روايات

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل الخامس 5 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل الخامس 5 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي البارت الخامس

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الجزء الخامس

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الحلقة الخامسة

الحقيني ياحور “اخر ما سمعته حور من تقي ”
حور وهي تنادي بخوف تقي تقي انتي سمعاني؟ تقي ردي فيكي اي؟
“عند تقي لم تستطع مقاومة الوجع الذي تشعر به فوقعت فاقده للوعي ظلت حور تنادي عليها لكن دون جدوي”
__
__في مكتب زين _
____ كان منشغل في بعض الامور لكنه فاق علي احد قام بدفع الباب بقوه وهوا ينهج
زين بخوف حور حبيتي مالك ؟ حاولت حور التحدث ، اهدي خدي نفسك
حور بدموع زين تقي!!!!!
زين بقلق اهدي ياقلبي واتكلمي براحه حصل اي؟
حور ببكاء تقي كلمتها دلوقتي اسال عليها لانها غايبه بقالها مده ردت بس صوتها كان ضعيف اوي وبتقولي الحقيني ياحور وبعدها الخط اتقفل انا خايفه اوي يازين دي مالهاش حد مرات ابوها ست مفتريه اكيد عملت فيها حاجه.
زين بقلق طيب اهدي تعالي معايا ….صعد زين سيارته وبجانبه حور التي لم تتوقف عن البكاء
___

 

_في منزل تقي____
___ كانت زوجة والدها تتحدث بصوت عالي.. انت فين ؟
=الشاب بهدوء خير مش قولتي نكتب الكتاب بكره
ردت بغل لا مش هنستني لبكره تجيبلي اي مأذون وتيجي دلوقتي .
=الشاب بطمع وماله نيجي دلوقتي اهو هنطلع بحاجات حلوه كتير ان كانت المزه ولا فلوسها
تحدثت بغل انا مش عاوزه اسمع اسمها تاني تخلصلي عليها ..
الشاب بطمع كده الحساب يتقل
هديك اللي انتي عاوزه بس تعمل اللي ااقولك عليه؟
__
__عند حور_
_ كانت تحاول الاتصال علي تقي لكن دون جدوي حور ببكاء انا خيفه يكون جرالها حاجه .
زين وهوا خائف علي شقيقته لكثرة بكائها اهدي ياقلبي صدقيني هتبقي كويسه انا مش هسيبها هعمل اللي انتي عوزاه بس اهدي وزاد في السرعه اكثر ودعا الله ان تكون بخير.
دينا النجاشي
“”في مكان يدل مظهره انه موقع للعمل كان يجلس رجل يدل مظهره انه في الخمسين من عمره شارد كأنه يفكر في شئ؛ لكنه فاق من شروده علي صوت احد اصدقائه في العمل مالك ؟
بتفكر في اي ؟
تنهد ذلك الرجل بهدوء في كام حاجه شاغله دماغي .
صديقه بهدوء شاركني معاك ممكن نلاقي حل

 

نظر الرجل امامه مره اخر وتحدث بحزن لما زوجتي ماتت من فتره حسيت بالعجز وكل ما كنت بشوف دموع بنتي كانت بتكسرني اوي وقلت اني هحاول اهون عنها واعمل اللي ااقدر عليه وكنت هكلم الشركه هنا تديني اجازه او اانقل شغلي مصر بس بعد وفاتها بمده قصيره لقيت جايلي اتصال من الشغل اني لازم ارجع ضروري لان حصل مشاكل ولو مرجعتش هدفع الشرط الجزائي اللي في العقد ، ودا فوق مقدرتي بكتير مكنتش عارف اعمل اي ولا اتصرف ازاي وبنتي اسيبها مع مين دي ملهاش حد غيري ومينفعش اخدها معايا دا لسا شهر علي امتحاناتها غير لو جبتها هنا هسيبها بردو فين احنا بنام في الموقع ودا نظام ومفيش وقت نروح فيه بيوتنا غير اخر الاسبوع ،فكرت كتير وملقتش غير حل واحد اني اشوف واحده اتجوزها وتاخد بالها من بنتي وفي ناس شكرولي في وحده ومن كلام الناس اتجوزتها اول ما دخلت علي بنتي بيها وشفت الكسره اللي في عنيها مستحملتش لكن دا كان كل اللي في ايدي وبعدها بيومين سبتها .
“”””وبتنهيده امبارح جاالي اتصال من مراتي التانيه وقالتلي انها عاوزه تسيب الكليه مكنتش مصدق لاني عارف ان تقي بتحب كليتها قد اي لكنها قلتلي انه زميل ليها متقدم وهيا موافقه عليه قلتلها تحاول تتكلم معاها وتصبر لما تخلص جامعتها، قالتلي انها اتكلمت بس تقي قالتلها انها بتحبه
وبعدها قالتلي متقلقش بنتك عاقله والواد كويس جدا ودي شهاده مني معرفتش ااقول اي وقلتلها علي بركة الله بس جوايا هموت دي بنتي الوحيده معنديش غيرها عاوزها تشوف مستقبلها وحياتها عاوز اعوضها انا بشتغل ليل نهار عشان اعيشها احسن عيشه ، وبدموع اللي قهرني انها مش بترد علي مكالماتي حاولت كتير اكلمها لكن مدتليش فرصه وبحزن انا عارف ان عندها حق لانها شافتني اب اناني مراعتش شعورها ولا زعلها وسبتها وهيا محتجاني بس انا غلط لما مفهمتهاش اني سبتها غصب عني واني عملت كل ده خوفا عليها…. دينا النجاشي

 

صديقه وهوا يربت علي كتفه الفلوس مش كل حاجه ياصاحبي البنت بتحتاج حنان ابوها كلمته الحلوه وقفته معاها بتحتاج سندها اللي عارفه انها قبل ماتقع هتلاقيه ،بنتك الوحيده دلوقتي هيتكتب كتابها وانت هنا قاعد حتي مش عارف حاجه عن الشخص اللي هيتجوزها انت واثق اه في اختيار بنتك بس في وقت زي ده لازم تكون جمبها ماممكن موت والدتها مااثر فيها ودا كان السبب الرئيسي انها مش عاوزه تروح الجامعه او توافق علي اي حد اتقدم عشان تهرب من العيشه اللي هيا فيها بنتك دلوقتي شيفاك اناني وجرحتها.
والد تقي بدموع انا فعلا اناني انا مكنتش معاها في اكتر وقت احتجتني فيه لا وجبتلها مرات اب واحده مكان امها
صاحبه بنصيحه انت لازم تنزل وتبقا مع بنتك
نظر والد تقي لصديقه بحزن طيب والشغل؟ والشرط اللي قلتيلك عليه ؟
إبتسم صديقه بهدوء متقلقش انا همسك كل حاجه مكانك وهمشيها لرجوعك
ابتسم والد تقي بمتنان انا مش عارف ااقولك اي بجد؟
صديقه بابتسامه متقولش حاجه احنا بينا عيش وملح المهم لازم تمشي في اوراق السفر لانها هتاخد منك علي الاقل اسبوع
دينا النجاشي
فوأم له والد تقي وقام كلا منهم لعمله.
_____

 

____في بيت تقي
_____ كانت تجلس تلك السيده علي المقعد وهي تنتظر وصول المأذون فستمعت لخبط علي الباب بقوه وقفت بغضب وفتحت الباب وقبل انت تتحدث تغيرت ملامحها فليس هم من كانت تنتظرهم فمن يقف امامها شاب يبدو علي مظهره انه زو مكانه
وقبل ان تتحدث تحدث هوا= دا بيت تقي عبد الحميد؟
ضمت حاجبيها وانت مين ؟وعاوز اي؟ وجاي تسأل عليها ليه؟
زين بغضب يحاول كتمه ممكن تناديها ؟
تحدثة بغل مقصوفة رقبه زي دي موقعة واحد زيك ازاي ؟وعملالي فيها المحترمه الشريفه؟
كانت حور تقف بعيد لكنها عندما سمعت ما تقوله تلك السيده لما تتحمل واقتربت منها بغضب متجيبيش سيرتها بحاجه وحشه دي اشرف واحسن منك نظر لها زين بغضب فتوقفت عن الكلام ،فنظر لتلك السيده بهدوء انا قلت ممكن تناديلها؟
السيده بصوت عالي مفيش حد هنا يلاا شوفو جايين منين؟ وقامت بغلق الباب بقوه لكن هناك يد منعتها ودفعت الباب فوقع ارضا
من قوة الدفعه مما جعل جسد تلك السيده يرتعش ونظراته التي اخافتها فوضع يده في جيبه هتناديلها ولا ادخل انا؟
” لم يلقي منها اي رد فدخل ووراه حور ”
كانت حور تبحث عنها في انحاء المنزل فوقع نظرها علي الباب المغلق وذهبت لفتحه لكنه مغلق بااحكام كسر زين زجاج الباب بحذر حتي لا يؤذيها لو كانت بالداخل وكل هذا امام تلك الشيطانة لكنها لم تتحرك من مكانها خوفا منه .
“”عند زين وقع نظره عليها وهي فاقده الوعي وعلي وجهها كدمات اثار الضرب تحولت عيناه للون الاسود من شدة الغضب وقام بخلع قفل الباب وقبل ان يدخل دخل شاب البيت ومعه رجل يدل من هيأته انه مأذون فذداد ذلك من غضبه وعلم انها كانت تريد ان تزوجها رغما عنها ، ومن نظرته لذلك الشاب علم انه يتعاطي المخ*درات فبرزت عروقه من شدة الغضب ،في ذلك الوقت كانت حور تحاول افاقة تقي لكن دون جدوي…

 

الشاب وهوا يسحب مط*وه من جيبه جيت للموت برجليك انا بقول تمشي لو خايف علي نفسك؟ عشان اكتب الكتاب واخدها وطبعا انت ملكش صالح بيها ؟
زين بغضب نظر لتلك السيدة.. انتي كنتي عوزه تجوزيها لواحد زي ده ؟عشان اي ؟
تحدثة بغضب وحقد انا لو اطول ااقت*لها هق*تلها وانت ملكش دخل بدا كله ، يا تشوف مصلحتك يا اما مـ*وتك انت والسنيوره اختك علي ايدي ووعد هبعتلك حبيبت القلب بس لما اعمل اللي في بالي .
زين بغضب اعمي وصوت جوهري انتي اي ؟شيطان؟ انتي فعلا مريضه بنت زي دي عملتلك اي؟
ارتعشت خوفا من صوته ونظرت للشاب ان يهجم عليه فنظر له زين بغضب وامسك منه الس*لاح بمهاره و امسكه من ملابسه وبصوت كالفحيح مش انا اللي يتلعب معاه قام بلكمه الواحده تلو الأخري فوقع الشاب علي الارض ووجهه ينزف من كل مكان وغادر المأذون هاربا بعد ما رأي ما رآه ، اما تلك السيده وقف قلبها من شدة الرعب فمظهره كذئب بشري ،اقترب منها زين وبغضب لولا انك ست كنت ربيتك بس ملحوقه اصبري عليا.
“” تركها ترتعش خوفا فزين عندما يغضب لا يقف امامه شيطان””
ذهب للغرفه التي بها حور وتقي وقام بحمل تقي من علي الارض وحور تمسك يده بخوف وغادر
_عند السياره صعدت حور في الخلف ووضع زين تقي بحذر وحور قامت بعدل رأسها علي قدميها وصعد هوا السياره وانطلق ، وصلو للمنزل وقام زين بحمل تقي والدخول بها.دينا النجاشي

 

في تلك اللحظة راتهم والدتهم ووالدهم
والدة زين بخضه في اي يابني ؟ ومين دي؟
زين بهدوء اتصلي علي دكتوره بسرعه تجيلنا علي فوق .
والد زين وقد لحظ نبرة ولده وغضبه فعلم انه شيئا كبير ، اما والدة زين قامت بالاتصال علي الطبيبه ، وبعد مده من الوقت وصلت وقامت بالكشف علي تقي وبعد انتهائها خرجت من الغرفه فذهبت والدة زين بتجاهها وزين ووالده اما حور ذهبت بجانب تقي
زين بهدوء خير يا دكتوره؟
“”نظرت له الطبيبه بغيظ ومن نظرتها فهم زين ما فكرت فيه ……….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وهل سيأتي جبر قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *