روايات

رواية ريم الفصل الأول 1 بقلم فريدة سيد

رواية ريم الفصل الأول 1 بقلم فريدة سيد

رواية ريم البارت الأول

رواية ريم الجزء الأول

ريم

رواية ريم الحلقة الأولى

الجميل ماله
=مفيش بعد اذنك
وقف قصادها وومش مخليها تعدي
=لو سمحت ميصحش كدة
_لسه هيتكلم فجأء لقى بوكس في وشه و لسه هيبص كان اتدلق على الارض و من شدة الضرب فقد الوعي
ريم:انت كويسه؟
هند: اه انا تمام شكرا اوي ليكي بجد
ريم:العفو على ايه سلام
هند:سلام
(ابطالنا الظهرت: ريم 19 سنه في تالته … كلية هندسه محدش يعرف عنها حاجه تقريبا من كتر الغموض الهيا فيه … بتحب الرياضه جدااا خصوصا القتاليه و بتلعب كراتيه و كونغ فو و mma بس مهمله في نفسها جداا)
(هند: 20 سنه …اعلام … بس دي شخصيتها عكس هند تماما بتحب الميك اب و اللبس و هي قمر ب معنى الكلمه من عائله متوسطة الحال يعني )
نرجع للقصه تاني
راحت ريم محاضرتها و روحت على بيت
ريم: ساموووو عليكووو

شيماء(والدة ريم): و عليكوووو خش يسطا البيت نور
ريم: يسطااااا!! عييييييب يا بنت دي كلمة تتقال؟
شيماء: هو الهنعمله في الناس هيطلع علينا ولا ايهه
ريم: كما تدين تدان يا.. يسطا ( و طلعت تجري)
شيماء: اه يا …. تعاااااالي انا قولت الكلمة دي متتقالش ( تجري وراها و هي ماسكه الشبشب)
ريم: خلاص مقدرش ازعل القمر بتاعنا
شيماء: متستبتنييش
ريم: و النعمه عسل ( و جريت على الحمام و قفلت الباب
شيماء: با بنت ال
خرجت ريم من الحمام و هي لابسه لبس التمرين
شيماء: تاني يا ريم ! انت مش روحتي الصبح قبل الجامعه؟
ريم: ده كان كونغ فو انا دلوقتي رايحه ال mma
شيماء: يا بركة دعاكي يما و مش هتروحي الكاراتيه صح
ريم: ازاي ده الحب الحب هروحه بليل
شيماء (تجري وراها بالشبشب) هتجن*يني
ريم: بعد الشر عليك يا قمر

شيماء: طبعا ياختي
ريم: طب متعمليش اكل عشان هجيب و انا جايه
شيماء: ربنا يخليك ليا يا قمر
ريم: سبحاااااانه
(و راحت على التمرين)
في التمرين
رحمه: اتأخرتي ليههه
ريم: مش اول مره على فكره انت الكابتن هزق و انا مش عايزه اتكلم
رحمه: كده ؟ طب تمرينة انهارده ا..
ريم:خلاص ونبي انت احسن كابتن في الدنيا انا داخله اغير
(ملحوظه رحمه تبقى الكابتن بتاع ريم عندها 23 سنه عشان كدة التعامل بينهم عادي)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في الصباح …
(في بيت هند)
هند: يوسف عايزاك في موضوع
يوسف: خير يا هند حاضر
هند: انا في ولد عاكسني الصبح في ..
يوسف بغضب:ايههههه مين القدر يعمل حاجه زي كدة و انا عايش هاااااااا و عملتي ايه انا عارفه انك بتتكسفي مش هتعملي حاجه( يقصد من الاخر بتخاف بس مش هيقدر يقولها صريحه)
هند: اهدى بس انا معرفش الولد اصلا بس في بنت جات ضربته علقة موت لغاية ما تقريبا اغم عليه
يوسف: مين البنت دي و ازاي محدش عملها حاجه
هند: ما هو احنا كنا في الطرقه الفي الجامعه و دي تقريبا محدش يعرفها غير عدد قليل جدا و حظي كان حلو ان البنت دي عارفاه
يوسف: بس اكيد في كاميرات انا هروح و اجيبه من قفاه
هند: يا يوسف اهدى استني البنت دي ممكن….
قفل الباب وراه و خرج و راح الجامعه و هي لبست بسرعه و نزلت بتحاول تلحقه عشان لو حد شاف الموضوع ده ريم هتتأذي
(ملحوظه يوسف يبقى اخو هند عنده 25 سنه خريج كلية تجاره)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في بيت ريم ….
ريم: انا نازله عايزه حاجه
شيماء: سلامتك يا حب
ريم: مش مطمنه عايزه ابه
شيماء: تصدقي انت متربتيش و انا ال هربيكي
ريم نزلت جري على الجامعه عشان متتأخرش على المحاضره
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

…يوسف كان بيجري بالعربيه بأقصى سرعه من العصبيه
و هند كانت بتكلمه على الموبايل بس هو ماخدهوش معاه و بتحاول تلحقه
يوسف وصل الجامعه و فعلا راح للمدير
المدير: انت ازاي تتدخل بالمنظر ده
يوسف و هو بيحاول كتم غضبه: انا اسف بس الحصل ده مينفعش نهائي
المدير: و هو ايه الحصل
يوسف: حكى له ما حدث من غير ما يجيب سيرة ريم لأنه نسيها اصلا
المدير: طب و انا ايه اليثبتلي؟
يوسف حضراك ممكن تشوف منطقة ……. في الكاميرا
المدير: انت شكلك محترم و انا هعملك النت عايزه بس لو طلعت بتكذب
يوسف: و انا متأكد
فتح المدير الكاميرا و فعلا شاف الولد ده بس مشافش ملامحه و مخدش باله من ريم
دقق الكاميرا على وش الولد و لما شافه اتصدم
ده يبقى ابن اخوه و بما انه عارف انه اتضرب جامد بس ميعرفش من مين كمل الفيديو و دقق على ريم و عرف شكلها…..
يوسف: ها حضرتك رأيك ايه في الحصل ده

المدير: الحقيقه انا مش شايف ان الولد عمل اي حاجه
يوسف: نعمممممم
المدير: ايوه الولد معملش حاجه و عن اذنك عشان ورايا شغل
يوسف: انت واعي انت بتقول ايه؟
المدير: معلش انا مش شايف انه المفروض يتعاقب
في اللحظه دي دخلت هند و هي منهاره و قالت ل يوسف يوسف متعملش حاجه انت مش فاهم حاجه الولد ده يبقى ابن اخوه المدير و… لسه هتكلم المدير طردهم
يوسف: انت مش قولت انك متعرفيهوش
هند: ايوه بس ولله انا لسه واخده بالي
يوسف: اومال كنت بتجري ورايا جامد ليه ها خايفه من ايه
هند: عشان هما بيدوروا على الضربت الولد ده و بمجرد ما انت لفت نظره للكاميرا هيبص فيها و البنت دي هتتأذي
يوسف خبط ايده على رأسه بعد ما خد باله انه اذى البنت الانقذت اخته
المدير: هاته لي ريم عبدالله مختار حاااااللللاااا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`~~~~~~

ريم و هي في المحاضره جه الامن نده عليها استغربت جدا بس راحت معاهم و دخلت للمدير و اول ما دخلت اتصدمت ….

يتبع ….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية ريم )

اترك رد