روايات

رواية انا وابن عمي الفصل الثاني 2 بقلم جهاد أشرف

رواية انا وابن عمي الفصل الثاني 2 بقلم جهاد أشرف

رواية انا وابن عمي البارت الثاني

رواية انا وابن عمي الجزء الثاني

رواية انا وابن عمي الحلقة الثانية

• احنا حددنا ميعاد كتب الكتاب بتاعكوا
انا وهو بصوت عالي = اييييه
بصدمة – يعني ايه حددوا كتب الكتاب
مرات عمي قربت مني وحضنتني _ الحمدلله امنيتي بتتحقق قصاد عيني
= امنية مين، ثواني بس انتوا فاهمين غلط اكيد
_ يونس خلي بالك منها واوعي تزعلها منك، دي بنتي الكبيرة
= يا بابا بس…
_ طب احنا هنسيبكوا تقعدوا مع بعض شوية
= يا عمي استني،انتوا… ماما راحة فين استني
كلهم خرجوا وماما رجعتلي تاني واتكلمت جمب ودني
_ لازم تحكيلي ايه اللي حصل بالتفصيل النهاردة واعترفلك ازاي
= اعترفلي!!!
زعقت = ايه اللي بيحصل هناااا

 

 

– انتي لسه فاكرة تزعقي، خرجوا من بدري
= انت سايبني انا اللي بحاول اوضح اللي بيحصل وانت واقف بتتفرج!
بصتله بشك = انت متفق معاهم علي حاجة
– متفق معاهم علي ايه قصدك، صدقيني انا مصدوم زي زيك = انا مش فاهمة حاجة…
_ انا السبب
بصينا لمصدر الصوت واللي كانت امل اختي
سألتها بإستغراب = يعني ايه انتي السبب!!
_ كنت طالعة اندهلك تكلمي ماما وسمعت يونس وهو بيقولك تتجوزيني ونزلت قولتلهم تحت
بصيت انا يونس لبعض بصدمة، دا كله يطلع من واحدة في ستة ابتدائي…،
اتكلمت بهدوء = تعالي اقولك علي حاجة يا امل
قربت عليا، وكنت همسكها من شعرها بس جريت وجريت وراها
– اهدي يا چني بقا، هنحل الموضوع
واقفة ورا يونس ماسكة في قميصة وبتتحمي فيه
، وانا بحاول اخدها من وراها وهو ماسك فيها
= اهدي لو كانت طفلة، انما دي ولا تفكير واحدة عندها اربعين سنة
‏سابها وهي طلعت تجري برا الاوضة
– مش هضيعي مستقبلك عشان طفلة
– متزعليش ولا تعصبي نفسك، دي مشكلة سهلة وهنحلها
= سهلة!!

 

 

 

هزلي راسه باه
= تمام، حل انت بقا المشكلة السهلة دي
– وانتي راحة فين
اتكلمت ببرود وانا خارجة من الاوضة = راحة انام
قال سهلة قال، هو واخد الموضوع ببرود كدا ليه!!
طب انا هفهمهم ازاي إن دا كله سوء تفاهم… وانتي بتفكري ليه يا چني… وانتي مالك مش هو قال مشكلة سهلة يحلها هو بقا، انا هنام
قاعدين علي تربيزة السفرة بنتغدي انا وماما ومرات عمي ويونس، ماما ومرات عمي بيتكلموا في الفرح وهو مركز في الفون ومش مديهم اهتمام وانا حاطة ايدي علي خدي وباكل وببصلهم بملل مستنية الاسطوانة بتاعتهم دي تخلص
_ صح يا ولاد، نسينا ناخد رأيكو، حلو كتب الكتاب بعد اسبوعين ولا نأخره شوية!
واخيرا حد افتكرنا وخد رأينا في حاجة
اتكلمت ببرود = انا قاعدة في البيت اهو، هروح فين..، اسألي يونس، يمكن وراه حاجة
_ قولت ايه يا يونس
اتمني يقولهم علي الحقيقة ونخلص من الموضوع دا
– لا انا معنديش حاجة بعد اسبوعين
رده صدمني، هو ناوي يقولهم امتي!! اما نتجوز!!
ملقتش حاجة اعبر فيها عن غيظي منهم غير الاكل، مديت ايدي في طبق الممبار وكانت اخر واحدة متحمرة، لقيت حد مسكها معايا

 

 

بصتله = بتاعتي
– انا اللي ماسكها الاول
شديتها ناحيتي = بس اانا اللي مديت ايدي في الطبق الاول
– بس انا مكلتش
= محدش قالك تركز في الفون…
– چني
= نعم
بص في عيني – انتي حلوة كدا ليه النهاردة
اتوترت فا سبت الممبار، وهو خدها وهو بيضحك
– شكرا
قومت واتكلمت بتوتر = طب.. طب انا هقوم احمر شوية كمان، اعمل لحد معايا
– لو هيطلع حلو زيك كدا، اعمليلي معاكي
مشيت من قدامه بسرعة ودخلت علي المطبخ وانا سامعة ضحكهم برا..، وشي.. وشي بيجيب نار
هو بقا قليل الادب كدا لمين، دا مش يونس اكيد في حاجة غلط، دا لو عايز يأكدلهم إن في بينا حاجة مش هيعمل كدا، انا هخرج ازعقله، لا لا انا هخرج ازعق لمرات عمي لانها معرفتش تربيه
= هو راح فين
_ مشي وقال عنده شغل مهم
= تمام

 

 

 

خدت الطبق ودخلت اوضتي تاني، لما هو مش هيأكل بيخليني اعمل زيادة ليييه
– اطلعي، عرفت هنحل المشكلة ازاي
كنت قاعدة بقلب في الفون، والرسالة دي اتبعتتلي منه، قومت لبست الاسدال بتاعي بسرعة ومش فاكرة اتكعبلت كام مرة وانا طالعة علي السلم
– اهدي اهدي، طالعة بتجري ليه
اتكلمت وانا بنهج = عشان هخلص منك
– ايييه
= قصدي يعني هنخلص من المشكلة دي اخيرا
– اه، بحسب
= هتقولهم اييه بقا
– بص انا فكرت اننا ممكن نفرحهم شويه ونعملهم اللي في بالهم وهنعمل اللي عايزينه بردوا
بصتله بشك = يعني
– يعني ااحنا ممكن نتجوز فترة صغيرة خالص وبعدين نتطلق
= اه، قول كدا
– ايه رأيك!!
= لا، احنا ممكن نلحق المشكلة من اولها قبل ما نتجوز ونحب بعض وفي الاخر منطلقش
– ايه

 

 

طب افهمه ازاي دا، إن دي قصة اتعملت في مليون رواية قبل كدا
بتفكير = طب ما احنا ممكن نجيب مأذون مزيف
بتريقة – يا زكية!! وكدا مش هنضطر نمثل اننا متجوزين بردو، ونعيش في نفس البيت
= انا بفكر معاك ليه اصلا، انت مش قولت انها مشكلة سهلة وهتتحل، حلها انت بقا، انا نازلة.. سلام
قال نتجوز ونعيش فترة وبعدين نتطلق قال ، يعني بدل ما اتجوز عشان شخص يشاركني حياتي ونحب في بعض، اتجوز عشان اخرج من مشكلة واخرتها طلاق
خيانة! الحاجة الوحيدة اللي ممكن اسيبه عشانها هي الخيانة، بس دا هيخوني ازاي؟!، دا ميعرفش بنات غيري!
– خير، اشمعنا اتقابلنا هنا النهاردة!
= انت مش المفروض خطيبي، والواجب عليك تيجي تقعد معايا كل جمعة
بصلي بإستغراب – انتي كويسة؟!
بصيت حواليا اطمن ان مفيش حد وقربت منه،واتكلمت بصوت واطي
= انا عرفت طريقة نخرج بيها من المشكلة دي
– طب انتي بتوطي صوتك ليه
= كلهم قاعدين برا، وعشان محدش يسمعنا
– طب ايه هي الطريقة
= افتح تليفونك وهاته

 

 

فتح الفون واداهولي بإستغراب
= ممكن افتح الواتس!!
هزلي راسه باه بنفس علامات الاستغراب ورفعة الحاجب، فتحت الواتس، فتحت الشات بتاعي وغيرت اسمي لإسم بنت تانية ومسحت الشات كله، ورجعت كتبت كلمة بحبك ورديت عليها من عندي ب وانا كمان، سبته مفتوح علي التربيزة وطلعت قطرة وحطيت منها في عيني الاتنين وضغطت عليها جامد عشان تنزل دموع
– ممكن افهم انتي بتعملي ايه
قومت وقفت مرة واحدة وزعقت عشان يسمعوني = انت كمان ليك عين تتكلم
وقف فجأة وعلامات الصدمة كلها علي وشه، اهلنا دخلو وعمي بيتكلم
_ في ايه، في ايه يا چني بتزعقي ليه
مسكت الفون اللي كان مفتوح علي الشات، واديته لعمي
عيطت بتمثيل = اتفضل يا عمي، كنا قاعدين بنتكلم لقيته مشغول في الفون ومش مديني اهتمام ولما سألته بتعمل ايه، مردش عليا ولما خدت الفون لقيته بيخوني
ماما _ ايه اللي انتي بتقوليه دا بس يا چني، يمكن سوء تفاهم او زميلته في الشغل
خدت الفون من عمي واديته لماما = وزميلته في الشغل هتقوله بحبك!!

 

 

مرات عمي _ ما ترد يا يونس، مين دي، وبتقولك بحبك ليه
بابا زعق _ هي دي الامانة اللي امنتك عليها، شكلي كنت غلطان فعلا إن كنت هجوزك بنتي، بتخونها وانتوا لسه مخطوبين، اومال اما تتجوزو هتعمل ايه
الكل بيتكلم وهو لسه باصصلي بعلامات الصدمة والاستغراب مراحوش من وشه، غمزتله عشان يكمل معايا، ملامح وشه اتحولت من شخص مصدوم لشخص هادي مُسالم للي بيحصل ، غمض عينه واتنهد بصوت
– انا اسف إن خيبت ظنكو بيا….، انا اسف يا چني إن جرحتك واللي انتي عايزاه هعملهولك حتي… حتي لو مش هتكملي معايا
قال كدا ومشي ، شخصيته اتحولت كدا ليه!!
دا لو مدرب علي الدور وعارف اللي هيحصل مش هيتقمص دور الشخص الحزين كدا!!
ماما قربت مني _ چني…
= انا اسفة بس انا مش عايزة اتكلم في حاجة دلوقتي..، عن اذنكو
دخلت اوضتي، اتتفست براحة، واخيرا خلصنا، بس انا ليه حاسة ببعض الحقارة، كان لازم اخد رأيه في الموضوع الاول..، حاسة ان هو زعل وإن صورته كدا بقت وحشة قصادهم…، ما انا ملقتش طريقة اوضح بيها الموضوع غير كدا!!
تأنيب الضمير مود اون ناووو
عدي يومين مش بخرج من اوضتي فيهم وعاملة نفسي زعلانة فعلا ومش عايزة اكلم حد، ويونس مظهرش خالص و ببعتله رسايل يشوفها وميردش
طلعت علي السطح لقيته قاعد علي التربيزة وفاتح لابه وبيشتغل، روحت قعدت جمبه بهدوء
= احم.. يونس… يونس… يونس

 

 

مردش،
وقفت ضربت التربيزة جامد وزعقت = يونس
زعق = عايزة ايييه
بصدمة = انت بتزعقلي
– انتي اللي عاملة تندهي وانا قاعد جمبك ما تقولي عايزة ايه واخلصي
قعدت تاني، لازم استحمله، في الاول وفي الاخر يعتبر انا اللي غلطانة
= مبتردش علي رسايلي ليه
مرفعش راسه من اللاب واتكلم ببرود – مشغول
اتكلمت بحزن = بص انا عارفة اللي انا غلطانة، بس بلاش نبرة البرود دي عشان انا ممكن اعيط دلوقتي
بحب اوي شغل قلب التربيزة دا، يعني كان هو اللي زعلان، بقيت دلوقتي انا اللي زعلانة بسبب اسلوبه
اتنهد – عايزة ايه يا چني
= علي فكرة بقا انت اللي غلطان من اول الموضوع لاخره
اتكلم بنرفزة وغيظ – انا!!! انا اللي غلطان، يعني مش انتي اللي بوظتي صورتي قدامهم، لا بقيت انا اللي غلطان
اتعصبت = ايوا، انت اللي عملتلي فيها الواد الكريثيڤ اللي مفيش منه اتنين وجاي تقولي تتجوزيني لمدة ساعتين ، فيها ايه لو كنت قولتلي تعالي معايا فرح صاحبي مكانش حصل دا كله ومكانتش امل شافتنا ونزلت تقولهم، يبقي مين السبب
بعصبية – يعني دا اللي عندك، انا اللي غلطان.. ماشي يا چني ماشي
هو هيتحول ولا ايه… طب استني بس اعتذرلك

 

 

= احم احم وفي حاجة كمان… انا اسفة، عشان انا السبب في ان الكل دلوقتي مش بيكلمك وصورتك قدامهم بقت وحشة بسببي فا عشان كدا انا نازلة اقولهم الحقيقة
قومت مشيت، سمعت قفلة اللاب بتاعه بصوت عالي
– چني تتجوزيني
وقفت ورجعتله تاني بصدمة
= انت قولت ايه
وقف – تتجوزيني
= ويا تري الرهان علي كام المرة دي؟!
– المرة دي بجد… انا بحبك وعايز اتجوزك…
اتعصبت = واخيرا نطقتها ، حمدلله علي السلامة، وكنت ناوي تقولي امتي! اما نعجز!!
– الصراحة كنت فرحان بسوء التفاهم اللي حصل دا
كمل بعصبية – وانتي متعصبة ليه دلوقتي، هو دا ردك يعني
= ايوا، كان الموضوع محتاج منك بس الكلمة دي وكان زمانا متجوزين دلوقتي
– ‏يعني انتي كمان بتحبيني،

 

 

كمل بتريقة – ‏اومال كان ايه لازمتها الدراما وبيخوني ومش هقدر اكمل معاه وكنتِ بتدوري علي اي حاجة عشان ما نتجوزش
= يعني اما ولادي يسألوني اتجوزتي انتي وبابا ازاي، اقولهم اتدبسنا في بعض!!!
– تمام تمام، احنا ننسي اللي فات كله وننزل نفهمهم كل حاجة واطلب ايدك رسمي
= موافقة، ونتجوز قبل الاسبوع اللي بعد الجاي
بإستغراب – اشمعنا!
= عشان الترم التاني هيبدأ ومفيش وقت نضيعه
– ايوا، خايفة علي مستقبلك يعني!
= لا، عشان مكملش تعليم
اتصدم من ردي، ايواا وهي البنت في بيت جوزها هتحتاج للتعليم ليه…،من ساعة ما بقيت طالبة جامعية وانا مستنية اتجوز عشان يقعدني من التعليم،
نزلنا تحت لاقينهم قاعدين نفس القاعدة بتاعة المرة اللي فاتت، والمرة دي، شكلهم لا يُبشر بالخير
يونس بصوت واطي- انا مش بتفائل ابدا بالقاعدة دي
= انا بقا عندي فوبيا منها
– خير، قاعدين كدا ليه
_ احنا اسفين يا ولاد….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انا وابن عمي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *