روايات

رواية حيات حنين الفصل الخامس 5 بقلم شهد علاء

رواية حيات حنين الفصل الخامس 5 بقلم شهد علاء

رواية حيات حنين البارت الخامس

رواية حيات حنين الجزء الخامس

حيات حنين
حيات حنين

رواية حيات حنين الحلقة الخامسة

*ف الكافيه*
اسلام….جعاااااااااااان
تميم …طب يلا نروح مطعم
قامه وقفه
:ااااعااا تميم
الكل انتبه
كانت بنت بشعرها و لبسه ضيق و جريت ع تميم حضنته تحت صدمه اسلام و سيف و فرحه
حنين…احم هو ف اي
اسلام بيبص بنظرات عيييب ولد😂
اسلام….اااعاااا ي ابن اللعيبه ،البت جمده اووي
سيف بنفس البصه…. دي صاروخ
*جرلكم اي ي ولاد مش كدا*😂
البت….تميم فينك ي روحي مختفي
تميم باحراج من انها حضنته….احم موجود اهو
البنت بسفاله…مش تعرفني
اسلام…انا اسلام و بتحضن عادي
سيف….و انا صاحب تميم جدا و معنديش اي امراض جلديه
البت ضحكت ضحكه سفله
حنين….ايه دا ،مالك ي كوكو اعصابك مش كدا
البت….وانا صافي ،مين دول ي تميم
قصدها ع البنات
فرحه بصتلها بغل
تميم…احم فرحه و حنين
صافي….تشرفنا
فرحه ضحكت بقرف
حنين بهمس…اوصفلي ي بنتي اي الي بيحصل

 

 

 

فرحه همستلها ب الي شيفاه
صافي…انت كنت ماشي ولا اي
تميم ..اه ،فـ
سيف….ايه ماشي اي ي عم احنا قعدين
اسلام…ايوه قعدين ،اهئ اهئ
مثل العياط
صافي…اي دا مالك
اسلام…اصلك بتفكرني بخلتي اهئ
حنين….خلتك مين ي كداب انت امك وحيده
سيف…لا دا اسلام عادي ،المهم انا 01***** كلمني ها
فرحه….متخدها معاك و انت مروح احسن
تميم ….طب يلا ي جماعه فرصه سعيده ي صافي
صافي بدلع….هبقا اكلمك ي تيمو اوكي ،يلا اتشاو
اسلام….طب و انا دا انا غلبان
ضحكت و مشت
فرحه…كتكم القرف ف زوقكم العفش دي اشكال
حنين….انا من غير ما اشوف بين من صوتها ،يلا ربنا يهدي كل من كان
تميم بلامبلاه….دي وحده شمال فككم
حنين بانفعال….ايه طب بدل ما هي كدا بتقف معاها ليه،انت عارف الي يقف مع وحده كدا يبقا شبها، و ربنا سبحانه وتعالى قال : بسم الله الرحمن الرحيم {وَلا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ} بجد ي تميم زعلت منك جدا ليه تشتمها كدا
تميم انفعل و حاول يبرر….ف اي ي حنين ما كل الشباب بتشتم انتي مش بتسمعي الالفاظ ولا اي و بعدين ما كلنا بشر و بنغلط ولا انتي ملاك مش بتغلطي
حنين….لا بغلط طبعا،وبعدين ملكش دعوه بغيرك انت ليك ف نفسك انت لم تتحاسب يوم اللواه العظيم مش هتقول كدا و احنا من طبعنا نغلط و نتعلم ف نحاول نتفاده الغلط فهمت و انا لو مكنتش بعزك مكنتش قلتلك الكلام دا
اسلام …تؤتؤتؤ اخص عليك و ع شكلك اخص
و مسك ايد حنين
اسلام ….شباب اخر زمن قال عيز يشتم قال اخص يلا ي بنتي نروح نشوف صافي راحت فين ممكن اصعب عليها و تتجوزني ولا حاجه
حنين ضحكت غصب عنها
و تميم اديق
سيف ….احم بغض النظر عن اي حاجه انا عيز صافي
تميم نفخ بضيق …اوووف
و سابه و طلع
فرحه ضحكت….ولله انت بارد ي سيف هطلع اشوفه رايح فين دا
فرحه….تميم تميم اقف يبني
تميم….اي

 

 

 

فرحه….ف اي هي مغلطتش عادي بتنبهك
تميم….فرحه بجد انا مديق سبني لوحدي
فرحه بحنان… مش هسيبك اتكلم معايا
تميم باندفاع…انا بحب حنين ي فرحه بحبها اوي بس كل شويه بحس قد اي هي نضيفه و بريئه و انا لا انا زفت و هي مش بتحبني هي احسن وحده انا عرفتها بجد مش عارف اعمل اي
فرحه بصوت مبحوح… احم طب ما تحاول تصلح من نفسك اتغير ع ع عشنها
تميم ..مش قادر حبب حياتي كدا و بردو عيزها
فرحه بحزن…. احم عمرك ما اتكلمت عن حد كدا للدرجه دي بتحبها
تميم بحب….عشان دي مش اي حد دي ملاك جت نورت حياتي جت تفهمني ان الحياه مش بنات و سهر و شرب و مسخره و بس لا فيها حب بجد و احترام حببتني ف حجات كتير طفله كدا و تتحب اصلا و ….
قعد يتكلم و فرحه مكنتش سمعاه كانت ف دنيا تانيه،كانت كل كلمه بتسمعها زي السكينه بتوجع قلبها ف مقدرتش تستحمل اكتر من كدا
فرحه باندفاع…. تميم ا انا بحبك
حنين….سيف كلم فرحه عشان نقبلها و نطمن ع تميم
اسلام بصلها بضيق و قال لنفسه….يشيخه دا واد ملزق كتك القرف ف حلوتك
سيف….طيب هرن اهو
ترن ترن ترن
سيف….مش بترد
حنين….طب رن ع تميم
اسلام….طب انا جعاااان
حنين….ي اخي اصبر شويه الله نطمن علهم الاول
تميم بصدمه….فرحه انتي بتتكلمي جد
فرحه بدموع….اه اه للاسف بتكلم جد، من اول يوم شفتك فيه و انا اعجبت بيك و لم اتعرفنا ع بعض ف الكليه و بقينا صحاب لقيت حياتك كلها بنات و شرب و حجات قذره حولت و عملت كل الي اقدر عليه عشان اغيرك ،لقيت نفسي بحبك حسيت نفسي بتعامل مع ابني كنت بحاول امسك نفسي من الحب دا و اقنع نفسي انك اخويا لكن لا ي تميم انا حقيقي بحبك اوي
تميم…فرحه انا مـ
قطعته…. كنت كل ما اشوفك مع وحده قلبي بيتقطع كانت الغيره بتاكل فيا و انت مشط حاسس حبيتك وقت ما بتتعصب وقت فرحك وقت ما بتحتجني حبيت اصغر تفصيله فيك
تميم…. فرحه انا مش بحبك انا بعتبرك اختي مش هقدر اشوفك حاجه غير كدا سمحني
فرحه بعياط….و انا مش هقدر افضل اختك كدا كتير مش هقدر افضل اجي ع نفسي،تميم انا مش عيزا اعرفك تاني مش عيزا
و بصتله بحزن و مشت بسرعه

 

 

 

تميم نفخ بضيق و مشي
*(و يظل البني ادم اناني بطبعه يريد ان يفعل كل شئ ولكن الله يفعل ما يشاء، و ما اجمل ما ياتي بمشيأه الله؛ فـ إحمدو الله🌚♥️🌙)*
سيف …الو ي فرحه مش بتردي ليه،اي دا مال صوتك
………
…طب ممكن تهدي انتي فين
……..
بزعق…. انطقي انتي فين الله
……….
..تمم خلكي مكانك جيلك حالا
حنين بخوف….ف اي ملها فرحه
سيف …ملهاش هروحلها متقلقيش اسلام روح حنين
اسلام….هنروح ناكل بعد كدا اروحا انا جعااان كتكم البلاوي
مشا سيف
اسلام…يلا ي ست الكل نروح ناكل تحبي تكلي اي
حنين….انا قلقانه عليهم اوي
اسلام…. انا بقول ناكل برجر
حنين….تعرف ي اسلام برغم من العشره الي بنا بس انت عيل نتن
اسلام…. الله يستورك يلا ياا
حنين….كفايا ي اسلام شبعت ولله
اسلام….كلي بس ي حنون دا الاكل جمدان
بعد كدا ضحك بهستري
حنين….بتضحك ع اي ي اهبل انت
إسلام بضحك …افتكرت ميس فاطمه فكره
حنين بضحك…قد اي انت كنت طفل متشرد ،لسه فاكر
إسلام بحب…و دي ايام تتنسي
Flash Pak….
حنين ف الحضانه و اسلام و سيف كانه جين يخدوها
اسلام….ميس فاطمه ممكن تنادي حنين عشان نروح
فاطمه….خلي مامتها تجي تخدها ي حبيبي
سيف….مهي ماما الي قالت لينا
فاطمه….لا ي حبيبي مش هينفع
اسلام بتفكير ….طب ممكن انا اقعد استنا جوه و هو يروح يجيب مامتها
فاطمه …ماشي تعالي ادخل
و دخلت الميس قعده ع الكرسي تدرس للعيال راح اسلام رابط شعرها ف الكرسي و رابط لها الكتشي ف بعضه
و عينك ما تشوف الي النور قامت مره وحده راحت متقعوره ع ورا و متالجه
Pak……
حنين…كنت مفتري اوي
اسلام….انا يبني ،دا انا غلبان
حنين…طيب ي غلبان افندي يلا روحني

 

 

 

عند أحمد كان ف الشغل و سرحاً
احمد لنفسه….كانت زي دلوقتي بتكلمني
Flash Pak…..
احمد ببرود….الو
…الو ي احمد عامل اي
احمد ….الحمد لله ف حاجه ولا اي
…لا بطمن عليك اكلت
احمد بقرف…..اممم
….اخبار الشغل اي النهارده ،اجبلك غدا و اجيلك
احمد ….حنين هبقا اكلمك بعدين عندي شغل باي
احمد لنفسه….اووووف منك لله ي ماما انت الي دبستني
Pak…..
احمد….غبي غبي ضيعتها من ايدي،ضيعت الانسانه الي بتحبني ضيعت اهتمام و حب حقيقي وحده تصني ضيعتها ،بس انا هتغير ولله لزم ارجعلها لزم اعوضها
*(لا تري جمال ما ف يديك الي عندما يضيع منك ،فهل سوفا يعود🌚🌙…)*
ف بيت تميم كان رايح جي ف الاوضه
تميم….فرحه بتحبني انا و اكيد حنين عرفه ممكن عشان كدا حنين رفضاني طب نا لزم اعترفلها بحبي ليها و ان فرحه اختي و بس انا هلبس و اروح
عند سيف و فرحه
سيف….ممكن تهدي بقا هو ميستهلس و انا هبعده عن حنين و عننا كلنا
فرحه بعياط…. لا حرام تكسر قلبه هو بيحب حنين و حنين ممكن لم تعرف انه بيحبها تحبه و تميم مقتدر و هيخطبها اكيد
سيف بضيق….و حضرتك شيفاني اورني عشان اخلي يحبها قدامي ولا اي مفيش الكلام دا
فرحه….بس بردو عرف حنين
سيف…عرفيها انتي
فرحه بعياط….هبعد عن حنين مينفعش افضل ف مكان تميم موجود فيه انا عيزا انساه

 

 

 

سيف… و حنين محتجاكي ي فرحه حنين طول عمرها لوحدها بتخاف ن الناس انا اخوها و صحبها و امها صحبتها عمرها ما صحبت حد و لم اتخطبت لاحمد كانت بتحبه من و احنا عيال و اسلام صحبي و جرنا من زمان و يعتبر اخوها خلكي جنبها ،و تميم دخل حيتنا عشان انتي دخلتي ،دا ولله انا ما بطيقه بس ساكت عشانك ،ممكن تنسي و تخلكي جنب حنين
فرحه بدموع….و انا بحب حنين جدا ولله ربنا يحفظهالي حاضر عمري ما هتخلا عنها ،يلا بقا انا هروح
سيف..تؤتؤ تعالي هوصلك و بما انك بت زي القمر كدا و شكلك قمرين و انتي بتعيطي ف هستغل الفرصه و هعمل حاجه كنت نفسي اعملها
اسلام و حنين تحت بيتها
حنين ….ها لسه كتير
اسلام… كتير اي احنا تحت البيت اهو
حنين…. يجدع انت،طيب وقفت ليه طلعني
اسلام بحب….حنين افتكرت حاجه عيزا اقلهالك
حنين…. طب تعالي قلها فوق
اسلام بفصلان….لا امك حربايه هتنط ف الكلام يختي
حنين ….كلمه كمان ع امي وربنا لنديها تنزل توركي
اسلام….خلاص خلاص وع اي الطيب احسن ،فكره لما كنا بنلعب ف الشارع زمان و
Flash Pak…..
حنين بعياط….اسلام خلني العب معاك
اسلام بزعق….لا اطلعي ع فوق عيب تلعبي ف الشارع
سيف…. اه اسمعي الكلام
حنين بعياط…لا مش عيب كل البنات بتلعب اهو بس انا بخاف منهم ف عيزا العب معاكم
اسلام….لا مينفعش تلعبي مع حد غيري نلعب فوق يلا اطلعي
حنين…لااااء هلعب يعني هلعب ،و هروح العب مع البنات دول و مش هكلمكم تاني
اسلام فضل واقف يتفرج عليها و هي بتتصاحب ع البنات
سيف…يلا دورك تحدف البليه ي اسلام
اسلام….لا انا مش هلعب انا هاخد بالي ع حنين ،عشان محدش يضيقها
سيف…ما هي بتلعب جنبنا اهو يلا ي عم بقا
اسلام …لا بقولك
و راح وقف بعيد
بعد شويه شاف البت بتضرب حنين

 

 

 

اسلام راح مسكها من شعرها
اسلام….بتضربيها ليه ي سوكه ي بومه ي الي شبه ام رجل مسلوخه ،متعيطيش ي حنين ولله لنتفها زي البطه الي ماما نتفتها
و قعد يضربها لحد ما العياط حاشه و راح اخد حنين و مشي بيها
اسلام….خلاص ي حنين بطلي عياط ،انا ضربتها كتير
حنين….انا محدش بيحبني
اسلام….لا انا بحبك و امي بتحبك ،بصي اوعدك طول ما انا موجود محدش هيزعلك غيري و محدش هيضربك غيري و محدش هيحبك غيري و لم نكبر هتجوزك و هخبيكي عشان محدش يزعلك ابد
حنين…و هتخلني العب معاك ب البلي
اسلام….اه بس ف البيت ف الشارع لا
Pak… …
حنين ضحكت ….يلهوي ع الايام كانت ايام حلوه اوي ،بس اي فكرك
اسلام مسك اديها و دخلها العمارا
و هم طلعين….الي فكرني اني لقيت نفسي من غير ما اخد بالي بنفز وعدي الي فكرني اني لقيت حب الطفوله بيكبر معايا الي فكرني اني بحبك ي احلي بنت ف الدنيا
حنين قلبها دق اووي و بقت مش عرفه هي فرحانه ولا زعلانه ولا تعمل اي
اسلام….انتي ي وليه بكلمك ردي الله
حنين بابتسامه….ربنا يسترك
اسلام….نعم يختي هو انا بشحت يشيخه تبً لكي
تك تك
..افتحي ي ام حنين خدي بتك بدل ما افتحلك دمغها
الباب اتفتح و كان………..
اسلام بغضب………

يتبع….

اترك رد