روايات

رواية أنا الإعصار الفصل الأول 1 بقلم اسراء هاشم

رواية أنا الإعصار الفصل الأول 1 بقلم اسراء هاشم

رواية أنا الإعصار البارت الأول

رواية أنا الإعصار الجزء الأول

أنا الإعصار
أنا الإعصار

رواية أنا الإعصار الحلقة الأولى

تنزل من طائرتها بقوة وشموخ ولما لا وهي شعاع السيوفي
عادت بقوة لتتحدي الجميع وتعرفهم هي مين شعاع
وتنتقم من كل حد وجعها هي ومامتها وذلهم
فهي تكرة الضعف وقوية جدا واتحدت الكل وهتعرفهم مين هي شعاع
فهي شعاع السيوفي: وقفت قصاد الكل وعادت بقوة اكبر وشراسة
فهي اكبر سيادة اعمال فالشرق الاوسط وتلقب بالاعصار جميع من فمجالها لا يعرفها ولا يروها كل ما يعرفوة هو بلقبها الاعصار ويظنو ان الاعصار هو رجل كبير بسبب نجاحها وذكائها وانها قدرت في ٣ سنين تبقا اكبر بيزنس ويمن فالشرق الاوسط وعندها شركات وقصور فكل الدول
رجعت وبقوة وهعرفكو مين هي الاعصار ويا واحترس من غضب الاعصار سيحرق الجميع
بتمشي بقوم وكبرياء ووراها جيش من الحراسة وبتطلع عالقصر بتاعها ووراها اسطور من عربيات الحراسة
بتوصل شعاع القصر بتاعها الباب بيتفتح ببصمتها بتدخل اعصار القصر بشموخ ووراها مديرة اعمالها
شعاع: بتكلم عاوزكي تحضرلي اكبر حفله برجوع الاعصار وعاوزكي تدعي كل رجال الاعمال فالبلد وتكون اقوي حفله عايزة العالم كله يتكلم عنها وكمان تبعتي دعوة لعيلة السيوفي باسم الاعصار وتبعتي الدعوة باسميهم كلهم
جاه وقت ان الكل لازم يعرف مين هو الاعصار
بتطلع شعاع جناحها وبتدخل تاخد شاور وبتلبس الطقم تحت فالصورة
وبتنزل شعاع وبتركب عربيتها ووراها ٣ سيارات من الحراسة ولما لا وهي الاعصار
شعاع فسيارتها: بتفتكر معامله اهلها ليها هي ومامتها كانو بيعاملوها كخدامه وليس مرات ابنهم
وان مكنش فيه حد بيحبها غير ادهم وعمها ياسين رغم صغر سنها ان كان عمرها لا يتعدي 10 سنين لكنها تتذكر كل شي
ازاي هتقدر ضرب ولدها لمامتها واتهامه بالخيانه لها
تتذكر ولدتها يوم ما خدتها هي واختها وهربت بيهم علشان تحميهم من اذي عيلتها ليهم وان فريدة وشادية وشيرين هما السبب فتدمير حياه ولدتها وجدها اللي كان بيكرة البنات وبيشوفهم انهم ضعفاء وان البنت متقدرش تكون ليها كيان وملهوش وجود فالدنيا ان الراجل اهم من الست وان الست متقدرش تبقا زاي الراجل وبيشوف الست وصمه عار بنسبه له
وقتها وعدت نفسي هكون زي اسمي شعاع والكل هيقول اني قولت وهثبت اني مش مجرد بنت ضعيفه لااااااا انا الشعاع واحذر من غضب الشعاع لانه بيكون دماااااار………
ودلوقتي عودت وبقوة فانا الاعصار المدمر واحذر من الاعصار فهو يحرق الاخضر واليابس
بتفوق شعاع من تفكيرها علي صوت السواق بتاعها وصلنا يا هانم بيتنزل شعاع من سيارتها وبتدخل قصر اقل ما يقال عنه

 

 

جنه من شدة جماله
بتدخل شعاع القصر : بتلاقي لارين واوركيد قاعدين بيشاهدو فيلم بتشوفها لارين بتجري عليها شعاعي
بتبتسم شعاع بحب ابتسامتها هذة لا تظهر الا لعيلتها فقط
بتحضنها لارين اخيرا وصلتي بتتكلم شعاع فين ماما
هناء من وراهم انا هنا يحبيبتي حمد الله علي سلامتك
شعاع الله يسلمك يحبيبتي
بتبداء المشاكسه بين لارين واوركيد وبيقضو وقت جميل بين مرح لارين مع ولدتها واوركيد
شعاع: بهدوء احنا داخلين صفقه مع عيلة السيوفي
هناء: الكلمه بتنزل عليها صدمه
هناء: بلاش يشعاع كدا هيعرفو انو انتي وهيعرفو مكانه
اوركيد بتقولهم طب يجماعه انا هطلع انا اوضتي وانتو كملو كلامكم
شعاع بهدوء اقعدي مكاني انتي زايك زاينا ومفيش حاجه مخبينها عليكي يا اوركيد
شعاع: ماما احنا مش هنفضل كدا طول حياتنا واظن جاه
الوقت يماما ان اخدلك حقك فيه و وانا رحعت مصر المرة دي عشانهم يماما وبعدين انتي خايفه عليا انا مبقتش زاي زمان وانتي عارفه يماما وبعدين انتي عارفه بنتك رجاله بشنبات بتترعب من اسمها بس انا الاعصار
هناء: بحب عارفه يحبيبتي عارفه انك هتقدري عليهم ربنا يخليكو ليا ويحميكو ليا يحبايبي بتحضنها شعاع ولارين كمان بتنط فحضنهم
اوركيد: خدوني معاكم انا كمان بتدخل اوركيد معاهم فالحضن
وبعدها بتتكلم شعاع انا حضرت حفله هيكون معزوم فيها كل البلد
عايزكو تهتمو بالتحضيرات
شعاع اوركيد عايزكي انتي تروحي شركه السيوفي تديهم الدعوات بنفسك علي انك سكرتيرتي
لارين وواوركيد وهناء اوعي تكوني هتقدمي نفسك علي انك الاعصار
شعاع بهدوء انا مش هفضل مخبيه انا عمله الحفله دي عشان جاه وقت ان الاعصار يظهر
بيمر اليوم بسلام
وبياتي الصباح علي ابطالنا داخل قصر عائلة السيوفي الجميع عالسفرة ويتراس الطاولة منصور السيوفي
منصور: الشغل عامل اي يا ياسين
ياسين بهدوء تمام يا بابا وداخلين صفقه كبيرة اوي وهتنقلنا فحته تانيه
عادل بهدوء صفقه اي دي
ياسين صغقه مع الاعصار يا بابا اشهر راجل اعمال فالشرق الاوسط
ادهم: بيكسر الكاس اللي فايدو بغضب وبيقوم وبيسبهم
عادل:: مالو ادهم
الياس: بهدوء مضايق عشان احنا داخلنا ٣ مناقصات قصاد الاعصار وخسرناها
ياسين: تصور يا بابا الراجل ده محدش شافه ابدا غير القريبين منو كل صفقاته بيبعت مديرة اعمالة او سكرتيرته بس
وقدر يكون بالقوة دي فخلال 3 سنين بس عشان كدا مهم اوي ندخل الصفقه دي معاه
داخل شركه السيوفي بيكون قاعد ادهم فمكتبه وبيفتكر حب طفولته شعاعه انها بعدت عنو كل السنين دي كلها وهو ميعرفش هي فين انها نسيته بيقطع تفكيرة دخول الياس
بيقعد الياس قصادة
توضيح الياس وعمار دامجين شركتتهم مع شركات السيوفي ومنصور بيحبهم زاي ادهم
الياس: وبعدين يا ادهم هتفضل كدا
بيقطعهم السكرتيرة ادهم بيه في واحده برة عاوزة تقابل حضرتك وبتقول انها من شركه الاعصار

 

 

ادهم بهدوء دخليها
بتدخل اوركيد: بتسلم علي ادهم والياس وبتتكلم اوركيد
انا اوركيد سكرتيرة اعصار بيه وبتكمل اوركيد اعصار بيه بعتني لحضرتكو وبتطلع كروت الدعوة وبيقول لضرتكم تقبلو دعوتو علي الحفلة بمناسبه رجوعو مصر وكمان الذكرة السنوية لشركتنا
بياخد منها الياس الدعوة بتدي لي ادهم دعوة ولي الياس دعوة
ادهم بهدوء وهو مجاش لي بنفسه وبعتك انتي
اوركيد اعصار بيه مشغول جدا وزاي منتو عارفين هو مبيظهرش
اتمني انكم تشرفونا حفلتنا وكمان عائله حضرتكم معزومه علي الحفلة
بترجع ازركيد علي القصر وبتقول لشعاع كل اللي حصل
شعاع تمام كدا اوركيد عاوزكي تجبيلي كل حاجه عن فريدة وشيرين وشادية
مر يومين واتي اليوم الحاسم وهو يوم لقاء الاعصار بالعائله كانت الحفلة ضخمه جدا انه حفل سنوية الاعصار وكمان هو نفس اليوم عيد ميلاد ولدتها وكمان عشان رجوع الاعصار مصر ياتي الحضور وكانو من كبار الرجال
عائلة السيوفي تجلس علي طاولة كبيرة مع بعض لسه شعاع ولارين واوركيد وهناء مجوش
منصور: ادهم والياس وعمار لسه مجوش يا ياسين
ياسين: لا يا بابا انا كلمتهم وقالوا انهظ في الطريق
منصور: تمام
شيرين بنبهار: بس الحفلة شكلها حلوة اوي
عاصم: بهدوء عندك حق شخص زي قوته واعمالة لازم حفلته تكون كدة…..
فريدة: بطمع اكيد كمان الحفلة دي متكلفة ملايين
مازن: بملل انا هقوم اشوف حاجه اشربها
ايهاب: مازن مش هينفع انت متعرفش حاجه هنا وكمان ممنوع الشرب فاكرني مش عارف انك بتشرب خمر”ة
مازن: بسخرية بجد دي عرفتها لوحدك
ايهاب: بغضب ماااازن
عاصم: خلاص يا ايهاب اهدي متنساش ان في صحافه هنا ودول ما بيصدقو يمسكو حاجه
ايهاب: انت مش شايف بيتكلم معايا ازاي فعلا تربيه فريدة هانم
فريدة: مالها تربيتي مش احسن ماكون تربيه واحده خاينه… ووو…
عاصم: بغضب اقسم بالله يا فريدة لو جبتي سيرتها علي لسانك لاكون قتلك بد”م بارد سامعه
فريدة: وهي بتبلع ريقها بخوف حااضر
منصور : بحده هتتخنقو في وجودي في الوقت ده بيدخل ادهم والياس وعمار الجميع يتهامسون عليه نعم انه انه القيصر قيصر

 

 

الاقتصاد ومن لا يعرفه
سيرين: اي يا ادهم كل ده تاخير
ادهم: ببرود علي ما اعتقد انا مش بسالك لما بتباتي برا البيت او بترجعي وش الفجر صح
سيرين: بخوف ها في اي يا ادهم كل ده عشان سالتك اتاخرت ليه
الياس: ببرود ياريت تخلي اسالتك لنفسك يا سيرين
فريدة: بغضب شايف يا ياسين ابنك بيعامل بنتي ازاي دي طريقه معامله دي انا بنتي حالتها بتدمر من الطريقه دي
غرام: بسخريه بجد حالتها بتدمر معلش يا سيرين منا عارفه انك بتدمري يحبيبتي
ياسين بحده الياس اتكلم عدل مع بنت عمك متنساش انها هتكون مراتك
هنا ادهم ضرب الطاولة بغضب وقال ادهم بغضب مستحيل اني اتجوزها اوعا تكون فاكرني اني هسكت علي المهزلة دي كفايه اني عمري مهسامحكو علي اللي عملتوة زمان
عاصم: بحزن اسكت يا ادهم انت كنت صغير ومش فاهم حاجه
ادهم: ماهو العيب مش عليك العيب عليها هي انها حبتك ووثقت فيك وتقوم انت بكل بساطه هنتها وضربتها من غير ما حتي تفهم حاجه منها صحيح كنت صغير بس كنت فاهم كل حاجه اما سيرين دي انا مستحيل اتجوز واحده زيها
سيرين: بحقد كل ده عشان بنت زي دي بتحبها
ادهم: هنا واقفي البنت اللي بتتكلمي عليها دي تبقي حفيدة عيلة السيوفي يعني زيها زيك وكمان مش ايب علي واحده في سنك تتكلم بالطريقه دي
سيرين: بحقد انا كل يوم بكرها وفرحانه انها مش عايشه معانا زمانها دلوقتي بتشحت وبتبيع مناديل فالشارع
والله يا سيرين انتي هبلة اه لو تعرفي شعاع اللي بتقولي عنها كدا دي تبقا هي الاعصار اه علي اللي هيحصلك😂😂
فريده: بغضب شايف يعمي بيتكلم ازاي يعني بنت هناء عملت فيك وهي لسه 10سنين اومال لو كانت لسه عايشه معانا لحد دلوقتي كنت هتعمل اي
ادهم ببرود كنت هتجوزها… فريدة لسه هترد عليه
لكن سكتت بسبب شد الانتباة من الحضور الذين فالحفلة اتجاه الضوء المسلط علي الاشخاص الذين دخلوا نعم يا سادة…… انها الاعصار شعاع عاصم… ولارين عاصم… واوركيد……. كان الجميع ينظر لهم بانبهار البعض ينظر بحسد وحقد وكرة وغيرة وهم النساء والبعض ينظر برغبه وشه”وة وانبهار وهم الرجال

يتبع..

 

اترك رد

error: Content is protected !!