روايات

رواية فريدة الفصل الخامس 5 بقلم سلمي أشرف

رواية فريدة الفصل الخامس 5 بقلم سلمي أشرف

رواية فريدة البارت الخامس

رواية فريدة الجزء الخامس

فريدة
فريدة

رواية فريدة الحلقة الخامسة

عمرو دخل البيت لقي فريدة ف المطبخ .
عمرو حضنها وحط رأسه علي كتفها وهو بيشم بنهم ريحه الاكل : وحشتيني ي ديدا ♥️
فريدة بابتسامه : حبيبي انت كمان وحشتني غير هدومك ربع ساعة واكون خلصت الغدا .
عمرو باس خدها : عيوني بس اي الأكل القمر ده ♥️
فريدة : بألف هنا علي قلبك♥️ اه صح انت هتنام بعد الغدا؟
عمرو : لا ي حبيبي هنام بليل عشان اصحي فايق للشغل بكره
فريدة : طب كويس عشان عايزة اخد رأيك ف حاجة .
عمرو : امممم يبقي بعد الغدا فنجانين قهوة وتقعد سوا ونشوف الحاجة اللي محتاجة تتكلمي فيها
.
خالد كان قاعد شغال علي اللاب وفونه رن ..
خالد بأستغراب : سما !! دي عايزة اي .. الو ازيك ي سما
سما بفرحه : الحمد لله انت اخبارك اي أنا قولت اطمن عليك عشان بقالي فترة مشوفتكش
خالد ببرود : أنا تمام . وياريت متشغليش بالك بيا تاني
سما بغيظ : أنا غلطانه اني عبرتك انسان بارد ومستفز وقليل الذوق
خالد بعصبية : قليل الذوق هو انتي .. مش فاهم جايبة البجاحة دي منين !!! يعني بعد كل اللي عملتيه وجاية تقوليلي كده امال انتي تبقي اي ي ست هانم ؟!!!
سما بحزن : اسفة سلام .
خالد رمي فونه علي السرير بعصبية وبيحاول يفكر في حل يبعدها عنه خالص عشان الأمور بينهم اتعقدت.
.
فريدة حكت ل عمرو علي الخناقة اللي حصلت بينها وبين سما بسبب غيرتها علي خالد من عائشة .
عمرو : عايزة الصراحة ؟
فريدة : اكيد
عمرو : سما اللي غلطانه وفي رأيي لازم تبعديها عن خالد حتي لو الموضوع وصل انكم تبقو مجرد صحاب بس تشوفو بعض كل فترة وخلاص
فريدة : ليه ي عمرو انت اكتر حد عارف انا بحب سما ازاي
عمرو : بس سما هتخرب علي خالد وعائشة لو في حاجة بينهم فعلا وحتي لو مفيش هي مش هتقبل أن خالد يحب وحده غيرها .. فكري فيها .. انتي عارفة سما طبعها تملكي شويه يعني هي مبتحبش خالد بس فكرة أنه كان بيحبها مخليها عايزة يبقي تحت امرها لحد ما عائشة تبعد عنه خالص وبعدين تسيبه وتبعد فالموضوع بالنسبة ل سما تملك مش حب وكده انتي هتخسري عائشة واخوكي لو محاولتيش تبعديها .
فريدة : بس ي عمرو ابعدها ازاي بس !! وبعدين لا سما مش خرابة بيوت يعني عشان تعمل كده !
عمرو : الحرص واجب ي فريدة + يعني حاولي لما تكون عائشة جيالك أو انتي ريحالها متعرفيش سما .. وكذلك خالد عشان ميتقابلوش واتكلمي مع سما عشان تبدا بقي حياتها وتنسي اللي كان خاطبها ده اللي هي لسه بتحبه وتشغل وقتها اكتر بحيث متفكرش كتير ف حاجات ملهاش لازمه
فريدة بتنهيدة : لما اشوفها بقي زعلانه مني من وقتها ومش بتجيلي ولا بتسأل عليا .
عمرو : سيبيها تاخد وقتها لحد ما تهدي واتكلمو ولو هي مسألتش اسالي انتي عشان متقولش انك بيعاها .
.
فريدة : حبيبي تعالي وحشتني
خالد حضنها : وانتي كمان ي قمر خير يعني قولتيلي تعالي عيزاك ضروري ؟
فريدة : عائشة هنا وكنا عايزين ننزل نتفسح فقولت تروح معانا عشان عمرو عنده شغل كتير النهاردة
خالد : طيب ماشي استناكو أنا تحت ف العربية ؟
فريدة بخبث : لا تعالي اقعد مع عائشة لحد ما البس
خالد بضحك : ماشي
عائشة بابتسامه : ازيك ي خالد
خالد بذهول بصلها لقاها لابسة دريس سماوي فيه ورد أبيض وطرحه بيضا وشكلها ملائكي اوي 💙🌿
خالد : عائشة انتي جميلة اوي اللهم بارك
عائشة بكسوف : عيونك أجمل ♥️🙊
خالد : اممم كنتو بتشربو قهوة من غيري ؟
عائشة : اممم طب ما تدوقها كده !
خالد : دي سادة والا سكر زيادة ؟
عائشة بتوتر : أنا بحبها سكر زيادة لو مش بتحبها كده متشربهاش وهقوم اعملهالك سادة
خالد سحب المج من قدامها وشرب اول بق وغمض عيونه بإستمتاع : حلوة اوي ي عائشة ♥️
عائشة : بجد ؟
خالد : اها انا بشربها سكر زيادة برضو
فريدة : يلا أنا خلصت .
.
مر شهرين وسما بقت تشوف فريدة مرة كل فترة بسبب انها مش متقبلة وجود عائشة أو خالد فخففت زياراتها وده ريح فريدة لأنها مكنتش عارفة ازاي تبعد سما عن خالد وفريدة طلعت حامل .
فريدة : بقي كل ده ي ندلة ومتسأليش عليا ؟
سما بضحك : معلش حقك عليا انشغلت شويه ف الشغل الفترة اللي عدت طمنيني عاملة اي
فريدة بحزن طفولي : النونو تاعبني والدكتورة لسه كتبالي علي فيتامينات وأدوية
سما : ي روحي الف سلامه عليكي
فريدة : الله يسلمك ي قمر هقوم اعمل حاجة نشربها
سما : لا خليكي انتي تعبانه أنا هقوم اعمل أنا
فريدة بتوتر : سما كنت عايزة اقولك علي حاجة
سما : خير ي ديدا
فريدة : احم خطوبة عائشة وخالد اخر الشهر ده .
سما ببرود : م.. مبروك
فريدة بحزن : سما حبيبتي انتي مبتحبنيش خالد وهو خلاص مبقاش بيحبك يبقي كل واحد يكمل ف طريق غير التاني ويشوف حياته صح ؟
سما : صح
فريدة : طيب انتي زعلتي لي أنا محبتش تعرفي من بره وقولتلك وكمان عزماكي لو حابة تيجي تعالي .
سما بحزن : أنا مش عارفة أنا بحبه والا لا بس خلاص مادام ربط حياته بحد تاني يبقي الموضوع منتهي .
فريدة بابتسامه : هتفضلي صحبتي واختي ي هبلة تعالي هاتي حضن
سما بحزن حضنتها وهي بتدمع أنها ضيعت خالد من إيديها بعد فوات الأوان .

يتبع..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *