روايات

رواية قائد الغرام الفصل الرابع 4 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام الفصل الرابع 4 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام البارت الرابع

رواية قائد الغرام الجزء الرابع

قائد الغرام
قائد الغرام

رواية قائد الغرام الحلقة الرابعة

حسام بغضب اكبر وصوت عالي …..
انتي سامعتني سيبي اللي في ايدكي فورا
سامر بقلق ….
فاضل عشر ثواني
احمد بحده ….
غرام سيب اللي بتعمليه
لكنها لم تسمع اليهم وفجاه بدا العداد في العد التنازلي 5 4 3 2
فضغطت غرام بسرعه علي انتر وهي تغمض عيونها بخوف كبير
انتظرت ثانيه اثنان ثلاثه لم تسمع شي فتحت عيونها وجدت الجهاز توقف ولاب مكتوب عليه تم دخول شفره الابطال بنجاح
ابتسمت بسعاده كبيره وعدم تصدق
ابتسم سامر واحمد وابرهيم بسعاده كبيره وهم يتحضنون بعض
وحسام يقف بثبات كبير
وقفت غرام ونظرت اليه وهي تبتسم بسعاده كبيره فقتربو منها وهم بسعاده كبيره وهم يرتبون علي كتفها بسعاده
واحتضنها احمد بسعاده كبيره فابتسم بتوتر وكسوف شديد
نظرت الي حسام فوجدته ينظر اليها بهدو شديد ثم تركها وتكلم في السماعه التي في اذنه وقال …..
تمام با فندم تم ابطال مفعول القنبله
ثم ابتعد عنهم قليلا
غرام بضيق ….
هو بيخاف يشكر حد
سامر بصوت هادي لكي لا يسمعه ….
ههههههههه الرائد حسام المنوفي يشكر حد دا انتي غلبانه اووي اما اروح اطمن مرات اللي هتموت من القلق دي
ابرهيم بهزار ….
بس مكنتش اعرف انك جامده كده وهتعرفي توقفه مفعول القنبله
غرام بهزار وهي تمثل الثقه ….
اقل حاجه عندي
احمد بغمزه ….
هههههه يا واثق انت
اقترب حسام منهم فوقفو جميعا بحترام بسرعه فقال ….
لو خلصتو ياله علشان اللؤاء عايزنا
ثم نظر الي غرام وقال بحده ….
الامر اللي اقوله يتنفذ فورا انتي فاهمه
وتركها وغادر من المكان
غرام بصدمه ….
وانا اللي كنت مفاكره هيشكر حسبي الله
تحركو جميعا خلفه
************

 

 

ركبو السياره وكانو جميعا يضحكون مع غرام وهي تهزر معهم وحسام جالس في الامامهم ينظر فقط الي الطريق امامهم بلامبالاه
وصلو الي المكتب كان اللؤاء جمال في انتظارهم اول ما رائهم وقف امامهم بسعاده كبيره ….
احسنتم يا رجاله
احمد ….
الفضل كله لي غرام يا فندم هي اللي واقفت القنبله
نظر اليها جمال ببتسامه وقال ….
كنت واثق انك قدها يا غرام ولا اقول يا حضرت الظابط الجديد
غرام بسرعه ….
لا لا حضرت الظابط ايه انا كده فول اووي قولي يا غرام علي طول خالي البوسط احمدي كده
حاول الجميع كتم ضحكتهم بسبب طريقه كلامها مع قائدهم فمن منهم يتجري ليتحدث معه كهذا

ماعدا بالطبع حسام الذي يقف بثبات ولا مبالاه
ضحك جمال وهو ينظر الي الفريق ثم نظر اليها وقال ….
هههههههههه حاضر هخلي البساط احمدي انتي كده مهمتك الاول خلصت متشكرين اوي يا غرام
غرام ببتسامه ….
لا علي ايه دي مجرد قنبله يعني لما تعوذوني بقا انا في الخدمه سلامو عليكو
وغادرت من الغرفه تحت ضحك الجميع عليها
جمال …..
ههههههههه مجنونه بس شاطره مش كده ولا ايه يا حسام
نظرو جميعا الي حسام وجدوه يقف بثبات وقال بامبالاه ….
والجنان بيبقا نهايته كارثه
جمال ….
ههههههه متقلقش ان شاء الله خير اقعدو بقا خلينا نشوف هنعمل ايه
*************

 

 

خرجت غرام من البوابه وركبت تاكسي الي البيت اخرجت هاتفها من الشنطه وفتحته فوجدات ان جدتها رنت عليها كثير وهي و مي
غرام بتنهيده ….
يا نهار اسود كده انا روحت في داهيه
نظر السائق اليها وقال ….
ايه يا بنتي في حد مزعلك ولا ايه
غرام بخوف …..
يا رتها تجي علي قد الزعل والله يا عم الحج سوق سوق دي شكلها ليله فل
وصلت غرام الي المنزل بعد نصف ساعه وكانت الساعه تجاوزت السادسه مساء فتحت غرام الباب وجدات جدتها ومي جالسين في الصالون
اول ما راتها جدتها وقفت بسرعه وذهبت اليها وقالت بغضب ….
انتي كنتي فين
غرام ….
اهدي بس يا تيتا وانا هفهمك
ماجده بغضب ….
تفهميني ايه انتي ازاي تخرجي من غير ما تقوليلي اصلا
اقتربت منهم مي وقالت بتوتر ….
اهدي بس يا تيتا مش كده
نظرت غرام الي مي ثم نظرت الي جدتها وقالت ….
انتي مالك بس هي مي مقالتلكيش ولا ايه ان انا كنت في المكتبه علشان المشروع بتاعنا
نظرت اليها مي بصدمه ثم وجدت ماجده تنظر اليها وقالت ….
مشروع ايه دا
غمزت لها غرام فقالت مي بتوتر شديد ….
اااه اه المشروع ااه صح ان انا نسيت خالص انك هتروحي النهارده والله
ماجده بشك ….
ومدام هتروحي المكتبه مقولتيش ليه
غرام بهزار ….
مانتي كنتي نايمه يا مجوده كنت اصحيكي يعني الحق عليا
ماجده بحده ….
مترفزنيش والزفت التلفون دا كان مقفول ليه
غرام …
اهو دا بقا اللي مش المفروض تزعقلي عليه يعني انا في مكتبه وجمبي طالبه لازم طبعا اعمل الموبيل صامت
ماجده بتنهيده ….

 

 

ماشي يا غرام بس دي اول واخر مره تعملي كده انتي فاهمه غرام
من عنيا يا مجودتي يا عسل انتي هاا في اكل ايه علشان انا هموت من الجوع

ماجده بحده …
روحي غيري علي ما احضر الاكل
غرام …
اشطا يا برنس
ودخلت الي غرفتها دخلت مي خلفها
اغلقت الباب وقالت بحده ….
استني هنا مشروع ايه اللي بتقولي عليه
نامت غرام علي السرير وقالت بتعب ….
مش واقته يا مي بكره هبقا احكيلك علي كل حاجه انما دلوقتي انا هموت ونام
جلست مي امامها وقالت بخوف ….
غرام هو الموضوع ليه علاقه بي اللي انا عملته
نظرت اليه غرام ثم جلست امامها وقالت ….
لا يا قلبي مش كده هو كل ما في الامر اني بشتغل في حجه تبع اجهزت الكمبيوتر دلوقتي ومش عايزه تيته تعرف يعني علشان هتقولي بتشتغلي ليه وبتاع وانتي عارفه انا بحب المجال دا
مي بقلق ….
ربنا يستر وتكون جدتك صدقت
غرام ….
لو متوترتيش كل حاجه هتعدي اهم حاجه لما تسالك تاني وانتي خارجه قوللها نفس الكلام تمام
مي بخوق …
استرها يارب انا مش عارفه لحد امته هتدبسيني معاكي في مصيبك دي
غرام …..
ههههههههه يا كوكو انتي البست بتاعتي مين هيلاحقني غيرك
ثم نمت مره اخري وقالت …
ياله غوري في داهيه علشان عايزه انام
مي ….
صاحبه واطيه صحيح اتخمدي
****************

 

 

مر اكثر من اسبوع
علي ابطالنا بدون اي جديد فغرام عادت الي طبيعتها
في المكتب
كان حسام يجتمع بالفريق
احمد …..
احنا بقالنا اكتر من اسبوع بنحاول نوصل لي المكان مش عارفين
ابرهيم ….
الموضوع صعب جدا وخصوصا انه حتي مش سايب اي حاجه بتوصل لي مكان القنبله
سامر ….
عندك حق هو فعلا مفيش اي خيط يوصل لي مكان القنبله
كان حسام يجلس وهو يستمع اليهم فقط ثم قال وهو يفكر …..
القنابل دي متوصله بي بعضها يعني اتومتك لو قنبله اتفجرت اسبوع والقنبله اللي بعدها تنفجر اكيد في خيط بين كل قنبله والتانيه
ثم تذكر مشهد غرام وهي تضغط علي حروف في الاب توب فوقف بسرعه وقال …..
كده صح
وتحرك بسرعه وتحركو جميعا بعده

خرجت مي و غرام من الجامعه
مي ….
امال انتي بقالك فتره مش بتروحي الشغل بتاعك دا ليه يا غرام
غرام ….
يا شيخه احسن اقعدي ساكته
مي ….
يا بنتي طلما مش حبها بتروحي ليه
غرام بتوتر …
هااا مش كده انا بحبه طبعا بس الفكره انه شغل متعب جدااااا الحمد الله اني اجازه الفتره دي المهم سيبك من كل دا مامتك اخر تطورتها ايه
مي بتنهيده ….
هتكون ايه يعني كلمت بابكي امبارح بس طبعا مردش عليها زاي ما تيتا قالتله من ساعتها وهي قلبها مظلمه
غرام ….
انا مش فاهمه هي عايزه تمشي ليه
مي ….
هيكون ليه يعني ما لازم مادام نوال متقعدش في اي مكان كده لازم يكون حاجه عاليه
غرام ….
متزعليش يا حبيبتي ان شاء الله ربنا هيهديها
مي …
ياستي فكك بقا انا اتعودت
وصلو الي البيت دخلت مي الي شقتها
فوجدت والدتها تجلس علي الكنبه وهي تشرب السجاره وتحرك قدمها بتوتر كبير
مي بهدو ….

 

 

مساء الخير
وجاءت لتدخل الي غرفتها
قالت نوال بصوت عالي ….
استني عندك
نظرت اليها مي بنفاذ صبر وقالت ….
نعم
وقفت نوال امامها وقالت ….
هو انا مش قولتلك ملكيش دعوه بي الناس اللي قدمنا دول بعد اللي الست دي بتعمله معانا احنا مش بشحت منها
مي ببتسامه ….
قولي والله دلوقتي الست دي بقت كوخه مش كده ايه نسيت لما اخدتنا مش الشارع وقعدتنا في الشقه واحنا مدفعناش ربع تمنها
نوال بغضب وصوت عالي ….
اخرسي يا بت انتي احنا محدش لي عندنا حاجه احنا قاعدين هنا بفلوسنا كويس اووي اننا قبلنا نقعد جمبهم الفتره دي
مي بضيق ….
ونبي بلاش القنعره الكدابه دي خاالي الكلام دا لوحده من صاحبتك في النادي انما انا عارفه اللي فيها
يا يا نوال هانم
ثم تركتها وتحركت من امامها
امسكت نوال الفازه ورمتها علي الارض بغضب وهي تشرب من السجاره
دخلت مي الي الغرفه وجلست علي السرير بغضب كبير وهي تريح ظهرها علي السرير
جلست قليلا ثم جلست بسرعه وقالت …..
يا خبر ابيض سولي دا انا ماكتهاش
وقفت بسرعه وبحثت عنها في كل مكان في الغرفه لما تجدها
***************
كانت غرام تجلس في غرفتها وبدلت ملابسها بملابس بيتي مكون من بنطلون برموده وفوقه بادي كات وجات بشعرها القصير علي جانب واحد وربطته بتوكه وخرجت من غرفتها لتحضر الغداء مع جدتها وتركتها هاتفها في الغرفه ولم تسمع هذه المكلمات
غرام ….

 

 

 

الله عليكي يا ماجوده علي المكرونه البشامله بتاعتك بقالي سنه بتحايل عليكي تعمليها
ماجده ….
طيب ياله ودي الاطباق علي الصنيه صحيح انا جبتلك النوتيلا بدل اللي خصلت
غرام بسعاده ….
ربنا يخليكي ليا يااارب
ماجده ….
هههههههه ماشي ياله وداي الاطباق علي السفره
غرام ….
هاخده معلق واحده بس منها وهسبها علي طول والله معلقه واحده
ماجده ….
انا عارفه حتي لو قولتلك لا هتاخدي برضو خدي وخلصني
ذهبت الي الثلاجه وخرجت العلبه وفتحتها واخذت معلاقه واكلت منها
ماجده بحده …
يابنتي حرام عليكي انتي لسه طفله علي اللي بتعمليه دا شوفي وسختي بوقك ازاي
غرام وهي مازلت تاكل …
الله انا عملت ايه
ثم سمعت خبط علي الباب ذهبت لي تفتحت
ماجده …
استني هنا انتي هتفتحي بي منظرك دا
غرام ….
اكيد مي يعني استنا اما ازلها شويه بي النوتيلا
وذهبت الي الباب وهي تقول بهزار ….
لو قلبتي قرده مش هتاخدي مني معلق واحده يا مي
ثم فتحت الباب وقالت …
معايا علبه كامله م..
ووقفت فجاه بصدمه كبيره وهي تراي من يقف امامها وهو ينظر اليها بصدمه من منظرها هو الاخر
غرام بصوت يكاد لا يسمع ….
ح حسااام

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)

اترك رد

error: Content is protected !!