روايات

رواية طفلتي العنيدة الفصل الثالث عشر 13 بقلم نانسي

رواية طفلتي العنيدة الفصل الثالثة عشر 13 بقلم نانسي

رواية طفلتي العنيدة البارت الثالث عشر

رواية طفلتي العنيدة الجزء الثالث عشر

طفلتي العنيدة

رواية طفلتي العنيدة الحلقة الثالثة عشر

الجد بتعب: قولته ايه يا بنات
روز ونانسي بتنهيدة وهم ينظرون لبعض : موافقين يا جدي
الجد بأرتياح وابتسامة هادئة : كدا انا اطمنت عليكم ريحته قلبي يا حبايبي ربنا يسعدكم دايما
روز ونانسي معا : بس الاول اوعدنا انت كمان تبدأ في العلاج في اسرع وقت ممكن
الجد بتعب: حاضر اوعدكم اني اول ما اطمن عليكم هبدأ على طول
ادم بهدوء: جدي انت لازم ترتاح دلوقتي واحنا هنجيلك في وقت تاني
نانسي بتأكيد : ايوة يا جدو انت لازم ترتاح عشان تقوملنا بالف سلامة انشاءلله
الجد بأرهاق : ماشي ياولاد وانتو كمان لازم تروحه ترتاحه وابقه تعالو الصبح جااك ادم
جاك وادم : نعم يا جدو
الجد : اطلعه طمنوهم يابني وخد ابوك وامك وعمك ومرات عمك وبنات عمك واختك وانتو كمان وروحه على البيت يلا
روز بنفي : لا طبعا مش هنروح ونسيبك غير لما تكون كويس وترجع معانا البيت
الجد بابتسامة متعبة : متقلقيش عليا يا حبيبتي انا كويس الحمدلله وهبقى كويس اكتر لو سمعتي الكلام وروحتي عشان انتو كمان محتاجين للراحة
نانسي باعتراض : بس يا جدو
الجد بحسم : مفيش بس انا قلت اللي عندي ويلا على البيت انتي وهي
……………………..💜………………………

على الناحية الاخرى خرج ادم ونانسي وجاك وروز من غرفة الجد ليهروله الجميع بلهفة عليهم
باسم بلهفة : نانسي يا بنتي طمنيني جدك عامل ايه دلوقتي
نانسي بطمأنينة : متقلقش يا بابا جدو بقى كويس الحمدلله
ليتنفس الجميع بارتياح
ادم بهدوء : بابا ماما عمي ومرات عمي يلا عشان اوصلكم على البيت
سالم بنفي : لا يا ادم يابني انا هفضل هنا مع جدك
نانسي باعتراض : لا يا عمو انتو كلطم تعبته انهاردة ولازم ترتاحه وابقه تعاله بكرة الصبح انا وروز هنفضل معاه ماتقلقوش
روز بتأكيد : ايوة بالظبط كدا اول مرة اختي تقول حاجة صح
جاك : يا جماعة اصلا الدكاترة منعو الزيارات لحد بكرة الصبح ف وجودكم هنا مش هيعمل حاجة غير انكم انتو اللي هتتعبه وانا وادم هنفضل هنا معاه لحد الصبح تكونو انتو جيته
وبالفعل اقتنع الجميع بالذهاب الى البيت والمجيئ في الصباح

كانت تجلس في الحديقة الخاصة بالمشفى وهي شاردة الذهن تفكر في كل احداث هذا اليوم وتفكر في القرار الذي اتخذته لا تعلم ان كانت قد فعلت الصواب ام لا ولكن شيئا ما بداخلها يطمئنها على انها قد اتخذت القرار الصحيح وتشعر براحة لا تعلم سببها
فجاة شعرت باحد خلفها يضع يده على كتفها التفتت سريعا لتجده هو يقف يتطلع لها بثبات
ادم بهدوء وهو يجلس بجانبها : مالك
نانسي بضيق : بعد ماخضيتني وجاي تقولي مالك كمان لا مفيش حاجة انا كويسة اووي
ادم بحنق : تصدقي انا غلطان عشان سالتك انتي حرة انا مش هسألك تاني
نانسي: يكون احسن برضو
……………………..💖………………………

في كافيتيريا المشفى كانت تجلس روز بجانب جاك
رووز بضجر: بقولك ايه
جاك بلامبالاة وهو يعبث بهاتفه: نعم
روز بضيق : انا جعانة
جاك بسخرية: نعم يختي جعانة بعد كل اللي حصل انهاردة وليكي عين تاكلي
روز بحنق : اللي حصل حصل هعمل ايه يعني وبعدين انا ماكلتش من الصبح خلي عندك شوية احساس
جاك بسخرية : احساس بايه بالظبط دانتي شوية وهتاكليني
روز بضيق : مليش دعوة انا عايزة اكل دلوقتي هتأكلني ولا اسيب كلاب بطني اللي بتصوت دي عليك
جاك بضحك : كلاب بطني هي مش كانت عصافير بطني برضو
روز بغيظ : اي حاجة مش فارقة كتير يا خفيف وبعدين انت اقعد على جنب انا هطلب اللي انا عايزاه وانت تدفع ماشي
جاك بلامبالاة: طيب ماشي اطلبي احسن ماتاكليني بعد شوية
لتشير روز الى الجرسون وتطلب الطعام وبعد قليل من الوقت اتى لهم الطعام
جاك وهو ينظر للطعام بصدمة : ايه دا

روز بعدم فهم : ايه مالك بتبص على الاكل ليه على فكرة انا معملتش حسابك يعني الاكل دا ليا انا بس
جاك بسخرية : امال لو كنتي عملتي حسابي كنا اكلنا المستشفى كلها بقى
روز وهي تاكل بشراهة : ماتبالغش دا يدوبك يكفيني ولسة فيه تورتة شيكولاتة وتشيز كيك وزلابية وايس كريم مانجا بس
جاك وهو يكاد يصاب بالشلل من هذه المجنونة : يا سلام ولسة كمان فيه تاني ليه مش مكفيكي التلاتة بيتزا واتنين برجر وطبقين السلطة والبطاطس المحمرة ولتر بيبسي يا مفترية ليه دا لو حمار مش هياكل كدا
روز بضيق وفمها مليئ بالطعام : ياعم انت هتقر ولا ايه قول خمسة وخميسة في عين الحسد وبعدين ماتبصليش كدا عشان مابحبش حد يبصلي في اللقمة
جاك بغيظ : كلي يا بقرة والله بعد الاكل دا كله هتبقي شبه البلونة المنفوخة
……………………..😍……………………..

في صباح اليوم التالي وفي الحديقة الخاصة بالمستشفى كان ادم نائما على احدى المقاعد ونانسي تنام على كتفه ايضا فتح بطلنا اعينه الخضراء مع اشعة الشمس لينظر الى تلك التي تنام على كتفه ثواني وتذكر ليلة امس وانها قد غفيت على كتفه
ابتسم على شكلها المضحك وهي نائمة وشعرها مبعثر على وجهها وتفتح فمها بطريقة مضحكة للغاية مد يده وازاح خصلات شعرها المتناثرة وراء اذنها لتستيقظ نانسي بفزع على حركته
نانسي بفزع : عااااااا
ادم بضيق : هششش اسكتي يا مجنونة انتي هتفضحينا
نانسي بحنق : انت بتعمل ايه هنا هاا رد عليا
ادم بغيظ : بلعب
نانسي بعدم فهم : ايه
ادم بسخرية: هكون بعمل ايه يا هبلة انتي هو انا اللي نمت على كتفك امبارح لا وكمان نايمة وفاتحة بوقك ولا حاسة بحاجة
نانسي وهي ترفع اصبعها في وجه بتحذير شرس : بقولك ايه انا ماسمحلكش تغلط فيا فاهم وبعدين ماصحيتنيش ليه هااا
ادم وهو يقترب منها ويهمس في اذنها بصوت منخفض : لا شرسة اووي فكرتيني باول مرة شوفتك فيها في اسكندرية يا حلوة
نانسي بتوتر : ااانت قليل الادب لتدفعه بعيدا وتفر هاربة من امامه وهو يضحك بشدة عليها وعلى توترها امامه شراستها وقوتها وعنادها كل تلك الاشياء تتلاشى عندما يقترب منها وقلبها يبدأ بالخفقان بشدة وكأن احدا ما ينتزعه من داخلها
………………………❤…………………….

بعد مرور ثلاثة ايام على هذه الاحداث واخيرا قد تعافى الجد وخرج من المستشفى الى المنزل بشرط ان يرتاح جيدا ولا يتوتر ثانيا ويبدأ في اخذ جلسات الكيماوي الخاصة به كي يتعافى من هذا المرض
في القصر كان جميع العائلة مجتمعين ثانيا على سفرة الافطار
الجد بابتسامة : ياااه وحشتوني اوي يا اولادي ووحشتني لمتنا الحلوة دي
نانسي بمرح : وانت واحشنا اكتر يا جدو يا قمر انت انا عارفة اني انا اكتر واحدة وحشتك صح
الجد بضحك : صح يا حبيبتي كلكم وحشتوني اووي ووحشني جنانك وهزارك انتي والبت روز دي
ليأتي صوت انثوي غريب من خلفهم : وانا موحشتكش يا عمي
ليلتفته جميعا بصدمة الى مصدر الصوت
الجد بصدمة : انتي

يتبع …

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية طفلتي العنيدة )

اترك رد