روايات

رواية عندما يبكي الشيطان الفصل الثالث عشر 13 بقلم سارة أحمد

رواية عندما يبكي الشيطان الفصل الثالث عشر 13 بقلم سارة أحمد

رواية عندما يبكي الشيطان البارت الثالث عشر

رواية عندما يبكي الشيطان الجزء الثالث عشر

عندما يبكي الشيطان

رواية عندما يبكي الشيطان الحلقة الثالثة عشر

تلتفت ساره لي الطفل فوجدته متحول لي ثعبان ضخم ومطلع لسانه وبيقرب منها وصرخت ساره
وندهت علي عمر
ساره:عمررر الحقني يا عمررر
يسمع عمر صراخ ساره فيجري
عليها هو ومجدي…
يتجمد عمر مكانه وهو شايف الطفل المتحول ماسك ساره بيده الاثنين ومطلع لسانه وبيلمس بيه
وجه ساره زي ما يكون في حاله هياج ساره بتصرخ مستنجده بي عمر وبتبكي دموع ساره وصرخها
كان خناجر بتنطعن في روحه اول مره يحس بكده
عمر:يا مجدي شوف حل انا اول مره اشوف الطفل في الحاله دي ايه الا حصل…. رد
يبصله مجدي بشماته وتشفي زي ما يكون بينتقم من عمر وبتمثيل
الفزع والحيره
مجدي: انا مش عارف ايه الا حصل لي اع دي اول مره يعمل كده
من ساعه من اتخلق …
يجري عليه عمر وبغضب عنيف
يمسك فيه
عمر:انا عايز حل دلوقتي الثواني دي اهم حاجه في حياتي ساره في خطر شوف حل
بس مجدي مستمتع بعذاب عمر ولهفته في كلامه ونظره عينه الا كلها خوف وحب علي ساره
وقلقه انه يخسرها
مجدي:انا ذنبي ايه في الموال ده؟

 

 

عمر يزقه بغل وغضب فيقع علي الارض ومن قسوه الدفعه ينكسر ذراعه فيصرخ اه اه ذراعي انكسر
بس عمر ميهتمش بيه
ويجري في المكان وهو بيص حوليه يمكن يلقي حاجه يلفت بيها انتباه الطفل
خصوصا انه بقي مجنون جيدا وساره بتصرخ وتبكي الحقني يا عمررررر
ده كان ملغبط عمر ومجمد تفكره
دقايق بتمر بس علي عمر دهور
وفعلا يلقي عمر وسيله يلفت بيها انتباه الطفل
عمر:متخفيش يا ساره انا هنقذك
حتي لو كان التمن عمري فداكي يا ساره ….
كانت تلك الكلمات مثل السحر علي
الا طمنت قلبها وكانت نبع الشجاعه لي ساره فسكتت عن الصراخ والبكي ود ساعد عمر كتير
عمر يلقي انوار الطفل بيحبها
جيدا وكان بيجري وراها اول ما بشوفها وفعلا مسكها عمر وجري علي الطفل وهو لفاف نفسه بالانوار
عمر:ساره انا هنور الانوار دي واقف امام الطفل هو هيسيبك ويجري وريه استعدي يا ساره
ساره: بدهشه ازي يعني كده هقع وتنكسر رقبتي انت عايز تخلص مني…
يضحك عمر مش وقتك يا ساره استعدي بس
وفعلا عمر جري شغل الانوار الطفل اول ما شاف الانوار
ضحك ولمعت عيناه وفعلا رمي ساره وجري وري عمر الا كان بيجري ولا كأنه في مسابقه جري
صرخت ساره منك لله يا عمرررر
بس هي وقعت علي مرتبه عمر كان محضره لي ساره
تتنطت ساره من الفرح هيا انا عايشه هيا انا حيه
عمر:مش قت احتفالاتك دي انا الا هموت من الجري…
تبص ساره لي عمر يا لاهواااي
ده هيبقي كفته صح السر في القيلاده هي بتصدر اشارات غريبه وبصت لي مجدي الا فرحانه بكده
وفهمت انه سبب كل المصايب والجهاز الا معاه هو سبب جنون الطفل
فجأه يظهر تعبان تاني ضخم يقرب من ساره
ساره هو انا مكتوب عليه اني غدي

 

 

بس يظهر الا يغير الاحداث
شاهر يظهر في الوقت المناسب وينقذ ساره من الثعبان الا خلي عازف يتعارك معاه…..
وشال ساره وجري من هنا ويختبؤ في مكان امين
ساره كانت مغمضه عيناها
شاهر :فتحي عينكي انتي بخير طول ما انا هنا مستحيل يمسك نسمه هوا …..
وابتسم
ساره متنحه ومش فاهمه حاجه من الا بيحصل
عمر بينادي علي ساره
عمر:ساره انتي فين سارهههههه
ساره:يا لاهواااي دي عمر في خطر
يا شاهر لو فعلا بتحبني انقذ عمر
شاهر:انا تحت امرك حاضر هنقذه رغم اني مش بيطقه بس ازي…؟
ساره: السبب هي القيلاد ومجدي هو اثو المصايب هو وري كل الا بيحصل والا هيحصل
وشرحت ساره لي شاهر ايه الخطه
وفعلا شاهر راحل مسك مجدي وضربه بوكس افقده وعيه ومسك الجهاز
شاهر:ساره انا مسكت الجهاز اعمل ايه تاني
بس عمر يجري ويخبط في شاهر ويسقطاه ارض والجهاز ينكسر
ساره: الله يخربيت بيتكم
شاهر مسك المسدس المصنوع من الكهرباء وصوبه نحو الطفل فتصرخ ساره لا متقتلهوش
انا هعرف اهديه ووقفت ساره امام الطفل
وغنيت اغنيه فهدأ الطفل ورجع زي ما كان…
وجري علي ساره وشالته وضمته في حنان بس يا حبيبي يلا نام اتاوب الطفل وفعلا نام
شاهر وعمر وقفين متنحين من منظر ساره وهي بتنيم الطفل
تلتفت ساره لهم وتتغاظ منهم
ساره: كده هو انتوا اتهبلتوا والا ايه

 

 

عمر:لا بس غريبه الا بيحصل هنا
شاهر:لا غريبه ولا حاجه مجدي هو السبب في كل حاجه حصلت هنا
وكل الخلافات الا فراقتنا
وهو سبب حالتي وتدهورها واستغل حبي لي ساره
ساره:ايواه ايه حكايتك معايه
شاهر:______
قبل ان ينطق يدخل عمر وهو: غاضب مش وقته بس مجدي راح فين؟
ساره:اكيد هرب
شاهر:ويارا كمان هربت اصلها شريكته
ساره:يارا مستحيل
شاهر:طول عمرك قلبك كبير وحناين
عمر بغضب يشد ساره من ايدها يلا يا نحنوح
ومرت الايام حال عمر وشاهر في تحسن كبير والسبب في كده ساره
بس في مكان تاني بيحصل مؤامره
بتدبر لي عمر وساره
يارا:هو انت يا مجدي مش هتقتل ساره انا عايزه انتقم منها… واشفي غلي منها
يضحك مجدي:اكيد ساره لازم تموت موته قاسيه ومأسويه عشان اوجع قلب عمر عليها زي موجع قلبي علي بلال ابني… وبكي
يارا:ايواه لازم نحرق قلب عمر علي ساره ويشوف العذاب ويدوق الوجع الا احنا دوقناه
ابواه قتل ابوي قدام عينه عشان رفض يجرب اختراعهم علي البشر
فقتله بثعبان بلعه قدام عينيه

 

 

عمري ما اقدر انسي شكل ابوي وهو بيتوسل لي يحيي عشان يرحمني فخيره يا اما التعبان يبلعهو او يبلعني
فاختار انه يضحي بنفسه واريح لي التعبان وسلم نفسه ليه واكله وعينه في عيني حتي البكي عجزت عنه وبعد كده رمني في دار الايتام شوفت المر والقهر لحد ما ظهرت عيله وتبنتني من وقتها اقسمت علي الا نتقام من سلسله
كله….
مجدي:بشر متخفيش هحقق كل الا نفسك فيه دلوقتي في هدايه حلو في انتظار ساره
في نفس اللحظه عند ساره
ساره:ماما ناديه انا رايح الحديقه اجيب بعض الفواكه عايزه حاجه مني بس خالي بالك من بدر لحد ما اجاي
وفعلا خرجت ساره لي الحديقه الا تحت في بعد الجبل وكانت بعيد عن القلعه وعمر مسافر
ساره بتغني وش وخده بالها من الا وراها شخص ملثم وبقرب منها اوي اوي وهجم عليها ووضع السكين علي رقبتها
الملثم:مش عايز اسمع صوتك والا

 

 

غرستها في رقبتك
تسكت ساره وتكي في صمت وتتمني ان عمر كان هنا….
ومشت معا الملثم ورمها علي الارض وقيدها
ووضع كاميره ووضعها علي وضع التصوير
وقرب من ساره وابتسم وبدأ في تمزيق ثيابها وساره تصرخ
الملثم يضحك ده انتقام يارا ومجدي والسبب عمر بتاعك
ولسه هيقبلها يضربه الثعبانس علي راسه فيسقط قتيل
ساره مش مصدقه الا هي شايفها
شاهر مع الثعبانس
قرب منها شاهر وخلع جاكته وغطاها
بس ساره عيناها علي الثعبانس
الا بيبصلها بحب ويطمنها بص لي شاهر انه يمشي
فاخدها شاهر ومشي ودخل جوه بيت منعزل عن اي حد ساره فصلت سكته وبتبصله في فضول غريب ومره واحده تساله
ساره:شاهر هو انت مش عايز تقولي ازي تعرفني وايه علاقتك بي بدر وتعرف هو فين؟
وازي ماماتش وايه حكايه عمر ويارا
يتنهد شاهر: حاضر الحكايه حصلت من ٨ سنوات في رحله فرنسا

يتبع ….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( راوية عندما يبكي الشيطان )

اترك رد