روايات

رواية أنا الإعصار الفصل السادس 6 بقلم اسراء هاشم

رواية أنا الإعصار الفصل السادس 6 بقلم اسراء هاشم

رواية أنا الإعصار البارت السادس

رواية أنا الإعصار الجزء السادس

أنا الإعصار
أنا الإعصار

رواية أنا الإعصار الحلقة السادسة

وبتمر الايام علي ابطالنا وبيجي يوم جديد باحداث جديدة
ادهم بيسافر لانو عندو شغل مهم جدا وكان لازم يسافر
وشعاع فشركاتها وبتخطط لفريدة وشيرين وشادية عشان توقعهم فشر اعمالهم
غرام كانت فالجنينه هي واوركيد قاعدين بيتكلمو سوا وبقو صحاب جدا هي ولارين واوركيد
غرام: بتقولها اوركيد انا عاوزة اشرب عصير اجيب ليكي معايا…
اوركيد: ياريت ويكون فراولة 😂 غرام بضحك انتي كمان بتتشرطي ماشي يستي هسيبك اروح اجيب العصير واجي
وبتمشي غرام ولسه هتدخل القصر…. لكن لقيت حد بيشدها وبيكتم بوقها… وبعدوا شويه عن مدخل القصر وكان ده ليث..
ليث: اسمعي انا هشيل ايدي من علي بوقك.. بس اياكي تصرخي سامعه…. هزت غرام راسها بمعني الموافقه… فشال ليث ايدة
غرام: بغضب انت اتجننت… ازاي تمسكني كدا
ليث: وحشتني مش ناوية تحني عليا وتحبيني بقا…
غرام:بغضب انا قولتلك كتير انا بعتبرك اخويا…. اخويا وبس ومستحيل حاجه تتغير…. فهمت
ليث: لا مفهمتش انا بحبك ايه الي يمنعني انك متكونيش مراتي…
غرام: لاني مش بحبك ولا بطيقك ابعد عني بقي.. انت ايه مش بتفهم
ليث لا مش بفهم وهتشوفي دلوقتي ولو صرختي ولميتي الكل علينا هفهمهم انك بترمي نفسك.. عليك واغلطك قدامهم فاهمه
غرام: انت اكيد مجنون ابعد عني..
ليث: مش هبعد لازم تكوني ليا
غرام: بغضب وخوف ابعد عني انت شارب وسكران…
ليث: ايوة شارب وسكران وهنا فالقصر كمان اوعي تكوني فاكرة شعاع دي هتخوفني لااااا انا ممكن ادمر ليها حياتها بس سايبها بمزاجي…
غرام: ياليث ابعد عني متنساش اني بنت عمك
ليث: قولتلك يا غرام اني بحبك… بس انتي مش موافقه والطريقه دي هي اللي هتخليكي ملكي..
اوركيد كانت قاعده فالجنيه مستنيه غرام فنفس الوقت بتشوفها شعاع
شعاع: بتروحلها اي اللي مقعدك لوحدك هنا يا اوركيد… اوركيد كنت قاعده مع غرام المفروض انها راحت تجيب عصير لينا ومش عارفه مجتش لحد دلوقتي…
شعاع: تمام انا هدخل انا وبتسبها شعاع وتمشي وجت عشان تدخل جوا سمعت صوت جاي من بعيد شوية فاستغربت…
شعاع: اي الصوت ده لازم اروح واشوف الصوت ده جاي منين ومشيت شعاع باتجاه الصوت
ليث: مش قدامي غير كدا عشان اخليكي ملكي… ولسه هيبدا يقرب منها… لكن شعاع شدته من عليها
غرام: بدموع شعاع الحقيني يا شعاع.
ليث: بخبث شعاع انتي فاهمه غلط الاستاذة جت ورمت نفسها عليا وعاوزاني اتجوزها ولو متجوزتهاش هتتبلي عليا اني

 

بحاول اعندي عليها
غرام: بدموع كداب والله العظيم كداب يا شعاع متصدقهوش
ليث: شعاع انا اخوكي وانتي عارفه اني مش هكدب في حاجه زي دي…. غرام عامله كل ده عشان تتجوزني
غرام بدموع متصدقهوش يا شعاع ده بيكدب… شعاع كانت واقفه ساكته ومبتتكلمش…. وبتبص ناحيتهم هما الاتنين وفجاه قربت شعاع منهم وراحت رافعه ايديها بتستعد لضرب شخص بالقلم… وكان ليث واقف بيبص لغرام نظرة انتصار… ولكن القلم ينزل علي وشه هو خلاه واقف مصدوم…
شعاع: بغضب وصوت عالي القلم ده تستاهله يمكن يفوقك من الي في دماغك… انت اي يا اخي شيطان…. بتعمل كده في بنت عمك… بتعمل كده في الي من لحمك ودمك… الانانيه والغرور والحقد عماك لييييه رد عليا…
ليث: بغضب انتي ازاي تمدي ايدك عليا… انتي اكيد اتجننتي… بقي تصدقي بنت عمك وتكدبي اخوكي
شعاع: ماهو عشان انت اخويا وابن شادية كدبتك… لاني عرفتك وحفظتك يا ليث…. اوعي تكون فكرني هبلة ونايمه علي وداني… لا فوق لنفسك يا ليث…. انا الاعصار ولو اني ساكته بالي امك واختها وانت بتعمله فيكون معناه اني جبانه…. لا والف لا…. انا اعصار… يعني غضبي بيكون اسوء منه…. فاااااهم
ليث: هي بقت كدا… ماشي شعاع انا وانتي والزمن طويل واللعبه بدات ما بينا…. انا هوريكم.. ومشي من قدامهم وفضل يزعق بعلو صوته وينادي علي كل اللي موجدين فالبيت
غرام: بعياط شعاع هو هيعمل ايه
شعاع متخفيش يا غرام انا معاكي ومصدقاكي وخدتها شعاع ودخلو جوا…
ليث: يا ماامااا يا جدي يا بابا تعالو بسرعه… جه كل الي فالبيت علي صوته العالي ليث وكانت غرام لسه بتعيط وماسكه في شعاع وكانت شعاع بتبصلهم بهدوء وبرود…
عاصم: ايه في اي بتزعق كده ليه وصوتك عالي
شاديه: مالك يا ليث ومال مريم بتعيط كده ليه…
ياسين: اتكلم يا ليث في ايه وغرام بتعيط ليه
ليث: بغضب بنتك يا عمي المحترمه بتترمي عليا… ودلوقتي وانا داخل البيت لقتها بتقولي عاوزة اقولك حاجه روحت معاها ولقتها بترمي نفسها عليا وبتقولي انا بحبك وجو البنات ده…. ولما جيت ازعق ليها لقيتها بتقولي لو موافقتش هفضحك واقول للعيلة اني بعتدي عليها….
شيرين: اول ما سمعت الكلام ده راحت ناحيه بنتها بسرعه وضربتها بالقلم جامد لدرجه انها وقعت علي شعاع
شيرين: بغضب يا….. يا…… بقي دي اخره تربيتي فيكي تعملي كده لا وكمان بترمي نفسك علي ابن عمك… يا***لازم تموتي… لازم
غرام: بعياط والله يا ماما ما عملت حاجه ولا بكدب والله العظيم بيكدب عليكو..
شيرين: لسه بتنكري وبتكدبي يا ***** ليكي عين تكدبي… وكانت شيربن لسه هتجيب غرام من شعرها لكن لقت ايد بتمسكها جامد…… فكملت كلامها شعاع اوعي ايدك…. سبيني اربي البت دي
شعاع: ببرود اياكي تقربي منها او تلمسيها سامعه
شيرين: انتي اتجننتي انتي هتعلميني اربي بنتي ازاي….
شاديه: ملكيش دعوة انتي يا شعاع سبيها تربي بنتها..
شعاع: ببرود وانا قولت لا يعني لا
عاصم: بغضب انت اتجننت يا ليث ازاي تقول علي بنت عمك كدا واضح اني معرفتش اربيك فعلا لدرجه انك تقول علي بنت

 

 

عمك كدا
ليث: ايوة احميها احميها بدل ما تقفي معايا بتساندي الي كانت لعبها صح وعاوزة توقعني… طلعتي خبيثه يا غرام
ياسين: واقف بصدمه انت بتقول ايه بنتي مستحيل تعمل كده
ليث: لا عملت ودلوقتي القرار فايد جدي الموضوع ده لانه ميتسكتش عليه اتفضل يا جدي حل لينا الموضوع ده
منصور: بحزن مفيش حل غير ان غرام وليث يتكتب كتابهم النهاردة بليل
ليث بغضب مصطنع يعني ايه يجدي بعد الي حكتهولك هتجوزهالي
منصور: بحزن لازم اعمل كده عشان امنع الكلام خالص
ليث بحزن مصطنع الي تشوفه يا جدي
هناء: ازاي يعني يعمي هتتجوزهلو
شعاع بمقاطعه ماما خلاص بصت هناء لبنتها وشافت شكلها هادي.. لكن رغم هدوئها في اعصار جواها وده واضح من احمرار لون عنيها الشديد بسبب كتمنها لغضبها…..
شاديه: بسخريه اسمعي كلام بنتك يا هناء ومش الكل ومفضلش غير غرام وهناء وشعاع وياسين وعاصم
غرام وهي بتحضن ابوها ونبي يا بابا مش عاوزه اتجوز ليث ونبي يا بابا ده كداب هو عمل ده كله عشان يتجوزني وكان عاوز يعتدي عليا لولا شعاع لحقتني…
ياسين: اهدي يحبيبت بابا اهدي الكلام ده صح يا شعاع…
شعاع بهدوء صح يا عمي..
عاصم: طب ليه مقولتيش الكلام ده قدام الكل….
غرام: شعاع انتي مصدقاني صح بابا انت مصدقني وكلكو مصدقني صح
ياسين اهدي يبنتي مصدقينك انا عارف تربيتي فيكي..
شعاع: بهدوء بابا عمي سبولي انا الموضوع ده وهحلو
فاوضه ليث كانت شاديه وشرين قاعدين معاه فقالت شاديه بضحك لا يا واد جدع تربيتني….. (يشيخه جتك القرف تربيه زباله صح😂😒) عرفت تخطط واهو هتتجوز بنت اختي
شيرين فعلا يا ليث كويس انك هتتجوز غرام بنتي واهو تحكمها وتشكمها بدل ما ابوها مدلعها كدة….(نفسي اولع فيكو اي الامهات دي 😂😒
ليت: متقلقيش يا خالتي بنتك دي انا هعرف اربيها عشان تعرف ترفضني بعد كده…. لكن شعاع انا قولت ليها اني هندمها عشان بعد كدا تفكر مليون مرة قبل ما تمد ايديها عليا (والله انت غلبان يبني انت هتندم شعاع ده هتربيك😂😂) شاديه يلا اهو هنخلص منها…. شيرين عقبال منخلص منها هي وامها واختها…. واهو نخلص منهم كلهم….. شاديه عندك حق… ونبقي احنا الكل في الكل….. ليث ولسه شعاع هي شافت حاجه….. وفضلو يضحكو….(جتكو القرف ده شعاع هي اللي هتربيكو وتخلص منكو اصبرو بس 😂🥺)
ومر النهار وانتهت تجهيزات كتب الكتاب وجه الماذؤن وقعد ليث وقصاده عمه لكتب الكتاب…… وبدا الماذؤن يجهز الورق والقسيمه…..
الماذؤن يلا يا جماعه نبدا…. حط يا ابني ايدك في ايد حماك….
ليث يلا يا شيخنا ابداء…
الماذؤن توكلنا علي الله وكان لسه الشيخ هيكمل كلامه لكن قطعه صوت استني يا حضرة الشيخ…
الماذؤن توكلنا علي الله وكان لسه الشيخ هيكمل كلامه لكن قطعه صوت استني يا حضرة الشيخ… ولف كل اللي موجدين لمصدر الصوت وتفاجئو….
الماذؤن في حاجه يا بنتي… ليه وقفتني….
شعاع الجوازة دي مش هتكمل
ليث بغضب يعني ايه الكلام ده انتي اتجننتي
شعاع: ليث كلمه زيادة وقله ادبك دي مش هحترم وجودك وسطهم…. هتحترم نفسك تسكت خالص ومسمعش نفسك…. وحضرتك يا حضرت الشيخ…. اتفضل انت…
شاديه بغضب وراحت مسكت دراعها شعاع ايه الي بتعمليه ده انتي نسيتي نفسك ولا ايه ازاي بتامري…. واحنا موجدين واضح ان تربيتك عاوزة تتعاد من جديد….. شعاع ببرود راحت زقت ايديها…
شعاع: ببرود شاديه انا امي مربياني احسن تربيه الدور والباقي علي الي معرفتش تربي…. وانا هربيهولك يا شادية…
وانا قولت غرام مش هتتجوز ليث…. يلا يا شيخ اتفضل وكمان وراك اشغال غيرنا….
عاصم: بغضب شاديه ارجعي مكانك شعاع عارفه هي بتعمل ايه وهي بتعمل الصح
ليث بغضب انتي مين قالك انها مش موافقه تتجوزني…. مش كفايه كانت بتتبلي عليا باني عاوز اعتدي عليها….
فالوقت ده ادهم كان رجع وسمع ليث
ادهم بغضب وصدمه انت بتقول ايه مستحيل اختي تعمل كده…
الكل اتصدم بوجود ادهم وخافو
ليث لا عملت وعشان كده بتجوزها…
شعاع: طب طلما كده بقا خلي الكل شاهد علي كلامك ده تمام….

 

 

ليث طبعا شاهدين
شعاع: كلكم شايفين واحد بيفضح بنت عمه من لحمه ودمه قدام العيلة كلها وبيسوء سمعتها… وبيتهمها بالباطل….
ليث لا مش بتهمها هي اللي كدابه
ادهم: انت بتقول اي يحيوان انت والله لوريك ولسه هيقرب منو يضربو…
شعاع: استني يا ادهم ورحت شعاع مشيت من قدامهم ورجعت معاها لاب توب بتاعها
فتحته شعاع وبدات تكتب عليه وبعدها ظهر ليها تسجيل فيديو
شعاع: حابه اوري للكل الفيديو ده وكلهم ابتدو يشوفو الفيديو اللي شغال…. ودي كانت صدمه الكل من اللي بيشوفوة وطبعا الفيديو ده كان فيه كل الي حصل بين ليث وغرام وانه كان بيقول انه هيعتدي عليها لحد ما جات شعاع وانقذتها…..
شعاع: الفيديو ده من كاميرات المراقبه الي بابا وعمي ياسين حاطينها في البيت عشان لو حد حاول يدخل البيت….. واول ما ليث ابتدا يقول الكدبه القذرة دي ليكم….. بدات اشوف كاميرات المراقبه ولقيت التسجيل وروحت واخداه واهو انت شايفين بعنيكم الي حصل…….
ادهم بغضب بقي انت بتعمل كده في اختي انا وراح ضربه بوكس في وشه ولسه هيكمل لقي حد بيمسك ايدة وكانت دي شعاع…
شعاع بهدوء ادهم سيبه ده اخويا الصغير وانا اللي هربيه بطريقتي قوم انت وروح لاختك عشان هي خايفه…. ادهم بص لي ليث بغضب وتف في وشه وبعدها بص لاخته ولقاها بتعيط ومنهارة راح ناحيتها وخدها فحضنه…..
شعاع نزلت لمستوي ليث وقالتلو بهمس قولت ليك قبل كده اني لو شوفتك بتغلط هعيد تربيتك علي ايدي ياليث….. وانت غلطت وجه وقت اني اربيك طلما تربيت امك منفعتش فيك… وقامت بكل برود
شعاع::::::::::

يتبع …..

اترك رد