روايات

رواية شمس حياتي الفصل الأول 1 بقلم لمياء وليد

رواية شمس حياتي الفصل الأول 1 بقلم لمياء وليد

رواية شمس حياتي البارت الأول

رواية شمس حياتي الجزء الأول

رواية شمس حياتي
رواية شمس حياتي

رواية شمس حياتي الحلقة الأولى

هو كل شوية اعملي كذا وشيلي كذا وحطي كذا هو مفيش غيري ف البيت ده يعني ولا ايه الله
خلصي ي شمس وبطلي لماضة اختك بتذاكر و لازم ننضف كويس عشان الضيوف اللي بابا عازمهم أنهردا
~ضيوف ايه بس يماما والله حرام انا ضهري بقي ف زمة الله وبعدين هي ليل ع رجليها نقش الحنة ولا المذاكرة هتطير منها يعني متيجي تساعدنا وبعدين تكمل
يبنتي اشتغلي ونتي ساكتة اختك ف امتحانات لما كنتي ف امتحاناتك هي كانت بتشتغل معايا ومش بتتكلم انتي اللي شغالة ترغي اسكتي بقا شوية
ماشي ينبع الحنان انا اصلا مليش رأي ف البيت ده يا ليلة بختك ي لوزة يا منتي صغيرة عالهم يلووزة
(شمس لقت معلقة الاكل لازقة ف ضهرها )
عااااا نتي عاوزة تقتليني والله اشتكيكي لحقوق المرأءة واجيب حقي عاااااا نتي مش امي نتي مرات ابويا عاااااا
ايه يشمس مزعلة ماما ليه وصوتها عالي
نا يبابا ده نا نسمة حتي اسأل نبع الحنان صوتي مش بيطلع ف البيت خالص صح يماما وغمزتلها
الام ف نفسها اه ببنت الايه ..مفيش حاجة يحبيبي البت كويسة ونا مش بزعق ولا حاجة متقلقش
الاب بعدم تصديق طيب يلا ي ام شمس عشان الضيوف ع وصول
الا قولي ي حجوج مين الضيوف دول اللي بسببهم انا شوية وهشيل البلاط اكنس تحته بالمرة
بطلي لماضة ي شمووسة وخلصي مع ماما عبال ما ارتاح شوية
شمس بزمجرة ..حااضر يبابا
استووب نتعرف الاول ع العيلة العثل دي
(&شمس البنت الكبيرة 22سنة جميلة مختمرة بس لمضة وشقية وبتحب المداعبة والمقالب وف 4 كلية تربية رياض اطفال لانها مش بتحب قد الاطفال ف حياتها .
&ليل الصغيرة 20سنة بنت جميلة ورقيقة اوي وعيوطة شوية ومختمرة برضو زي اختها وف 2 كلية السن وبتحب المذاكرة جدااا .
&الاب مجدي طيب ومحترم وبيتعامل مع بناته بحب ومصاحبهم بس برضو حاسم ف قراراته معاهم .
&الام سهيلة ست سكرة وطيبة خالص وبتحب بناتها جدا ومصحباهم .)
(شمس دخلت ل ليل اختها الاوضة ونطت عالسرير )
ليييييييل
يبنتي حرام عليكي هقطع الخلف منك ف مرة الله
اسفة ي لي لي وبغموض بقولك ايه متعرفيش ضيوف مين اللي جايين لبابا انهردا
لا يستي معرفش حاجة عنهم بابا متكلمش ف هعرف ازاي
ي لي لي عليا برضو الكلام ده
يبت وربي معرفش حاجة عنهم بجد
شمس لنفسها اومال بس هيبقو مين الناس دي
عدي الوقت
وشمس وليل جهزو السفرة مع ماماتهم ولبسو وظبطو نفسهم وسهيلة الام جهزت هي ومجدي كمان
الجرس بيرن
الاب ..افتحي الباب ي شمس
حاضر يبابا
اول ما فتحت الباب وشافته قدامها انصدمت ورزعت الباب ف وشهم كلهم وجريت
ايه اللي هببتيه ده ي شمس
مجدي فتح الباب واعتزرلهم
اتفضلو واقفين ليه نا اسف بجد عاللي حصل ي حسين بس هي شمس كدة طقة شوية منها معلش ودماغها مش فيها
حسين ب ابتسامة .لا مفيش حاجة. ي حبيبي والله دي زي بنتي ربنا يباركلك فيها
اللهم امين يا رب
اذيك يا احمد اذيك يا مصطفي
احنا بخير الحمد لله والله
اذي حضرتك نتا
تمم يحبيبي الحمد لله
شوية وشمس وليلي وسهيلة الام خرجو
اهلا اهلا اذيك ي استاذ حسين
بخير ي ام شمس الحمد لله اذي صحتك نتي
تمم والله الحمد لله
وبعد السلامات
قعدو عالسفرة
ليل قدام مصطفي وشمس قدام احمد
شمس ف نفسهاوهي بتبصله كل شوية بطرف عينها بخوف ينهار اسوح يا ربي نا متأكدة أن هو اللي ضربته بالطوبة امبارح بعد صلاة الجمعة ونا خارجة من المسجد لما كنت بلعب مع الاطفال
يا ربي حتي رأسه زارقا شوية اهي بس الحمد لله هو وقتها مشفنيش عشان نا استخبيت فمش هيعرفني نا مش هخاف بقا وكدة
مجدي..قال قولي ي احمد مال راسك يبني اصلها زرقا
مفيش ي عمي والله كنت خارج من صلاة الجمعة وكان ف عيال بتلعب بالطوب وفي بنت كبيرة مختمرة معاهم تقريبا ف جابت طوبة عليا بس مقدرتش اشوف غير ضهرها
مش فاهم بنت كبيرة ذي دي تلعب مع عيال بالطوب ليه ربنا يهديها
شمس اتعصبت
وقالت ..هو يعني البنات الكبيرة مينفعش تلعب ولا ايه
كلهم استغربو من ردة فعلها جدا
فحبت تلطف الجو ..اقصد يعني في بنات عادي بتحب تلعب حتي بعد ما تكبر يعني بيبقي طبع وحب للاطفال وكدة
احمد بشك ..اه طبعاا بس مش ف الشارع وقدام الناس وهي خارجة من المسجد وتلعب طوب ولا ايه
شمس اتعصبت بس كتمت جواها وبصت لطبقها
احمد بشك اكتر ..هو نتي بتحبي تلعبي ف الشارع وكدة يعني
مجدي الاب بضحك ..يبني دنا بتحايل عليها تبطل شغل الاطفال ده بس اعمل ايه بقا ف مخها الطفل ده
بتحب الاطفال اوي ودي الحاجة الوحيدة اللي بتنجذب ليها دايما
شمس ف نفسها الله يكرمك ي حج الواد اصلا شكله شك فيا نتا كدة اكدتله اني نا اللي ضربته بالطوبة 🤦🏻‍♀️
احمد بنظرات شر ل شمس ااااه طب ربنا يهدي الجميع بقا وضحك عادي
شمس يا رب عدي الليلة دي ع خير نا هبلة ومش حمل ابو عضلات ده
خلصو الغدا
وقعدو ف الصالة
مصطفي ل ليل
نتي اسمك ليل صح
ليل ب احراج أيوة
نا اسمي مصطفي نتي خريجة ايه بقا
نا ف 2كلية السن
ما شاء الله نتي صغننة اوي
ليل بزمجرة نا كبيرة مش صغننة
وسابته ومشيت
واحمد وليل مش بيتكلمو خالص هما بس بيبصو لبعض بشر وغضب
العزومة انتهت وحسين خد أولاده ومشي
نتعرف بقا ع العيلة دي
(الاب حسين راجل محترم ومعلم أولاده كويس ومراته متوفيه وعنده ولدين بس
&احمد وده الابن الأكبر 29 سنة مخلص كلية إدارة اعمال وجيش وبيشتغل مدير ف بنك بيحب شغله جدا وبطبعه صارم شوية
&مصطفي الابن الأصغر 27 سنة مخلص كلية هندسة وجيش
وبيشتغل مهندس ف شركة هادي بطبعه وبيحب شغله)
وبعد أيام
مااااماااا نا نازلة الكلية عاوزة حاجة
لا يشمس خلي بالك من نفسك كويس ومتلاعبيش عيال ف الشارع فاهمة
شمس بنفااذ صبر حااااضر يماما حاااضر
وهي نازلة عالسلم قال يعني هسمع الكلام ده الاطفال احباب الله
وهي بتعدي الطريق كان ف ام ماسكة طفل صغير وماشية جنبها فضلت تلاعب فيها ومخدتش بالها من العربية اللي جاية عليها …..
لا حول الله يا رب نتي كويسة يبنتي
شمس بتعيط ومش حاسة بجسمها خالص وخايفة من اللمة اللي حواليها
الشاب نزل من العربية بسرعة
نتي كوي….
ايييه دااا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمس حياتي)

اترك رد

error: Content is protected !!