روايات

رواية نورين والجبالي الفصل السابع 7 بقلم دعاء أحمد

رواية نورين والجبالي الفصل السابع 7 بقلم دعاء أحمد

رواية نورين والجبالي البارت السابع

رواية نورين والجبالي الجزء السابع

رواية نورين والجبالي
رواية نورين والجبالي

رواية نورين والجبالي الحلقة السابعة

نورين خلصت مكالمتها مع ساره
وسابت رنيم تاخد دشها بروقه
وراحت ناحيه الجناح بتاعها
دخلت اتوضلت ولبست ايسدال
وخرجت تصلي وتدعي ربها انها تلقى الأمان والهدوء وتلقى حد يحبها زي ما مامتها قالت ليها في الحلم
في نفس الوقت مالك دخل الجناح وعنيه بتدور عليها لقيها في ركن بعيد بتصلي وكانت قمه في الجمال
يقال ان المرأه المحجبة تكون ايه في كل ما هو جميل
مالك قرب منها وقعد على طرف السرير بيتفرج عليها
مالك. تقبل الله
نورين. منا ومنكم
مالك. اكلتي؟
نورين. لا
مالك. تاب ياله عشان ناكل سوا
نورين. أكل معاك انت ليه مش باقيه على نفسي
مالك شدها وقعدها جانبه
وفتح الأكياس اللي جابها معه
علبه كبيره من البيتزا شوكولاتة وشيبس وعصير
اخر مانجها محظوظه
نورين بفرحه. مش تقول انك جايب بيتزا من الاول وانا اساس مكنتش هستنا عزومتك
أكلت بفرحه وسعاده وكانها طفله
لكن فجأه حسيت بقلبها وجعها
نورين. مالك النهارده كم في الشهر
مالك. ٣٠ ليه

 

 

 

 

 

نورين. سلفني تلاتين الف جنيه
واوعدك لما ارجع هاردهملك انا بس نسيت كل حاجه يوم ما هربت
ومش معايا فلوس خالص ومحتاجهم النهارده ضروري
مالك. ليه
نورين. ممكن تدهملي واوعدك اني هاردهملك إنما ليه فهو سبب شخصي
مالك. ماشي خدي الكريديت دي احسبي منها اللي انتي عايزه أنشا الله تخديهم كلهم
نورين. فيها كم
مالك. نص مليون جنيه
نورين. انا ممكن اخرج والله هرجع تاني بس لازم اروح مشوار ضروري
مالك. انا هاكون معاكي
نورين بضيق. ماشي
مالك. الحفله على الساعه تمانيه ونص اللبسي ياله عشان نخرج
نورين لبست دريس اسود شيفون وكوتشي ابيض جميل
خلصت ونزلت هي ومالك
سيلفا. انتم خارجين
مالك. مش هنتاخر
سيف. مالك عايز امضتك هنا الأول عشان البنك
خلصوا وخرجوا
مالك. هنروح فين؟
نورين. أول حاجة اطلع على سوبر ماركت..
استغرب ولكن عمل زي ماهي عايزه
نورين. ازيك يا توفيق
توفيق كاشير. الحمد لله يا انسه نورين جايه في معادك زي كل شهر
نورين. جهزت الحاجة
توفيق. ايوه
نورين. تاب ممكن تخلى حد يحطها في العربيه السوده اللي هناك دي
توفيق. تمام
جيه عاملين وشالوا كارتين فيها تموين زيت وسكر ورز ومكروه ولسان العصفور وبقوليات
مالك باستغراب. ايه ده كله انتي ناويه تعملي ايه؟
نورين. ممكن مفتاح العربيه

 

 

 

 

مالك. اتفضلي
نورين. ياله بينا
خرجت راكبت العربيه ومالك جانبها
وبدأت تتحرك راحت لمنطقة بعيد زي العشوائيات كدا
مالك. انا مش فاهم حاجة هو في ايه
نورين وهي بتوقف العربيه. ياله يا برنس
مالك. على فين
نورين. هنوزع
مالك. نوزع ايه
نورين راحت لصندوق العربيه
وخرجت كرتونة ومسكتها
نورين بهمس لمالك. هنوزع الحاجه دي الغلبة. ياله هات كرتونة وتعالى ورايا
واقفت عن بيت قديم وقبل ما تخبط اتفتح وظهر ست كبيره
ام محمد. ازايك يا بنتي والله كنت مستنياكي وكنت حاسه انك جايه دلوقتي
نورين. وحشتيني يا ست يا طيبه
فين بقى قمورتنا الصغير نيره
خدي بس التموين بتاعك اهوه
ام محمد بدموع. والله يا بنتي مكنتش عارفه هعمل ايه من غيرك انا والبت نيره ومحمد
نورين. متعمليش حاجه المهمه عندكم اكل ايه حلو انا واقعه من الجوع
ام محمد. حاجة مش اد المقام
شويه باميه
نورين. الله تعرفي اني بحبها اوي
ياله هتغرفيلي ولا ماليش في الحب جانب
ام محمد. ده انتي ليك الحب كله
اتفضلي يا بنتي
كل هذا تحت أنظار مالك
نورين. مالك ادخل مالك
مالك دخل وحط الكرتون اللي في ايده والست دخلت تجهز الاكل
نورين بهمس. ياريت يا مالك بيه تتكرم وتبتسم للناس
مالك. انا مش فاهم حاجة
نورين. واحنا مشين هافهمك

 

 

 

 

لتظهر طفله في الخامسه عشر من عمرها
نيره. ازيك يا ابله نور
نورين. كويسه أوي يا نور عيني
قوليلي عامله ايه في المدرسه
نيره. طلعت الأول على المدرسه السنه دي كمان يا ابله
نورين. شاطره يا روحي عايزاكي تتجدعني كدا عشان تبقى احسن دكتوره
نيره. لا انا هابقي مهندسه زيك
عشان انتي طيبه اوي وبتساعدينا
نورين. احلي مهندسه صحيح فين محمد
نيره. في الورشة وزمانه جاي
يدخل شاب في الثامنة عشر من عمره
محمد بابتسامه. ازيك يا ابله نورين
نورين. كويسه أوي وانت عامل يا محمد
محمد. الحمد لله بخير
نورين. قولي عملت ايه في الثانوي
محمد. ٩٧في الميه يا ابله
نورين بابتسامه بلهاء. ايوه كدا ارفع راسنا ونويت تقدم في ايه بقي
محمد بحرج.. مش محدد لسه
نيره. هو عايز يدخل حاسبات ومعلومات بس حضرتك عارفه ان مصاريفه غاليه وكدا
نورين كانت لسه هتتكلم مالك قطاعها
مالك. خالص يا محمد اعتبر نفسك دخلتها جهز ورقة وانا هظبطلك كل حاجه
نيره ومحمد بصوا لمالك.هو حضرتك مين؟
مالك. مالك الجبالي جواز نورين
نيره بصدمه. حضرتك صاحب شركات الجبالي للهندسه
مالك. ايوه انا

 

 

 

 

نيره بحماس. انا بسمع عن شركتك دايما يا استاذ مالك بجد ونفسي اشتغل فيها لما اكبر
مالك. خالص يا ستي اتجدعني وادخلي هندسه واعتبر نفسك من تيم الشركه
نورين. انت لسه بتروح الورشة
محمد باحراج. ايوه يا ابله
نورين. ومالك بتقولها كدا ليه الشغل مش عيب انا كمان كنت بشتغل وانا في أمريكا في كافتيريا
بالرغم ان والدي عنده فلوس كتير جدا بس انا كنت بعتمد على نفسي
ام محمد. اتفضلي الاكل يا بنتي ولو انه مش اد المقام
مالك. ماتقوليش كدا يا ست يا طيبه
وقعدوا ياكلوا و ودعوهم
نورين على جنب. اتفضلي يا ام محمد ده مبلغ خليه معاكي عشان المصاريف ودي مبلغ تاني عشان تقدمي لمحمد في الكليه وخدي دا رقمي الجديد لو حصل اي حاجه واحتاجتيني كلميني عليه
ام محمد ربنا يحفظك يا بنتي ويزيدك من نعيمة زي ما بترعي اليتامه دول
نورين. آمين ياله بقى مع السلامه
خرجت نورين ومالك وراحو وزعوا باقي الحاجه
مالك. انتي تعرفي الناس هنا ازاى
نورين. ماما أصلها اسكندرنيه وكانت بتيجي أماكن زي دي زمان وكانت تخودني معها وأم محمد وباقي الناس دول انا بعتبرهم مسئولين مني
مالك بصلها بحب وفخر واد ايه قلبها مليان رحمه وبتحب تساعد الناس
مالك. وكنتي بتساعديهم ازاى وانتي برا مصر
نورين. عارف انا ساعات كتير كنت انزل مصر اشوف بابا من بعيد وارجع تاني واجي اسكندريه
ولو معرفتش اجي اخلي اسر يبعت الحاجه
نورين. الساعة كم

 

 

 

 

مالك. الساعه تمانيه لازم نرجع القصر حالا الناس هيوصلو كمان نص ساعه واحنا لسه مجهزناش
وبالفعل ساق مالك باقص سرعه وفي خلال تلت ساعه وصلوا القصر
كاميليا. كنتم فين يا ولا الناس على وشك انهم يوصلوا
مالك. مشوار كدا يا ماما انا هاطلع اغير بسرعه فين ماهر وسيف
لينزل ماهر وهو يرتدي بدله تيكسيدو سوداء جميله
ام سيف يرتدي بدله زرقاء وقميص ابيض وكدا بنطلون ابيض
وهم في كامل اناقتهم ولكن ماهر له سحره الخاص فهو وسيم للغايه
كذلك مالك أيضا ولكن مالك له جاذبيه الخاصة فهو يأثر الجميع بأفكار واسلوبه
مالك. سيف ماهر استقبلوا الناس لحد ما اجهز
صعد مالك ونورين إلى الطابق الثاني
مالك اتجه ناحيه جناحهم ام نورين اتجهت ناحية غرفه رنيم
نورين بدهشه. ايه الجمال ده بسم الله مشاء الله طالعه زي القمر يا رنيم
رنيم بضحك. البركه في مدام سوزي اللي انتي بعتيهالي دي شاطره اوي
نورين. والفستان هياكل منك حته
رنيم. مش هتجهزي انتي كمان
نورين. هاجهز طبعا انا كنت يطمن بس ياله سلام
واتجهت ناحيه جناحها دخلت الجناح ولم تدق الباب وكان مالك يرتدي ملابسه
كان عا”ري الصدر فتبدو عضلاته بطنه السداسيه جذابه فهو رياضي ويرتدي بنطلون اسود
نورين دخلت ولكن فجأه
نورين غمضت عنيعا بكسوف وخضه
نورين بتوتر. اللبس حاجة انت ازاى تقف كدا يا بني آدم انت
ام مالك يقترب منها أكثر باستمتاع لرؤية لكسوفها لأول مرة فكانت تبدو جميله للغايه وجذابه
قرب منها جدا وهي اتكسفت اكتر وبقيت متوتره على الآخر من قربه
نورين بصوت متق”طع. ف في ايه
بتبص كدا ليه

 

 

 

 

مالك بدون وعي. اصلك جميله أوي وانتي مكسوفه مخليني عايزه اعمل حاجة هامو” ت واعملها
نورين. ان انت قل§ يل الأدب
مالك بضحكه زادت وسامته. انتي اللي دماغك شمال
نورين بتخد”ير. انت ازاى حلو كدا
ام هو فقد تخد”ر من كلمتها تمام وبدون وعي اقترب من شفتيها الحمراء المغر” يه و
فجاه
سيلفا. ابيه مالك الضيوف وصلوا
نورين زقت مالك بعيد وجريت على الحمام لأنها فعلا كانت ممكن في لحظه تنسى كل حاجه وتدخل معه في دوامة العشق ولكن سيلفا انقذتها
ام. مالك كان يقف وهو لا يعرف لماذا يريد تك” سير رأس اخته فهي جات في ذلك الوقت
ولكن اكمل ارتداء ملابسه و كان ينظر ناحيه الحمام فيبدو انها ستبقى به اليوم لأنها ستكون خجوله من مواجهته
اكمل ارتداء بدلته الجذابه ووضع عطره المميز وارتدا ساعته الفخمه
مالك. نورين ايه مش ناويه تخرجي من عندك ولا ايه ولا عجبك الحمام
نورين. وانت مالك يا بارد
ايوه عجبني امشي ياله مش ناقصة قرف
مالك….
في الحمام
نورين قعده تفتكر المصيبه اللي كانت هتعملها
نورين بتوبيخ لنفسها. عجبك اوي ياختي انحر”فتي يا نورين عايزه تبو”سي الواد يلهوي بس هو مز اوي انا مال أهل
هو انتي حبتيه ولا ايه يا نورين؟
مش عارفه بس بطمن لما يكون موجود وخصوصا لما يحضني
بطلي عبط يا نورين
وبعدين لازم هو كمان يكون بيحبك
وهو مبيحبكيش ولو كان بيحبك كان أعلن جوزنا اوووَووووف
رنيم. نورين في ايه انتي اتاخرتي في الحمام كدا ليه؟

 

 

 

 

نورين وهي خارجه. حتى الحمام مش عارفه استفرد بيه
رنيم. يخربيتك يا نورين انتي لسه مجهزتيش
نورين. هالبس اهو بس انا هاحضر بصفتي ايه؟
ليدخل مالك فجأه بعصبيه
مالك بحده. سلمي صقر الجبالي
نورين. افندم
مالك بعصبيه من نفسه لكنه مضطر. هتنزلي تقبلي الضيوف على انك سلمي مرات ماهر ابن عمي
نورين بتلالا الدموع في عنيه. مرات ابن عمك بس انا مراتك انت يا مالك
نظر لعينيها وليته لم يفعل فكانت مليئه بالدموع فكانت كرصا”صات
تنطلق في لقلبه
مالك بجمود عكس ما داخله..
بسرعه اجهز في ناس كتير مستانيك
ثم اكمل بغضب
ماهر هيجي بعد شويه عشان تنزلوا سوا
خرج وهو متضايق بس هو عنده خطه وساب نورين بتِ” لعن وتسب في اليوم اللي قبلته فيه
وبتل”عن نفسها على غبائها
نورين. رنيم ممكن تسيني لوحدي شويه لو سمحتي
سابتها وخرجت
نورين بسخرية. كنتي بتسالي إذا كان بيحبك ولا لاء اهو جيه وقالك جوابه مالك لابيحبك ولا هيحبك فينك يا ماما تاخديني في حضنك وطبطبي على قلبي
قامت باصرار

 

 

 

 

نورين. ماشي يابن الجبالي والله لاخليك تندم على اللي قولته دلوقتي
واتجهت ناحيه الدولاب واخرجت فستان اشتريته مع رنيم
فستان فيروزي لبعد الركبه ضيق من الخصر ونازل واسع بشكل جذاب ولبست طقم من الماس
مالك اشتراه ليها وحطت مكياج روووووووعه كانت ولا ملكه جمال
عيونها الخضراء اللي منعكس مع لون الفستان و بشرتها البيضاء وشعرها القصير
وبعض المكياج اللي كمل جمالها
وخلها زي القمر يوم اكتماله
نورين. بثقه في نفسه ايوه كدا يا نورين والله ام فق”عت مرراتك النهارده يا مالك مبقاش انا نورين المنشاوي
فتحت الباب ولقيت ماهر في وشها
ماهر وهو باصص في الأرض. احم مالك قالك على ناوي عليه
ويرفع عينه ويرى أمامه ملكة جمال وليست اي ملكه جمال فهي نسخه
من حبيبته ولكن يختلف شعرها فشعر سلمي طويل عن شعر نورين بكثير ام هي نفس النسخه
جميله ومشرقه
ماهر تنح شويه مع نورين وافتكر سلمي حب عمره
نورين. ايوه قالي اتفضل يا استاذ ماهر
ماهر. لما ننزل ممكن تقولي ماهر بس عشان الناس يعني
نورين. تمام
نزلت نورين وهي مسكه ايد ماهر
وكانوا ولا نجوم السينما مميزين جدا
وفي نفس في الفيلا
يدخل كنان الأسيوطي صديق مالك
ومساعده في الشركات جوا وبره مصر .
كنان الأسيوطي ٢٧سنه وسيم جدا
ذكي عيونه بني غامقه وشعره اسود رياضي
وأيضا يدخل شريف خطيب سيلفا
شريف كامل. ٢٩سنه مهندس

 

 

 

 

مستواه الاجتماعي مش غني جدا بس مجتهد وطيب جدا
و كتله الش”ر تلك
كمال الدسوقي. العد” وء الأول لمالك الجبالي وليس مالك فقط ولكن عائله الجبالي بأكملها كان سبب في دخول سلمي في الغيبوبه
مالك بابتسامه بارده . اهلا كمال بيه
كمال بخبث. اهلا مالك بيه محدش بيشوفك ليه يا باشا مصر
مالك. مشاغل
وفجأه تنزل نورين وهي تمسك بيد ماهر فينتبه الجميع لكتله الجمال تلك وأيضا لم يرها احد منذ فتره طويله….. سلمي….
يتجه ماهر ونورين ناحيه مالك
والذي يقف بجانبه بعيون مليئه بالشهو”ه وهو ينظر لتلك الحريه الذي تمنها كل يوم وكل لحظه
ولكن سلمي رفضته من أجل ماهر
كمال بخبث. سلمي هانم نورتي
وحمدلله على سلامتك
(محدش ينسي أن كمال عارف ان دي نورين وخطفها قبل كدا)
نورين بلا مبالا وهي تنظر لمالك. الله يسلمك
أرادت إشعال غضب مالك.
نورين بابتسامه. ماهر حبيبي ممكن
اروح أقبل الضيوف مع.. م مامي
ماهر. باستغراب. طبعا اتفضلي
ولكنها رمت ق”نبله في ملعب مالك وتركته يشت” عل من الغيره
نورين وهي ماشيه خبطت في حد
مش تحسب يا اخينا
كنان. انا اسف ما اخدتش بالي
نورين. حصل خير

 

 

 

 

كنان. حمدلله على سلامتك يا مدام سلمي
نورين. الله يسلمك مين حضرتك
كنان. كنان الاسيوطي
نورين بابتسامه حمقاء. المز
كنان بضحك. مز على العموم شكرا
نورين سابته وراحت بسرعه على رنيم
نورين. انتي يا بت
رنيم. ايوه
نورين. ايوه ايه المز بتاعك وصل
رنيم. فين
نورين. هناك اهوه
رنيم بصتله وتنحت وبتتنهد
نورين. مش وقت نحنحه يا اختي انجزي
رنيم. اعمل ايه؟
نورين. اقولك اطلعي اوقفي في الجنينه وانا هتصرف بس تجاهليه
رنيم. ماشي معنى مش فاهمه حاجه
نورين استنت شويه وراحت ناحيه واحد من الخدم
نورين. عم محمد عايزاك تقول للشاب اللي هناك ده أن في حد بره جايله مخصوص ومش عايز يقول اسمه
عن محمد. حاضر يا هانم
عند رنيم كانت لابسه فستان احمر طويل واسع شيك جدا وفرده شعرها البني الطويل و طبعا المكياج جميل
واقفه عند حمام السباحة مش فاهمه نورين اصدها ايه
بس واقفه تغني وهي مستمتعه
عند كنان عم محمد قاله أن في حد جايله بره. خرج عشان يشوف في ايه بس ملقاش حد غير بنت واقفه بضهرها ليه بعيده واقفه بتدندن وببتحرك وبتتمايل بحركات رشيقه جدا اتجه ناحيتها
وقف وراها مباشره
كنان. مساء الخير

 

 

 

 

رنيم لسه هتدير عشان تشوف مين لقيته في وشها واتخضت وكانت هتقع في البسين ولكن فجأه كنان لحقها وحاوط خصرها بايداه
وبقي يبص لعينيها مباشره اد ايه جميله عن قرب
رنيم بتوتر من قربه. ل لو سمحت
كنان واقفها وابتعد عنها واتنحنح
كنان. اهلا انسه رنيم
رنيم انبسطت انه لسه فكرها. اهلا كنان
كنان. ايه اللي مواقفك هنا وسايبهم جواه
رنيم. لا ابدا مفيش وأكملت في سرها عشانك يا غبي
كنان. تعرفي ان شكلك جميله أوي
رنيم. شكرا
كنان. ايه رايك اشاركك الهدوء ده
رنيم بابتسامه. طبعا
كل ونورين بتتفرج عليهم من بعيد وهي مبسوطه
نورين. والله تنفعي خاطبه يا بت يا نورين
مالك استغرب انها واقفه بتراقب حد وراح ناحيتها
مالك. بتعملي ايه؟
نورين بسرعه شدت مالك عشان ممكن يتضايق لو شاف كنان ورنيم
مالك. في ايه؟
نورين. لا ابدا بس الجو هواء بره لو خرجت جايز يجيلك برد
مالك بخبث. وانتي مالك. خايفه عليا مثالا
نورين. بتحلم
وبعدين متنساش انا مرات ماهر الجبالي دلوقتي
وسابت ومشيت راحت عند سيف
نورين. سيف مين اللي هناك ده
انا حاسه انه هيكلني وهو بيبصلي
سيف. اصدك كمال
نورين. ايوه

 

 

 

 

سيف. نورين ابعدي عنه ومتحاوليش تخطلتي بيه
نورين. ليه؟
مالك بحده. اللي يتقالك تنفذيه
نورين. ليه إنشاء الله حد قالك اني واحدة من الشارع عشان تتحكم فيها. لا يا بابا فوق انا ده كله بمزاجي وبعدين ابعد عني عشان انا مش طايقك ياابن الجبالي
ام هو ابتسم وقال لنفسه. عمري ما هبعد ولا هسيبك تبعدي يا نورين انتي دخلتي لعريني وبقيت من ممتلكاتي واخلص منهم بس وافضلك يا بنت المنشاوي
نورين راحت تشوف سيلفا
لقيتها مندمجه مع خطيبها
فسبتهم وكانت زهقانه لأن مفيش اي حد فاضيلها غير مالك
وهي اساس عايزه تو”لع فيه
وفجأه الموسيقى اشتغلت وكل كابلز راحوا يرقصوا وكذلك رنيم وكنان اللي لسه داخلين القاعه
وشريف و سيلفا
نورين فجأه فتحت عينيها بغضب وهي هتمو” ت من الغيره
وشايف مالك ماسك بنت بيرقص معها
كمال بخبث. تسمحيلي بالرقص دي يا مدام سلمي
نورين بنا”ر الغيره. طبعا
راحت مع كمال وبقيت ترقص ام مالك كان هيو”لع فيها وفي كمال وهو شايفه بيحرك ايده على ضهرها
وبحركه سريعه بدل نورين مع كمال بالبنت
مالك بغضب وهمس لنورين. في ست محترمه ترقص بالطريقه دي يا مدام مع واحد زي ده
نورين بغيره. وفي راجل محترم يروح يرقص مع واحده مالوش صله رسميه بيها
مالك بخبث. وانتي مالك ولا تكونيش غيرانه
نورين. قولتلك بتحلم وانت اصل مش فراقلي و اصل مجهزه نفسي للطلاق
مالك بغضب وصوت عالي نسبيا. طلاق

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نورين والجبالي)

اترك رد

error: Content is protected !!