روايات

رواية ورده في المزبله 2 الفصل الخامس عشر 15 بقلم منه محمد

رواية ورده في المزبله 2 الفصل الخامس عشر 15 بقلم منه محمد

رواية ورده في المزبله 2 البارت الخامس عشر

رواية ورده في المزبله 2 الجزء الخامس عشر

ورده في المزبله
ورده في المزبله

رواية ورده في المزبله 2 الحلقة الخامسة عشر

البارت ٤٨
الجزء الثاني
ورده في مزبله
قصص منه محمد
قرر اليوم يطلع مع ريم بعد المغرب ويغيروا جو ومن لما قالها وهي مبسوطه على الاخير !!!!
نزلوا السلم وريم ماسكه بايده وراسمه الابتسامة العريضه وقفهم صوت سها والغيره واضحه فيه : ما تتأخروش علشان العيال
كانت ريم عاوزه تقريبا تردح لها
شد امير على ايدها بمعنى طنشي وابتسم
وهو باصص ل امه : ان شاء الله تأمري بحاجه تانيه
سها مشت للصاله وبدون نفس : سلامتك
طلعوا من البيت وركبوا العربيه
وقبل ما يحرك بصلها : مش كل واحد قال كلمه لازم تردي عليها بعشره خلاص تقول الي هي عاوزاه ,,واحنا منين ما نحب نرجع براحتنا محدش له عندنا حاجه ولطيفه ومصعب نايمين والمربيه عندهم خلي
تفكيرك اعقل من كدا مش تقفليها مش اي كلمه تستفزك بسهوله
هزت راسها وهي تبتسم
طلعوا من البيت وريم حاسه بسعاده كبيره ما خلاش مكان الا واخدها عليه
وريم ماسكه مإنكشه ايده طول الوقت
كانت ريم خلال الايام مبسوطه تقريبا
يوميا تخرج بالليل وهي امير يسهروا ويغيروا جو
وسها الغيره دبحتها والغيظ والغيره موتتها
بعد العصر قاعدين بالصاله وريم قاعده جنب امير
ومبسوطه قرب امير منها وهمس بكام كلمه ملغمين بالجراءه بصتلو ريم اوي وابتسمت بهدوء
قاطعتهم سها : اظن احنا قاعدين مش حلوه تتهامسوا بوجودنا
امير بابتسامة جميله : الله يسامحك يا امي افتكرت حاجه وسألتها عليها
سها: خليك معها بنت ساره اذا حاربت اختك علشان ست الحسن والجمال
#منه_محمد

 

 

 

امير بهدوء : امي اظن روان اللي غلطت ..وبعدين خلاص صالحتها علشانك انتي وبابا
سها : متأكد انت تبيعنا كلنا علشان ام لسان دي لحقت تلعب بعقلك وتغيرك علينا
ابتسم امير على كلام امه : امي حرام عليكٍ
شوفي كلها براءه دي وقرص شفايف ريم
ريم لسها : والله ما حد لعب بعقلك غير هيفاء من لما قعدتي معاها وانت عامله حرب عليا
سها من غير نفس : هيفاء ما قالتش الا الحقيقه
امير : امي فكينا من عمتي هيفاء وانت عارفاها اكتر مننا مش عارف ازاي تسمعي كلامها
سها : حسبي الله عليك يا بنت ساره قلبتيه علينا اكيد عملتك سحر ولا حجاب هيفاء بتقول خالتك غاده مش بتتعامل الا بالسحر والحجاب
ريم رفعت حاجب : لو بتتعامل بالسحر كان نادر مطلقش ساره
سها باستهزاء : احلي تربيه والله اذا امك وابوك مش بتحترميهم
ولامير : ما لقيتش غير دي تربي عيالك
يا حسرتي على احفادي امهم ام لسان دي وجدتهم ساره الحق عـ….
قاطعها امير بزعل: ماما وبعدين !!! خلاص خلي القعده كلام حريم انا ماشي
سها : خلاص اقعد مش هفتح الموضوع اقعد…ها هتسموا البيبي ايه ؟؟
امير ابتسم : الاسم اللي تختاره ريم انا موافق عليه وبص لريم بابتسامة
سها بزعل : وليه هي تسمي ؟؟ استنيت تقولي اسميه انا (وعوجت بوزها
امير بهدوء : يا امي ريم هي اللي تعبت فيه
سها بغيره واضحه : دي ..دي زي القرده تنط هنا وهنا مش بشوفها تعبانه حتى بطن مالهاش ولا وحام انا متأكده انها كذابه لا حامل ولا حاجه
امير اتنهد : ربنا يتمم عليها العافيه وبعدين انا شفت الجنين بعيني مش كل الحمل واحد فيه حريم مش بيتعبوا وفيه حريم يتعبوا ربنا يبارك لها في صحتها
ريم بضجر : خالتي وبعدين يعني من اول ما قعدت وانتي قارشه ملحتي واذا رديت تقولي قليله ادب الواحد يحتار الله مش كدا بقي
سها ابتسمت بتناقض : والله يا ريم متلومنيش الاسباب عندي قويه اقوي مني بتخليني اكرهك يعني دي حاجه مش بأيدي(وليه بجحه عينك عينك كدا)
هز راسه امير بضيق : ماما ممكن تغيروا الموضوع

 

 

 

وقفت ريم بهدوء : خلاص انا طالعه
مسك امير ايدها وابتسم : والله ما تطلعي من هنا اقعدي
قعدت ريم وسها لوت بوزها مش عاجبها
*^^^^^^^^^^^^^^^^^^
يوم زواج زياد
خالد باعتراض : مالوش داعي تروح اتحنطي بالجناح
ريم بعند : لا والله ده خالي وهروح واحضر فرحه غصب عن الكل بقي
خالد زعق : نشوف كلمه مين الي هتمشي
وطلع من البيت
رامي بحده : ريم اتكلمي بأدب واحترمي نفسك حدك ابويا
ريم باستهزاء : تصدق خوفتني بقولك طير انت من هنا (بحده) انت متدخلش فاهم ده اللي ناقص شله المهابيل يتدخلوا بحياتي
رامي بعصبية : ريم احترمي نفسك ودلوقت انا ساكت لك
ريم بعصبيه : اصحي مفكر نفسك مين عشان تقف تكلمني كدا(وبوعيد) لما يجي امير هتشوف هقوله عنك امير قالكم متتكلموش معايا وانت البعيد مش بتفهم
سميه بحميه : بت انتي لمي لسانك واقصري نفسك وما تتكلميش مع جوزي كدا فاهمه
ريم باشمئزاز : نيله عليك وعلي جوزك وطلعت للجناح
دخلت تجهز نفسها لبست فستان طويل وساتر
وما حطتش مكياج علشان امير ما يعترضش على انهاتروح وجعدت شعرها وعملت فيه حركات بسيطه ,,ولبست الحجاب وقعدت تستني امير
بعد وقت دخل امير وقال السلام بهدوء بعدها
سألها : جاهزه ؟؟

 

 

 

ابتسمت ريم وهزت راسها
امير بصلها : انت وعدتيني مش هترقصي متخلفيش الوعد ياحلوه
هزت راسها ريم : والله مش هرقص يالا اتأخرنا
شاورلها : يالا البسي وكملي اناقتك
لبست ريم بسرعه وعدلت نفسها
وطلعت معاه من الجناح
وصلوا عند الصاله وقفه صوت خالد الجهوري : شايفك بقيت لعبه في ايدها توديك يمين وتوديك شمال
امير بهدوء: انا وعدتها انها تحضر وبعدين فرح خالها مافهاش حاجه
بعدها استأذن وطلع وهو ماسك ايد ريم وطلع وهو يفتكر لما سافر التقى بزياد وكانت نظراته له وكأنه قتله قتيل بس مع ذلك ريم في الدين بنت اخته ولا يمكن يمنعها تحضر فرحه مش عاوز يخنقها فالبيت ولا هيسمح لاهله يتحكموا بطلعاتها طلاما هو موافق اوكي
********صفحتي قصص منه محمد************
مرت الايام على ريم جميله
بقت علاقه ريم وامير قويه عن قبل
ويهتم بيها وخاصه بعد ما اتخلت عن اللعب مع العيال
حسها كبرت خلال الايام ادي اكتر وبقت اعقل ونادرً لما تلعب مع العيال
الجد ما زال مسافر وكل فتره يكلم ريم ويطمن عليها
وعصمت مش بتشوفها ريم كتير لانها تيجي الصبح و الفتره دي بتكون ريم بالمدرسه
سها افعال واقوال متناقضه مع ريم
وكله بفعل هيفاء اللي بتحاول تقلبها على ريم
نسرين وروان مش بيحاولوا يحتكو بريم ابدا ولا سميه
رامي بصصلها بغضب واشمئزاز طول الوقت
اما خالد ساكت طول الفتره ومش بيحتك بحد مشغول بالشركه الجديده
****************************
اصحاب السوء….ان رفقة السّوء تؤدّي إلى تدمير الحياة الشّخصيّة
فالمدرسه
قاطعتها ميرا : ماتكدبيش جوزك رفض انك تيجي امبارح مش كدا!
بصتلها ريم وما ردتش !!!!
ميرا : انت غبيه ايه دخله هو يتحكم فيك ؟؟!!

 

 

 

ليان : ازاي يعني ملوش فوقي يا حلوه ده جوزها وله حقوق السمع والطاعه عليها
ريم : صحيح انا مره سمعت شيخ بيقول عن حقوق الزوج وما يصحش الست تطلع من غير اذن جوزها
ميرا كشت عليها : اهه انت قلتيها شيخ اكيد هيقولك كدا…يا غبيه انت حره بتصرفاتك ما حدش له عليك كلمه
مريم : انا بقول برضو زي ميرا يعني الظاهر ان جوزك متشدد جدا يعني حفله بنات فيها ايه لو حضرتي
بس الظاهر انه من النوع اللي يحب يتحكم بكل كبيره وصغيره والنوع ده من الرجاله بكرهم يخلوا الست من غير شخصيه عاوزين يمحوا شخصيتها ويتحكموا فيها والسلام
ميرا : الصراحه كنت مفكراك ليك رأي يا ريم بس مكنتش اعرف ان شخصيتك ضعيفه كدا
ريم وكلامهم لعب بعقلها شوي بصتلهم : مش كدا الموضوع له حق علي الطاعه وما اطلعش بدون علمه
انت ما تعرفيش اذا الزوجه طلعت بدون اذن زوجها وما كانش عطيها صلاحيه تروح فين الملايكه تلعنها من لما تطلع لحد ما ترجع وانا مش ناقصني ذنوب
ليان ضحكت : ههههههه صلاحيه ههههه حسستيني اننا مواد معلبه ههههه
ضربتها ريم على قفاها : سخيفه
ميرا :اي حقوق دي تتكلمي عنها طيب حسألك ازاي جوزك بيعاملك ؟؟
ريم ابتسمت لسيره امير : بيعاملني بطيبه واحترام و..
قاطعتها ميرا وما عجبهاش الرد : طيب منعك عن اهلك ؟؟
هزت ريم راسها بالنفي
ميرا وهي بتدور اي اي حاجه تدخل ليها منها : طيب بيصرف عليك ؟؟
ريم : كريم جدا ومش بيقصر لو طلبت منه
قاطعتها ميرا : خلاص عرفنا طيب فين ساكنه في بيت مستقل ؟؟
ريم رفعت حاجب : لا ساكنه مع اهله
ميرا بمكر واخيرا لقت باب تدخل منه : غبيه
فين حقوقك من حقك تسكني في بيت مستقل واكيد طبعا بتاكلي مع اهله فين حقوقك ؟؟؟من حقك يوفر لك سكن مستقل اكيد مش واخده راحتك
شوفي خدي نصيحتي جوزك مالوش حق عليك الا لما يوفر لك حقوقك وقتها غصب عنك تديلو الحقوق اللي بتقولي عنها حق الطاعه و الامور دي
اطلبي منه بيت مستقل تاخدي راحتك وتحسي انك صاحبه البيت مش عله قاعده عند اهله
مريم : عندك حق يا ميرا انتي غبيه ازاي تقبلي تسكني عند اهله انا من شروطي اسكن في بيت مستقل بعيد عن اهله عشان ميدخلوش في حياتي فين رايحه فين جايه وكدا شوفي ليان خطيبها اشترى لها بيت مستقل عن اهله
ليان : طبعا من الناحيه دي معاهم حق اطلبي بيت مستقل غبيه ايه الي جابرك تتصبحي كل يوم بوش عمك وبنات عمك وامه وحتى عياله ليه ترضي يعيشوا عندك ,,,,بنفس الجناح ياخد لهم اوضه برا الجناح
ميرا : مش عارفه كان فين عقلك لما وافقتي عليه ..ازاي تقبلي تتجوزي واحد ارمل وعنده عيال انتي تدلعي صغيره وجميله مش عارفه ياموكوسه كان فين عقلك في المهلبيه

 

 

 

 

ليان : يمكن جذبها الشكل جوزها وسيم جدا وشاب صغير حتى في عيني احلى من ريم ودكتور ب
قاطعتها مريم : احلى من ريم ليه يطلع ايه ده
ريم بغرور : لا انا احلى
ليان : اسكتي اسكتي والله هو احلى منك
ميرا : ما علينا المهم انك لما ترجعي اطلبي بيت مستقل
مريم : ما تسكتيش عن حقك لما يفتحلك بيت مستقل وقتها تقولي حقوق يا ام حقوق اما دلوقت مالوش حقوق لحد ما يشتري لك بيت مستقل
رن الجرس وريم ساكته
كلامهم دخل مخها وعشش فيه
لازم تطالب في بيت مستقل صحيح ايه الي يجبرها تصتبح كل يوم بسحنه خالد ايوه نفسها في بيت مستقل تحس فيه بالاستقرار
********************
قاعده بالغرفه
وتفكر ازاي تبدأ لأ مش هتسكت حتي لو رفض طيب هتعمل ايه عضت على شفايفها بتفكير بعدين رجعت تفكر بالنتائج المهم تطرح عليه الموضوع
طلعت من الغرفه وراحت للصاله كان قاعده وبايده ورق للماجستر مشغول فيه
وقفت فوق راسه وبتردد وبعدها
شجعت نفسها : اممم
رفع راسه لما حس بيها بصلها وبعدها رجع نظره على الورق وسألها
وهو باصص في الورق : عاوزه حاجه يا حبيبتي ؟؟
ريم بهدوء : عاوزه اتكلم معاك بموضوع
رفع نظره عليها : موضوع ضروري ؟؟
هزت ريم راسها
امير: تقدري تصبري لحد بس ما انهي الورق اللي في ايدي؟؟
ريم وهي تفتكر كلام البنات اتشجعت وهي تتكتف : ما اقدرش اصبر
حط الورق على التربيزه وابتسم بهدوء : اتفضلي اقعدي
قعدت ريم وبصتله ودخلت بالموضوع على طول : انا عاوزه بيت مستقل
بصلها وحس انه ما سمعش كويس : عاوزه ايه ؟؟
ريم وهي تمد بالكلام : عاوزه بيييييت مستتتتقل
هز راسه بتفهم : ممتاز
ريم بقهر : بتتريق ؟؟
ابتسم بهدوء : لا والله مش بتريق بالعكس جميل ان الواحد يعيش في بيت مستقل بس حاليا صعب ظروفنا ما تسمحش
ريم وبانفعال وصوت عالي وهي تردحله : وليه ظروفنا ما تسمحش ؟؟

 

 

بصلها امير بعتب : اعتقد احنا قاعدين نتناقش ممكن افهم ليه صوتك عالي ؟!! انا بتكلم بهدوء اتكلمي بهدوء رجاء صوتك ما يترفعش على صوتي
ارجع اكمل كلامي وبلاش تقاطعيني
هزت راسها وهي مبوزه
ظروفنا ما تسمحش حاليا انت حاليا حامل وفي المدرسه ..مين يهتم بالبيت ؟؟ ما تقوليش الخدامه الخدم محتاجين لحد يشرف عليهم ويتابعهم ولا يسبهم لوحدهم لاني صراحه مش بثق فيهم وبعدين لما تولدي انت عندك دراسه مين يهتم بالبيبي مستحيل ارضى اخليه عند المربيه لوحدهم فالبيت
اما البيبي هنا يبقى تحت نظر امي واهلي لوقت ما ترجعي من المدرسه وانا مخطط نستقل في بيت لوحدنا بس بعد ما تكملي دراسه اما حاليا صعب ولا يناسبنا ابد آآ
ريم مش عاجبها : انا بقي ميهمنيش يناسبك او لا
بالنسبة ليا انا يناسبني جدا انا عاوزه بيت مستقل
امير ببرود : سيبي الدراسه ومن بكره مستعد ننقل لبيت جديد
ريم وقفت و زعقت : في المشمش اسيب دراستي
اميرعطاها نظره : صوتك ما يطلعش
بصتله ريم بحده وراحت للغرفه
هز راسه ورجع يكمل وهو يقرء الورق اللي بايده
*******************
أن رفقة السوء قد تؤدي بالإنسان إلى الهلاك والضياع، فكثيرٌ من رفقاء السوء يجعلون الإنسان يرتكب أمورا قد تنعكس آثارها سلباً عليه في حياته
ميرا : غبيه وسكتي له ؟؟
ريم : عاوزني اعمل ايه بيقول مش حاليا لما اخلص دراسه
مريم باستهزاء : وصدقتيه يا هبله ده بينيمك في العسل وبعد ما تكملي دراسه يقولك بعد ما يكملوا العيال دراسه
ميرا : ماتسكتلوش وكل يوم افتحي الموضوع وخليكي قويه
ريم من غير نفس : خلاص شوفوا حكايه تانيه
مريم : حضرتي فلم امبارح ؟؟
ريم : قلت لك القناه مش موجوده
ليان : عطيتك ترددها ليه ما نزلتهاش ؟؟

 

 

 

ريم بقهر : ما عرفتش عليه كلمه سر
ميرا : انا اجيب لك رمز يحذف كلمه السر ولا يهمك
هزت ريم راسها وهي خلقها ضيق خلقه
وفضلوا ميرا ومريم يتكلموا عن بطولاتهم
وليان عن خطيبها وريم مستمعه لهم
***********صفحتي قصص منه محمد
فات اكتر من اسبوع وريم تفتح نفس الموضوع
مع امير وترد ومصممه على رايها
امير بملل : انتي مش بتملي من السيره ؟؟؟
ريم بحده : ولا عمري امل منها
امير بهدوء : طيب ايه رايك زي ما قلت لك نشتري حته ارض ونبني بيت ونصممه على كيفنا وبراحتنا
بصتلو ريم والبنات اقنعوها ترفض لانها حيله من عنده وبناء البيت بياخد سنين
ردت بحده: لا مرفوض انت مش بتفهم بقولك عاوزه بيت لوحدي
وقف امير بحزم : ريم انت بجد اتعديتي حدودك بالكلام معايا وانا ساكت لك وبديك حلول وانت ولا بستقبلي ولا بترسلي بس ماتوصلش تتعدي حدودك معايا انا جوزك وواجبك انك تحترميني
قاطعته ريم بحده : لما اعيش في بيت مستقل وقتها طالبني اني احترمك
بصلها وهو يكتم وقرر يطلع من الجناح قبل ما يفقد اعصابه
قعدت ريم وعضت على صوابعها بندم خايفه ما تحصلش علي بيت مستقل والنتيجه
تكون بتفقد امير بس لما تفتكر كلام البنات تصمم على البيت
عَدت ايام ريم نفس الروتين وكل يوم ترجع من المدرسه
وتفتح نفس الموضوع مع امير وتتمادى بالكلام وترد عليه وامير بصبر ويحاول يقنعها بكلام هادي بس يتفاجئ لما يرجع من الشغل
تفتح معاه الموضوع وبأسلوب بعيد عن الادب والاحترام وتكلمه من فوق مناخيرها
ومع ذلك يكلمها امير بهدوء وهي معانده الا بيت مستقل
********************
يوم ملوش ملامح علينا وعلي ريم
قاعده وتفكر بكلام البنات ازاي تضغط على امير علشان تسكن في بيت مستقل
طلعت من المطبخ وبصتله وهو مشغول بالورق اللي معاه
وقفت قريب منه : ها قلت ايه على البيت ؟؟
امير بضجر : ريم اعتقيني لوجه الله من الموضوع ده بقولك صعب حاليا استحملي شويه
ريم بعصبية : لامتي يعني اعيش عند اهلك لامتي مش واخده راحتي عاوزه احس اني مستقره في بيتي مستقله اكل اشرب مش مع اهلك
ضايقه الكلام اهلك اهلك نفخ بضيق : طيب خلاص من النهارده نفطر ونتغدى ونتعشى بالجناح مالوش داعي تنزلي تحت وتاخدي راحتك والجناح واسع مش مضطره تقعدي تحت وياستي مش هطلب منك تنزلي تقعدي عند اهلي براحتك حبيبتي تنزلي انزلي مش حابه براحتك
ريم بقهر حاصرها مالهاش غير السلاح اللي قالوا لها البنات عنه : اوكي بس عندي شرط
امير بطوله بال : اتفضلي ايه هو شرطك ؟؟
ريم وهي مش مقتنعه بالشرط بس من باب
تضغط عليه : اممم لطيفه ومصعب مش عاوزهم عندي بالجناج
امير اللي انصعق واوهم نفسه انه ما سمعش كويس
بصلها متنح: ايه الشرط ؟؟
ريم : لطيفه ومصعب مش عاوزاهم بالجناح شوف لهم غرف برا الجناح
امير لسه مش مستوعب : انت بتتكلمي بجد ؟؟

 

 

 

ريم بأصرار : اه بتكلم جد؟؟
امير بملامح جامده : اظن لما اتجوزتك كان عندي عيال
صح ولا لأ ؟؟ طلاما مش عاوزه عيالي ليه ما رفضتيش وزي ما سمعت محدش غصبك بعدين لطيفه ومصعب ايتام مجرد تمسحي على راسهم تاخدي كم مهول من الحسنات دول لسه اطفال ما عندهمش ام تهتم بيهم ما عندهمش ام يناموا بحضنها انا طول وقتي بحاول اعوضهم عن فقدانهم لحنان الام عاوزني ارميهم برا الجناح !!!
عاوزهم يعيشوا جو اسري مش عاوزهم يتشتتوا
ريم بدون وعي وهي حاسه بالقهر هي فقدت كل شئ بالدنيا بس ما حدش عوضها ليه هي اتشردت ومحدش سأل عنها وبدون وعي وكأنه حقدها مسيطر عليها :خليهم متشردين بالشوارع مشكلتك ده شرطي عيالك تطلعهم من الجناح يتشردوا
يضيعوا… يموتوا…. يمرضوا ما يهمنيش جدتهم موجوده خليهم عندها ينطقوا ان شاء الله يموتوا وارتاح منهم
امير بدأ يفقد اعصابه عنده عياله خط احمر : ريم قولي انك بتهزري
ريم بعصبية : لألألأ مش بهزر بقولك طلع عيالك من الجناح انت مش بتفهم
امير وقف والشرار طالع من عيونه : مش بفهم لو خليتك معايا تحت سقف واحد او على ذمتي دقيقة واحده
####################
هوب هوب ريم بجد حمار بيطب طبعا مش هقولكم ولا حكلكم تخيلوا رد امير ابن الامير الهادي النادي لما يتعصب هيفرج علينا الجروبات وصوته هيلعلع ويجلي فشر عبد المتجلي الصراحه من حقه ترفع الضغط ريم صحيح اخطأت بس صغر سنها وحملها وصديقاتها وتاثيرهم عليها يشفع لها(في حد عنده مانع) كتير ستات يسمعو كلام الناس وتخرب حياتها بايدها وهي خربت على نفسها لما سمعت كلام صحابها السوس
قولو امير غلطان بقي هشمع الصفحه لو حد غلط في ميرو🕸🎴

يتبع..

لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ورده في المزبله 2)

‫3 تعليقات

اترك رد

%d مدونون معجبون بهذه: