وراسك والدم الا كان مغرق وشك قلبي كان مسكور علي وجعك وروحي بتنسحب في كل اهاتك
ساره:وقتها مشوفتش مين الا انقذني عشان عيناه الا كانت ملينه تراب ولولا انك تظفتها وعملت ليه الاسعافات الاوليه كنت اتعميت
يعني انا مدينه لك بحياتي ونظري
وبصتله بشكر وامتنان
يبتسم شاهر:انا عملت كده عشان بحبك… ايواه يا ساره انا بحبك بعشقك بتمناكي ليه من اول ما شوفتك ومن وقتها بدأت حكايه عذابي وشقائي وهاوسي بدات رحله عذابي….
ساره:بس مين الا خرجنا من الكهف مش انت قولت اننا اتحبسنا يبقي ازي خرجنا….؟
يبصلها شاهر بلهفه وحنين يفوق كل الحدود وده اثر في ساره وحرك حاجه فيها وجعلها تشعر بي الخجل وديرت وشها من كتر ما بصلها..
يبتسم شاهر وبصوت متعجب
شاهر:هو انا انسحرت واتجننت من شويه يا لاهوااااي…
ترد ساره في همس وخرج وهي لسه مديره وشها
ساره:بس كفايه بقي احكي….

 

 

شاهر:امرك يا شمسي طبع انحبسنا وانا بصراحه مكنتش عايز اخرج من الكهف ده خلاص ولو اطول افضل فيه لي الابد كنت فضلت معاك عدت ٤ساعات وعمر هو الا جه زي العاده وطلعني …..
وابتسم ساخرا. ماهي دي عادته بيعمل كده عشان ماما وبابا …ظ
اصله اله بلا مشاعر وهو المفضل عندهم….
ساره:يعني عمر يعرفني قبل كده؟
شاهر:ايواه يعرفك ده هو كمان الا وصلك لي المعسكر بتاعك…..
تبتسم ساره وتسرح يعني انت الا بتنقذني طول عمري اه يا قلبي انت وحشيني ياعمر نفسي اشوفك
شاهر:ها انتي روحتي فين؟
ساره بتوهان:ولا مكان بس قولي ايه علاقتك ببدر؟ وايه الرابط بينك وبين الثعبانس؟؟
تنهد شاهر: من اول ماشوفتك وانا قرارت اروح وراكي مكان ما تكوني
طبع بابا غضب مني وماما كمان
بس مهمينيش وسفرت وراكي مصر
وبقيت برقبك وعارفت كل حاجه عنك كنت مبسوط وانا بشوفك بس بتعذب وانا عارف انك مش ليه وانك بتحبي واحد غيري هو طيار في الجيش
تقطعه ساره وبوجع ودموع:ايواه كان اول حد قلبه يدق باسمه كان بدر حبيبي عمري…. اه يا قلبي من بعده ما شاف الراحه وبدأت رحله عذابه….
وبصت لي شاهر بفضول وشك

 

 

ساره: وانت ايه علاقتك بي الا حصل لي بدر وتعرف منين انه عايش؟
شاهر:انا اول ما عرفت انك بتحبيه جن جناني وفقدت السيطره علي نفسي وطبع مجدي استغل ده عشان بابا بعته وراي عشان خايف من جنوني وماكنش يعرف انه سبب الا حصلي من اول ما ظهر
مجدي في حياتي انقلبت وبقيت عنيف ومجنون بحق وكان اول الجنان اني قتلت شاب واغتصبت خطيبته….
ساره سمعت ده ونفسها ارتفع وبكت بحرقه انت وحش لعين…
شاهر حاول يقرب منها بس هي انكمشت في نفسها ابعد عني…
شاهر بحزن حاضر وكاد الدمع ان يفر منه والندم والحسره في صوته
ساره بغضب ودموع كمل وبعدين؟
شاهر: بقيت فعلا بلا قلب او عقل واي حد يقبليني ادمره وعمر يلم وريه لحد ما فيوم عرفت انك هتتخطبي لي بدر فقدت عقلي
وروحت لي بدر وبغته وهو خارج من بيته ورايح عندك لي الكوافير
وضربته علي راسه لحد ما فقد الوعي وحقنته بعقار يوقف قلبه في دقايق ووضعته في سيارته
وانطلقت بيها بسرعه مجنونه وحدفتها من فوق المقطم بس حظه الا حلو انه وقع من السياره قبل ات تسقط وانا ما اخدتش بالي
تصرخ ساره بوجع وتنقض عليه وتهزه بغضب ووجع
ساره:انت سبب وجع قلبي ودمار عيلتي متعرفش ايه الا حصل من سببك
وجلست علي الارض وبكت ووضعت يدها علي راسها وصرخت
ساره:اههههههههه بدرررررر سمحيني انا السبب اه يا قلبي بدررررر عذابك انا السبب فيه
وبكت بقهر

 

 

يقرب منها شاهر بس هي تصرخ فيه
ساره:ابعد عني ليه ليه بدر عملك ايه ليه ليه؟؟؟ كمل ايه الا حصل كملللل
شاهر: طبع الدنيا انقلبت والجيش مسكتيش وحاول يعرف ايه الا حصل ؟ بس بابا قدر يسكت الدنيا مؤقتنا…. وطبع بدر مماتش ودخل في غيبوبه وكان المشرف علي علاجه دكتور سمير احمد اشهر جراح مخ واعصاب
ساره:ايواه ده كان استاذي في الجامعه بس ايه علاقته بي يارا؟
شاهر:يارا بنته وهو كان بيشتغل عند بابا في المستشفي الا بتعته الا في مصر…. وبيعملوا علي اختراع هيغير مجري البشريه
بس بابا قرار انه يستخدمه علي البشر سمير رفض
خصوص ان في اخبار وصلت لي بابا انه في حد بينبش في موضوع بدر وكمان بدر بدأ يتحسن فقرر انه هو التجربه البشريه
سمير رفض بشده وحكي شاهر ايه الا حصل مع سمير وليه يارا مصممه علي الانتقام منها ومن كل نسل عيله نجم الدين؟
تصدم ساره من الا سمعته وتشعر بي القرف والاشمئزاز وحست بدوخه بسيطه لدرجه انها رجعت من البشاعه الا سمعتها

 

 

ساره:يعني ابوك حول بدر لي الثعبانس…؟ يعني ده بدر حبيبي لا لا…. لا لا لا…..
وفضلت تردها وجرت وهي في صدمه
وجري ورها شاهر ساره استني سارههههه
بس هي متوقفش وتصطدم بي عمر الا اول ما شفته ارتمت في حضنه وبكت بوجع عمر محركش ساكن ولا حتي بدلها الحضن بس كان بيبص لي شاهر بغضب وتوعد
تحس ساره ببروده وعدم اهتمامه
فتخرج من حضنه وعيناها حمره
وبوجع تصرخ في عمر انت ايه شيطان شيطان
وتشعر بدوار وتسقط فيلحقها عمر
ويحملها ويمشي
عمر:حسابك معاي سواد…
شاهر:لا يتحمل ان عمر لمسها ويقرر يقتله ويخرج من جيبه مسدس ويصوبه نحو عمر ويطلق النار…ووو

يتبع ….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( راوية عندما يبكي الشيطان )

تعليق واحد

اترك رد

%d مدونون معجبون بهذه: