روايات

رواية قمر مشوه الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم اية عطية

رواية قمر مشوه الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم اية عطية

رواية قمر مشوه البارت التاسع والعشرون

رواية قمر مشوه الجزء التاسع والعشرون

رواية قمر مشوه
رواية قمر مشوه

رواية قمر مشوه الحلقة التاسعة والعشرون

وصل مالك الي قسم الشرطه و ذهب نحو صديقه
مالك/ايه الاخبار يا طاهر
طاهر/لسه جايلي تليفون بمكان العربيه
مالك/طب يلا بينا
طاهر/استني هدي إذن القوة تطلع معانا
مالك/هو انا لسه هستني
طاهر/ثواني يا مالك
مالك/طب يلا
و بعد قليل كان مالك في السياره الخاصه به و معه طاهر صديقه و سيارات الشرطه من خلفه
و هو في الطريق صعد رنين هاتف مالك نظر به وجده ادم
مالك/ايوة يا آدم
ادم/ايوة يا مالك انت فين
مالك/انا رايح اجيب قمر
ادم/ايوة منين
مالك/من (…….)

 

 

 

 

 

ادم/ماشي و انا هحصلك علي طول
مالك/ماشي
و اغلق معه الهاتف و تابع القياده حتي وصلو إلي المكان المطلوب
هبط مالك سريعا من السياره دون انتظار
لحقه طاهر في سرعه
طاهر/استني يا ابني انت
مالك/استني ايه
طاهر/مينفعش تدخل هجم كدا علشان متاذهاش
استمع له مالك علي مضدد لانه محق
و تفحص طاهر المكان هو و من حوله
و بدأ طاهر في توزيع القوات و ذهب ببطء الي الداخل و خلفه مالك
و عند دخولهم استمعو لصوت فتاه تبكي من احدي الغرف ذهب طاهر اولا بحذر الي الغرفه و من خلفه بعض رجاله
و ذهب مالك الي الغرفه الاخر و معه أيضا بعض رجال الشرطه و أخفض رأسه نحو الباب لكي يستمع جيدا لما يحدث بالداخل و استمع الي نهايه الحوار و قبل اقتحامه اعطي الي طاهر الاشاره لكي يقتحمون معا
و فتح مالك الباب و دخل عند رفع يد يحيى الي الاعلي باتجاه قمر لكي يسكب عليها السائل الذي بالزجاجه
لحقه مالك و رفع يده بالاتجاه المعاكس مما ادي الي سكب بعضا من الزجاجه علي وجه يحيى
و عندما رأته قمر بدات في الصراخ من بشاعه المنظر و خوفا علي مالك من أن يصيبه بعض الاذي
في ذلك الوقت قد قبض طاهر علي الفتاه و ذهب نحو الغرفه الأخري و قد راي الذي حدث فأمر رجاله بالقبض علي يحيى
اما قمر فلم تتحمل ما حدث وقعت فاقده للوعي

 

 

 

 

و لم ينتبه لها مالك في البدايه لانشغاله بيحيى و عندما استمع الي شيء يقع نظر باتجاه الصوت وجدها قمر ذهب إليها سريعا و حملها الي الخارج في سيارته و حاول أن يقوم بتفويقها و لكن لا فائده و هو يضع يده أسفل رأسها لفت نظره وجود سائل علي يده سحب يده لينظر ما بها وجده دما
جحظت عيناه بشده و جاء إليه ادم في ذلك الوقت
ادم/في ايه مالها
مالك/مغمي عليها و دماغها بتجيب دم
طاهر/اكيد لما وقعت اتخبطت في حاجه في الارض يلا بسرعه علي المستشفي
وضعها مالك في السياره بالخلف و صعد هو بالامام و جاء ليذهب أوقفه طاهر
طاهر/بس بعد اذنك لما تطمن عليها و تفوق عرفني علشان اجي اخد أقوالها
مالك/حاضر
ثم ذهب سريعا الي المستشفي و من خلف ادم بسيارته
وصل إلي المستشفي و اخذها الأطباء يفحصوها
وقف ادم بجوار مالك
ادم/إن شاء الله هتبقي كويسه
مالك/يارب
و صعد رنين هاتف مالك و نظر به وجده جده
مالك/ايوة يا جدي

 

 

 

 

 

كارم/طمني يا مالك قمر معاك
مالك/ايوة معايا
كارم/الحمد لله و انتم فين دلوقت
مالك/احنا في المستشفي
كارم/ايه مستشفي ليه
مالك/قمر تعبت شويه
كارم/مالها قمر
مالك/مفيش مغمي عليها بس
كارم/انت في مستشفي ايه
مالك/متتعبش نفسك يا جدي اول ما تفوق هجبها و ارجع
كارم/اخلص يا مالك انت في مستشفي ايه
مالك/في مستشفي(………)
كارم/اقفل انا جايلك
اغلق مالك الهاتف و نظر نحو باب الغرفه التي بها قمر بانتظار خروج الطبيب ليطمئن عليها
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في منزل كارم
وفاء/قمر مالها يا عمي
كارم/مش عارف انا طالع ألبس و اروح لهم
وفاء/و انا جايه معاك
نيلي/و انا كمان
كارم/طب يلا أجهزو علي ما اغير هدومي
نيلي/انا جاهزه اهو

 

 

 

 

 

وفاء/ و انا هالبس بسرعه
و صعدت وفاء و كارم الي الاعلي و تبقي بالاسفل نيلي و قسمت
نيلي/و انتي يا ماما مش هتيجي معانا
قسمت/لا ازاي طبعا هاجي معاكم لازم اطمن عليها
نيلي/باستغراب/بجد يا ماما عايزه تطمني عليها
قسمت/ايوة بجد
نيلي/ماشي
قسمت/بقولك ايه انا هعمل مكالمه علي ما جدك ينزل هو و خالتك
نيلي/ماشي
و ذهبت قسمت الي الحديقه لكي تتحدث عبر الهاتف
قسمت/الو ايوة يا زفت ايه اللي حصل
خالد/انا لسه عارف ان يحيى اتقبض عليه
قسمت/و وصلو لو ازاي
خالد/البهيم كان واقف بالعربيه قدام باب الكليه فا الكاميرات لقطته
قسمت/و بعدين دا لو جاب سيرتي هتبقي مصيبه
خالد /انا هبعتله حد يأكد عليه في المستشفي
قسمت/مستشفي ليه
خالد/اصل ميه النار بدل ما تكتب علي قمر اتكبت علي يحيى
قسمت/ازاي
خالد/لسه معنديش تفصيل
قسمت/طب خليك متابع اول باول و عرفني و عايزاك تعرف اذا كان جاب سيرتي قدام المخفيه اللي اسمها قمر و لا لا انا هروح معاهم دلوقت علشان محدش يشك في حاجه تمام
خالد/ماشي و لو حصلت حاجه بلغيني
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

 

 

 

 

 

قبل ذلك بقليل خرجت نيلي لكي تسال والدتها ستذهب مع جدها و خالتها و لا ستذهب بسيارتها هي
و من سوء حظ قسمت أن ابنتها استمعت لها و هي تتحدث و كتمت شهقه كادت تخرج بوضع يدها علي فمها و لم تلاحظ قسمت وجود ابنتها خلفها و اكملت حديثها حتي انتهت و قبل انتهاء ها بثواني رجعت نيلي الي الخلف و ذهبت الي الداخل كما كانت و هي تبكي بشده علي قسوة قلب والدتها و لماذا كل هذا الكره و الحقد و لماذا تكره قمر ماذا فعلت بها قمر لكي تكرها هكذا
هبطت وفاء من الاعلي و خلفها كارم وجدو نيلي تبكي بشده فا ايقنو أنها تبكي علي ما حدث لقمر
وفاء/متعيطيش يا حببتي قمر هتبقي كويسه قوي إن شاء الله
دخلت قسمت إليهم بعد انتهاء مكالمتها وجدت ابنتها تبكي بدون أن تذهب إليها و تاخذها باحضانها
قسمت/بتعيطي ليه يا نيلي
نظرت إليها نيلي و هي تبكي دون رد
وفاء/أصلها زعلانه علي قمر
قسمت/معاكي حق يا نيلي انا كمان زعلانه عليها قوي
نظرت إليها مره اخري و كيف لها أن تتحدث عكس ما بداخلها
كارم/طب يلا بينا
وفاء/هتيجي معانا
قسمت/لا هروح بعربيتي يلا يا نيلي
نيلي/لا انا هروح مع خالتو
قسمت/براحتك
كارم/يلا اتاخرنا

 

 

 

 

 

و ذهب الجميع الي الخارج نحو السيارات و صعد كارم سيارته و معه وفاء و نيلي و صعدت قسمت سيارتها بمفردها
و وصلو إلي المستشفي وجدو مالك كما هو يقف أمام الغرفه التي بها قمر
كارم/مالك طمني يا بني
مالك/لسه جوه يا جدي
كارم/كل دا ليه
مالك/مش عارف
و بعد قليل انفتح الباب و خرج الطبيب ذهب الجميع إليه سريعا و اول من تحدث
كارم/طمني يا دكتور حفيدتي مالها
الدكتور/اطمن حضرتك هي بقت احسن كتير
كارم/ايوة ايه اللي حصلها
الدكتور/في خبطه في رأسها و اتخبطت و النزيف وقف و فوقنها من الاغماء
مالك/طب و هتخرج أمتي
الدكتور/هتستنا اربعه و عشرين ساعه تحت الملاحظه و بعدين تخرج علي طول
وفاء/طب ممكن نشوفها يا دكتور
الدكتور/حالا هتروح علي غرفه …. و تقدرو تطمنو عليها
كارم/شكرا جدا يا دكتور
الدكتور/مفيش حاجه بعد اذنكم
مالك/اتفضل حضرتك

 

 

 

 

و بعد قليل خرجت قمر و ذهبت نحو الغرفه و دخل الجميع خلفها
ذهبت اليها وفاء علي الفور اخذتها في أحضانها و ذهبت اليها نيلي أيضا و هي مازالت تبكي
وفاء/الف مليون سلامه عليكي يا حببتي طمنيني عليكي انتي حاسه بايه
قمر بصوت ضعيف/انا الحمد لله كويسه
وفاء/يارب دايما
نيلي/الف حمد لله علي سلامتك يا قمر
قمر/الله يسلمك يا نيلي
قسمت/حمد لله علي السلامه يا قمر
قمر/الله يسلمك
كارم/طمنيني عليكي يا قمر
قمر/انا كويسه يا جدو الحمد لله
مالك/الحمد لله انها جت علي اد كدا
وفاء/ايوة الحمد لله
و بعد قليل دخلت ممرضه كبيره في السن و هي رئيسه الممرضين و تدعي حكمت
حكمت/السلام عليكم
الجميع / و عليكم السلام
حكمت/انا اللي هتابع الانسه دكتور هيثم موضي عليها
مالك/هيثم و مين قاله أن احنا هنا

 

 

 

 

 

ادم/انا و انت داخل شوفته كان داخل العمليات عنده عمليه دلوقت
وفاء/ربنا يعينه يارب
مالك/طب اتفضلي شوفي شغلك
ذهبت حكمت نحو قمر لكي تفحصها و بعد الانتهاء
وفاء/هي تخرج أمتي
حكمت و هي تنظر إليها جيدا
حكمت/بكرا الصبح إن شاء الله
قسمت/ليه الصبح
حكمت/…………..
قسمت/انا بكلمك علي فكره
حكمت/………
قسمت/انتي يا ست انتي
و حركت قسمت يداها أمام وجه حكمت
فانتبهت لها
حكمت/بتقولي حاجه
قسمت /بقولك ليه تستني لبكرا انا شايفه أنها بقت كويسه
حكمت/دي أوامر الدكتور بعد اذنكم

 

 

 

 

و ذهبت حكمت لاستكمال عملها و هي تحاول أن تتذكر اين رأت قسمت تحديدا
اما بغرفه قمر ظل الجميع بجوارها و اخذو يتبادلون الأحاديث معا و عندما حل الليل
كارم/يلا كله يروح و انا هفضل معاها
وفاء/مينفعش يا عمي حضرتك
كارم/ليه مينفعش فكراني عجزت يا وفاء و لا ايه
وفاء/لا العفو يا عمي انا مقصدش
مصطفي/وفاء قصدها أن قمر هتحتاج حد تاخد راحتها مع و يساعدها لو حبت تغير هدومها و لا اي حاجه من دي
كارم/اقنعتني يا درش
مصطفي/هههههههه طب الحمد لله
نيلي/روحي انتي يا خالتو و انا هستنا معاها
قمر/ايوة يا طنط وفاء حضرتك روحي و نيلي هتستني معايا
وفاء/لا طبعا مش ممكن اسيبكم انتم الاتنين لوحدكم هنا هستنا معاكم و بعدين تعالي انتي و هيا ايه خالتو و ايه طنط دي مش احنا اتفاقنا أنكم هتنادوني ماما و لا رجعتم في كلامكم
قمر/لا طبعا مرجعناش في كلامنا يا ….ماما
نيلي/ايوة طبعا مرجعناش في كلامنا
قسمت/اللي جبلك يخليلك يا وفاء

 

 

 

 

 

وفاء/انتي عارفه انهم بيفكروني ببنتي الله يرحمها
في ذلك الوقت كانت قد تركت الباب و دخلت حكمت
حكمت/انا اسفه بحسبكم روحت
وفاء/لا و لا يهمك تعالي
حكمت /هغير بس لها المحلول و امشي
مالك/اتفضلي
كارم/يلا يا مصطفي علشان نمشي
مصطفي /يلا بينا
كارم/يلا يا قسمت و لا هتستني
لفت نظر حكمت اسم قسمت
قسمت/لا استني ايه يلا
كارم/يلا يا مالك انت كمان
مالك/انا هستني معاهم يا جدي ممكن يحتاجو حاجه
كارم/لا مش هيحتاجو حاجه يلا يا اخويا
مالك/ بس……
كارم/مبسش يلا
مالك/حاضر يا جدي
و خرج كارم و مالك و مصطفي و قسمت و عادو الي المنزل و ظلت نيلي و وفاء بجانب قمر
و أنهت حكمت وضع المحلول و ذهبت للخارج
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

 

 

 

 

 

اما شهد فظلت من وقت توصيل ادم لها و هي تقوم بالاتصال بنيلي و لم ترد عليها فقد نست نيلي حقيبتها في تلك الأحداث
و اخذت تحاول مرارا و تكرارا و لا فائده حتي تذكرت هاتف قمر الذي مازال معها هو و حقيبتها ذهبت إليه سريعا و أخرجته من الحقيبه و قامت بإخراج رقم مالك و قامت بالاتصال به
شهد/السلام عليكم
مالك/و عليكم السلام
شهد/استاذ مالك معايا
مالك/ايوة مين معايا
شهد/انا شهد صاحبه قمر
مالك/اها ازيك يا شهد
شهد/الحمد لله المهم طمني علي قمر لقتها
مالك/ايوة الحمد لاقيناها
شهد/طب ممكن اكلمها
مالك/انا اسف و الله يا شهد قمر في المستشفي و انا لسه سايبها و ماشي انا بكلمك و انا في الطريق راجع
شهد/مستشفي ليه هي مالها قمر
مالك/متقلقيش هي الحمد لله احسن كتير بس اتخبطت في دماغها و الدكتور قال تستني للصبح علشان يتأكد أنها بقت كويسه جدا
شهد/طب و النبي اول ما تروح لها تاني خاليها تكلمني عايزه اطمن عليها
مالك/حاضر إن شاء الله
شهد/شكرا جدا ليك و اسفه اني ازعجتك
مالك/لا و لا يهمك مفيش حاجه
شهد/مع السلامه
مالك/سلام
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

 

 

 

 

 

اما في قسم الشرطه في مكتب طاهر بعد معالجه يحيى و التحقيق معه في المستشفي و تركز علي باب الغرفه التي يمكث بها حراثه لكي لا يهرب
طاهر/هاتولي البنت اللي كانت مع يحيى
العسكري/حاضر يا فندم
و ذهب و جاء بعد قليل الي طاهر و معه الفتاه
العسكر/البنت يا باشا
طاهر/سبها و امشي انت
العسكري/تحت امرك يا باشا
طاهر/اتفضلي اقعدي
انجي/انا و الله ما ليا ذنب هو ضحك عليا
طاهر/اهدي كدا و عايزك تحكيلي كل حاجه بالتفصيل من البدايه
انجي/انا كنت بدرس في كليه الهندسه و لما والدي مات معرفتش اكمل الدراسه و دورت علي شغل في كل حته لحد ما اشتغلت في مطعم و في يوم شوفت يحيى في المطعم و هو عرفني لاني كنت لسه سايبه الكليه وقتها و قالي أنه هيشفولي شغل احسن و اخد تليفوني و فضل يكلمني علي طول لحد ما اخدنا علي بعض جدا و انا في البدايه افتكرت أنه حبني و بالفعل بعد فتره عرض عليا الجواز و في يوم طلب مني اروح معاه اشوف الشقه اللي المفروض هنتجوز فيها و رحت معاه و كان عازمني علي الغدا و بعد ما كلنا سقاني عصير و محستش بنفسي بعدها غير و انا في السرير من غير هدوم و لما واجهته قالي أننا مكنتش في ووعينا و وعدني بالجواز بس يزبط أموره و فضلت عايشه معاه في الشقه اللي مسكتونا فيها و بعد فتره اكتشفت اني حامل و لما اصريت عليه أننا نتجوز طالب مني أسعده علشان ياخد حقه من اللي ظالمه و قالي اعمل ايه بالظبط و رحت جبت البنت اللي اسمها قمر علشان يكتب عليا لكن كان بيضحك عليا منه لله
طاهر/و مين كان بيساعده
انجي/واحد اسمه رأفت

 

 

 

 

طاهر/رأفت ايه
انجي/لا معرفش انا سمعته كام مره و هو بيكلمه في التليفون
طاهر/و مشفتهوش
انجي/لا
طاهر/و لا شوفتي حد تاني معاه و لا سمعتيه بكلم حد تاني
انجي/ايوة من يومين جاله تليفون من واحده اسمها قسمت و كانت بتكلمه في حاجه بخصوص قمر بس معرفش ليه
طاهر/اممممممممم. في حاجه تانيه هتضفيها
انجي/لا
ثم ضغط طاهر علي زر بجانب المكتب و طرق الباب بعدها و دخل العسكري
العسكرى/تمام يا فندم
طاهر/خدها رجعها الحجز تاني
انجي/و الله يا بيه انا مظلومه قوي
طاهر/خدها يا ابني علي الحجز دلوقت
العسكري/تمام يا باشا
و خرج العسكري و معه انجي و اخذ طاهر يتذكر حديث يحيى هو الآخر
طاهر/كدا مفضلش غير أقوال قمر
و ربنا يستر
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اما حكمت ذهبت الغرفه الخاصه بالممرضين اللذين يعملون في المساء و جلست علي الفراش تتذكر اين رأت قسمت
فلاش باااااااااااااك
منذ اكثر من تسعه عشر عاما كانت حكمت ممرضه صغير و تعمل بنفس المستشفي في قسم……….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر مشوه)

اترك رد