روايات

رواية أنا الإعصار الفصل الخامس عشر 15 بقلم اسراء هاشم

رواية أنا الإعصار الفصل الخامس عشر 15 بقلم اسراء هاشم

رواية أنا الإعصار البارت الخامس عشر

رواية أنا الإعصار الجزء الخامس عشر

أنا الإعصار
أنا الإعصار

رواية أنا الإعصار الحلقة الخامسة عشر

كانت فريدة بتتكلم بكل غضب وحقد…. لحد ما خدت صفعه صدمت الكل….. وصدمتها هي كمان….. الجميع بص بصدمه لمن ضربت…. هذا القلم…. وهي هناء…. فقالت فريدة
فريدة بغضب انتي ازاي واحده زايك تمد ايديها عليا… ازاي تتجراي..
هناء بغضب وعصبيه لاول مرة يراها الجميع بها…. انها ام يجماعه….. زاي القطط.. تحس بالخطر عندما يقترب من ابنائها….. هناء بتعتبر نغم ويزن واكرم زي ولادها من بعد وفاه والديهم…. اعتبرت هي اللي انجبتهم…… وزي ما بيقولو الام الي ربت مش الي خلفت….
هناء اتجرا وممكن اعمل اكتر من كده كمان… لما تكون واحده.زيك حقيرة وام مستهترة زيك…. يبقي لازم تاخد القلم ده عشان تفوق…. انتي ازاي ام….
فريدة بغضب وانتي ايه الي يدخلك يا متخلفه… انتي نسيتي نفسك.. ولا ايه… انا فريدة هانم واحده زايك انتي.. تمد ايديها عليا… بس انا هردهولك.. دلوقتي… وكانت لسه فريده هاتمد اديها لقت من يمسك ايديها بقوة…. ويقف قصادها…..
شعاع وهي تمسك ايد فريدة بقوة وبتتضغط عليها بقوة….. وبتبصلها بشر….. اياكي اوعي يا فريدة تتجراي وتغلطي الغلطه دي تاني او تفكري انك تمدي ايدك علي امي…. لانك متجيش بضفرها حتي….. وضغطت علي ايدها بقوة…….
فريدة بستهزاء منا اقول ايه ماهو هي معرفتش تربي واحده بجحه….. ثم بصت باتجاه نغم…. واحده عنيها زايغه……
سيرين ماما كفايه بقا حرام علبكي….
فريدة اخرسي انتي كمان هي نقصاكي اصلا…. مش كفايه بنت هناء قليله الادب دي….
شعاع انا لو قليله الادب فعلا وامي مربتنيش….. كان زماني دلوقتي انا الي ضربتك القلم مش امي….. لكن عشان امي مربياني…. دايما كانت تقولي ان مهما الي اكبر منك رد بطريقه زباله….. ردي عليه متسكوتيش….. بس متنزليش مقامك ومستواكي ليه ابدا…. لان مستوايا اعلي من مستواه….
فريدة بغل فعلا مستوانا مختلف… طب بالنسبه لست هانم التانيه الي كل شوية تلزق لراجل شكل….
يزن بغضب لاااااا…. لحد هنا واقفي….. انا اختي اشرف وانضف منك…..
فريدة وهي فين اختك دي… شافت فريدة يزن يتجه بتجاه نغم الي كانت بتعيط…. وحضنها….. فقال……
اكرم نغم تبقي اختي الصغيرة انا ويزن….. انتي فاهمه….. واياكي تقولي كلمه عليها انتي سامعه…..
الجميع بصدمه يعني الكبار اختك ازاي…..

 

 

 

شعاع ايوة اكرم ويزن اخوات نغم….. ومردتش انكم تعرفو عشان اعرف ماذن بيحب نغم ولا لا……
فريدة ياااااه وانتي هتوافقي تجوزي اختك لواحد مدمن…..
ماذن بكسرة انتي استحاله تكوني امي…. استحاله تكون الام الي تعاير ابنها قدام الناس…. استحاله تكوني ام تكسر ابنها…. انتي عمرك ما كنتي ام…. ولا انا اعتبرتك امي….. لانك ولا مرة اهتمتي بيا…. عمرك ما سهرتي معايا وقت تعبي…… عمرك ما فرحتي بيا لما كنت بنجح كان عمي عاصم الي كان بيفرح…. عمرك ما خدتني في حضنك…. دا انا حتي مش قادر اقولك ماما وانا فرحان بحسها هم علي قلبي من كتر منا مش حاسسها……
فريدة واضح اني معرفتش اربيك… انت ولد قليل الادب ازاي تكلم امك كده….
ماذن انتي عمرك ما كنتي امي اصلا… وكانت فريدة لسه هتتكلم لكن قاطعها ايهاب.. وهو يقول….
ايهاب بغضب بااااااس…. فريدة انتي ازاي بسواد ده…. انتي قلبك من ايه… هااا قلبك حجر اسود منعدم الاحساس…. ازاي تعملي في ابنك كده….. انتي ست مستهترة
فريده بستهزاء لو انا مستهترة…. يبقا انت اكتر مني…. انا وانت مهتمناش بيهم…. انت اهتميت بشغلك اكتر منهم….
ايهاب فعلا غلطت…. وغلطت اكتر يوم ما وافقت اني اتجوز واحده زايك…… ربنا يسمحك يا بابا انت السبب… انت السبب في اني اتجوز واحده زي ده
فريدة بقولك اي يا ايهاب…. انا مش ناقصه….. عشان انت ترتاح… وانا ارتاح… احنا نطلق….. ونخلص من ده كله…
ايهاب عندك حق ده احسن حل…. فريدة انتي….
شعاع بتقطعه لا يا عمي
عاصم شعاع متدخليش انتي…
شعاع بغموض بابا انا عارفه انا بعمل ايه…. عمي مطلقهاش دلوقتي… استني لما نرجع القاهرة…. حتي هناك تبقي تطلقها…
ايهاب ازاي يا شعاع بعد كل ده
شعاع وهي تحضن كتف ماذن عشان خاطر ماذن بص ايهاب لابنه بحزن شديد حس بندم علي كل لحظه قضاها بعيد عن ابنه….. ندم لانه مكنش قريب من ولاده…. بيتمني الزمن يرجع بيه لورا…. عشان يعوضهم علي كل لحظه بعد عنهم فيها…. ندم… ندم… ندم حياته علي بعده عنهم……..(ولكن ماذا ينفع الندم في وقت كهذا…. لما الانسان عندما يفقد شئ يندم بعد فوات الاوان…. لماذا الام تكون كدا من اجل المال…. ليه الاب يبعد عن ولاده بطريقه دي…. ليه متبقوش جنب ولادكم تحسو بيهم….. تعرفو ايه الي تعبهم…. صدقوني عدم الاهتمام بيعمل شرخ جوة الانسان….. شرخ كبير…. صعب ان اي حد يداويه….. كلمه انت كويس او حالك ايه….. السؤال ده بيكفي ميت اهتمام وميت حاجه حلوة ميت مرة…. بتحسسه انك بتقوله انت جمبه ومش هتسيبه انك هتفضل سنده وحمايته….. زياده الاهتمام مش هتقل منك او من مركزك بالعكس دي هتكون هي الي بتزودك…. مش بتقلله….. عدم الاهتمام بينهي علاقه الزوج والزوجه….. علاقه الاب بولاده…. توتر في علاقه الام وولادها…. علاقه الاصحاب… الاحباء…. بين شعب ورئيسه….. زي ما انا بقول…. ان ربنا كبير اوي اوي اوي….. لان شوف اعداد البشرية قدايه وشوف كام واحد في الكوكب بيفكر ازاي وكل واحد ليه حياته وحكايته…. احنا بالمليارات في كل دوله… واحسبها انت المليارات دي في كام دوله… هتلاقي عدد لا يعد ولا يحسب…. لكن ربنا عارف كل شئ فيه… وكل الي بيعمله والي هيعمله…. عمره ما قل اهتمامه بعبده نهائي….. دايما بيعرف عباده انه موجود…. ويقولهم متقلوش من دعواتكم ليا…..وقال الله في كتابه العزيز…… قال تعالي….. بسم الله الرحمن الرحيم…..(و اذا سالك عبادي عني فاني قريب اجيب دعوة الداع اذا دعان… فليستجيبوا لي وليؤمتوا بي لعلهم يرشدؤن..)… صدق الله العظيم…. يارب رسالتي تكون وضحت للجميع…..)

 

 

 

 

وقبل ما فريدة تمشي قربت شعاع من ودنها وقالت لها بهمس….. صدقيني… نهايه كدبك وموامرتك.. زمان علي امي…. هتدفعي التمن غالي اواي…. اوي
فريدة بصت لها ببعض الخوف وقالت في نفسها هي عارفه حاجه من الي حصل زمان…. لا لا الي حصل زمان لازم يفضل سر…. ثمم كملت بصوت مسموع لشعاع هنشوف يا بنت هناء….. وسابتها ومشيت
شعاع دلوقتي انتو هتروحوا وانا وماذن هنحصلكم بعد شوية…. وبعدها بصت بتجاه ادهم… وتقول له انها هتكون كويسه….. فهمها ادهم… رغم النار الي اشتعلت في قلبه من الغيرة عليها من ماذن.. وقربها منه.. لكنه اتحكم بها ومشي مع الجميع…. وقبل ما يمشو… قرب ماذن من نغم…. وحضن يديها… وقال…
ماذن انا اسف علي كل كلمه انتي سمعتيها… سامحيني..
نغم لا يا ماذن متتاسفش انا مش زعلانه وصدقني انا مش هتخلي عنك ولا هسيبك ابدا…
شعاع يلا يا ماذن تعاله عاوزين نتكلم شوية…. يلا يا يزن خد نغم وروح مع باقي العيلة…. وخد يزن اخته…. شعاع خدت ماذن…. وبيتمشو جنب البحر…. فقالها ماذن….
ماذن ليه وقفتي بابا انه يطلق فريدة هانم مش ده الي كان هيفرحك
شعاع هكدب عليك لو قلت مكنش هيفرحني…. بالعكس انا عاوزة كده… بس بعد ما حقيقتها تبان كلها….
ماذن باستغراب حقيقه ايه دي…
شعاع هتفهم فالوقت المناسب يا ماذن…. ودلوقتي قولي انت بتحب نغم وعاوزها بجد…
ماذن طبعا بحبها… انا مقدرش اعيش من غيرها… ودلوقتي انا هطلب منك طلب واتمني تساعديني فيه…
شعاع اطلب يا ماذن انت يعتبر اخويا الصغير…
ماذن بفرحه بجد يا شعاع يعني هتنفذي طلبي وبتعتبريني اخوكي الصغير….
شعاع طبعا يا ماذن انا عمري ما هخدك بذنب امك… لانك ملكش ذنب انت وسيرين انكم يكونو ليكم ام تعاملكم بشكل ده….. بس تعرف انا مش زعلانه من سيرين….
ماذن مش زعلانه منها بعد كل الي كانت بتعمله فيكي…
شعاع ماذن… اختك صح يبان عليها الشر والحقد والكراهية… بس انا متاكده ان من جواها طيبه…. بس ده مش غلطها…. لان مامتك…. هي الي زرعت جواها كده….
ماذن بحزن نفسي سيرين تبعد عن صفاتها…. وتتغير للاحسن…
شعاع هتبقي احسن من كده يا ماذن…. خدها كلمه مني… بس خد هنا نستني طلب اي ده الي انت عاوزني اعمله ليك….

 

 

ماذن عاوزك تساعديني يا شعاع اني ابطل… عاوز اكون نضيف… مش عاوز اشرب القرف ده تاني…
شعاع تعرف انك عندك اراده قوية ودي من اساسيات انك تخف من الادمان ده… لانك لو مكنش ليك اراده انك تخف… مش هتخف ابدا… حتي لو بطلت فعلا… هترجع ليها تاني… لكن انت بارادتك دي هتخف بسرعه يا بطل…. بس انا عندي طلب مقابل اني اساعدك…
ماذن باستغراب طلب… طلب ايه ده….
شعاع:::::::

يتبع…

اترك رد

error: Content is protected !!