روايات

رواية طفلتي العنيدة الفصل الثاني 2 بقلم نانسي

رواية طفلتي العنيدة الفصل الثاني 2 بقلم نانسي

رواية طفلتي العنيدة البارت الثاني

رواية طفلتي العنيدة الجزء الثاني

طفلتي العنيدة

رواية طفلتي العنيدة الحلقة الثانية

في شركات ادم الحديدي
يدخل بطلنا بغرور وثقة لا تليق الا به لما لا فهو ادم الحديدي مالك شركات الحديدي جروب يدخل المصعد الخاص به ويدلف الى مكتبه ليباشر عمله
بعد وقت
يدخل عليه صديقه المقرب يوسف
يوسف بمرح : حبيب قلبي اللي واحشني
ادم بغضب : انت يا حي*وان مش فيه زفت باب تخبط عليه ولا هو الباب شفاف يعني مش شايفه
يوسف بمرح : فيه ايه بس يا دووما هدي اعصابك ياراجل ليطقلك عرق ولا اتنين وتروح مننا لا قدر الله
ادم بسخرية : لا اطمن طول مانت معايا الحمدلله مش هيطقلي عرق بس انا هيجيلي شلل بسببك
يوسف بزعل مصتنع : اخص عليك يا دووما بقى من اولها بتعمل فيا كدا امال لما اولد ابنك هتعمل فيا ايه اخص عليك يا قاااسي ياللي جرحت احساسي اخص
ادم بضحك : ابن مين يا خويا لا دانت هربانة منك على الاخر ههههه
يوسف بمرح: ايوة كدا يزميكس اضحك وفرفش يا راجل

ادم بابتسامة : ماشي ياعم سبنالك انت الفرفشة
يوسف بمرح: طبعا يابني وهو دا اللي مخلي البنات كلها بتموت فيا 😂😂
ادم بسخرية : اين البنات دي انا لا اراها
يوسف بمرح: ياراجل دانا لو اشرت كدهوو هتلاقي البنات بالدور عليا
ادم بسخرية : اه طبعا مانا عارف ليكمل بجدية : المهم انا لازم امشي دلوقتي عشان الحق احضر الاجتماع بتاع فرع اسكندرية خلي بالك من نفسك ومن الشغل
يوسف بمرح : متتاخرش عليا يا بيبي عشان بتوحشني
ادم بضحك : حاضر ي رووحي 😂😂
وذهب ادم الى الاسكندرية
………………….💜………………..

عند نانسي وهي خارجة من المدرسة وبتكلم مامتها في التليفون
الام بقلق : انتي فين يابنتي انتي قلقتينا عليكي اووي
نانسي بمرح : ايه دا يا ماما انتي بتقلقي زي باقي الامهات اول مرة اعرف
الام بغضب : تصدقي انا غلطانة والحق عليا عشان بكلمك تعرفي لو كنتي قدامي دلوقتي كان ابو وردة سلم عليكي
نانسي بمرح : طب كويس ان انا مش قدامك والا كنتي عملتي معايا الجلاشة وبعدين اقفلي يا ولية وبطلي رغي عشان اعرف اركز في الطريق ولا تيجي عربية كدا ولا كدا تخبطني واروح انا في شربة مي
لسة مكملتش الكلمة لقت عربية جاية بسرعة عليها ومن الخضة التليفون وقع من ايدها اتكسر ووقعت مكانها من الصدمة ومش قادرة تتحرك وعقلها رافض يشتغل

اما عند بطلنا كان ادم بيسوق العربية بسرعة وكان هيخبط حد بالعربية
لكن داس فرامل على اخر لحظة
…………………..💜…………………

عند نانسي فاقت من صدمتها على صوت فرامل العربية اتجهت ناحية العربية بغضب وعصبية كبيرة
نانسي بغضب وصوت عالي : انت يا حي*وان انت اع*مى يعني مش شايفني
ادم بغضب وبينزل من العربية : انتي ازاي تتجرأي يا بتاعة انتي تتكلمي معايا كدا انتي متعرفيش انا مين واقدر اعمل فيكي ايه
نانسي بعصبية : هتكون مين يعني واحد اع*مى ماشي بيخبط في خلق الله
ادم بغضب : اخرسي انتي واحدة مش مح*ترمة وقليلة ذوق وانتي اللي طلعتيلي فجاة زي الشبح
نانسي بعصبية وصدمة : انت واحد كداب انت اللي طلعت في وشي مرة واحدة لانك اعمى وانا محترمة ومتربية غصب عنك وانت اللي قليل الذوق مش انا
ادم ببرود : خلصتي امشي من وشي احسن ما أقتلك بجد المرادي ومش هيهمني حاجة مش هضيع وقتي مع طفلة زيك
انهى كلماته وتركها وذهب بالسيارة
نانسي بصدمة وغيظ : نعم هو قال عني طفلة ماشي اه لو شوفتك تاني هوريك الطفلة دي هتعمل فيك ايه
نانسي بزعل : اه ياربي حتى الموبايل وقته يتكسر دلوقتي هتصل بماما ازاي انا دلوقتي لتكمل بغيظ ربنا ياخدك ياللي كنت السبب دي ماما هتعمل مني بطاطس محمرة على التاخير دا
اخدت شنطتها وتليفونها اللي اتكسر وراحت تقعد على البحر شوية

……………………💝……………………

في منزل نانسي
الام بقلق : البنت أتاخرت اووي انا حاسة ان حصل معاها حاجة
الاب بابتسامة مطمئنة : حبيبتي متقلقيش عليها بنتنا كبيرة وواعية وبتعرف تخلي بالها من نفسها كويس وشوية وهتلاقيها نطت علينا دلوقتي
الام بابتسامة: تعرف يا حبيبي برغم تصرفاتها المجنونة والطفولية وطولة لسانها دي الا اني مبقدرش استغنى عنها وعن مناغشتها معايا طول اليوم ولما بتتأخر كدا بقلق عليها اووي
الاب بابتسامة: طبعا يا حبيبتي مش بنتنا ربنا يخليهالنا ويبارك لنا فيها يارب
الام بتنهيدة : يارب
روز وهي تدلف من غرفتها : الله الله ياسي بابا انت وماما بقى قاعدين في حالة حب وشجن وبتحكو وتمدحو في الاستاذة نانسي وانا بنت البت السودة صح انت يا بابا بتدعيلها وانتي مش قادرة تستغني عنها وانا اشرب من البحر صح
الاب بضحك : احنا ربنا يعينا على المجانين اللي معانا
وادي اول مجنونة اهي
روز بغضب طفولي : وكمان بتقولو عليا مجنونة ماشي يا بابا ماشي مانت مبقتش تحبني متكلمنيش تاني بعد اذنك
الاب بحب وهو يحتضن ابنته : وانا اقدر يا حبيبتي دا انتي اللي في القلب انتي الكبيرة واول فرحة ليا مقدرش استغنى عنك
روز بحب وهي تحتضن والدها : ربنا يخليك ليا يا سندي ونور عيني
( ربنا يخلي كل الابهات اللي في الدنيا وحقيقي الواحد من غير الاب مبيبقاش عايش ربنا يخلي كل الابهات اللي في الدنيا )

نكمل
الام وهي بتبص بطرف عينها : وانا ايه اتركنت عالرف خلاص
الاب بحنية : انتي حبيبتي وام عيالي ومقدرش ابدا اركنك عالرف ربنا يديمك ليا يا حبيبتي
روز بحب وهي تحتضن والداها : ربنا يخليكم ليا يا احلى عيلة في الدنيا
قطع هذا الجو الجميل
نانسي وهي تدلف من الباب
نانسي بصدمة وتمثيل : ايه دا ايه اللي انا شايفه دا امي وابويا واختي وفي بيتي وعلى انتريهي لا مش قادرة استحمل الصدمة لا اه يا قلبي اه
الام بغضب وهي بتجيب ابو وردة من الارض وتتجه ناحيتها : غوري يابت من هنا جاتك داهية في شكلك اللي يسد النفس وانا اللي كنت قلقانة عليكي يا جزمة
نانسي بضحك : هدي اعصابك يا حاجة ليطقلك عرق ولا حاجة
الاب وهو يحاول الا يضحك على هذه المجنونة : بس خلاص انتو الاتنين وانتي يا نانسي تعالي هنا
نانسي بمرح : جيالك يا روح قلبي انت
الاب بهدوء وهو يجلس بجانبها : ها قوليلي اتاخرتي ليه
نانسي بضيق :حاضر هقولكم يا بابا وحكتلهم عن اللي حصل معاها (عشان نانسي مش بتخبي حاجة عن عيلتها ) نكمل
نانسي بضيق : دا كل اللي حصل

الاب بخوف : ايه طب انتي كويسة يا بنتي حصلك حاجة
نانسي بحب : متخافش عليا يا حبيبي انا كويسة وزي الفل اهو قدامك بس الموبايل اتكسر عشان كدا معرفتش اتصل بيكم وروحت قعدت عالبحر شوية عشان اهدا
الاب بحنية : فداكي مية موبايل يا حبيبتي اهم حاجة انتي
نانسي بمرح : يخليك ليا يا رووحي انت
الام بقلق : نانسي انتي كويسة بجد يا بنتي
نانسي بأطمئنان : صدقوني انا كويسة وزي الفل مفيش اي حاجة لتكمل بمرح: المهم اني انا جعانة ومكلتش حاجة ف ينوبك فيا صواب وتاكليني عشان عصافير بطني بتصوووت
روز بسخرية : لا انا دلوقتي اتاكدت انك بخير وزي القردة عشان انتي دايما همك على بطنك
الام بضحك : طيب ماشي ي لمضة هانم روحي غيري هدومك واغسلي ايديكي عقبال اما احط الاكل على السفرة
نانسي بسرعة : فورررريرة
وذهبت نانسي لكي تبدل ملابسها
……………………💙……………………

في قصر عائلة الحديدي
وتحديدا في غرفة مكتب الجد كان الجد يجلس على كرسيه الكبير وامامه والد ووالدة ادم كان ينظر لهم في صمت قطع هذا الصمت والد ادم وهو يقول
الاب بتساؤل : بابا انت طلبتنا ليه خير فيه حاجة
الجد بهدوء : كنت عايزكم في موضوع مهم
الاب باستغراب : قول يا بابا احنا سامعينك
…………………..💜…………………

يتبع ….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية طفلتي العنيدة )

اترك رد