روايات

رواية بداية جديدة الفصل الثالث 3 بقلم إسراء ابراهيم

رواية بداية جديدة الفصل الثالث 3 بقلم إسراء ابراهيم

رواية بداية جديدة البارت الثالث

رواية بداية جديدة الجزء الثالث

رواية بداية جديدة الحلقة الثالثة

جومانا: حلو كده يلا اطلع بقا قدام كل الموظفين وقول كده واه نسيت اقولك علي حاجه انا عندي شرط
يونس: انتي كمان هتتشرطي
جومانا: انا اشرط براحتي وانت تسمع وتنفذ
جومانا: شرطي هو ان هننقل مروان فرع تاني
يونس: لا مستحيل
جومانا: انت مفكرني بسالك انا ببلغك يا بشمهندس
يونس:……
جومانا: متتكلمش مش قدامك حل تاني انا هعمل اجتماع مجلس ادارة هقول فيه كل الكلام ده وهنمضي العقد ومشيت وسابته
بعد ساعتين
جومانا: وبس كده يا بشمهندسين اجتماعنا خلص تقدروا تتفضلوا
بعد شويه

 

في مكتب جومانا
جومانا كانت بتكلم ليلي في التلفون: تمام يا ليلي وصلتي انتي وزينه البيت صح
ليلي: اه وكمان نص ساعه هنزل سنتر******
جومانا: مش ده اللي طريقه مقطوع
ليلي: ايوه يا جومانا بس متقلقيش مش هيحصل حاجه
جومانا لسه هتتكلم دخل مروان من غير استاذان
جومانا: طب اقفلي دلوقتي يا ليلي
جومانا: انت ازاي تدخل كده يا بني ادم انت
مروان: اي اللي انا سمعته ده
جومانا: وانت جاي تاكد سمعك عندي
مروان بزعيق: جومانا ردي اي اللي انتي عملتيه ده
جومانا: عملت اللي في مصلحت الشركة
مروان: هو اي اللي في مصلحه الشركة علفكرا انا مدير زي زيك
جومانا: اخس عليا هو انا مقولتلكش مش العقد اللي والدك مضاءة في بند من بنودة انكم مش هتتدخلوا في الادارة الا اذا مات او دخل في غيبوبة
مروان بزعيق: يعني اي يعني
جومانا بحده بانت في صوته: يعني انت يا بشمهندس موظف عندي زي اي موظف وهيتخصملك خمس ايام علي وقاحتك دي
مروان بزعيق: لا بقا كده كتير انتي اتجننتي ولا انتي اصلا مجنونة جومانا متطلعيش امراضك النفسيه علينا بقا
جومانا: اطلع برة

 

مروان: اه ده جيت علي الجرح بقا بطلي جنان بقا انتي عارفة انك بتضري الشركة باللي بتعمليه
جومانا: وانت ملكش دخل في قراراتي الادارية اطلع بره واعمل حسابك كمان ساعه في اجتماع لكل مهندسين الشركة تاني علشان نقسم الشركة ونناقش المشروعات
مروان بعصبية: هنشتغل مع مبتدئه علي اخر الزمن
جومانا: بلاش تقول كده لان انت بالذات عارف المبتدئه دي ممكن تعمل اي يا مروان واتفضل اطلع بره
مروان طلع من غير ما يرد عليها
بعد مرور ساعة
في غرفة الاجتمعات
جويدا وهي بتميل علي مروان: متعرفش يا مارو الاجتماع ده ليه
مروان وهو بيبص في عين جومانا: لا يا بيبي هنعرف دلوقتي
جويدا اتصدمت اول مرة يقولها يا بيبي
جويدا وهي بتميل عليه اكتر: علفكرا بحبك يا مارو وباسته من خده
جومانا بزعيق: لو سمحتوا يا بشمهندسين ده مش وقته ولا مكانه
جويدا وهي بتقف بتحدي: وانتي مالك انتي نعمل اللي نعمله
جومانا: لا ليا لاني يا حلوه مديرتك ومش هخصملك
لان هيبقي كتير عليكي ومش هشغل نفسي بيكي يلا يا بشمهندسين نبدا اجتمعنا

 

في السنتر
ليلي وهي ماسكه دماغها: لو سمحت يا مستر ممكن اروح بجد مش قادرة
المستر: اه طبعا اتفضلي يلا يا يوسف روح مع بنت عمك شكلها تعبانه اوي
يوسف في سره: اوووف
يوسف: تمام يا مستر عن اذنك يلا يا ليلي
قدام السنتر
يوسف وهو بيقلد المستر: يلا يوسف مع بنت عمك شكلها تعبانه اوي ما تولعي وانا مالي يا شيخه اعمل اي في اسمي
ليلي بتعب: اصلا مش عاوزة منك حاجه ومطلبتش من المستر غور مش عاوزة منك حاجه انا هكلم جومانا تيجي تاخدني
يوسف: يكون احسن اتكلي
ليلي مشيت بتعب وهي بترن علي جومانا بس بيديها مغلق: اوف يقا يا جومانا ردي ارجوكي مش قادرة
زياد: اي يا مزة اللي موقفك كده
ليلي بتعب: ابعد عني ملكش دعوة بيا الحقووووني
عبده: محدش هيسمعك يا حلوه انتي مش شايفة المكان
عند يوسف سمع صوت ليلي بتصرخ جري عليها
يوسف: ليلي

 

ليلي بتعب وماسكه دماغها: الحقني يا يوسف
يوسف: اي ياد منك ليه مالك بيها
زياد: الله هو الحلو هيعمل نمرة ولا اي
يوسف: لا يا عم ولا نمرة ولا نيلة انا مش بتاع اقوال انا بتاع افعال تحب تجرب
عبده وهو بيطلع المطوه: اه اوي اوي
يوسف: اداله بالبوكس
بس زياد مسكة كتفه وعبده طعنه في بطنه
ليلي بصريخ: يوسف
زياد: الله يخربيتك عملت اي اجري
ليلي جريت عليه: يوسف يوسف انت كويس فوق لا متغيبش عن الوعي ومسكت التلفون واتصلت بالاسعاف
في عربية الاسعاف
ليلي بتعب: اخيرا يا جومانا رديتي الحقيني
جومانا: اي يا ليلي في اي
ليلي وهي ماسكه دماغها: انا ويوسف رايحين علي مستشفي *****الخقينا واغمي عليها
جومانا: الو الو يا ليلي
ياسين وهو واقف جمبها: اي في اي ليلي كويسة
جومانا: صوتها تعبان وبتقول رايحه هي ويوسف علي مستشفي*****

 

ياسين وهو بيجري: يا ساتر يارب طيب روحي انتي وانا هحصلك
ياسين وهو بيجري خبط في مروان وحكاله
في عربية ياسين
مروان كان بيكلم والده ووالدته وكانوا هما كمان جاين في السكه
وعند جومانا كانت سايقة بسرعة عالية
في المستشفي
جومانا: في بنت وولد جم هنا
الممرضه: تقصدي الولد المطعون والبنت المغمي عليها اللي لسه جايين
جومانا بقلق: هما فين
الممرضه: الولد في العمليات والبنت في غرفة210اقرب غرفة للعمليات
جومانا ومروان وياسين جريوا
في غرفة210
جومانا: ليلي حبيبتي انتي كويسة
ليلي: اه كويسة يوسف فين
جومانا: في العمليات

 

ليلي: طب خديني قدام اوضه العمليات
جومانا: بس انتي عايزة…
ليلي: جومانا اسمعي الكلام هو هناك بسببي
جومانا سنددتها
قدام اوضه العمليات
سميرة(ام يوسف): هما البنات دول ميجلناش من وراهم المصايب
جومانا كانت هترد بس ليلي مسكت ايديها علشان تسكت
بس جومانا اكتفت بنظرة ليونس
يونس: خلاص بقا يا سميرة والبنت اي ذنبها
مروان: هو اي اللي اي ذنبها لا ذنبها اكيد ليها علاقة مش بعيد تكون هي اللي جايباهم
ياسين: مروان مش وقتك
سميرة: هو اللي مش وقته مالكم انتم الاتنين هما سحرين ليكم ولا اي فوقوا
يونس بزعيق: بس بقا احنا ابننا بين الحياة والموت وانتم بتقولوا اي طب امك يا مروان وضناها جوا انما انت اي
مروان مشي ومردش
ياسين راح قعد جمب ليلي: متقلقيش هيفوق بس هو اي اللي حصل
ليلي بعياط: هو.. هو. ف.. ي و.. و

 

جومانا: ياسين مش وقته انت مش شايف شكل البنت
الدكتور خرج من اوضه العمليات: الحمدلله هو فاق ونقلنا غرفة
ليلي وهي بتبص لجومانا: ينفع ادخل اشوفه
الدكتور: اه طبعا
في غرفة يوسف
ليلي: انت كويس
يوسف بتعب: اه كويس انتي تمام
ليلي: اه هسيبك ترتاح عن اذنك
ليلي خرجت: هو كويس
سميره: طيب يختي يلا غوري انتي واختك ملكمش عازة هنا
ياسين: اي اللي بتقوليه ده يا ماما علفكرا مينفعش
مروان: خلاص يا ماما ابنك بقا كويس متزوديهاش
سميرة: برضو يمشوا انا مش طيقاهم
جومانا: يلا يا ليلي بينا دول ميستاهلوش
سميرة:علي اساس انكم تستاهلوا
جومانا :………..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بداية جديدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *