روايات

رواية سماء الرعد الفصل الأول 1 بقلم منال عباس

رواية سماء الرعد الفصل الأول 1 بقلم منال عباس

رواية سماء الرعد البارت الأول

رواية سماء الرعد الجزء الأول

رواية سماء الرعد الحلقة الأولى

ندى : يلا بسرعه يا سما ….البرق بدأ والجو شكله هيمطر جامد ..
سما : انتى عايزة أمنا الغولة ت*م*ت*ن*ا دا الورد لسه كله ما اتبعش
ندى : هو مين هيرضي يشترى مننا فى الوقت دا مفيش حد فى الشارع والعربيات كلها بتمشي بسرعه علشان المطر ..
سما : عندك حق بس انا خايفه منها ..اخر مرة ضربتنى كانت هتكسر دراعى …
ندى بحزن : مش عارفه ليه حظنا كدا ..مالناش حد يسأل علينا ..من يوم ما وعينا على الدنيا واحنا فى الحال دا
وفجأة تظهر سيارة وتركن على جانب الطريق
ندى : بت يا سما فى عربيه هناك اهه تعالى بسرعه يمكن ياخدوا مننا الورد
جريت الفتيات على تلك السيارة
واذا بهم يجدون ….
فتاة شبه عاريه فى أحضان شاب
يقب*ل*ها ق*ب*لات ساخنه
وقفت سما متصنمه أمام هذا المنظر …
ليرفع نظره ذلك الشاب ليجد فتاة رائعه الجمال يتساقط المطر من على شعرها ليجعلها فى منظر مثير للغايه
اعرفكم ب سما

سما فتاة جميله ذى عينين واسعتين سوداويين كالليل الدامس بيضاء البشرة ..نحيفه شعر اسود طويل … تبلغ من العمر 19عام … ترتدى فستان قديم ومتمزق ولكنها تمتلك الجمال الرباني الذى يبهر العيون ….
خبطت ندى سما فى ذراعها
ندى : انطقي يا بت وقوليله على الورد عمال يبص عليكى ..فرصه علشان يشترى كله …
ندى فتاة جميله تبلغ من العمر 18 عام صديقه سما تربت مع سما وتعتبرها اختها ..
فمنذ أن فهموا الدنيا وجدوا نفسهم عند تلك السيده
حمديه ويلقبونها ب أمنا الغولة من شده قسوتها عليهم …
سما باحراج وبصوت مبحوح : فل يا باشا
الشاب ويدعى رعد زهران التميمى 28 عام شاب وسيم ..ولكنه حاد الطباع ومتقلب المزاج ..يهوى النساء ..وبنفوذه وثراءه الفاحش يأخذ من يرغبها بكل سهوله ..فقد تربي على أن كل النساء هم مجرد جوارى لتلبيه رغباته ….
رعد : طب ما تيجى يا حلوة كدا قربي
اقتربت سما ببطئ إلى زجاج السيارة وبصوت مرتعش من شده البرد ..فل يا باشا
رعد وعيونه تتفحصها : تعالى اركبي
تلك الفتاة بجانبه سوزى : مين دى اللى تركب ؟
رعد : عجبتنى

سوزى بتهكم : يااااايى زوقك نزل اوووى
رعد : انزلى يا سوزى اركبي ورا ..وتعالى انتى يا حلوة جنبي ..ثم نظر إلى صديقتها التى تقف صامته …ثم مفيش مانع تجيبي صاحبتك معاكى
سما وبدون اى كلمه أخذت ندى وجذبتها لتغادر
لينزل رعد بغضب ويفتح باب سيارته
ويجذبها نحوه لتصتدم بصدره العريض..
رعد بصوت عالى: انتى مفكرة نفسك مين …ادخلى بالزوق بدل ما اخدك بالعافيه …
سما بصوت عالى لتظهر دفاعها عن نفسها : انت اللى مفكر نفسك مين ..فاكر نفسك تقدر تشترينى ..لا يا استاذ ..احنا بنبيع ورد .ونظرت إلى سوزى ..باشمئزاز ..مش بنبيع نفسنا ..زى اللى تعرفهم ..
وأخذت ندى من أمامه وجريت بسرعه ..
جرى ورائها رعد ف لاول مرة ترفضه فتاة
ذلك الرعد ذو الكلمه المسموعه ترفضه فتاة !ومن تكون مجرد بائعه متشرده ..
ظلت تجرى سما وندى وهو ورائها كى يلحقها ولسوء حظها وبسبب المطر الشديد تعركلت رجلها
لتقع فى الارض …تحاول سما النهوض بسرعه
اقترب رعد منها ولكن قد فات الاوان لتأتى سيارة مسرعه .باتجاهها
لتصرخ ندى بأعلى صوتها : سمااااااااا

لتصتدم السيارة بها ..لتقع فى الحال..
لم يصدق رعد ما حدث اقترب منها بسرعه
ليجدها غارقه فى دم*ائها
نظرت له سما بعيونها السوداء نظرة عتاب لتغمض عينيها وتفقد الوعى ..
رعد : حاول أن يفيقها ولكنها لا تستجيب والدماء تنزف ..
ندى بصريخ : دكتور ارجوكم حد يساعدنا …
حملها رعد إلى سيارته بسرعه وركبت معهم ندى
وقاد السيارة بسرعه
سوزى : نزلها يا رعد ..واحنا مالنا بيها
رعد بهدوء أوقف السيارة
نظرت له ندى ارجوك أنقذها هى هتموت
نزل من السيارة وفتح الباب وامسك بيد سوزى واخرجها من السيارة
ثم عاد إلى سيارته وقاد بسرعه
سوزى بحنق : رعد اسمعنى ..ماشي يا رعد ..بقي انا سوزى تنزلنى علشان الح*يوا*نه دى ..والله ما هعديها ليك يا رعد والايام بينا …

يصل رعد إلى المستشفى ويحملها وتجرى ورائه ندى
رعد بصوت عالى دكتور بسرعه
تجرى الممرضات وياخذونها منه
ويصل الطبيب لمعاينتها. ..
الطبيب : رعد باشا ..دى محتاجه عمليه بسرعه دى نزفت كتير ….
رعد بزعيق : ومنتظر ايه ..شوف شغلك
الطبيب بتلعثم : حضرتك شايف شكلها ايه ..يعنى مش هتقدر على تكاليف المستشفى
ليمسك به رعد
رعد : شوف شغلك بسرعه والا هدفنك هنا …انت ناسي انت شغال عند مين ؟؟
فتلك المستشفى إحدى ممتلكات رعد التميمي…
الطبيب : حاضر يا باشا
دخلت سما الى غرفه العمليات …
وبعد مرور عده ساعات
كان خلالها يقف رعد كالمجنون ذهابا وإيابا
ليخرج الطبيب ….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية سماء الرعد)

اترك رد