روايات

رواية سلبت روحي الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية سلبت روحي الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية سلبت روحي البارت الأول

رواية سلبت روحي الجزء الأول

رواية سلبت روحي الحلقة الأولى

***في تلك الشقه البسيطه .
كانت تقف في المطبخ وهي تعد الطعام ابتسامتها المشرقه ليقترب منها والدها بحنان .
/صباح الخير ي تاج .
تاج بابتسامه حنونه /صباح الفل ي بابا ثواني وهخلص الفطار.
حور بضيق شديد/خلصتي احنا بقالنا ساعه قاعدين بره مش شويه فول دول الي بتعمليهم .
تاج بابتسامه /قولي الحمد لله فيه غيرنا مش لاقي .
حور بضيق /لا ي شيخه ده علي أساس أن احنا عايشين ي عني ده احنا مدفونين بابا انا عايزه اشتري فستان .
حسن بضيق /ي بنتي انت لسه جايبه واحد من شهرين انا هجيب منين .
حور بضيق /يوووه ي بابا ايه القرف الي احنا عايشين فيه ده البنات بيبقا عندها بدل الفستان عشره واحنا هتفضل عايشين في الفقر ده لحد امتا .
عاليه بزهق وضيق/هنعمل ايه ي بنتي نصيبنا كده .
ربيع بزهق /انا داخل الحمام .
تاج بغيظ شديد/جرا ايه ي مرات ابويا هو انتي مفيش حاجه وراكي انتي وبنتك غير انكم تسموا في بابا .
حور بغيظ /ي عني مش لو كان ربنا رزقنا باب غني زي باقي البنات مش كنا عيشنا مرتاحين بدل الفقر ده انا هغور اروح الجامعه .

 

 

تاج بغيظ/طب افطري .
حور بضيق /مش عايزه زفت .
تاج بياس /ربنا يهديكي ي حور .
عاليه بغيظ /هاتي ي اختي الفطار خلينا نخلص .
حسن بضيق /هو مفيش فيكي انتي وبنتك أسرق ي عني علشان اراضيكم .
عاليه بخبث ومكر/ي عني عجبك العيشه دي ي حسن ده الناس بتتريق علينا من الفقر ده لازم نشوف حل ي حسن مصاريف البت حور في الجامعه كتيره هنجيب منين .
تاج بغيظ /ي عني هي كان لازم تتدخل هندسه بفلوس ابويا هيجيب منين .
حسن بحزن شديد/أن شاء الله هتتدبر ي تاج ي بنتي انا برضه مكنتش اقدر اكسر ب قلب اختك .
تاج بجديه /ربنا يقويك ي بابا انا هنزل اروح المحل ..
*****تاج فتاه بريئه وجميله توفت والدتها وعي في عمر الثلاث سنوات تزوج والدها من عاليه وانجب حور .
****************.
في فيلا من افخم مايكونوا وهي فيلا المقدم ورجل الأعمال ادم العمري شخصيه غامضه صعب تفهمه شخصيه قويه لابعد الحدود يرا دائما أن ذلك الكون يدور من حوله هو فقط ..

 

 

 

*****في غرفته …
كان يضع المنبه بانزعاج ليسير ببرود طاغي الي الحمام ليأخذ حمامه ويرتدي بدلته الكلاسيكيه الفاخمه كان يسير الي الاسفل بهيبه وغرور ليجلس علي مائده الطعام وفي لمح البصر كانوا يتوجدوا اخواته أمامه .
سيف بابتسامه/صباح الخير ي ادم .
ادم ببرود /صباح النور ي بشمهندس خلصت كل التصميمات الهندسية للمواقع .
شاهي باستفزاز لانها عارفه أن ادم دايما بيدافع
عنها /وانا ماليش صباح الخير ي سيف .
سيف بحده وغيظ/صوتك مش عايز اسمعه خالص انتي فاهمه ولا لا .
ادم بحده /اظن انا لما ابقا موجود صوتك ميعلاش مره تانيه ولا تكلم اختك بالطريقه دي تاني .
سيف بضيق /ي عن انت عجبك الي عملته امنبارح ده ي ادم راجعه الساعه واحده الصبح .
ادم ببرود /اولا أنا كنت عارف انها سهرانه مع اصحابها ثانيا متتدخلش لما ابقا اموت ابقا اعمل الي انت عايزه فاهم وانتي ي شاهي العربيه الي طلبتيها .
شاهي وهي تقبله بسعاده /ربنا يخليك ليا ي دومي هروح أنا بقا الجامعه باي .
سيف بضيق /انت مدلعها اوي ي ادم مش كده دي بنت المفروض يداس عليها .
ادم ببرود /متنساش أنها اتولدت يتيمه الام لما ماما ماتت وهي بتولدها علشان كده لازم نحن عليها ي بشمنهدش ويلا علشان منتاخرش علي الشركه .
سيف بارتباك شديد/علي فكره بابا هو وجدي وعايزننا ننزل البلد .
ادم بحده /هو ابوك مبيزهقش ولا ايه انا مش هنزل هناك والعقربه الي اتجوزها بعد مامي ماتت هناك وعايشه في خيرنا بلغه أننا مش هننزل يلا علشان منتاخرش .
******************.

 

 

في محل الملابس التي تعمل به تاج .
كانت تجلس تاج وهي تتدون بعض الملفات ليسير إليها مالك بعشق .
/حبيبه قلبي اجمل ورده في البستان .
تاج بابتسامه/امممم جينا بقا الكلام الحلو افندم ي مالك بيه ورانا شغل .
مالك بحزن شديد/كان نفسي يكون معايا فلوس كتير اقدر اعيشك بيها ملكه واريحك من الشغل والممرمطه دي ي تاج .
تاج بابتسامه/حبيبي أن شاء الله ربنا هيرزقك من وسع انت عارف انا بساعد ابويا الي حمله تقيل اوي .
مالك بابتسامه /ربنا يوفقك ي حبيبتي كل يوم بتكبري في نظري اكتر مستني اليوم الي نتجوز فيه واريحك من الهم ده ونلعب عريس وعروسه وبس .
تاج بخجل شديد/مالك امشي روح الورشه يلا .
مالك بعشق /بموت فيكي ي تاجي.
تاج بعشق /وانا بعشقك ي روح تاج .
ذهب مالك لتمسك هاتفها وهي تتطمن علي والدها لتتحدث بعصبية.
/ازي بس ي بابا مكلتش و مخدتش العلاج لحد دلوقتي ده كلام .
حسن بجديه /معلش ي تاج ي بنتي مش وقته ورايا شغل كتير سلام .
تاج بخوف شديد/لا انا مش هستنا انا هروحله بالاكل والدواء كمان .
****************.

 

 

في شركه العمري …
كان يجلس ادم علي مكتبه ببروده المعتاد لتسير ياسمين بابتسامه دلع وهي تقترب منه بجراه .
/دودي وحشتني اوي موحشتكش .
ادم وهو يمسكها بغضب /انا قولتلك مليون مره متقربيش مني غير بامري فاهمه .
ياسمين بتالم شديد /بالراحه ي ادم ايه الي حصل لده كله ده انا بحبك .
ادم وهو يدفعها أرضا بحده /الكلام ده هناك في الشقه لكن هنا انتي بنت شريكي وبس فاهمه .
ياسمين بدموع ووجع/ادم بابا بده يحس بعلاقتي بيك احنا لازم نتجوز ي ادم .
ادم بضحكه عاليه/هههههه نتجوز توتو كده هتخليني ازعل منك ي سوسو جرا ايه ي حبببتي مانتي عارفه الي فيها احنا علاقتنا متعه وبس وانتي رضيتي صح .
ياسمين بدموع/ادم انا بحبك فعلا رضيت يده بس خلاص بابا بده يشك فينا .
ادم بنظره خبيثه/بقولك ايه ي سوسو هو ده ردي نكمل كده معنديش مانع اكتر من كده اسف مش هيحصل مش ادم العمري الي يتجوز واحده رخيصه فاهمه .
******************.

 

 

ليلا …
من امام الشركه ..
كانت تقف تاج وهي تحمل بيديها الطعام ليوقفها اللامن لتتشاجر معاهم ليتتدخل سيف .
/خير فيه ايه ي انسه .
تاج ببراءه /ارجوك لو سمحت والدي استاذ حسن الساعي لازم ادخله بالاكل ده ولازم العلاج لانه مريض .
سيف بابتسامه/اتفضلي الدور الرابع .
تاج بابتسامه ساحره /شكرا جدا لزوق حضرتك عن اذنك .
كانت تسير تاج وهي تحمل بيدها الطعام لتوقفها السكرتيره بحده .
/انتي مين ودخلتي هنا ازي .
تلج بغيظ /اووف ده يوم مش فايت باين فيه ايه ي انسه الاستاذ سيف قالي اطلعي عايزه بابا .
السكرتيره بغيظ /نعم اه انتي تايهه ي عني ده اخرجي بقا من هنا احسالك .
تاج بحده وصراخ /ولو مخرجتش تعملي ايه ي عني انا جايه لوالدي حسن السيد جايبله اكل وعلاج ولازم اشوفه .
السكرتيره باستفزاز وسخريه/اه عمي حسن الساعي انا قولت كده برضه .
تاج بحده وغيظ/الساعي ده احسن منك انتي واهلك علي الاقل راجل بيكسب من عرقه مش زيك بشكلك ده تلاقيكي مدوارها مع المدير .

 

 

السكرتيره بغيظ/انتي بتقويلي ايه ي بتاعه انتي .
ادم بحده افزعت الجميع /ايه الصوت العالي ده انتوا فاكرين نفسكم فين .
السكرتيره بارتباك شديد/ي افندم البنت دي عايزه تتدخل اكل ل عمي حسن الساعي.
ادم وهو ينظر إليها بتقيم ليتحدث بغروره /الاكل هنا ليه مواعيد .
تاج بغيظ شديد/ي عني ايه ليه مواعيد انتوا ايه مفيش في قلوبكم رحمه بقولكم راجل كبير ومريض .
ادم بحده وثبات وهو يدفعها أرضا /اسمعي ي بت انتي بدل مارميكي في الشارع غوري من هنا احسالك انا مش عارف البهائم الي تحت دخلوا اشكال زيك هنا ازي .
تاج بدموع وقهره /انت واحد معندكش ضمير ولا دم انت مش راجل اصلا لما تمد ايدك علي بنت .
ادم وهو يمسكها من شعرها بحده وهمس /طب وحياه امك لوريكي اني راجل اوي ..
ليسحبها الي الخارج وهي تحاول الفرار من أيديه تحت نظرات الجميع فلا أحد يستطيع الاقتراب ليدفعها في سيارته ليصعد الي فيلته سريعا ..
***************.
في فيلا ادم العمري ..
في غرفته ..
كان يدفعها علي السرير بحده وتوعد لتصرخ هي بفزع ودموع .
/انت عايز مني ايه ابوس ايدك سبني .
ادم وهو يخلع ملابسه بتوعد /توتو احنا لسه مبدناش ده انا هخليكي تكرهي نفسك هدبحك ببطي بس هتنولي شرف ليله مع ادم العمري

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية سلبت روحي)

اترك رد

error: Content is protected !!