روايات

رواية ريم الفصل السابع 7 بقلم فريدة سيد

رواية ريم الفصل السابع 7 بقلم فريدة سيد

رواية ريم البارت السابع

رواية ريم الجزء السابع

ريم

رواية ريم الحلقة السابعة

دخلت ريم الغرفه و لقيت يوسف لسه نايم
ريم: انت يا اخ انت لسه نايم
يوسف بنعاس: سيبيني يا هاجر شويه
ريم مسكت كوبايه مياه و دلقتها على وشه
(يوسف قام بعصبيه بس بعد كده بقى بارد)
يوسف: الساعه كم
ريم: اربعه ونص فاتك قيام الليل صلي الفجر و اجهز و هنطلع
يوسف: تمام
يوسف جهز و ريم كمان و راحو على المكان و الرجل كان بيتكلم في الموبايل؛
الرجل: ايه اتس*رق
المتصل: اه يا باشا و بيداري على الموضوع عشان لو حد عرف هيقت*له او اقل حاجه يفض الشراكات
الرجل: ده لازم يتق*تل والا كلنا هنروح في داه*يه
المتصل: امرك يا باشا هو بس ولا حد تاني
الرجل: هو و اخوه سيب ابنه نتسلى بيه ده فا*شل و هنطلع من وراه ب مصالح كتير
المتصل: اعتبره حصل يا باشا
عند ريم و يوسف

 

 

 

ريم: العععب كده الشريك التاني تقريبا اتعرف
يوسف: المهم ان كده العمليه مش هتكمل ده عايز يق*تله
ريم: اكيد هيطلع من وراه بالمصلحه و يق*تله دول عالم زبا*له
يوسف: لا اسمع مني انا متابع الرجل ده من كتير و مش هيعمل العمليه و هتسمع خبر الرجل ده بكره
ريم: انت ادرى
خلصوا و روحو كل واحد على بيته
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في بيت يوسف
روح يوسف البيت و كان تعبان اوي و نسي يصحي هاجر قبل ما يجي
في غرفة هاجر
هاجر مكنتش عارفه مين ده و كانت مرعوبه و عماله تعيط
هاجر لنفسها: يختاااي مين البره ده اعمل ايه بس يا ربي هكلم يوسف بسرعه …. يوووه موبايلك مقفول ليه يا يوسف اعمل ايه بس … لقيتها… اسفه يا يوسف بس معنديش حل غيره ولله..
(فتحت الموبايل و رنت على فارس)
فارس بقلق : خير يا انسه هاجر في حاجه

 

 

 

هاجر: اه يا فارس فيه … في واحد دخل البيت و يوسف بايت بره برن عليه موبايله مقفول و بابا و ماما في البلد و انا لوحدي مش عارفه اعمل ايه الحقني ونبي(و انفجرت في العياط)
فارس: اهدي بعد اذنك خمس دقائق و هكون قدامك اقفلي عليكي الباب كويس و متطلعيش صوت خالص
هاجر بعياط: انا اسفه بس ممكن تفضل معايا على الموبايل عشان لو حصلي حاجه تبقى عارف
فارس: تمام انا معاكي
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في بيت ريم
روحت ريم البيت و كانت تعبانه لأنها منمتش طول الليل (ملحوظه شيماء في اسكندريه مع صاحبتها عشان تعبانه)…. ريم فضلت نايمه لغاية تاني يوم
ريم: ايه ده شيمو هنا وحشتيني يا شيخه
شيماء: مش مصدقه فمك
ريم: الحق عليا … بس الصراحه معاكي حق
شيماء: اه يا … انت شكلك وحشك الشبشب بتاع زمان
ريم: ابو ورده لاااااااا…. المهم انت روحت اسكندريه و قولت لي انك رايحه المنصوره عشان مزنش اجي معاكي صح
شيماء: الصراحه… اه
ريم: انا بزن ؟ ده انا حتى مش بحب.. لا مش قادره اقولها بس برضو كنت قوليلي عشان ازن … قصدي عشان ابقى مطمئنه عليكي
شيماء: غلباااانه
ريم: طبعا… المهم وحشني اكلك بقى اعمليلي لقمه حلوه و هساعدك بس بقالي يومين مكلتش
شيماء: همك على بطنك
و فعلا عمله الاكل و قعدوا يتكلموا مع بعض و خلصت ريم و نزلت التمرين
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في بيت يوسف تاني بقى
فارس : انسه هاجر انا وصلت معاكي نسخه من المفتاح في غرفتك
هاجر: اه احدفه ليك من الشباك
فارس: اه ياريت عشان ميسمعش صوت كسر الباب

 

 

 

هاجر: تمام
فعلا حدفت المفتاح و فارس قال لها تلبس الطرحه عشان هيدخل لها
فارس: انت بخير
هاجر: اه بس ونبي طلعه من البيت
فارس: حاضر ولله… بس خليكي هنا
هاجر: لا هاجي معاك بس ونبي ما تسبني لوحدي
فارس حاضر بس خليكي واقفه ورايا
هاجر: حاضر
فعلا بدأ فارس يفتش الشقه بحذر و معاه عصايه كبيره…. لغاية ما دخل غرفة يوسف و شاف حد نايم
فارس بصوت واطي: انت متأكده ان يوسف مجاش
هاجر: لو كان جه كان دخل عندي بيعمل كده علطول
فارس: تمام
و بدأ انه يخبط يوسف بالعصايه و يوسف مش فاهم حاجه لغاية ما قام وقف
يوسف بعصبيه: في ايه يا*** بتهبب ايه انت
هاجر: ايه ده يوسف
اما فارس قاعد بيضحك
يوسف بعصبيه: مش بقول نكته على فكره و بعدين انت ايه الجابك هنا
فارس: حكى له ما حدث و هو لسه بيضحك
هاجر: اسفه يا ابني ولله كنت فاكراك حرامي
يوسف: على اساس ان الحرامي بيخش ينام
فارس: الرجل بيتعب برضو
يوسف: يا خفه .. ولله حاسس انك كنت عارف انه انا
فارس: انا مش بعمل الحركات دي على فكره
يوسف: طبعاااا
هاجر: خلاص الحصل حصل و اسفه يا استاذ فارس تعبتك معايا
فارس: ابدا و ياريت لو الموقف اتكرر متتردديش تكلميني
هاجر: شكرا ليك بجد

 

 

 

فارس: العفو
يوسف: ما تخرسوا انتم الاتنين بقى بلاش مح*ن
هاجر: مح*ن ايه يا عم
يوسف: فاكراني مش عارف الفيها
هاجر بهمس ليوسف: ونبي ما تف*ضحني قدامه
يوسف: استني بس انت مش فاهمه حاجه
فارس: هو في ايه
يوسف: بقولك هبقى اقابلك انهارده في•••••••
فارس: اشطا سلام عليكم
هاجر و يوسف: و عليكم السلام
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عند ريم
ريم كانت رايحه للمهمه بتاعتها و هتراقب عبدالرحمن….. كانت لابسه سماعه بلوتوث… و كانت مستخبيه
ريم: عبدالرحمن مسافر اسبانيا عشان يهرب من الناس الهتقتله هنا
محمد: و ماله كده كده المهمه دي مش هتخلص الا بعد سنين
ريم: معاك حق احنا هنبتدي ناخد خطوه بعد خمس سنين
محمد: بظبط
مر الوقت و دخل اخوه عبدالرحمن الجنينه و مشيت ريم وراه
ريم: عبدالرحمن مش موجود اخوه الهنا و في واحد معاه مسدس واقف بعيد و باصص له شكله هيقتله
محمد: صوري البيحصل و لو اتقتل متعمليش حاجه و استني و امشي

 

 

 

ريم: تمام
فعلا اخوه اتقتل و ريم صورت و نقلت كل حاجه حصلت لمحمد
(ملحوظه محمد دة واحد شغال معاهم انه يسمع كل حاجه بتحصل و ينقلها للمدير)
خلصت ريم و عرفت ان المهمه هتتوقف الفتره الجايه عشان هما مسافرين
ريم: لو روحت فين يا عبدالرحمن هجيبك و انا و انت و الزمن طويل و صدقني هترجع مصر تاني
روحت ريم البيت و دخلت نامت
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عند يوسف و فارس
يوسف: بقولك ايه بقى على الدغري كده انت بتحب هاجر؟
فارس: لا طبعا يا ابني دي زي اختي
يوسف: بحزن متأكد
فارس: اه طبعا
يوسف: طب بص بقى هي بتحبك فممكن تلاقي تصرفتها غريبه و انا هقولها انه مينفعش … بس متقولش لها اني قولت لك
فارس: لا لا متقولش لها حاجه
يوسف: ليه؟
فارس:ةعشان بحب( و سكت)
يوسف: كمل يا فارس لو بتحبها دي حاجه حلوه من نسبه لي
فارس: بحبها اوي يا يوسف … هي بتحبني بحد ولا كنت بتقولي كده عشان اقولك الحقيقه
يوسف: لا بجد
فارس: طب هيجيلك اتقدم لها الجمعه الجايه و متقولش ليها مين العريس ماشي

 

 

 

يوسف: اشطا
روح يوسف البيت
يوسف: هاجر تعاااي عايزك
هاجر: ايه عايز ايه
يوسف: جاي ليكي عريس
هاجر: مين
يوسف: انت متعرفيهوش
هاجر: يبقى مش عايزه
يوسف: ليه انت عايزة حد معين
هاجر: لا بس مش عايزه اتجوز دلوقتي
يوسف: طب قابليه يوم الجمعه بس و التقوليه هعمله
هاجر: ماشي يا يوسف بس جهز نفسك اني هرفض
يوسف: تمام
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
تعدي الايام و والد و والدة هاجر و يوسف يرجعوا و يجهزوا الشقه عشان العريس و هاجر مخنوقه جداااا
سميره: خشي اجهزي يا هاجر يلا
هاجر: حاضر

 

 

 

هاجر لبست فستان و قعدت مستنيه
دخل فارس البيت
يوسف: ازيك يا صاحبي ؟… جاهز اه
حسن: بص يا ابني قبل ما نتكلم في اي حاجه هتتكلمه مع بعض عشان تتفقوا انتم الاول
فارس: تمام
حسن: هاجر تعالي… هنسبكم احنا لوحدكم بقى
فارس: تمام
دخلت هاجر و كان زي القمر بمعنى الكلمه
فارس: احم انسه هاجر
هاجر مكنتش باصه له اصلا هي كانت باصه في الارض
هاجر: تمام …. بص بقى من الاخر
(قالت كده و هي بترفع رأسها )و اول ما شافته اتصدمت

 

 

 

…. فارس!
فارس: نعم
هاجر: انت الي هتتجوزني
فارس: اه بس لو مش حابه انا مقدر
هاجر: بابااااا هات المأذون يا حبيبي
فارس: ايه ده يعني انت موافقه
هاجر: موافقه من بدري اوي يا عم انت
فارس كان فرحان جدا و هاجر كمان
و ……

يتبع …

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية ريم )

اترك رد

error: Content is protected !!