روايات

رواية عقاب بلا جريمة الفصل السابع عشر 17 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة الفصل السابع عشر 17 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة البارت السابع عشر

رواية عقاب بلا جريمة الجزء السابع عشر

عقاب بلا جريمة
عقاب بلا جريمة

رواية عقاب بلا جريمة الحلقة السابعة عشر

في فيلا صفوت العشري.

حلا في غرفتها تتحدث في الهاتف بعصبية :متنطق بقي.

لتصيح حلا بصدمة: أنت متأكد من إلي بتقوله ده تمام أنا ساعة وجيالك سلام.

حلا بسخرية:ده كده أحلوت أوي يا ست جنة لما نشوف سيادة المقدم هيعمل أيه معاكي لما يعرف أنتي بنت مين لتأخذ أغراضها متجها لمكتب والدها.

★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

في أحد المطاعم الفخمة.

يجلس سليم يتناول الطعام مع جنة ليلاحظ سليم عدم مسها للطعام.

ليتحدث بتساؤل: مبتكليش ليه يا جنة الأكل مش عاجبك ولا أيه.

جنة بتوتر: لا بأكل أهو.

سليم بضحك :والله فين الاكل ده مش شايفك قربتي من الأكل أصلا.

لتنظر جنة لإبتسامته بحب وتشرد قليلا ليلاحظ سليم شرودها ويتحدث يإبتسامة: أيه يا جنة سرحتي في أيه هو أنا حلو للدرجادي.

جنة بتوتر: لأ طبعاً.

سليم بصدمة :يعني لأ وحش.

جنة بلهفة: لأ طبعاً أنت زي القمر بس سرحت شوية.

سليم بضحك :ماشي يا ستي شكراً علي المجاملة لو أنا قمر أنتي تبقي أيه.

لتصمت جنة بخجل ليتحدث سليم بهدوء خلينا في المهم :أيه أخبارك مع هاني في جديد.

جنة بهدوء : لأ خالص حاسه أنه بيتجاهلني.

سليم براحة: كده تمام أوي أطمئن هانت وترتاحي خالص قربنا نخلص عليهم.

جنة بتوتر: هو أحنا هنطلق إمتي.

سليم بتركيز: أنتي حابة نطلق .

جنة بلهفة: لأ قصدي يعني لما الأمور تستقر.

سليم بهدوء :شوفي يا جنة أنا حابب نكمل جوزنا.

جنة بإستغراب وفرحة :بجد بس ليه تكمل حياتك مع واحدة أتجوزتها بس عشان تحميها.

سليم بهدوء :عشان أنا خلاص يا جنة عديت التلاتين وكل الي حوليا بيذنوا علي موضوع الجواز ده فمعنديش صبر أقعد أدور علي عروسة تاني بس لو أنتي رافضة أعتبريني مقولتش حاجة وأطمني أنا هعملك فرح وشبكة ومؤخر وكل إلي أنتي عايزاه وممكن تجيب والدتك تعيش معانا أيه رأيك.

جنة بحسرة: ممكن تسيبني أفكر.

سليم براحة: تمام يلا بقي خلصي أكلك عشان أوصلك عشان فرح أخواتي بكره ومشغول.

جنة بحزن :حاضر لتحاول جنة أكل لقيمات صغيرة وتنهي طعامها لتنهض بعدها هي وسليم للمغادرة.

★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

في مكتب صفوت.

تدق حلا الباب وتدخل بهدوء:أزيك يا بابي.

صفوت بإبتسامة: تعالي يا روح بابي أنتي خارجة ولا أيه.

حلا بهدوء: أيوة يابي بس كنت عايز أعرف حضرتك في حاجة.

صفوت بهدوء: خيبر يا حبيبتي.

حلا ببرود: أنا موافقة نخلص من سليم.

صفوت بإستغراب: ليه أيه إلي حصلك أنت كنتي رافضة الموضوع ده خالص.

حلا بسخرية :البيه متجوز حتة ممرضة عندنا وعملها جاسوسة.

صفوت بصدمة :سليم يعمل كده أنا مش مصدق.

حلا بسخرية : ولسه لما تعرف أبوها يبقي مين.

صفوت ببرود: هيكون مين يعني.

حلا…….

صفوت بصدمة: أنتي بتقولي أيه أنتي عارفة ده يبقي مين وبالنسبة لسليم أيه.

حلا بتأكيد: طبعا عارفة.

صفوت بسخرية: لا يا حلوة مش زي ما أنت فاهمة ده هو السبب في إستشهاد أبوه.

حلا بفرحة: ده يبقي كده أحلوت أوي.

صفوت بقلق: ناوية علي أيه يا حلا أصبري شوية لما أخوكي يسافر شغله.

حلا بشر: أطمئن يا بابا بعد إذنك .

صفوت بهدوء : أتفضلي.

★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

في منزل سليم.

يعمل الجميع علي قدم وساق وأميرة تجهز أشهي الأطعمة ففي الغد سيتزوج رامي وهذا أخر يوم سيأكلوا فيه سويا .

أما رامي فهو ينهي بعض الأغراض في شقته بالأعلي.

أما روان فهي تجلس في غرفتها تعبث بهاتقها وتحادث مصطفى علي تطبيق واتس أب .

للتذكر يوم قرأة الفتحة .

★★★★★★زينب سعيد★★★★★

فلاش باك.

بعد الإنتهاء من الإتفاق علي كل شئ والإنتهاء من قرأة الفاتحة نهض الجميع وتركوا مصطفي وروان بمفرده.

لتظل روان تفرك في يدها بخجل لييتحدث مصطفي بحنان :مبارك عليا أنتي يا ملكة الروح والفؤاد.

روان بخجل :الله يبارك فيك.

مصطفى بفرحة: روان أنا لغاية دلوقتي حاسس أني بحلم أنا مش عارف أوصفلك أنا بحبك أزاي أنتي بتجري في دمي .

روان بخجل :شكرا.

مصطفى بسذاجة :شكرا علي أيه.

روان بعدم فهم :علي كلامك .

مصطفى بحسرة: كلامي طيب مش مهم المهم ممكن أعرف شعورك أنتي إتجاهي أيه.

روان بخجل :يعني أيه.

مصطفي بهدوء: يعني ليه وافقتي عليا مجرد عريس أتقدملك ولقتيه كويس ووافقتي.

روان بخجل :هتفرق أيه.

مصطفى بتريث:تفرق كتير طبعا لو أني عريس عادي هعلمك أزاي تحبيني لكن لو أنتي بتحبيني هخليكي تدمنيني .

روان بخجل :طيب .

مصطفي بضحك :يا روان الله ليسيئك ريحي قلبي.

روان بخجل: الله يعني أعمل أيه .

مصطفى بحب :قولي بحبك يا مصطفى .

روان بخجل: لا طبعاً مش هينفع.

مصطفي بمكر :ليه مكسوفة مني طيب تستني لبعد الجواز أيه رأيك.

روان بخجل: موافقة.

ليضحك مصطفى بفرحة يعني أنتي بتحبيني

روان بخجل: بس بقي والله أقول لأبيه.

مصطفي بضحك: أعشق أكتر من كده أيه بس يا ملكة قلبي.

عودة.

★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

لتفيق من شرودها علي رسالته لترد عليه بإبتسامة داعية الله أن تكتمل فرحتها علي خير ويتوج حبهم.

★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

في منزل جنة.

تعود جنة من الخارج بحزن شديد فهي كانت تتمني أن يحبها سليم كما تحبه ولكن القلوب ليست بيدينا.

لتفيق من شرودها علي صوت والدتها.

هناء بلهفة: مالك يا جنة.

جنة بوهن: مفيش يا ماما .

هناء بقلق: مفيش أزاي وأنتي جاية سرحانة كده.

جنة بهدوء :أنا بخير يا أمي أتغديتي ولا لسه.

هناء بحنان: لأ يا حبيبتي مستنياكي.

جنة بأسف: معلشي يا أمي كلت بره هحضرلك أنتي الغداء.

هناء بنفي: مش مهم يا حبيبتي مش جعانة خليها شوية لما تجوعي نأكل سوا.

جنة بهدوء: ماشي يا أمي هروح أنام شوية.

هناء بحنان: ماشي يا قلب أمك.

لتغادر جنة لغرفتها كي تنام لتتحدث والدتها بحزن أيه إلي فيكي يا بنت قلبي حساكي مخبية عني حاجة ربنا يحميكي يا بنتي.

★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

في فيلا عامر والد سهي.

تجلس سهي مع أصدقائها يحتفلوا بلية الحناء وسط فرحة والدها بها ودموعه التي يمنعها من النزول كي لا يفيد فرحتها فأبنته الحبيبة ستتزوج وتتركه في الغد ويظل وحيدا بدونها فمنذ أن توفت والدتها وشقيقتها هي من تبقت له وصار لها الأب والأمن كم تمنيت أن تعيش معه بعد الزواج لكنه يعلم جيداً أن رامي سيرفض هذا الأمر بتاتاً لكن ليس مهم فالمهم عنده أنه أكمام عليها مع رجل يعتمد عليه مثل رامي وعائلة تحبها .

★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

في المستشفي.

في مكتب هاني.

تجلس حلا وهاني وجلال سويا .

حلا بأمر:العمليات ترجع تاني من بكره .

جلال بإستغراب: أزاي يا دكتورة طول ما البنت دي موجودة في خطر علينا.

حلا ببرود: أطمئن مش هيبقي في خطر ولا حاجة سيب موضوع البنت ده عليا.

جلال بطاعة :تمام هقوم أبلغ حسن عشان يبقي جاهز.

حلا ببرود: أتفضل.

هاني بهدو:ء ليه هنعمل العمليات من بكره.

حلا ببرود :لان السكة فاضية بكره فرح أخواته ثانيا مفيش أي دليل ضدنا.

هاني بخبث :طيب وجنة.

حلا بشر هقولك………
…………

هاني بإستغراب :طيب أحنا كده هنستفيد أيه.

حلا بشر :هنخلص منهم كلهم من بعيد لبعيد .

هاني بتساؤل: البوص عارف.

حلا ببرود: أطمئن أنا معايا كرت أحمر أعمل إلي أنا عايزاه.

هاني بهدوء :تمام بس عندي تعديل بسيط.

حلا ببرود:قول.

هاني بمكر:هقولك………….

حلا ببرود :فكرة حلوة تمام.

★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

في اليوم التالي.

في أحد الفنادق الشهيرة.

تجلس روان وسهي ومعهم صديقاتهم وأميرة التي أصروا أن تأتي معهم .

وتقوم خبيرات التجميل بتجهيز روان وسهي.

★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

أما في الجناح المجاور.

يجلس رامي ومصطفى وسليم وعلي وشادي وحسام يمرحون سويا ويرقصون بإستثناء سليم الذي أكتفي بالجلوس بمفرده ومشاهدتهم فقط.

★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

في المساء.

في جناح البنات.

تجلس سهي بفستان الزفاف كأميرا من أميرات الخيال بلفة الحجاب التركي والميكب الهادئ .

بينما روان تجلس بفستانها الذهبي وطرحة وتاج من نفس اللون .

أمام أميرة تقوم بقراءة القرآن لهم وتحصينهم بآيات الذكر الحكيم.

ليدق الباب ويدخل سليم وعامر والد شهيد ليقبل عامر رأس أبنته ويسلم علي روان وكذلك يفعل سليم مع روان وياخذونهم ويتجهوا للأسفل وتسليمهم لعرسانهم.

ليوصي سليم مصطفى علي رنا أولا :مصطفي أنا بديك حتة مني.

مصطفى بإبتسامة: دي جوة عيوني من جوه ليقبل سليم رأس شقيقته بحنان ويسلمها لمصطفى.

وكذلك يسلم والد سهي لرامي بعد توصياته عليه.

ويدخلوا القاعة بزفة بأحد الأغاني الشعبية.(يا نجف بنور)

وبعدها يجلس العروسين بامأكنهم وتبدأ أسماء الله الحسني بصوت( هاني شاكر).

الله – الرحمن – الرحيم – الملك – القدوس – السلام – المؤمن – المهيمن – العزيز – الجبار – المتكبر – الخالق – البارئ – المصور – الغفار – القهار – الوهاب – الرزاق – الفتاح – العليم – القابض – الباسط – الخافض – الرافع – المعز – المذل – السميع – البصير – الحكم – العدل – اللطيف – الخبير – الحليم – العظيم – الغفور – الشكور – العلي – الكبير – الحفيظ – المقيت – الحسيب – الجليل – الكريم – الرقيب – المجيب – الواسع – الحكيم – الودود – المجيد – الباعث – الشهيد – الحق – الوكيل – القوي – المتين – الولي – الحميد – المحصي – المبدئ – المعيد – المحيي – المميت – الحي – القيوم – الواجد – الماجد – الواحد – الأحد – الصمد – القادر – المقتدر – المقدم – المؤخر – الأول – الآخر – الظاهر – الباطن – الوالي – المتعالي – البر – التواب – المنتقم – العفو – الرؤوف- مالك الملك – ذو الجلال والإكرام – المقسط – الجامع – الغني – المغني – المانع – الضار – النافع – النور – الهادي – البديع – الباقي – الوارث – الرشيد – الصبور.

★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

وبعدها تبدأ فقرات الفرح برقصة سلو علي أغنية (غمض عنيك).

وسليم يقف بالخارج ومعه اللواء سامي ووالد سهى في إستقبال المعازيم.

لتأتي حلا ووالدها ليسلم الدكتور صفوت ببرود علي سليم ويدخل القاعدة.

بينما تقف حلا قبالته وتتحدث بسخرية :عقبالك يا سيادة المقدم لما نفرح بيك عن قريب أن شاء الله.

سليم ببرود :إن شاء الله وعقالبك أنتي كمان.

حلا ببرو: شكرا.

★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

بعد فترة.

ينتهي حفل الزفاف وتكون آخر فقراته الرقص علي أغنية سهر الليالي التي شاركهم فيها سليم والأصدقاء.

وأخيرا يقوموا أصدقاء رامي والعائلة بإيصال رامي وعروسه لعش الزوجية وبعدها يغادر الجميع.

★★★★★★زينب سعيد★★★★★★

في شقة والدة سليم.

يدخل سليم غرفته بتعب ويبدأ في خلع جاكيته ليجد هاتفه يرن .

ليذهب ليلتقطه سريعاً فمن سيتصل في هذا الوقت فالساعة تخطت الثانية صباحاً.

ليجده رقم جنة ليرد بلهفة :أيوة يا جنة .

لتجحظ عينيه بشدة ويأخذ أغراضه ويغادر سريعا غير عابئ بوالدته التي تنادي عليه.رواية عقاب بلا جريمة الفصل السابع عشر

يتبع…

اترك رد