روايات

رواية أنا الإعصار الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم اسراء هاشم

رواية أنا الإعصار الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم اسراء هاشم

رواية أنا الإعصار البارت الثالث والعشرون

رواية أنا الإعصار الجزء الثالث والعشرون

أنا الإعصار
أنا الإعصار

رواية أنا الإعصار الحلقة الثالثة والعشرون

شاديه رغم خوفها وتوترها قالت شايف يا عاصم بنتك بنتعمل ايه…
عاصم ببرود… ايوة شايف…. وهي عندها حق ده مش الوقت الي نتكلم فيه…
شادية وهي بتجز علي سنانها ماشي يا عاصم… ماشي انا هسكت عشان حاله اختي….
شعاع بسخريه لا واضح….
في الاوضه الي فيها شيرين…. كانت شعاع عندها وكانت دخلت ليها وفضلت باصه ناحيتها بهدوء… وبعدها بمده اتكلمت شعاع…. وقالت…..
شعاع برغم كرهك ليا وبرغم كرهك لامي وحقدك ناحيتنا…. لكن كنت بحسك احسن من شادية…. وانه هيجي يوم وتتحسني وتبعدي عن تفكير اختك…. تعرفي كمان…. انا زعلت لما عرفت بالي حصل…. وتعرفي مدخلش دماغي انك وقعتي بنفسك…. واشك في ده….. بس اوعدك اعرف ايه الي حصل معاكي….. وخرجت شعاع برا الاوضه بهدوء…. وخرجت موبيلها واتصلت علي شخص…. وقالت انا عاوزة اعرف كل الي حصل فغيابي وبسرعه…..
تمام يا شعاع…. وعاوزك تجهزلي اوضه الاجتماعات…. وقفلت شعاع
بيجي يزن بيقول لشعاع… شعاع تعالي اوضه الاجتماعات جهزتها لينا هنا……(هما قصدهم اوضه الاجتماعات اللي فالمستشفي….)
شعاع طب تمام لارين متفضلش لوحدها…..
يزن متقلقيش عمار هيفضل معاها…..
شعاع طب تمام بلغ عمار لما لارين تفوق يبلغنا…..
شعاع انا عاوزة الشباب كلهم فاوضه الاجتماعات…..
الجميع دخل اوضه الاجتماعات…. وكانت شعاع ويزن وادهم واكرم والياس وغرام ونغم واوركيد وسيرين وسما وليث وماذن ….. قعدو كلهم مع بعض….
شعاع دلوقتي نغم واوركيد انا عاوزكو تجيبولي كل كاميرات القصر ومن اول فريدة وشاديه….
نغم ليه يا شعاع هو ايه الي حصل….
شعاع بغموض لان شيرين حد وقعها وانا شاكه في حد….
نغم واوركيد…. طيب وفتحو اللاب توب…. وبداو يعرفو كل خطوات شادية وفريدة…. وبالفعل شافو شادية وهي بتزق شيرين من علي السلم….. وكمان فريدة…. وهي بتوقف الخدامه….. وبتحط في كوبايه العصير حاجه… وادت للخدامه فلوس….. وبعدها بشوية دخل عمار…..
ادهم…. بغضب وكرة ياولاد ******كانو عاوزين يخلصو من امي والله مهرحمهم…..

 

 

 

الياس يعني لعبوها بطريقه دي…. وكانو عاوزين يلبسو اخويا التهمه…..
اكرم دلوقتي هتعملي ايه يا شعاع….
شعاع بغضب…. كل خير…. كل خير…. دلوقتي انا عاوزة شادية وفريدة يكونو فمخزن الاعصار حالا…… ادهم… انت تبعت كمان فارس علي هناك…..
ادهم بغضب لاااااااا…. فارس ده بتاعي انا الي هورية….
شعاع ادهم اوعدك انك انت الي هتتصرف معاه بس انا عاوزة دلوقتي….
ادهم بغيظ… حاضر…
شعاع دلوقتي يا يزن انت هترجع العيلة…. القاهرة…. وانت يا اكرم انت ونغم تاخدولي فريدة وشادية هانم تحطوهالي في المخزن…..
نغم هتعملي ايه يا شعاع….
شعاع بغموض هعمل كل خير…. شاديه وفريدة جابو اخرهم معايا…. ولازم يتعاقبو دلوقتي…..
كانت شعاع زي الوحش الكاسر…. لكن ليس بهمجيته…. الحقيقه….. مش مصدقه ان هذان المراتان الذي يسمو فريدة وشادية…. عملو كل ده اول حاجه بعده ابوها عنها هي وامها واختها كل السنين دي…. وضيعو ولادهم…. وسابته مدمن…. وباعت بنتها…. عشان الفلوس…. والي كانت عاوزة تقتل اختها….. وكمان كانت بتحاول تقتل لارين اختها وتبعدها عنها…. ووقعو عمار مع اختها عشان يشيل هو الليله…. وخطفو اوركيد…. فعلا دول مستحيل يكونو بشر زينا….. دول من نوع الشياطين الي عايشين علي هيئه انسان…. فاكرة ان الي هما بيعملو ده صح…… فاكرة ان اهم حاجه فالدنيا الفلوس والمظاهر وبس… بس نسيو ان في رب شايفهم وعارفهم….. وهيحاسبهم علي كل ذنب ارتكبوة…. نسيو ان الموت مش بيخلي الانسان ياخد حاجه من دنيته غير حسناته وبس مش بياخد ولا فلوس ولا شكل ولاوفساتين…. ولا مجوهرات….. ولا اي حاجه كل الي بتاخدة…. حسناتك الي عملتها طول حياتك من اول ما اتولدت لحد موتك….. مش بتاخد حاجه معاك…. بتروح لربك بدون شيئ…. ده حتي مكتوب في كتابه العزيز( قال الله تعالي…. بسم الله الرحمن الرحيم….(ولا تحزني يوم تبعثون.. يوم لا ينفع مال ولا بنون.. الا من اتي الله بقلب سليم.. وازلفت الجنه للمتقين… وبرزت الجحيم للغاوين….) صدق الله العظيم)….. لا احد يفهم هذا غير بعد فوات الاوان…..
وبعد مرور شوية من الوقت…. دخل عمار ليهم بسرعه…. فقامو مفزوعين…. لظنهم ان لارين حصل ليها حاجه…. فقال ادهم….
ادهم ايه يا عمار في ايه….
شعاع لارين جارلها حاجه….
نغم ما ترد يا بني واخلص…
عمار بغضب ادوني فرصه عشان اتكلم…. سكت الجميع… فكمل كلامه… لارين فاقت… وهي عاوزة تشوفكم خلاص…. واول ما قال عمار هذا زقوة وراحو لاوضه لارين….

 

 

 

نرجع تاني لي اوضه لارين… وكان عندها الدكتور بيكشف عليها…. وكان الدكتور بيضحك معها وهي كمان كانت بتضحك… وهذا لم يكن في الحسبان…. ان الجميع دخل… ومعاهم عمار…(ربنا يرحمك يا دكتور وقعت مع الناس الغلط…. 😂😒)
الدكتور كان هو الي كان نفسه هيكشف علي لارين بس عمار منعه…. فكان بيقول لارين….
الدكتور…. لا لا لا… ده احنا كويسين اهو وابطال ليه بقا التمثيل….
لارين بضحك معلش بقا يا دكتور خليها عليك….
الدكتور بضحك ماشي يا بكاشه…. عندا فيكي هخليهم يجبولك شورية خضار…..
لارين بقرف لاااااااااا….. انا بس هاكل شيكولاته…. لكن شوربه خضار لا ماشي يا ذوق….
الدكتور بقرف في بنوته حلوة تقول يا زوق متسولة….
لارين يعني هو في دكتور يقول لمريضته متسولة….
الدكتور والله لو مريضتي حلوة وقمر كده يبقا لاااا…(ينهارك الي مش هيعدي يا دكتور انت عاوز تموت…. انا مليش دعوة بالي هيعمله فيك عمار… 😂🥺)
لارين بضحك ولكن لم تدوم ضحكتها…. بسبب ضربه اتت لدكتور…. وكان صاحبها هو عمار… ثم مسكه من لياقه قميصه…. وقال….
عمار بغيرة معلش انت كنت بتعاكس مين دلوقتي….
الدكتور رغم المه قال انت تاني… ابعد ايدك لو سمحت… انت ازاي ترفع ايدك عليا بالهمجيه دي…..
عمار يعني اسيبك تعاكس خطيبتي واسكت….. بعدها بص لي لارين وقال…. وانتي يا هانم… عجبك اوي… عماله تضحكيلة
لارين…. عمار اهدا واسمعني الاول…
الدكتور لحظه واحده…. خطيبتك…. انتي لحقتي… تتخطبي يا لارين من غير ما تقوليلي….
عمار بغيرة انت كمان عاوز تعرف ليه….
ادهم بهدوء عماااار…. سيبه
عمار… بس يا ادهم…
ادهم بمقاطعه عمااار… قولت سيبه…. وساب عمار الدكتور بقوة… وبص الدكتور لعمار بغيظ… وهو بيعدل قميصه…. بعدها بص بتجاه شعاع…. وقال….
الدكتور ببتسامه… يااااا شعاااااع عاش من شافك….
شعاع ببتسامه… ازيك يا احمد عامل ايه وايه اخبارك….
احمد انا الحمد الله كويس…
شعاع دايما… بس تعالي هنا… انا سمعت انك هتسيب المستشفي هنا هتسيبها ليه….
احمد ابدا يا بنتي… هسيب هنا وهنقل في الفرع الي في القاهرة عشان العيلة….
شعاع ماشي يا احمد…. بس لازم نتقابل….
اكيد هشوفك يا شعاع لازم نتقابل… كانت شعاع واحمد بيتكلمو مع بعض… ومش واخدين بالهم من الشخص الي بيخرج منه الدخان من كل اتجاه….. وعروقه برزت…. فقرب منه عمار وقال….
عمار ايه رايك بقا… مش ده الي خلتني اسيبه…. البس بقي…. وهنا بصله ادهم نظرة ناريه…. دبت الرعب في عمار فبعد عنه وراح بتجاه سرير لارين وقعد جنبها… فسمع لارين صوتها وهي بتقول….
لارين عمار… هو ادهم ماله…. دي عينه احمرت خالص… دا انا خفت…
عمار استني بس واتفرجي عليهم…. دا انتي هتشوفي احلي مشهد اكشن هنا…. 😂🥺
احمد بس لازم نرجع نتقابل تاني يا شعاع…. بقالنا كتير مقعدناش قعدت زمان…..

 

 

 

شعاع ببتسامه اكيد…. جه احمد يقرب من شعاع….. لقي قبضه فولاذيه تمسك به بقوة…. تكاد تحطم العظام…. فسمع الجميع صوته الي دخل الرعب في قلوبهم…..
ادهم ببرود قاتل ازاي تتجراة وتاخد راحتك في الكلام معاها….
احمد في ايه انت كمان،…. وانت ايه دخلك اتكلم معاها ولا لا…..
اكرم بهمس لم يسمعه غير سيرين الي كانت واقفه جنبه ينهار اسود….. ده بيصحي الوحش الي جواه….
سيرين بضحكه مكتومه طب اسكت بدل ما يصحيه عليك…
اكرم بخوف مصطنع وعلي ايه…. انا اسكت احسن…
اكرم بس تعرفي انا هتسلي اوي وانا بتفرج عليهم وهما بيتخانقو…. خلينا نتفرج علي ةلاكشن بتاع القيصر….
ادهم انت عاوز تعرف دخلك ايه…. حاضر هقولك داخلي ايه…. ثم بص لارين… وقال لها… انا عادي لو قتلته هنا صح….
لارين بابتسامه خد راحتك علي الاخر….. 😂
شعاع ادهم…. انت هتعمل ايه…
ادهم بغل هعمل كل خير….
نغم بحماس ادهم…. بس اضرب بس متكسرش حاجه في الاوضه بتاعت المستشفي اوكي….
يزن وهو بيكتم بوقها يخربيتك اسكتي هتصحي الوحش الي جواه دلوقتي ومحدش يعرف يوقفه….
نغم بحماس طفولي وشالت ايد يزن يا ابني استنا دي هتبقا احلي معركه…. يااااااي…
اوركيد بهمس لي الياس…. الياس… هو ادهم هيضرب احمد…
الياس بغيرة وانتي تعرفيه منين بقي انشاء الله…
اوركيد بضحك هو ده وقت غيرة… يا ابني ده يبقا صديق شعاع….
الياس بغيرة ولو كان مين…. متنطقيش اسمه علي لسانك….
اوركيد طب قولي ادهم يعمل فيه ايه….
الياس لسه هيتكلم…. ولكن سمعو… صوت ارتطام علي الارض بقوة…. بصو ناحيتهم…. وشافو ادهم رامي احمد علي الارض… وهو فوقه بيضربه بيديه…. فقال الياس….
الياس هيعمل فيه كده…. وكان ادهم بيضرب فيه بقوة….. واحمد بيصده…. لكن مبقاش قادر…. لان ادهم كان بيضرب بقوة شديدة وغضب وغيرة….. فقالت شعاع
شعاع بصراخ انتو لسه هتتفرجو…. بسرعه ابعدو ما بنهم…. قرب اكرم ويزن وعمار…. والياس عشان يبعدو ادهم عن احمد…. ولكن ادهم مكنش عاوز يسيبه….. ولكن بعد مده من هذا الشجار…. قدرو الشباب يبعدو ادهم عن احمد…. وكان احمد لا حول ولا قوة له…. فقد غاب عن الوعي…. فقالت نغم…
نغم انا هنادي الممرضين يشيلو احمد ويجبوله دكتور بسرعه…. وخرجت نغم وندت الممرضين عشان يساعدو احمد…. وكل هذا لسه الشباب بيحاولو يمنعو ادهم من ضرب احمد مرة تانيه… وبعد ما خدو احمد…. سابو الشباب ادهم…. فكانت شعاع هتتكلم…. لكن قطعها ادهم بقولة….
ادهم ولا كلمه…. احنا دلوقتي وحالا هنرجع القاهرة…
شعاع عرفت ان ادهم… لسه متعصب من الي حصل فعرفت ان الكلام معاه…. دلوقتي ملوش لازمه…. وهنا سمعت صوت يزن وهو بيقول….
يزن شعاع انا هاخد كل العيلة دلوقتي وهنطلع بالطيارة دلوقتي علي القاهرة….
شعاع تمام اوي وانت يا اكرم انت ونغم نفذو يلا الي قولت ليكم عليه….
اكرم ماشي يا شعاع احنا هنمشي دلوقتي وخرج اكرم ونغم….
ادهم علي ما اظن دلوقتي نقدر نرجع القاهرة احنا كمان….
وبيسبها وبيخرج وبيروح الملحق الي فالقصر….

 

 

 

في الملحق فكان حسام الحارس الشخصي لي ادهم ومعاه الحراس بتوع ادهم واقفين…. وقدامهم الراجل فاقد الوعي لسه ومربوط جامد علي الكرسي…. وهنا دخل…ادهم والياس راح بكل برود وهدوء قعد علي الكرسي…. وشاور لحسام انه يصحيه…..
حسام انا مرضيتش اصحيه غير في وجودك يا ادهم باشا… وامر حسام احد الحراس بتوع ادهم بانه يصحي الشخص…. فجابو جردل فيه مياه ساقعه جدا حدفوة بيها…. فقام الراجل بفزع شديد…. وكان الحرس هيضربوة…. لكن وقفهم ايد ادهم وكلامه وهو بيقول….
ادهم استنو… مش لازم الاول نضيفه ونحترم وجوده يا شباب….
الراجل الضخم انتو مين… وانا هنا ازاي…
حسام انت هنا لقضاك يا زبالة…
الراجل بغضب لو راجل فكني وانا اوريك مين فينا الزبالة…. كان حسام هيضربه…. لكن وقفه ايد ادهم الي مسكها…. وقال….
ادهم ابعد انت يا حسام…. واضح ان شكله ميعرفش هو بيتعامل مع مين….فالازم انا اعرفه….
الراجل بغضب بقولكم فكوني… فكوني بدل ما اد…. ولم يكمل كلامه بسبب بوكس جه في وشه واقسم كل من كان موجود في الاوضه انهم سمعو صوت تحطيم فك الراجل….
ادهم بنبرة مرعبه…. دي علامه ترحيب ليك مني… واما دي…. وضربه بوكس اقوي من الاولاني… ودي عشان غلطت في راجل من رجالتي…. حسام…. راح حسام ليه واداله اده حاده… فاكمل ادهم كلامه للراجل وقال…. ودلوقتي قولي…. مين خلاك تقرب منها….
الراجل بغضب وطبعا هو مش فاكر حاجه بسبب العقار المخدر الي شعاع ادتهوله… هي ايه دي اصلا….
ادهم بغضب لا صحصح ليا يا روح امك…. مش هعيد سوالي…. مين الي اداك الاوامر انك تقرب من البنت الي حاولت تعتدي عليها….
الراجل بنت مين دي… انت اكيد واحد مجنون… فكني بقولك…
ادهم بهدوء واضح انك مش فاكر… لا يبقي لازم نفكرك…. مش كده بردو…
الراجل بغضب بقولك فك…. اعااااااااااااااااااااااا….. وكانت هذه الصرخه تخرج منه بسبب ادهم الذي قطع احدي صوابع ايده…..
ادهم افتكرت…. اصل ايدك ال*********لمستها فقلت افكرك منها….. وراح. قطع ادهم للراجل صباع تاني….
الراجل بصراخ… اعاااااااااااااااااااااااااا…. كفايه… مش قااااااااادر…. ولكن لم يعيره ادهم اي انتباه وفضل يقطع ليه صوابعه لحد ما قطعها كلها….. وكان الراجل بيصرخ بقوة…. وكان كل ما يغمي عليه يفوقوة بالمياه الساقعه….. وبعد ما ادهم قطع كل صوابعه للراجل…. وقال وهو بيمسك احد دراعات الراجل وبيقول….
ادهم مش ده نفس الدراع الي خلعت بيه دراعها…. وراح ادهم كسر دراعه…. ولف الناحيه التانيه وكسرله دراعه التاني….
الراجل بتعب كفايه… انت عاوز مني اييييه….
ادهم ببتسامه مرعبه كفايه ايه بس…. انت لسه شوفت حاجه…. حساااام….
حسااام اوامرك يا باشا….

 

 

 

ادهم هات ليا العلبه… ثم واجه كلامه للراجل… وقال سمعت ان الملح بيطهر الجروح…. وانت صعبت عليا فقولت اطهر ليك…. جروحك من الوجع…..
حسام اتفضل يا باشا… خد ادهم العلبه الي فيها الملح وفتحها وبدا يحط الملح علي ايد الراجل مكان ما قطعله صوابعه…. وعلي وشه الي كان بيخرج دم…. وكان الراجل بيصرخ بكل صوته….. لحاد ما اغمي عليه…..
ادهم فوقوه…. وجاب الحرس مياه ساقعه ودلقوها علي الراجل….
الراجل بشهقه كفايه كفايه حرام عليك….
ادهم توء توء توء…. احنا لسه بنبدا بس…. وبدا ادهم يضرب بقوة وقسوة في الراجل… كان كل ما يفتكر شكل شعاع وهي الجروح فيها بيتعصب اكتر ويزيد ضربه للي قدامه… كل ما يفتكر انه لمسها وكان عاوز يعتدي عليها… كان بيضرب اكتر واكتر…. ادهم مكنش سايب حته سليمه في الراجل… كان مدمره مدمره… ايه دي كلمه قليله عن الحاله الي فيها…. كان ادهم زي التور الهائج مكنش حاسس بالي حواليه…. كان كل تركيزة انه يموت الراجل ده…. حرسه كانو مرعبين من شكله وطريقته الي اول مرة ييشفوها…. اما الياس كان مصدوم من الي صاحب عمره بيعمله…… فكان اول مرة يشوف صاحبه بالحاله دي…. مش مصدق الحاله الي صاحبه فيها… كل ده…. لدرجه ده بيحبها…. عشانها عمل ده كله…. اقسم الياس انه حس برعب من ادهم…. لدرجه دي بيحبها…. ده بقي شبه الحوت الهائج في المحيط كله…. كان الياس متاكد ميه في الميه ان لو راح ليه ووقفه هيكون بيودي نفسه للموت ولقبره برجليه….. لانه عارف صاحبه لما بيكون في الحاله دي بيكون الغضب…. عميه فمابالك علي انه دلوقتي الغضب والغيرة عميينه…. يبقي كل الي هيقرب منه هيلاقي حدفه زي الراجل ده…. ده بقا بقايا راجل
الياس بهمس بس عرفت اوقفه ازاي….

يتبع…

اترك رد